Gjengivelse av irrelevante pressemeldinger på forsiden

Tråd i 'Testforum' startet av kaijoar, 08. febr 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Hei

    I dag er det en sak på forsiden med navn "Nytt lederskapsprogram hos Clarion Hotel"

    Håper vi har takhøyde nok på forumet til at vi kan diskutere kvaliteten på nyhetssakene her, så lenge utgangspunktet er at vi alle ønsker Insideflyers beste.
    Jeg mener det er alt for mange slike saker som denne (mener faktisk det har stått om akkurat det samme tidligere også). I hvilken sammenheng er det relevant for oss som reiser at Clarion har et internt lederskapsprogram? Jeg går ut fra at alle hotellkjeder har det samme, men det er ikke en interessant nyhetssak i det hele tatt. Årsaken til at Clarion selv går ut med en pressemelding på dette er vel sannsynligvis at de ønsker oppmerksomhet rundt programmet internt.
    Jeg har "festet" Insideflyers innlegg på facebook, slik at de er det første jeg ser i nyhetsfeeden min, fordi jeg ønsker å følge med og støtte opp om Insideflyer. Men det er irriterende å se slike omskrevne pressemeldinger som har null betydning for frequent flyers, og som jeg mener senker kvaliteten på produktet.
    Hva tenker dere andre? Er jeg på bærtur? Kom gjerne med deres mening! :)
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ser hva du mener, er ikke direkte uenig. Men det er forskjellige hensyn å ta. Så jeg syns ikke det er helt svart / hvit.

    Forumet har mennesker som reiser med fly og dermed reiseliv (både som konsumenter og tilbydere av reiselivsrelaterte produkter/tjenester) som målgruppe.

    En kan spekulere i at lederutvikling hos et selskap ikke angår oss som målgruppe, dog er det rimelig å anta at hvordan ledere i et firma formes/styres, vil påvirke produktet de selger, og i praksis ettersom dette er en hotellkjede, vil vel vi i dette forumet bli eksponert for sluttresultatet.

    Gitt at Clarion kjeden har hatt issues / blitt gammeldags (jeg sier ikke at de har det, tar det bare som et eksempel), så kan det være viktig for dem, å nå ut til sin kundegruppe med informasjon om at de tar grep.

    Ettersom vi har egne tråder på hotellkjeder, så er det vel rimelig å anta at det vil ha interesse for oss som kundegruppe å vite at de tar grep?

    En annen sak er det faktum at for et forum er det av avgjørende betydning å ha dynamikk i sitt innhold. Jeg vet ikke dette, men jeg kan tenke meg at @peterfox jobber som en helt for å sørge for en jevnlig oppdatering av artikler på forumet. Det sier seg selv at det kommer ikke nye artikler daglig om forbedret servering/nye stoler på flyselskap xyz, eller 241 tilbud på hotellkjede y. Det må derfor nødvendigvis bli litt variasjon på hvor interessante artiklene er. I motsatt fall vil man risikere at det kan gå dager, kanskje uker mellom når artikler oppdateres.

    Vi er dessuten en svært variert gruppe på forumet, reiseliv er ikke så ensartet. Det som er interessant for noen, er ikke nødvendigvis interessant for alle. Jeg er f.eks ikke spesielt interessert i alle Trumf kampanjene, men det er mange andre, og jeg ser relevansen det har i forhold til bonusjegere.

    Jeg velger å tro at de fleste av oss stort sett finner de fleste artiklene interessante, eller iallefall relevante, så får man heller velge å lukke øynene de gangene de ikke er så interessant.

    Det skal jo heller ikke stikkes under en stol at noen artikler også genererer penger, og det er som kjent ikke gratis å drifte ting på internet, selv om man til tider kan tro det når vi kan konsumere uten å betale.

    Hva er alternativet? Det måtte vel være at vi som bruker forumet skrev artikler? Jeg har en magefølelse på at det er en terskel der, ellers hadde det vel allerede vært ganske selvforsynt?

    My 2 cents :)
     
    geddi, Stuttfeiten, milehigh and 2 others like this.
  3. samirunway

    samirunway Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    63
    Vil spesielt utheve forumet som en styrke ved dette nettstedet :)
     
    Travellingalf liker dette
  4. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Det er forumet som gjør dette nettstedet. Jeg tror nok veien til mer og bedre redaksjonelt innhold er å slippe til de beste bidragsyterne i forumet. Her er det vel noe på gang allerede, ref https://insideflyer.no/insideflyer-vokser/
     
    tommy777, kaijoar and Travellingalf like this.
  5. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Utfordringene for ethvert nettsted som skal drive med "nyheter" er å kunne skille nyheter fra pressemeldinger og "fake news". Jeg påstår ikke at Clarion Hotels pressemelding er fake news, men en journalist ville ha vurdert aktualiteten, nyhetsverdien og fulgt opp en pressemelding med noe (lett) undersøkende journalistikk. Det kjipe er at her "sakses" en hel pressemelding ukritisk. Mange bedrifter skriver jo strategiske pressemeldinger ut fra andre hensikter. Denne pressemeldingen handler kanskje ikke om noe positivt? Her kunne følgende tittel ha vært like dekkende for innholdet hos InsideFlyer:

    Clarion Hotel tror ikke tallet 13 bringer ulykke!
    Det er ingen av Clarion-hotellene som har utelatt 13. etasje i sine hoteller. Nå velger de også å satse på tallet 13, når de etter budsjettsalderinger skal drive opplæring i egen organisasjon.​

