Har fulgt debatten på Businesstraveller i noen år, og en ting slår meg som sikkert, det er ikke enkelt å være Britisk flag carrier og gjøre briter til lags!
Dog, jeg ser et poeng her.
Jeg tenkte på det i går ifb med noe jeg leste på tråden om Lufthansa som reduserer poenginntjeningen. Det er blitt tøffere å nå nivåene, det er blitt tøffere å samle poengene og det er fortsatt like krøkkete å veksle inn poeng i det man ønsker å bruke det på, dvs Biz/First flygninger (og jeg har forståelse for at flyselskapene vil ha det slik).
Nivået på tjenestene som følger status faller og. Som flere har vært inne på er FT både på OSL og LHR ofte Slow track pga for mange som kan bruke det. Loungene taper seg. Jeg tror jeg har de fleste med meg når jeg påstår at det var mer svung over både Oslo og Kastrup Scandinavian lounge for 10 år siden enn i dag.
Når man så topper dette med at prisene har stupt på reiser i Biz og First, så begynner kanskje konseptet med FFM å miste livets rett?
Jeg vet med meg selv, selv om Eurobonus medlemskapet har styrt mange av mine turinnkjøp i 20 år, så har det vært under en forutsetning av at jeg har hatt noe igjen for det. Mine dager hvor jeg nesten kvalifiserte til EBP er noen år tilbake. Flygninger jeg gjør i dag er vel mer rundt eller litt over middels Ola Nordmann tror jeg. Jeg innbiller meg at vi er ganske mange i det der segmentet. Utgjør dermed totalt sett en stor kjøpergruppe. Men er det regningssvarende for et flyselskap å gi denne gruppa for mange incentiver?
For korte reiser er ikke perks så veldig viktig for meg, for lengre reiser spiller setet en stor rolle. Når man får biz ic for 10-15 laken, så frister det veldig sterkt å drite i bonuspoeng, især om det oppleves som vanskelig å få brukt sine poeng til enten å kjøpe hele reisen eller oppgradere.
Jeg hadde egentlig bestemt meg for et par år siden (når reisefrekvensen gikk ned) at nå skulle jeg slutte å være så opptatt av poeng, men det viste seg å være vanskeligere enn jeg hadde regnet med. Kanskje neste år
Iallefall, jeg tror vi ser en trend i markedet, til at FFM som incentiv begynner å fade ut, noen som er enig/uenig?
Vis alt...