Gikk på en smell i sikkerhetskontrollen..

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av watchaddicted, 30. mars 2015.

  1. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    På vei til påskefjellet lørdag ettermiddag hadde jeg og fruen god tid. Så god faktisk at vi tok oss tid til å spise litt med gamlingene i kafeen oppe i 3 etg. på BGO, også en utmerket plass for litt planespotting!
    Da vi sjekket inn viste det seg at unge lovende endelig hadde fått gullkortet sitt etter ett par turer forrige uke. Konge! Da kan vi bruke fasttrack tenkte jeg.. For å være sikker sjekket jeg veven; "you may bring a guest in the fasttrack security". Dette skulle vise å straffe seg.. Mer om det straks. Etter å ha sett flyet som skulle ta oss til OSL lande var tiden moden for å gå til fasttrack security. Der ble vi imidlertid møtt av en medarbeider fra Securitas/Avinor som kunne meddele; "Kun på Gardermoen!" Kun på Gardermoen sier du!? "Ja, kun der du kan ha med deg gjester i fasttrack". Ganske riktig, etter et nytt søk på veven stod det at dette kun gjelder Stockholm, Oslo, København og Göteborg.. Slukøret gikk (løp) vi til den andre sikkerhetssjekken, vel vitende om at der var det LANG kø og vi nå hadde 15 min til oppsatt (forsinket) rutetid. Sa ifra til skiftleder hva som hadde skjedd og om han kunne hjelpe oss.. Fikk bare et skuldertrekk og at alle foran oss i køen skulle på samme flyet.. Noe som var høyst tvilsomt i og med at gaten nå hadde begynt å rope oss opp med gate closing.
    Hyggelige medpassasjerer i køen ba oss gå forbi og sørget (sammen med bagasje på flyet) for at vi rakk flyet :)

    Etter denne episoden tenker jeg to ting:

    1. Med tanke på hva Avinor tar inn av norske riksdaler fra flyselskapene (går med svært store overskudd hvert år) vil jeg gjerne ha meg frabedt at de ansetter mennesker uten serviceforståelse gjennom sine undekontraktører slik som Securitas.
    2. Har man først gullkort forventer jeg at fordelene med dette ikke kun gjelder Osl, men også de andre flyplassene i Norge hvor fasttrack er tilgjengelig.

    Avinor må SKJERPE seg!!!

    Rant over!

    Ha en fortsatt trivelig kveld :)
     
    Asbjorto, agrims and Fnate like this.
  2. Joachim

    Joachim Medlem

    Innlegg:
    233
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Har gått på akkurat samme smellen som deg tidligere, og også en gang med fruen som også er EB Diamond. Men siden SAS ikke hadde klart å registrere hennes kort på hennes billett, nektet gjøken fra securitas å slippe henne gjennom med meg, selv med fysisk Diamond-kort, og gyldig billett...

    Har få positive opplevelser med securitas på Flesland, hverken privat eller i jobb, og er ellers enig i dine betraktninger rundt produktet (eller mangel på produkt) som leveres...
     
    agrims and watchaddicted like this.
  3. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Det er rett og slett helt utrolig at ledelsen på Flesland finner seg i at kundene deres blir utsatt for slik elendig kundeservice.. Og ikke minst SAS, de får i alle fall ikke valuta for alle kr de bidrar med i kassen til Avinor!
     
  4. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Ville sendt en mail til SAS og klaget, då vanker det kanskje noen poeng.

    Til neste gang dere skal i fast track på Flesland så må dere scanne boarding passet med status 2 ganger for å få med seg noen i FT har gjort dette selv ved flere anledninger både på bgo og trd :)
     
    watchaddicted liker dette
  5. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tips! :)

    Skal nok sende SAS en mail ja, om ikke annet for at de kan bedre sin kundeservice ovenfor de mest lojale kundene sine..
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss, har jeg aldri hørt om. Har hatt med meg frua på fasttrack i Trondheim jeg, men vi trøndere er jo mye romsligere enn Bergensere da :).
    Uansett, jo det er dumt. Nå har ikke jeg noen trafikktall å legge til grunn, men jeg kan ikke levende forestille meg at det skulle bli noe stort problem om man hadde med ledsagere på fasttrack utenfor Oslo. Ihvertfall ikke i Trondheim.
     
    watchaddicted liker dette
  7. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har bestandig tatt med meg kone og barn i fast track i TRD siden jeg trodde det var samme regler der som på OSL. Blir dette skjerpet inn er det jo ENDA en grunn til å ikke fortsette med gull.
     
    watchaddicted liker dette
  8. Joachim

    Joachim Medlem

    Innlegg:
    233
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Det var dette jeg gjorde når hennes billett ble avvist, dro mitt kort, og slapp henne gjennom først. Resultat: Securitas-mannen kom småjoggende bort, ikke interessert i at hun også var Diamond, og fruen måtte krype under sperringene ut av fast-track slusen igjen... :rolleyes:
     
    watchaddicted liker dette
  9. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Sist jeg var på Gardermoen sto jeg 7 minutter i kø i Fast Track. Det samme antall minutter viste skjermen for den vanlige securityen.

    Problemet er vel at alt for mange har tilgang til Fast tracken i forhold til de 3 lukene de har for dette. Det er vel kanskje på tide å utvide til 4 da i rushen. Men det vil selvfølgelig gå ut over den vanlige kontrollen.
    Men hele poenget med Fast Track faller jo bort om det blir til "Slow Track"....
     
    watchaddicted liker dette
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    I går opplevde vi at det var ingen i kø i fast-track (OSL) mens vi fisket frem billettene.
    Når de var oppe av lommen stod det plutselig bortimot 10 stk i kø.
    Disse var sluset inn fra vanlig kø slik at vi skulle få litt ventetid og føle at vi var på en flyplass.
    Så hurra for Avinor som tenker på vår opplevelse på flyplassen..

    Forøvrig synes jeg at det sjelden tar lang tid i fasttracken på Gardermoen, med mindre du står bak en av de fisefine "plus-damene" som har med seg 16 kofferter og alle har noe flytende i seg. Dette i tillegg til 4 lag med pelskåper og ca 500 stk smykker. På toppen av det hele har de fort 4-5 poser med kremer og sminke..
    Av en eller annen grunn trodde jeg at det var maks en pose med væske tillatt men det ser ikke ut til å være tilfelle..
     
    watchaddicted and Fnate like this.
  11. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har for lengst gitt opp fasttracken på OSL og har egentlig ikke opplevd at det tar spesielt lenger tid i vanlig sikkerhet, desto mindre dersom lukene 1-3 er åpne eller de nye (midlertidige?) slusene helt i sydenden av terminalen er åpne. I fasttrack om morgenen på OSL er min erfaring nesten alltid like lang kø som i vanlig sikkerhet, og et personale som enten ikke bryr seg eller responderer altfor tregt med å åpne nye sluser. Hvorfor flyselskapene ikke klager til Avinor på dette er for meg en gåte, men jeg antar at passasjerer som venter i kø har glemt det i det øyeblikket de kommer innenfor og ikke gidder å klage, slik at flyselskapene aldri hører om det. Motsatt har jeg aldri opplevd kø i SAS' fasttrack ved CPH, med unntak av forrige uke da en idiot ikke maktet å oppdrive boardingkortet sitt og fant ut at han skulle gjennomsøke all bagasjen sin mens han fremdeles sto ved skranken og blokkerte veien.
     
