God søndag morgen

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Jan Fredrik, 21. aug 2016.

  1. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    SK1462 er ready for take off. Ble kun 3,5 timer søvn i natt. Hater å fly med første fly.

    Likevel skal jeg ikke klage når flyturen går fra CPH til OSL og jeg dro hjemmefra 1 time og 3 min før oppsatt avgangstidspunkt. Sendte bagasje 34 min. før, spiste frokost i loungen 30 min. før og var ved gate 12 min. før avgang. Sånn sett perfekt!

    I tillegg er det jo fint å tenke på at formålet med turen er første Stabæk-kamp etter at Alanzinho er tilbake i den blå drakten. Turen ble spontanbestilt med en ørliten (les ~1.0) promille fredag morgen.

    Det som ikke er så fint å tenke på er at kveldens retur går med DY, i og med at SAS har siste fly kl. 20, og kampen er ferdig nettopp kl. 20. Gruer meg litt til det, men skal nok overleve 3. DY-flighten på 3 år.

    Den siste, og gode, nyheten er at dette er min 19. flight på de siste to måneder etter ny opptjeningsperiode. Ligger altså greit an til fornyet diamantkort, så får vi se hva de neste månedene som student bringer innen flyreising...
     
    Kjakan liker dette
  2. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    God dag fra Songdo, Incheon. Idag går ferden videre med OZ8967 fra GMP til CJU. Blir noen dager på Koreas svar på Hawaii.

    Sen avgang, så først blir det litt lekeland og shopping før avreise.
    2016-08-21-15-31-11.jpg

    Hva vi skal gjøre har jeg ikke peiling på. En situasjon jeg ikke er så komfortabel med, siden jeg ALLTID er reiseleder. Men det er vel en første gang for alt :)

    Får gå inn med et åpent sinn og positiv innstilling. Når andre har planlagt opplegg er det viktig å være positiv uansett. Det verste er å ha lagt ned masse tid i planlegging og så er reisefølget negativ.
     
    Last edited: 21. aug 2016
  3. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    God kveld fra Melbourne. Her er det vinter, dvs 10-12 grader og regn, også kjent som typisk norsk sommervær. Kom nedover på Singapore Airlines, og det var blandet drops.
    Service og mat er faktisk helt OK, men interiøret er helt på trynet. En ting er å ligge på tvers i bredsete og stappe pedalene i et lite høl på skrå foran. Mye mindre enn SAS nye biz. Tydeligvis designet for asiater, over skonummer 41 må man krølle tærne. Et annet er at de setene er håpløse. Sånne klappseter som er ferdig oppredd på baksiden, så slår man bare ned ryggen og har ferdig oppredd flatseng. Litt sånn NSB sove eller hurtigruten.
    Problemet er at skiten ikke virker. Dette var et splitt hakke nytt A350, og to mann måtte til for å brekke ned nabosetet. Når det skulle tilbake var de tre, hvorav en stod og hoppet oppå ryggen for å få opp låsen! I kid you not - dette er en katastrofe.
    Sånn går nu dagan.
     
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
    image.jpeg God formiddag fra innenlandsloungen i Bergen ..
    .... og dagen starter med 20 min forsinkelse
     
  5. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Forresten tips til @geddi.
    Selvfølgelig må man opp i krateret på Jeju. Litt trapper men absolutt verdt det.
    Hvis man vil være absolutt politisk ukorrekt -og- bli husket, må man dra følget over til bukta med "old lady pearl divers". Det viser seg at gamle damer er fantastisk flinke til å holde pusten på dypt vann. (Og onde tunger hevder at det har også noe å gjøre med risiko vs kost for tapte dykkere ;)) Google for å finne plassen, det er verdt et besøk. Dette er en utdøende (...) severdighet
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Haenyeo
     
    miura and geddi like this.
  6. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    E
    Anbefaler VIRKELIG å prøve å få et bulkheadsete hos SQ i C, der slipper du hullet. Senga er fortsatt litt kort, det kommer man ikke unna.
     
  7. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    For valg av sete i SQ-C 388, så var dette en fin guide...
    (Kanskje dette også hjelper for 350 @kiev ?)
     
    Last edited: 21. aug 2016
  8. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tips. Har vært begge steder tidligere.

    De gamle damene som dykker kalles 해녀 (Haeneo) og finnes ulike steder på Jeju, flest på en liten øy utenfor Jeju som heter Udo (øyen U, do betyr øy). De har en utrolig evne til å holde pusten mens de samler ulike typer eksklusiv sjømat, som kråkebolle og sjøskjell. Dette er et yrke kun for jenter, men den yngre generasjon synes dette yrket er lite forenlig med merkeveske, lip gloss og korte skjørt. Så det er dessverre en utdøende rase og de fleste er eldre damer. Det er et svært tungt og farlig yrke, så all kreditt til de tøffe gamle damene! Traff et dusin av disse damene på Udo og var så heldig at sønnen av hun eldste hadde vært sjømann og snakket engelsk. Han var rundt seksti og moren over åtti. Hun kunne nesten ikke gå, men dykket som en gud :)

    Foruten krateret, så kan en fjelltur på Hallasan (Halla fjell, san betyr fjell) anbefales, samt en tur til lavatunnelene.

    Edit: så først nå at du hadde lagt ved en Wikipedia link om haenyeo :oops:
     
    Last edited: 21. aug 2016
    kaijoar, Henrik and kiev like this.
  9. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    A388 har dessverre forrige generasjons biz-seter, så det blir ikke helt sammenlignbart. Alle 773ER og A350 har i alle fall de nye, og på A350 er det rad 11 og 19 som gjelder. På 773ER er det 11 og 15 som gjelder på flyene med Prem Eco, og 11 og 14 på de uten.
    På 14/15/19 er det bassinet, så egentlig er det vel 11 som gjelder over hele linja :)
     

Del denne siden