Utfordringene for ethvert nettsted som skal drive med "nyheter" er å kunne skille nyheter fra pressemeldinger og "fake news". Jeg påstår ikke at Clarion Hotels pressemelding er fake news, men en journalist ville ha vurdert aktualiteten, nyhetsverdien og fulgt opp en pressemelding med noe (lett) undersøkende journalistikk. Det kjipe er at her "sakses" en hel pressemelding ukritisk. Mange bedrifter skriver jo strategiske pressemeldinger ut fra andre hensikter. Denne pressemeldingen handler kanskje ikke om noe positivt? Her kunne følgende tittel ha vært like dekkende for innholdet hos InsideFlyer:
Clarion Hotel tror ikke tallet 13 bringer ulykke!
Det er ingen av Clarion-hotellene som har utelatt 13. etasje i sine hoteller. Nå velger de også å satse på tallet 13, når de etter budsjettsalderinger skal drive opplæring i egen organisasjon.
Men dersom man skulle skrevet "en nyhet", så hadde den kanskje blitt mer kritisk om man hadde tatt kontakt med noen ansatte og spurt om de tror på dette. Gjerne skildret med noen fakta som kanskje kunne ha sett ut som følger:
Clarion tar seg ikke råd til å utvikle talentene!
Med over 6000 ansatte, får nå kun 13 ansatte anledning til lederutvikling. Det nye lederprogrammet gjelder knapt 1 av 500 ansatte eller 0,21% av de ansatte. - "Dette er en vits", sier en annen ansatt i Oslo som også ønsker å være anonym, men videre hevder at de ansatte opplever dårlig ledelse som resulterer i dårligere bemanning, økt sykefravær og dårligere arbeidsmiljø takket være at mange ansatte slutter forholdsvis raskt i jobbene.
Vel... Problemet er vel når målet er å reprodusere "en nyhet" framfor å måtte skrive den selv ;-) Men når det er sagt, så er det noen interessante pressemeldinger som fortjener oppslag. Denne er vel i kategorien med "Emirates ansattegoder", skrevet av avsender kun for å få oppmerksomhet, i troen av at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet.
For øvrig så er det jo slik at om 90 % av nyhetene er gode, så vil det alltid være 10% som er mindre gode uansett hvor godt og aktuelt alle nyhetene er ;-)