    watchaddicted liker dette
  12. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    @Scandipendler Jeg har jobber 4,5 år i sikkerhets tjenesten på OSL. Jeg jobba ikke i sikkerhertskontrollen, men jobba i firmaet som hadde dem den gangen.
    Problemet med sikkerhetskontrollen er at OSL ser på hvor mye pax som dem tror skal komme igjennom sikkerhetskontrollen. Også legger dem opp en fast plan på hvor mange sluser som skal være være oppe. Og bestillinga enderer seg ikke før dem ser at det over tid har vært for mange eller for få sluser oppe.
    Sikkerhets selskapet som da bemanner slusene setter da opp arbeidslister over personell som skal være på jobb til en hver tid utifra disse bestillingene. Og når det da blir veldig mye mer pax enn dem slusene som er åpne klarer å ta unna så blir det problemer. For det er ikke mer personell på jobb å ta av. Spesielt d Europeiske luftfartsmyndigheter har VELDIG strenge regler for hvor lenge man får lov til å jobbe før pause. Og derfor er det veldig vanskelig å pålegge dem på pause om å komme ut å åpne sluser.
    Vet selv at jeg og mage andre måtte jobbe der, selv om dette ikke var vårt område (Jobbet med andre tjenester, men hadde sertifisering for sikkerthetskontrollen) for å prøve å holde unna. Alt handler dessverre om penger og OSL vil ikke bruke mer enn dem må da sikkerthets personell er dyrt. Og dem som leverer tjenesten vil ikke betale flere ansatte enn det som dem får betalt av OSL. Siden dette vil ødelegge demmes fortjeneste og dem kan legge skylda opp på OSL igjen for å ha bestilt for lite.

    Tror vi skal se veldig lenge etter å få en stabil og ordentlig sikkerhets tjeneste.

    Fast Track har jeg ingen kunnskap om hvordan fungerer, men her tror jeg at det er flyselskapene som betaler OSL som så bestiller. Så samme problematikken kommer nok trolig inn her igjen.
     
    watchaddicted liker dette
  13. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo helt tydelig at Avinor trenger en oppstrammer ser jeg!
    Foreslår at de som gidder sender en mail både til SAS og Avinor om dette så får vi vist at tingenes tilstand IKKE er OK!
     
  14. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er helt enig i det. Dem trenger en oppstrammer. Skulle vist hva slags slave planer dem som jobber fast i sikkerhetskontrollen jobber på. Starter gjerne 6 om morgenen for å jobbe til 9. For så å kanskje ha pause uten lønn til kanskje 2. også må dem møte på jobb igjen for å jobbe til 5. (Dette er bare et eksempel)
    Dette kommer da selvfølgelig av at OSL/ Avinor ikke vil betale for å ha folk på jobb når det ikke er rush. Jeg regner med at dem fleste som reiser utenfor rush tidene merket denne endringen da den kom for en 6 år tilbake i tid. Jeg kan ikke uttale meg om at ting er identiske nå, men jeg regner med det.
    Men er selvfølgelig litt begrenset hva jeg kan si og ikke si grunnet min livs varige taushetsplikt.
     
    watchaddicted liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke bare OSL som sliter med å holde fast track fast. Jeg har ofte opplevd det samme på T5 LHR, at vanlig kø har gått fortere. Jeg er lut lei hele opplegget og forbanner de idiotene som med sine handlinger gjorde at dette ble en realitet.
    Det er uansett utrolig vanskelig å sikre flyt til enhver tid, for selv om man til en viss grad kan spå belastningen, så er folk folk, og det er umulig å unngå at det blir topper innimellom. I forhold til en slik uforutsigbar masse så syns jeg stort sett sikkerhetskontrollene takler dette bra. Å skyte på dem, blir som å skyte på pianisten, de gjør bare jobben sin.
    Dog, noen er mindre serviceminded enn andre, jeg husker med gru en opplevelse i FRA. Skal ikke komme inn på den nå.

    Men, det minner meg om en morsom historie. En gang i tiden pendlet jeg ganske hyppig på London. En gang reiste jeg til London fra Oslo på en mandag, kom tilbake til Norge på onsdag og reiste igjen til London på fredag. I den tiden var jeg ganske gira på å ete epler. Jeg har den greie med epler at jeg syns de smaker best når de er delt opp og kjernehuset er skjært ut. Til dette hadde jeg en kniv, av forskjellige årsaker så var ikke dette noen vanlig lommekniv, men en kjøkkenkniv med ca 15 cm blad. På den første turen, dvs mandag til onsdag så lå denne i sekken og ble ikke tatt av security hverken på OSL eller LHR :). På den andre utreisen til London, dvs fredag, så de den på OSL. Var en billig kniv så jeg kastet den bare, men jeg tenkte jo mitt... :)
     
    watchaddicted liker dette
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Enda en god grunn for hvorfor Singapore Changi er en av verdens beste flyplasser; sikkerhetskontroll og personell ved hver eneste gate.
     
    watchaddicted liker dette
  17. Orjanmen

    Orjanmen Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Min erfaring er at de i sikkerhetskontrollen ikke vet hva de skal gjøre med følget mitt.

    Bruker derfor å skrive ut et ekstra boardingkort som fruen får. Hun går igjennom først, så går jeg rett etter. Skulle det plutselig komme opp en feilmelding (dobbel passering etc), så er det jeg som blir stoppet, og jeg skal jo uansett forbi.
     
    watchaddicted liker dette
  18. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    @blystan: Takk for info. Det synes definitivt som om det først og fremst er Avinor som trenger en skikkelig oppstrammer, men de er mest opptatt av å sope inn mest mulig penger og bruke minst mulig. Passasjerflyt- og opplevelse kommer åpenbart i annen rekke. Man behøver ikke å se lenger enn til CPH for å se et system som rent faktisk fungerer, selv jeg ikke har inntrykk av at SAS' fasttravk der er mer bemannet enn ved OSL. Omvendt sluses jo alle med fasttrack-tilgang gjennom samme punkt ved OSL, mens CPH flyplass også har et eget fasttrackpunkt i tilknytning til de øvrige slusene. Mulig det er større pågang og problemer tilsvarende OSLs her (selv om det de gangene jeg bruker vanlig sikkerhet ved CPH ikke forekommer meg å være så veldig stort trykk på denne fasttrackslusen).

    Generelt vil jeg imidlertid, for balansens skyld, påpeke at vanlig sikkerhet ved OSL (med forventninger der etter) er blant de raskere jeg opplever i Europa. Og hvis man ønsker et skrekkeksempel på hvordan fasttrack er tregere enn vanlig sikkerhet, så er det bare å prøve i Düsseldorf.
     
  19. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    903
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    På Osl er det jo ikke sikkert at DY har gitt beskhed om at alle med bedriftsavtale hsr kunnet bruke fasttrack i vinter. Har sikkert hopet seg opp litt ekstra. Nå skal jeg snart dra meg selv og ene datteren gjennom sikkerhetskontroll på Flesland, får se hvordan det går. Status er selvfølgelig fortsatt ikke mulig å oppdatere online for bonusbilletter.
     
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er stort sett veldig fornøyd med muligheten til å gå på fasttrack og det er etter min mening en av de beste fordelene med EBG. Spesielt på Sola fredag ettermiddag når jeg vanligvis har hjemreise fra Nordsjøen så har fasttrack reddet meg flere ganger.
    Men ja, dessverre er det ofte at køen i fasttrack er altfor lang, spesielt i forhold til antall sluser/personell som bemanner den. Og akkurat som i loungene på OSL, spesielt den innenriks, så er også mitt inntrykk at altfor mange har tilgang - i alle fall i forhold til størrelsene på lounger/fasttrack. I det siste så er det faktisk flere ganger jeg har valgt å la være å gå opp i innenriksloungen siden det altfor ofte er stappfullt der oppe.

    Men uansett, fasttrack i Norge/Norden fungerer etter min mening fantastisk bra i forhold til mange andre steder. Det de f.eks. påstår er fasttrack eller prioritert sikkerhetskontroll på Newark og en del andre flyplasser i USA er i alle fall bare en stor vits.
     

Del denne siden