Gjeldsregisteret og kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Blueberries, 24. april 2019.

  1. Blueberries

    Blueberries Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Kommer gjeldsregisteret til å vise hva du er skyldig, eller hva du har i kredittgrense?

    Jeg tror jeg har ca 14 forskjellige kredittkort, og hvis alle disse dukker opp med grenser vil det vel være negativt for å få lån

    Så da må jeg vel trimme ned listen litt. Må ha et boliglån om sånn 6 til 12 måneder.
     
  2. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg har forstått det er det kredittgrensen som vil bli meldt inn til registeret, da dette er det du maksimalt kan «ta opp i lån» hos hvert kort.
     
    Joe, Blueberries and Shyneno like this.
  3. Travv

    Travv Medlem

    Innlegg:
    149
    Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Så er det lurt å ha så få kredittkort som mulig da? Eller?
     
  4. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Blueberries liker dette
  5. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Eller redusere kredittrammen til det du reelt har behov for på de ulike kortene. Det er den samlede kredittrammen som betyr noe, ikke antall kort.
     
    Blueberries liker dette
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,789
    Likes mottatt:
    57,161
    Bonuspoeng:
    293
    Så hvis man ikke skal ta opp noe lån, så spiller det ingen rolle hvor mye man har i kredittgrense?
     
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Har ingenting å si så lenge totalen blir den samme. Såvidt jeg har fått med meg er ikke AMEX med i beregningen.

    Om ikke det blir et kraftig fall i boligprisene og bankene er nøtt til å gå gjennom gjeldsbelastningen til kundene sine.
     
    holmen liker dette
  8. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Vel, det kan få den konsekvensen at når du søker om kredittkort nr. 28 så får du et nei fra kortutsteder fordi de synes du har tråkket litt for hardt på gassen.
     
  9. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,933
    Bonuspoeng:
    93
    Regner med det vil bli gjennomført en kontroll mot registeret når det blir sendt ut nye kort for ny periode. Samtidig skal jo i utgangspunktet ikke en lov å ha tilbakegående virkning. Tipper i praksis at innvilget kreditt før 1 juli vil kunne bli stående. Blir litt spennende og se hvordan dette vil bli praktisert av de ulike banker.
     
  10. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Det blir spennende å følge med ja. Dette må gå seg til.

    Men tror nok kredittkortselskapene er i sin fulle rett å kontinuerlig vurdere kredittverdigheten til kundene sine, og vil justere kredittrammen ned dersom de mener det er riktig.
     
    phileas liker dette
  11. Blueberries

    Blueberries Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    De har vel ikke lov til å kredittsjekke deg på nytt for å gi deg et nytt kort?

    Kan bankene bare sjekke gjeldsregisteret willy-nilly uten å informere?

    Hvis de oppdager at man har skrevet feil på søknaden har man vel et problem, det er vel ulovlig på en eller annen måte (bedrageri eller dokumentforfalsk kanskje?).

    Men håper det gjør søknadene enklere, at man slipper å fylle inn noe selv.
     
  12. Bonusolsen

    Bonusolsen Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    614
    Bonuspoeng:
    93
    Amex er et faktureringskort der faktisk benyttet kreditt og påløpte renter skal innrapporteres. Så rapporteringen er jo mildere enn ved andre typer kredittkort.

    Jeg fikk heldigvis innvilget nytt boliglån for to uker siden, så jeg slipper å endre alle mine bonussamlende kredittkort!

    PS - kontroll opp mot gjeldsregisteret gjøres elektronisk og umiddelbart. Det er ikke lenger behov for å opplyse om all gjeld da dette vil fremkomme automatisk i søknadsprosessen.
     
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, og det gjør de ikke heller. Som nevnt over kan det derimot skje i forbindelse med refinansiering, en eventuell saftig reduksjon i boligprisene eller nytt låneopptak.

    Nå er vel gjeldsregisteret først og fremst et (i mine øyne for dårlig) forsøk på å stagge den ekspolosive veksten i forbrukslån, samt forhindre at personer tar opp forbrukslån for å dekke egenkapitalkravet. Selv om det ikke er lov med sistnevnte, har det ikke vært mulig å sjekke dette for bankene.
     
  14. Erlingni

    Erlingni Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    488
    Bonuspoeng:
    63
    Det er også en effektiv stopper for å nedbetale gammel forbruksgjeld løpende med nye forbrukslån og/eller kredittkort. Og på den måten unngå betalingsanmerkninger (en stund), selv om man egentlig ikke kan betale.
    Det er vel det som er hovedpoenget med registeret.
     
    cuivien and ArthurDent like this.
  15. Travelbear

    Travelbear Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Amex anses vel som et kjøpskort og ikke kredittkort i denne sammenheng?
     
  16. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    116
    Likes mottatt:
    716
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er det vel ikke slik at det blir ett enkelt sted? Meg bekjent er det foreløpig 3 aktører som har fått konsesjon til å drive registertjenester av usikret gjeld (dvs kredittkort og forbrukslån, huslån/billån kommer sannsynligvis i en fase 2), og disse har valgt å gjøre ting på ulike måter. Bankene må sende rådata til alle tre (hver natt hvis jeg forsto lovforslaget riktig), men vil kunne velge å "abonnere" på oppslag hos den som har laget den beste løsningen for integrasjon med deres enkelte systemer.
    Min arbeidsgiver meldte dog inn bekymringer rundt dette, og mente heller at tjenesten burde være offentlig...
     
  17. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,413
    Bonuspoeng:
    93
    Er nok en del banker som vil oppleve at folk kutter kredittkortene som fulgte med når de ble kunde der.... selv har jeg et kredittkort med 70' i grense fra banken der jeg har lånet, dette blir nå kuttet eller satt ned til en symbolsk lav grense
     
  18. Erlingni

    Erlingni Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    488
    Bonuspoeng:
    63
    Akkurat sånn er det nå også med dagens kredittsjekk. Flere aktører der også. Og de også lager egne score og beregninger (som antatt bruttolønn) basert på i utgangspunktet nøyaktig samme rådata. Ser ikke forskjellen....?
     
  19. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Dagens kredittsjekk bruker vel tall som kommer fra skatteetaten en gang i året? Det blir jo på ingen måte det samme som direkte fra bankene en gang om dagen.
     
  20. Erlingni

    Erlingni Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    488
    Bonuspoeng:
    63
    Det er ikke så enkelt. De sjekker tinglyste heftelser og betalingsanmerkninger med langt større hyppighet enn en gang i året.

    Men mere data blir det selvfølgelig. Det merker nok imidlertid kundene ingen verdens ting til.
     

Del denne siden