    Men dersom man skulle skrevet "en nyhet", så hadde den kanskje blitt mer kritisk om man hadde tatt kontakt med noen ansatte og spurt om de tror på dette. Gjerne skildret med noen fakta som kanskje kunne ha sett ut som følger:

    Clarion tar seg ikke råd til å utvikle talentene!
    Med over 6000 ansatte, får nå kun 13 ansatte anledning til lederutvikling. Det nye lederprogrammet gjelder knapt 1 av 500 ansatte eller 0,21% av de ansatte. - "Dette er en vits", sier en annen ansatt i Oslo som også ønsker å være anonym, men videre hevder at de ansatte opplever dårlig ledelse som resulterer i dårligere bemanning, økt sykefravær og dårligere arbeidsmiljø takket være at mange ansatte slutter forholdsvis raskt i jobbene.​

    Vel... Problemet er vel når målet er å reprodusere "en nyhet" framfor å måtte skrive den selv ;-) Men når det er sagt, så er det noen interessante pressemeldinger som fortjener oppslag. Denne er vel i kategorien med "Emirates ansattegoder", skrevet av avsender kun for å få oppmerksomhet, i troen av at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet.

    For øvrig så er det jo slik at om 90 % av nyhetene er gode, så vil det alltid være 10% som er mindre gode uansett hvor godt og aktuelt alle nyhetene er ;-)
     
    milehigh, Fly med oss and Henrik like this.
  6. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Misforstå meg rett, dette er ikke ment som kritikk. Jeg bare "tenker høyt" om hvordan Insideflyer fremstår (ja, jeg vet det er klisjéfullt å skrive at man "bare stiller spørsmål"). Jeg er veldig enig med deg, @RoadKing , i at det er en vanskelig balansegang når man driver et forum som også må ha inntekter og ønsker å satse kommersielt. Synes forøvrig @peterfox har gjort en fantastisk jobb med å løfte både forum og redaksjonelt innhold betydelig. Og det er nettopp derfor jeg håper det er greit at vi medlemmer også kommer med innspill, så lenge de er konkrete og ikke sutrete.
    Hadde jeg hatt mer fritid skulle jeg gjerne bidratt jeg også, men akkurat nå strekker ikke tiden til. Dersom det forandrer seg skal jeg mer enn gjerne bidra med mitt, for jeg setter umåtelig stor pris på forumet og all vennlighet og hjelpsomhet man møter her :)
     
  7. samirunway

    samirunway Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    63
    SAS byr på Kurt Nilsen-konserter i luften, står det å lese her: https://insideflyer.no/sas-byr-pa-kurt-nilsen-konserter-luften/

    Her kunne det vært interessant med litt uavhengig journalistikk basert på pressemeldingen, om det er ambisjonen til insideflyer.no. Ringt f.eks SAS og markedsføringsekspert(-er).

    Man kunne f.eks spurt om: Hvorfor gjør SAS dette? Hvorfor gjør plateselskap/artister dette? Hva er det verdt for partene? Hvor vanlig er dette i luftfarten? Etc.

    Bare noen tips.
     
    chrt liker dette
  8. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fortsetter her, fordi i denne tråden så ligger det noe grunnleggende diskusjoner om "nyheter" fra starten av.

    Dagens lille "spark bak" gjelder den såkalte artikkelen "TRENDER: 3 PERFEKTE STORBYFERIER MED BARN".

    1) Hvorfor er denne merket med "ARTIKKEL"??
    2) Hvorfor skriver ikke forfatteren ærlig nok at man har KOPIERT en pressemelding 100%, med tittel, ingress brødtekst, format på oppsett, bilde og til og med lenkene??
    3) Jeg vil anbefale at man på insideflyer merker alle slike pressemeldinger med "REKLAME" selv om den ikke er betalt, nettopp fordi man gratis tar i bruk reklamemateriell fordekt som pressemelding fra en kommersiell aktør.

    Jeg registrerer videre at det kun er aktører i en gitt sjanger av nettsider som har latt seg lure; InsideFlyer, Dfly og FirstCall. Etter 6 timer publisering er det ingen kommersielle nettsider av størrelse eller nyhetsteder som har tatt seg bryet med å plukke opp noe fra denne (som jeg har kunne finne).

    Noen årsaker til dette kan være:
    - Man skriver "Trender": Hvor er trendene? For at noe skal være en trend, så innebærer det endringer i (reise-)mønster/adferd. Her omtales ingen trender, men i tittelen forsøker avsender seg på lettlurt "journalistikk" for å lure leserne til å tro at her er det noe nytt.
    - "Perfekte Storbyferier"? Superlativer på en snor innebærer ikke argumentasjon for at det blir perfekt. Hvordan kan avsender hevde at disse byene lettere/enklere kan gi gode ("perfekte") ferier og opplevelser med barn?? Det finnes da kåringer som viser at disse ikke typisk er topp 3 i Europa...
    - Hva er intensjonen med dette fra avsender? Berike leserne om muligheter? Nå skal jeg være varsom med å tråkke i Trump-salaten, men her skriver man litt for "det mindre utdannede publikum" mens andre avdekker "fake news" og "reklame" innpakket og lurt inn i en påstått redaksjonell kanal.

    Jeg vet at verken forfatteren får mye penger eller InsideFlyer har mye penger til å lage saker, men av respekt for seg selv, de mange brukerne som er her og for å unngå "tullestempel" så kan det være bedre å være ærlig eller la være å kopiere reklame/pressemeldinger om man ikke klarer å skrive de litt om...

    Pressemeldingen kan leses i sin helhet:
    https://goo.gl/Zrznej (vil ikke lenke direkte av hensyn til avsenders søk og forhelligelse av seg selv!)
     
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden