Gary med brannfakkel: Dropp BA Executive Club, det er ikke verdt det lengre

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av tommy777, 15. juni 2015.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant artikkel som ble droppa i går:

    British Airways has devalued their mileage in a major way. They’ve built a system that rewards paid full fare business and first class passengers who want to redeem their miles for short haul economy. They’ve made status harder to earn. And the truth is that once you earn it, it isn’t very valuable.

    Indeed, even a British Airways Gold member who primarily flies BA and lives in London even would likely be better off flying the airline but crediting their trips to American AAdvantage.

    http://viewfromthewing.boardingarea...tus-makes-no-sense-even-for-brits-and-nylons/
     
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg ser det er ikke BAEC et spesielt dårlig program sammenlignet med de fleste andre, det er heller AAdvantage som er spesielt bra den tid de ikke har devaluert. Det er vel bare et (kort)tidsspørsmål før AA også devaluerer, så jeg sitter hvertfall foreløpig stille i båten.

    Jeg går også utifra at BA oppgraderer egne medlemmer før andres.

    Jeg føler catering-problemet til BA er større enn bonusproblemet...
     
    Last edited: 16. juni 2015
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Mange gode poeng der. Er ikke sånn overvettes fornøyd med BA omleggingen. Det er kjipt når de gruser det så ettertrykkelig. Det er jo ikke bare opptjening som går ned og brukskost som går opp. Det er jo også stadig færre award seter tilgjengelig på long haul

    Men det er fortsatt et ok program og jeg har alltid hatt for meg at det er en ok ide å ha status hos det selskapet du flyr mest med. Og det frister lite å bytte til ei sjappe med 2-3-2 i business (jeg vet BA har 2-4-2, men det er egne kokonger).

    Men ja, jeg har vurdert å flytte til AA en stund. Det er bare følelsen av at de neppe gidder stå der og være alene om å tilby et outstanding program særlig lenge. Da får bønnetellerne mest sannsynlig fullstendig hikke.

    Mener du det, eller er du på fleipern?

    Jeg synes cateringen er helt ok jeg. På short Haul er den fenomenal. Cathay har kanskje bedre, men ellers er de like gode/dårlige som de fleste andre. Jeg mener, face it - selv om det heter kaviar og finkeldue i First så smaker det meste av det, med noen få unntak, så blasst at du hadde sendt det tilbake på kjøkkenet om du hadde fått det på Mortens Kro, eller den sagnomsuste Gamle Nebbenes Kro. Og det er liksom ikke unik for BA.
     
  4. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    I posten min antyder jeg vel at jeg ikke mener bonusproblemet til BA er spesielt stort, men ja, jeg synes Swiss' catering er bedre.

    Maten i short haul biz og eco gikk fra å være noe jeg elsket til å bli noe jeg hatet en gang ifjor... Servicen er bra da.

    Edit: BA snakket vel også om å gjøre noe med catering på GGL lunsjen nylig, så det kan ikke bare være meg.
     
    Last edited: 16. juni 2015
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan quote meg til du må plastre fingertuppene. :)
     
  6. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Angående catering. Fra BusinessTraveller:

     
    KristianSk liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Har fulgt debatten på Businesstraveller i noen år, og en ting slår meg som sikkert, det er ikke enkelt å være Britisk flag carrier og gjøre briter til lags!

    Dog, jeg ser et poeng her.
    Jeg tenkte på det i går ifb med noe jeg leste på tråden om Lufthansa som reduserer poenginntjeningen. Det er blitt tøffere å nå nivåene, det er blitt tøffere å samle poengene og det er fortsatt like krøkkete å veksle inn poeng i det man ønsker å bruke det på, dvs Biz/First flygninger (og jeg har forståelse for at flyselskapene vil ha det slik).
    Nivået på tjenestene som følger status faller og. Som flere har vært inne på er FT både på OSL og LHR ofte Slow track pga for mange som kan bruke det. Loungene taper seg. Jeg tror jeg har de fleste med meg når jeg påstår at det var mer svung over både Oslo og Kastrup Scandinavian lounge for 10 år siden enn i dag.
    Når man så topper dette med at prisene har stupt på reiser i Biz og First, så begynner kanskje konseptet med FFM å miste livets rett?

    Jeg vet med meg selv, selv om Eurobonus medlemskapet har styrt mange av mine turinnkjøp i 20 år, så har det vært under en forutsetning av at jeg har hatt noe igjen for det. Mine dager hvor jeg nesten kvalifiserte til EBP er noen år tilbake. Flygninger jeg gjør i dag er vel mer rundt eller litt over middels Ola Nordmann tror jeg. Jeg innbiller meg at vi er ganske mange i det der segmentet. Utgjør dermed totalt sett en stor kjøpergruppe. Men er det regningssvarende for et flyselskap å gi denne gruppa for mange incentiver?

    For korte reiser er ikke perks så veldig viktig for meg, for lengre reiser spiller setet en stor rolle. Når man får biz ic for 10-15 laken, så frister det veldig sterkt å drite i bonuspoeng, især om det oppleves som vanskelig å få brukt sine poeng til enten å kjøpe hele reisen eller oppgradere.

    Jeg hadde egentlig bestemt meg for et par år siden (når reisefrekvensen gikk ned) at nå skulle jeg slutte å være så opptatt av poeng, men det viste seg å være vanskeligere enn jeg hadde regnet med. Kanskje neste år :)

    Iallefall, jeg tror vi ser en trend i markedet, til at FFM som incentiv begynner å fade ut, noen som er enig/uenig?
     
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    1. Nei kjempeproblem er det ikke. Det er fremdeles bedre enn Star Alliance og Flying Blue greiene.

    2. De hadde en dipp på short haul mat men jeg synes de har hentet seg inn igjen etter masse klager. Unntak er frokost fra utestasjoner. Economy er ille. Det er jeg enig i.

    3. Det hadde jo vært fint med bedre mat. Men strengt tatt tror jeg det er lite sannsynlig at man kan lage noe du faktisk ville spist på bakken, uten altfor store investeringer.


    Interessant. Leste det samme.
     
    Last edited: 16. juni 2015
    KristianSk liker dette
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel ting som tyder på at hele systemet er i endring ja.

    At det i mindre grad er der for lojalitet.

    Altså at det i større grad er et profitsenter i seg selv. Selskapene selger miles til partnere og genererer omsetning på det.

    Så istedenfor å bygge lojale kunder er det en form for billettsalg til flights og seter de ellers ikke klarer fylle (award seter).

    De ser vel at de fleste ikke bestemmer bolag selv og at de fleste andre flyr med hva som helst om de kan spare 7 kroner. Vi får som fortjent :)
     
    Last edited: 16. juni 2015
    RoadKing liker dette
  10. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Desserten var ihvertfall bra ;) Ser at bringebæret kunne vært barbert bedre, men slikt småtteri får vi tåle.


    IMG_0195.JPG
     
    tommy777 and Baldrick like this.
  11. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Er det agurkkake???
     
  12. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    De var tomme for Rødbetkake. Var nok pistasj, smakte riktig bra :) Resten var bra, det også. I det hele tatt en fin flyopplevelse. Uttellingen på denne rabatterte business-billetten med Swiss til drøyt 13K er 9800 EB-poeng. Generelt var produktet veldig ok og verd pengene, alt tatt i betraktning. Fikk ikke testet loungen i Zurich på vei nedover, det var såpass stramt mellom landing og avgang at jeg måtte løpe meg svett, men når jeg skal hjem igjen så har jeg et par timer å bruke, der.

    I'll be back...
     
    Last edited: 16. juni 2015
  13. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Den nye LX-frukten Green-beet-root
     
  14. wreilert

    wreilert Galactic Cowboy

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Groot!!

    [​IMG]
     
    Fnate liker dette

Del denne siden