Go SAouth - eller hvordan en strafferunde via Arlanda gjør at man nyter business bedre...

Tråd i 'Reisebrev' startet av Earl, 20. nov 2019.

  1. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    1,642
    Likes mottatt:
    3,567
    Bonuspoeng:
    113
    Hei og velkommen til dekning av min tur mot Sør-Afrika.

    Siden @Kristian allerede har satt i gang dekning av sin utreise, men vi for det meste har forskjellige selskap på turen sørover, så tenkte jeg at det var på som plass at jeg også skrev noen ord.

    Undertegnede og @Kristian er altså på vei mot Sør-Afrika. Noen dager i Cape Town og noen dager på safari i Krügerparken står på programmet for ferien. Vi startet å planlegge dette i våres og opprinnelig plan var å forsøke å komme seg på samme flyene sørover, men siden jeg klarte å knabbe siste poengsetet hos South African, selv om det sto det akulle være 2 ledige, så endte vi opp med forskjellige ruter.

    Ulempen for min del var at uansett hvor mye som ble forsøkt så fikk man ikke til å sikre South African eller noe annet i business uten at jeg måtte ta en strafferunde via Arlanda når billettene ble bestilt... har også senere forsøkt å få endret, men computer says no hvis jeg ville beholde SA... når @Kristian Fikk fingrene siste setet hos Swiss og det ikke åpnet seg noe LH F eller annet spennende ble jeg stående igjen med følgende:

    SK 864 OSL - ARN
    SK 637 ARN - FRA
    SA 261 FRA - JNB
    SA 323 JNB - CPT

    Ankomst i Cape Town er altså i morgen kl 12.20 lokal tid, som skal være 1 time foran norsk tid.

    Skal forsøke å oppdatere så mye som mulig underveis :)
     
    Avixlo, jgroneng, Upsaker and 15 others like this.
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    3,371
    Likes mottatt:
    8,247
    Bonuspoeng:
    183
    Dette blir også kjekt å følge :)
     
    ArthurDent and Earl like this.
  3. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    1,642
    Likes mottatt:
    3,567
    Bonuspoeng:
    113
    Første etappe... eller hvordan SAS snøt meg for pollarrullen

    Min tur startet med Ruter til Jernbanetorget og Vy til OSL. Alt gikk i rute selv om det var litt i overkant glatt på isete veier i sommersko i morges...
    Hos Vy var det som vanlig mye folk som skulle til OSL og det ble derfor ståplass i gangen.
    20191120_073727.jpg

    Vel fremme på Gardermoen var det bare å få sendt avgårde kofferten, ta en kaffe i gullstuen også vende nesen mot gate E8.

    SK864 Oslo- Stockholm
    Som vanlig på Gardermoen når det er SK flyvninger så er det møljeboarding, prioritet ombordstigning annonseres, men ca halve flyet har jo det så her var det like greit å avvente litt og la de mest stressede folkene komme seg på først.
    20191120_091033.jpg

    Vel ombord får jeg egen 3-seter på rad 8. Hadde sett i appen i går at opprinnelig sete på rad 2 risikerte å få selskap i midtsete så da flyttet jeg med bakover i pluss... det funket og jeg fikk raden for meg selv.

    Har ikke fløyet SAS siden i juli, og utenriks var siste tur i mai, men likevel var det meste som vanlig ombord. Norsk crew i kabinen og svensk alt sammen i cockpit. Kapteinen lovte en grei flytur mot Arlanda på ca 50 min, mens solen kom frem over Gardermoen. 7 min etter rutetid forlot vi gaten og var i luften noen min etterpå
    20191120_093256.jpg 20191120_094421.jpg 20191120_094419.jpg
    Det siste jeg skal se til snø før i desember...

    Vel i luften ble gardinen dratt for som vanlig hos SAS, men trallen dukket opp etterhvert og serveringen begynte.

    Sist jeg fløy SAS utenriks i mai var med jobben fra Arlanda til Oslo, og i sommer var det innenriks til Kirkenes. Begge gangene så har de tilbudt/pushet polarrull så jeg forventet å få tilbudet om snacks/polarrull etter at jeg ba om litt drikke først... MEN tydeligvis har SAS forbedret bort at pollarrul skal tilbys/deles ut for før jeg fikk summet meg hadde jeg fått cola og kaffe, men intet å tygge på og trallen gikk videre.
    Jeg gadd ikke rope etter dem, hadde jo spist frokost hjemme, fått litt i loungen på OSL og visste jeg skulle ha nok tid på Arlanda til å ta for meg i loungen der, men ble overrasket.

    Er dette noe nytt at de ikke tilbyr noe å spise på eller var jeg bare uheldig? o_O

    Ellers lite å melde om flyturen, og i rutetid landet vi på en grå og våt rullebane på Arlanda.

    Dagens første maskin, SE-RJS. En 13 år gammel Boieng 737-700

    20191120_103454.jpg
     
  4. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,066
    Likes mottatt:
    1,596
    Bonuspoeng:
    113
    God tur!

    Ser ut til at dere får en fantastisk tur!
     
    ArthurDent and Earl like this.
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    4,367
    Likes mottatt:
    19,453
    Bonuspoeng:
    183
    :eek::eek:

    Merker at dei ikkje tilbyr ting like aktivt lenger, men du får om du spør! :rolleyes:
     
    Eddie47, ArthurDent and Earl like this.
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    4,367
    Likes mottatt:
    19,453
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Vi drikkast på FRA!
     
    ArthurDent and Earl like this.
  7. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    1,642
    Likes mottatt:
    3,567
    Bonuspoeng:
    113
    Streik?! Eller hvordan en melding fra Kristian får i gang blodpumpen

    I gullstuen på Arlanda er det forholdvis rolig en sen formiddag i november. Etter å ha fått meg ett sete og sett at @Kristian er i luften på vei fra KKN så tikker det snart inn melding på Messenger fra han som er ute og flyr hvor han spør om jeg har fått mail fra South African om innstillinger pga streik.

    Litt frenetisk oppdatering av mailen senere, mens jeg merker blodpumpen begynner å slå litt raskere, så kan jeg ikke finne noe om innstilling. Det slår meg da at jeg hadde reagert på at jeg fikk nytt sete ved innsjekk her kontra hva jeg hadde valgt på turen i morgen fra JNB til CPT, men jeg hadde bare tenkt i mitt stille sinn at det nok kun var noe bytte av fly...
    Litt mer sjekk hos Google og Flightradar24 gir litt varierende svar, men alle synes enige i at kveldens fly skal gå og at maskinen allerede er på plass i Frankfurt. Er på dette tidspunktet blodpumpen roer seg ned litt...

    Sjekker så SA sin nettside hvor det ganske riktig står mye om streik og at det kan se ut til at vi har hatt flaks som ikke reiste en dag eller to før...

    "JOHANNESBURG. 20 November 2019 – South African Airways (SAA) is pleased to announce its intention to resume selected flights from Johannesburg to Cape Town, Durban and Victoria Falls, with effect from Thursday, 21 November"

    Da gjenstår spørsmålet om man kommer seg bort fra Johannesburg i morgen... for min del sier SA sin nettside at jeh har hatt flaks. Der ut til at annenhver fly skal gå og min opprinnelige avgang står oppført som om den skal gå. Ut i fra det nye sete mitt, 16K, kan det se ut til at flyet er byttet fra A330 til A340, men hvis det er eneste endring skal jeg ikke klage...
     
  8. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    4,367
    Likes mottatt:
    19,453
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm, eg treng litt av karmaen din! :confused:

    Kan du ha klart eit glas bobler til meg på FRA?
     
    Earl liker dette
  9. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    2,545
    Likes mottatt:
    11,476
    Bonuspoeng:
    183
    Så en A340-600 fra SA på FRA i dag tidlig så du kommer deg nok avgårde
     
    Earl liker dette
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    1,642
    Likes mottatt:
    3,567
    Bonuspoeng:
    113
    Will do... sitter i Panorama loungen til LH ved A gates :)

    Takk godt å høre. Det stemmer med det Flightradar24 påstår også om at maskinen skal være på plass på FRA :)
     
    RoadKing, Kristian and Eddie47 like this.
  11. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    1,642
    Likes mottatt:
    3,567
    Bonuspoeng:
    113
    Ventetid - eller hvordan jeg igjen blir minnet på hvorfor jeg anser ARN som en av Europas mer ubrukelige flyplasser

    Etter det lille mellomspillet med historien om hvordan @Kristian fikk blodpumpen min til å føle seg som Monseiur Alfonse the Undertaker i Allo, Allo - Han som alltid sliter med sin "dicky ticker" ved synet av damer eller utfordringer med medlemer av de tyske væpnede styrker - Er det tid for å spole tilbake til Arlanda etter landing fra OSL.


    Hvordan jeg følte meg i noen minutter etter melding fra Kristian.


    Vel fremme på Arlanda landet vi altså i rute fra Oslo. Det betydde at jeg hadde ca
    4 timer til neste fly. Kunne selvfølgelig tatt 1 fly senere, men det hadde også vært siste mulighet til å nå SAS fra ARN mot FRA, så klok av skade med tanke på vinter og vær hadde jeg laget litt ekstra buffer. I dag var det naturligvis da ikke nødvendig...

    På OSL fikk jeg hverken sendt bagasjen eller boardingkort lengre enn til ARN. Så da var det bare å vente på kofferten og når den dukket opp etter rundt 15 min traske opp til innsjekk for å se om jeg fikk sendt det avgårde hele veien nå.

    Var mens jeg var på vei dit at Kristian meldte om problemer med innsjekk på Kirkenes og jeg merket litt bekymring. Nå begynte tankene om de historiene man hadde lest om folk som slet med innsjekk på CT billetter og liknende trøbbel. Det hjalp ikke på når damen i business innsjekken begynte å se nærmere på passet, ble stille og satte igang litt ekstra tasting på tastaturet før hun igjen kikket på passet og tastet enda mer.
    På dette tidspunktet var jeg sikker på at jeg ble værende i Stockholm...

    Dette varte nok ikke lengre enn ett minutt eller to før damen la ned passet, smilte og jeg hørte billetskriveren våkne til liv. Når jeg så at bagasjelappen sa CPT senket skuldrene seg (Dette var altså ca 45 min før Kristian skremte vettet av meg med melding om streik). Damen i skranken smilte, ønsket trevlig resa til Syd-Afrika, gav meg boardingkort, kofferten ble sendt avgårde og jeg smilte tilbake, takket og tenkte nå er jeg ordentlig på vei :)

    Fort blir jeg så minnet på hvorfor jeg misliker Arlanda.
    - sikkerhetskontrollen nærmest SAS innsjekk leder rett i taxfree enten man vil eller ei
    - der man kommer inn i terminalen fra sikkerhetskontrollen ved SAS innsjekk er langt unna loungen
    - layouten er idiotisk med trange ganger mellom de forskjellige armen/terminalene

    Største problemet er nok det siste da det alltid gir meg vibber av en annen flyplass med idiotisk layout... Paris Charles de Gaulle.

    Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe hvorfor man lager disse lange armene ut også laget man gangene mellom trange og lange... og i Arlanda sitt tilfelle fyller opp de trange gangene med butikker og spisesteder som gjør det enda trangere. Hver gang jeg er på Arlanda får jeg følelsen av at hele flyplassen er bygget uten noen helhetsplan man har bare slengt på 1 og 1 år etterhvert som man utvidet uten å tenke på helhet.

    Selv om jeg misliker stedet, så har jeg dessverre vært innom såpass mye med jobb at jeg kjenner veien til loungen. Der fant jeg meg ett bord og kunne slappe av med det SAS anser som naturlig lunsj. Salater, rå løk og skiver av kalkun. Det var merkelig nok ikke laks på menyen...
    20191120_113630.jpg

    Lunsjen ble så avbrutt av Kristian sin melding om streik, dette samt surfing på nettet som fikk tiden til å gå.
     
    Last edited: 20. nov 2019
  12. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    1,642
    Likes mottatt:
    3,567
    Bonuspoeng:
    113
    Dagens andre flytur - eller festen er over, det er fullt i midtsete igjen

    Etter litt nervøse øyeblikk i loungen med febrilsk googling etter streikevarslet var det tid for å rusle mot gate F32.
    Jeg har aldri forstått hvem som har funnet på layouten på Arlanda, men det minner som nevnt om ett annet sted jeg misliker, CDG..
    Igjennom trange ganger, butikker og restauranter går ferden før F-gatene åpner seg opp. Her var det i dag faktisk ganske stille og rolig.

    SK 637 ARN - FRA
    Dagens andre flytur med SAS, byr på første gang på flere år jeg skal fly SAS utenom Skandinavia eller langdistanse. Første og viktigste spørsmål er selvfølgelig om det blir laks i kuben eller ei... ettersom loungen ikke bød på laks i dag, øker det vel sjansen for fisk ombord vil jeg tro...

    Det er SE-RES, en 19 år gammel Boeing 737-700 med svensk crew som tar turen mot Frankfurt i dag.

    Prioritert ombordstigning annonseres, men det er mange færre her enn på OSL tydeligvis for før jeg kommer frem annonsere generell boarding. Ut i fra antall folk ved gate kan dette umulig bli fullt tenker jeg og satser derfor på økt sjanse for ledig midtsete.

    Ved ankomst ombord blir jeg møtt av svensk kabinpersonale og kommer raskt ned på jorden. Det sitter allerede 2 kinesere på raden... så lenge levde håpet om ledig midtsete.

    Mens vi rygger ut fra gate, før rutetid, så sitter jeg litt irritert og får vibber til Krisitian sin historie når jeg ser at 1 av kineserne allerede har funnet frem spyposen... heldigvis ble den kun brukt til å putte søppel oppi.

    I det vi tar av får jeg ett blikk av ett fly med Union livery ved gate på Arlanda. Det er i det øyeblikket jeg merker lengselen slår inn etter mitt kjære BA hvor jeg hadde vært garantert ledig midtsete på rad 2, og det slår meg nettopp hvorfor det er så mange år siden jeg fløy SAS på en europeisk flyvning. I det vi tok av tok jeg meg selv i å telle dagene frem til 9. desember hvor jeg skal ut og fly BA igjen, garantert uten folk i midtsete...

    20191120_144828.jpg

    Solen hadde tittet frem ved avgang Arlanda. Vi forlot gate før rutetid og var i luften bare noen minutter etterpå. På vei mot rullebanen bød SAS på utsikt mot en maskin i nytt livery.
    20191120_144323.jpg

    Når vi kom oss i luften ble Kuben utdelt. Kineserne ville ikke ha, de ba om varmt vann til å fylle på termosen og potetgull istedenfor.

    Kuben inneholdt selvfølgelig laks og så egentlig ikke veldig innbydende ut...
    20191120_151022.jpg
    20191120_151024.jpg

    Fikk meg litt sjokolade som både smakte bedre og var mer spennende enn Kuben.
    20191120_154327.jpg

    Ellers en helt grei SAS tur. Vi landet på Frankfurt 10 min før rutetid, så det gikk unna i dag selv med litt sirkling før landing.

    SAS leverer jo greit, men det med at det er lotto om midtsete er ledig, om Kuben ser spiselig ut og altfor varierende service ombord gjør nok at jeg også i fremtiden holder meg til SAS hvis mulig kun innenriks, i Skandinavia og på langdistanse, så får BA ta seg av Europa turene.

    Vel fremme på Frankfurt blir man med ett kjapt blikk på veggen minnet på hvilket selskap som er sjefen her...
    20191120_164526.jpg
     
    Avixlo, Stuttfeiten, jgroneng and 9 others like this.
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    4,367
    Likes mottatt:
    19,453
    Bonuspoeng:
    183
    SAS kunne ha lært litt av BA...
     
    Earl liker dette
  14. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    1,642
    Likes mottatt:
    3,567
    Bonuspoeng:
    113
    Strafferunden er over - eller tanker rundt hva kunne SAS lært av andre

    Etter 2 ok flyturer med SAS i dag er man fremme i Frankfurt. Må vel si at som nevnt leverer jo SAS ok, men det er snodig at de fortsatt ikke sikrer ledig midtsete i pluss, at servicen er varierende og at Kuben egentlig ikke er noen høydare... andre får jo til skikkelig mat og ledig midtsete også intra Europa.

    Uansett som tittelen sier så var jo litt av tanken når jeg må først måtte ta strafferunder via Arlanda å se på det som en påminnelse til seg selv om hvor fint man har det de gangene man flyr business også på kortdistanse.

    Mens jeg ventet på @Kristian I Panorama loungen så tenker jeg nå ihvertfall at mange kunne lært av Lufthansa hva angår lounger. Dette minner meg mer om å slappe av i en stue enn å være på en flyplass.
    20191120_165809.jpg 20191120_175448.jpg

    Antageligvis har man godt av en strafferunde i SAS pluss for å sette pris på de gangene man får fly med andre selskap og i andre klasser. Slik som jeg skal nå snart. South African venter på meg :)
     
  15. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    1,642
    Likes mottatt:
    3,567
    Bonuspoeng:
    113
    Tid for å go SAouth - eller hvordan jeg etter noen runder hos SAS har kommet meg ombord i business

    @Kristian ble sittende i loungen mens jeg tuslet mot B gate. SA har avgang 20.45 mens boarding skulle begynne kl 20 sto det på boardingkortet.
    Ingen kø i passkontrollen så kunne sittet i loungen minst 15-20 min lengre, men ved gate B28 sto det både fly og 7 stykker klare til å få oss ombord når jeg ankom.

    Rundt 19.50 ble det annonsert at business kunne gå ombord. Damen som sjekket passet så så fint " Nice photo, it looks like you" og ønsket deretter god tur.

    Vel ombord ble jeg tatt i mot av purser, vist til setet, som er ganske svært, og snart ble pre departure drink servert.

    Nå ventet vi bare på å få ombord alle baki bussen så er vi klare til avgang. Enn så lenge har jeg både 6D og 6C til disposisjon. Satser på ingen kommer i siste liten, skal ikke klage hvis jeg kan breie meg utover 2 seter på turen, men overlever nok i ett også;)


    Johannesburg neste

    20191120_195406.jpg
    20191120_200342.jpg
    Skal nok overleve 10 timer her
     
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    7,563
    Likes mottatt:
    32,825
    Bonuspoeng:
    293
    Synes egentlig at de setene var bedre å sitte i en de nye (veldig lik SAS sine), men 2+2+2 gir jo mindre plass enn 1+2+1 .,
    Håper de passer godt på deg ..

    God tur!
     
    Earl liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Fastboende

    Innlegg:
    10,850
    Likes mottatt:
    18,548
    Bonuspoeng:
    293
    Enig, da vi fløy SA Mauritus - Johannesburg storkoste vi oss. Gammelt ja, men veldig behagelig faktisk og supert mannskap.
     
    Eddie47 and Earl like this.
  18. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    808
    Likes mottatt:
    3,079
    Bonuspoeng:
    93
    Blir egentlig alltid litt bekymret når noen ser jeg ligner på passfotoet :).
    God tur ønskes!
     
    Earl and Kristian like this.
  19. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    1,642
    Likes mottatt:
    3,567
    Bonuspoeng:
    113
    Takk, de setene er supre og servicen var veldig god. Detaljer kommer snart

    Absolutt enig. De er muligens gamle, men veldig behagelige..

    Takk. Man får vel ta de komplimentene man kan få ;)
     
    Kristian and Eddie47 like this.
  20. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    1,642
    Likes mottatt:
    3,567
    Bonuspoeng:
    113
    SA 261 FRA - JNB, eller hvordan jeg endelig fikk avsluttet onsdagen i business etter mange timer i SAS pluss

    Så var det tid for kveldens, nattens og morgenens flytur. Ved gate i Frankfurt sto det en Airbus A340-600 klar for å vende kursen mot sør.

    Jeg hadde sete 6D, og det så lenge ut til at jeg skulle få ha både 6C og 6G ledige, men som en av de siste ombord kom det en kar i 6G. Han stinket røyk, noe som ble bekrefte av telefonsamtalen han hadde hvor han sa at flyet hans hadde vært sent inn, men han hadde likevel fått tid til en røyk for det måtte han ha før han dro. Han snakket engelsk med litt aksent, som minnet meg mest om den litt tykke aksenten i filmen Blood Diamond. Jeg antok derfor, litt sterotypisk muligens, at han var lokal. Når vi kom i snakk senere på turen visste det seg å stemme, han var født og oppvokst i Johannesburg, men gjorde mye forretninger i Europa.

    Mens vi ventet ble det servert litt drikke før avgang.
    20191120_200342.jpg

    Etter det som føltes som en liten evighet rundt og rundt på FRA, men som egentlig bare var 15-20 min, kom vi oss i luften litt etter 21. Kapteinen meldte om flytid på 10 timer og 36 min, og at han forventet en del turbulens i løpet av natten pga. sterke vinder underveis.

    Serveringen satte i gang ganske raskt. South African har skjønt det at på nattfly så vil folk spise og sove raskest mulig. Det ble servert først drikke, også 3 retters middag med påfyll underveis så mye man ville. Etter ca 2 timer i luften var middagen over, tennene børstet og sengen gjort klar.

    Kveldens meny 20191120_212639.jpg 20191120_212631.jpg


    Før serveringen startet ble det tilbudt kanapeer
    20191120_213745.jpg

    Jeg valgte meg først and, deretter pasta før jeg avsluttet med kake. Utmerket måltid med gode lokale viner til.
    20191120_220808.jpg 20191120_222151.jpg 20191120_222845.jpg


    Setene var svære og selv når de var lagt ned som seng nådde man ikke frem til setet foran. Myk og god madrass og greit teppe. Våken noen ganger i løpet av natten, mest fordi jeg måtte snu meg litt rundt og det klarte ikke kroppen min helt i søvne med beltet på. Så fikk med meg at det var litt turbulens, men var aldri plagsomt.

    Etter en 6-7 timer på øyet begynte kabinen å våkne så smått til liv. Skjermen visste 1 time og 48 min til landing når jeg tittet på det, slappet av litt til og neste gang jeg våknet sto det 1 time og 30 min. Nå var det tid for frokost.

    Frokosten var god, imponert over eggeplommen og at de hadde fått til det ombord på flyet.
    20191121_063714.jpg
    Ca 15 min etter rute landet vi i Johannesburg, O R Tambo airport.

    20191121_084611.jpg
    Raskt ut av flyet, ingen kø i immigrasjonen. Han bare spurte hvilket fly jeg kom med og hvor lenge jeg skulle være der, fikk stempel og signatur også kunne jeg hente bagasjen. Selv om den var sjekket inn helt frem måtte den hentes ut og bæres igjennom tollen før den kunne sendes på nytt.

    Når jeg kom til belte 10 så oppdaget jeg et eget område merket prioritet. Der sto det en 4-5 stykker og lastet av all bagasje med prioritets merke og satte den klar innenfor det inngjerdet området. Min var allerede kommet så det kan ikke ha tatt mye mer enn 15-20 min fra jeg forlot flyet til jeg hadde passert tollen og var i Sør-Afrika. Nå måtte jeg bare få sendt bagasjen videre og finne neste fly.
     
    Last edited: 21. nov 2019

Del denne siden