Gode hotellfrokoster

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Ragna Rekkverk, 14. april 2020.

Tags:
  1. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    I skrivende stund kan vi ikke kan reise og innta drømmefrokosten andre steder enn i våre egne hjem. Derfor tenkte jeg å lage en mimretråd der man kunne trekke frem gode frokoster man i hine Coronafrie dager har fått nyte på hoteller verden over.

    Har du lyst til å bidra?
     
    EgilSk, drsyk, NoLimit and 3 others like this.
  2. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
  3. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    (Oppdatert med rett restaurantnavn og meny).

    Spiste frokost i restauranten til Alain Ducasse på hotel Plaza Athenee i Paris. Kjørte den litt sunne versjonen med en del frukt, men også med det som må ha vært den beste varme sjokoladen jeg noensinne har smakt.

    Menyen bestod av Nubiojuice (visstnok en kjempefancy juice fra lokale trakter der), seasonal fruits and cereals cockpot (som var en slags grøt de helte fruktsaus over ved bordet), Poilânebrød med guacemole og så masse varm sjokolade.

    Jeg er usikker på om denne frokosten gjorde mest inntrykk pga maten eller fordi det var så fjongt der. Tror jeg til enhver tid hadde tre stykker som puslet rundt bordet mitt, vesken min hadde eget avlastningsbord og det var en skikkelig seremoni hver gang en rett ble servert.
    Been there done that tenker jeg. Frokosten kostet over 60 euro per dag, så tror det blir et once in a life time besøk.
     
    Last edited: 15. april 2020
    Thomas123, Insomnia4u and Stuttfeiten like this.
  4. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,240
    Likes mottatt:
    22,466
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har hatt mange gode hotellfrukostar opp gjennom. Vanskelig å velge ein. Stas med eigne kokkar for høvesvis pannekaker og omelett på Hollywood Hotel, men det beste var nok Clarion på BGO i mars i fjor før velferdstur med jobben til AMS. Etter 10 vekers pappaperm var det jammen godt å få ete frukost i fred og ro.
     
  5. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Villa San Michele i Firenze:
    Fantastisk stemning på uteterrassen, uovertruffen service, de deiligste San-Marzano tomater ledsaget av minibøffelmozarella; Ah! Urte- og sypressduft, fredelig utsikt mot Duomone. Ikke verdens bredeste utvalg, men hvert element oste av kvalitet. Selv biene som forvillet seg innom fra hagen rundt var ganske dannede....

    https://www.belmond.com/hotels/europe/italy/florence/belmond-villa-san-michele/dining
     
    Stuttfeiten and Sunnfjordingen like this.
  6. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Britannia, Trondheim, har vært en av de bedre jeg har prøvd, på lenge. Beste i Norge.

    Av utenlandske er det mange å velge i, men D’Angleterre (Købehavn) og Traube Tonbach (Baiersbronn, Tyskland) er lett å trekke frem.
    494BD1B9-CC9B-4D4A-849C-D7F0BA5DEAFD.jpeg
     
  7. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Hyatt Regency Hong Kong var ganske så bra med uendelige matstasjoner :)
     
  8. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,931
    Bonuspoeng:
    183
    Hash House på LinQ-hotellet i Las Vegas er noe jeg husker godt. Jeg er ganske sikker på at jeg kom 1 år nærmere mitt første hjerteinfarkt etter den frokosten.

    Perfekt hvis du har tenkt å faste ei ukes tid etterpå... HashHouse.PNG
     
  9. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Hva er det på den nederste tallerkenen?
    Den med den grønne guggen..
    Ser skikkelig spennende ut:D
    Tynt brød av noe slag, tomatsalsa, og grønn gugge? Tipper det var steingodt
     
    Ragna Rekkverk liker dette
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Wyndham i Yangon, Myanmar. De har buffet også med østers!! Spiste østers for over 800 kr alene, så den var verdt hver en krone.. :)
     
  11. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Mange gode hotellfrokoster og mange dårlige, uten at jeg spesifikt kommer på noen som har utmerket seg. Derimot er jeg helt sikker på at det aller beste baconet serverer de på First hotellet i Førde. Helt 100% perfekt og crispy
     
  12. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,408
    Likes mottatt:
    21,221
    Bonuspoeng:
    183
    For meg er det to plasser som skiller seg ut. Den ene er Scandic Nidelven i Trondheim (som har vunnet "norges beste frokost" kåring 13(?) ganger) og den andre er NH Grand Hotel Krasnapolsky i Amsterdam.
    Det er dog et "men"... jeg klarer rett og slett ikke å spise så mye som jeg ønsker. Alt for mange godsaker!

    Minimumskrav for å bikke fra grei til god frokost er ferskpresset juice samt en eggkokk (evt tilberede selv, så lenge kan få nøyaktig det jeg vil ha er jeg fleksibel på dette). Veldig god kaffe må de ha også.
     
    Maggie liker dette
  13. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ristet brød fra Poilâne (sånn fancy bakeri i Paris) sammen med guacemole og tomat. Altså du tippet helt riktig!
     
    EgilSk liker dette
  14. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    Kjenner så godt til den verdien et måltid i fred og ro har. Å få spise uten mas, lese aviser og slippe å rydde etter søl og kliss fra ungene. Oh lykke!
     
    Sunnfjordingen liker dette
  15. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    872
    Bonuspoeng:
    93
    Fin tråd @Ragna Rekkverk , Har mange gode opplevelser rundt om i verden. Men sjelden jeg blir så positivt overasket som på Britannia. Frokosten er helt spektakulær !
     
    Ragna Rekkverk liker dette
  16. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    Kom på enda noen fine frokossteder.

    Vi bodde på hotel Adlon i Berlin. Fra restauranten der vi satt, så vi rett bort på Brandenburger Tor. Frokosten var kjempebra. Tror høydepunktet var da noen gikk rundt med sånn gammeldags "kinomagebrett" (aner ikke hva det heter) og serverte chocolate coated strawberries. De hadde også omelettkokk, champagne og andre ting som gjorde at inntak av frokosten tok tre timer (hvorav ungene ble plassert med hver sin ipad og headset i to av timene).

    Et annet bra sted (begynner å skjønne at utsikt kanskje er et kriterium for mine gode frokostopplevelser) var på hotell Hay Adams i DC. Dette tror jeg er hotellet som ligger nærmest det Hvite Hus, så det var en opplevelse å sitte der mens man så over parken og bort til Obama :) Dessuten hadde de en honey glazed bacon, der kombinasjonen av søtt og salt var kjempekjempegod.
     
    Peregrin and EndreD like this.
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Park Hyatt Shanghai og Park Hyatt Tokyo var minneverdig. Sistnevnte hadde en diamantfordel med gratis frokost levert i suiten på oppdekket bord.
     
  18. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Frokoster ja, det har vært mange fine hotellfrokoster opp gjennom, men også en del dårlige og noen få, heldigvis, elendige og totalt uspiselige.

    De første som jeg tenker på som ekstra gode er:

    I Norge;

    - Vatnahalsen (helt sant)
    - Solstrand
    - Scandic Byparken i Bergen, når det het Rica Byparken da jeg var der en ukes tid.

    Vil også nevne at Scandic Maritim i Haugesund også har hatt en veldig fin frokost de siste årene.

    Utlandet;

    - Hilton Curacao
    - Doubletree by Hilton Westminster
    - Savoy Boutique Hotel Tallin (et av de absolutt hyggeligste hotellene jeg har bodd på)

    Minnes også, men her husker jeg kanskje feil, at det var en veldig bra frokost på Starling Geneva ved flyplassen, men det kan muligens skyldes at jeg den gang var ekstremt sulten p.g.a. flyforsinkelse dagen før og ikke-planlagt overnatting (ankom på natta da alt var stengt).

    EKSTREMT DÅRLIGE FROKOSTER

    Kommer i farten på to hotell som serverte så dårlig frokost at jeg bare gikk uten noe som helst; begge var flyplass hoteller, det ene var et Dan hotell ved CPH som jeg ble plassert på av SAS p.g.a. forsinket fly som medførte at jeg ikke rakk siste flyet til Ålborg. Alt var feil og elendig inkludert de som jobbet der. T.o.m. han taxi duden som kjørte oss fra CPH om natten var ufyselig og truende da vi ga ham den voucheren SAS hadde gitt oss til betaling.

    Det andre hotellet med ubrukelig frokost var også et flyplass hotell ved AMS. Det minnet mye om det Dan hotellet ved CPH, men husker ikke hva det het.

    Så litt mer om hvorfor ->

    Vatnahalsen Høyfjellshotell

    Det er et enkelt hotell med enkle fasiliteter, men, ihvertfall de gangene jeg har vært der en fantastisk betjening, og det spiller faktisk inn for min del da det er en del av frokost opplevelsen. Jeg pleide å dra på et «seminar» her sent på høsten hvert år. Kjempeopplegg som starter i Bergen på fredagen, for deretter togtur lørdag morgen, til Myrdal, hvor man kan velge om man vil gå siste stykket eller ta Flåmsbana som har stopp rett utenfor hotellet.

    Lørdagskvelden er det et magisk gilde, og frokosten man får på søndagen gjenspeiler det. Da får man nemlig alle restene fra lørdagskvelden + mye annet. Her er det alt fra tradisjonell norsk julemat (pinnekjøtt av både sau og rein, all mulige gode skinker, sjøkreps fra Bergen, hummer, reker, nystekte omeletter og andre eggretter, masse oster, ferskt hjemmelaga brød +++).

    Og alt servert med hyggelig smil fra et bord med utsikt til den norske fjellheimen.

    Magisk, og jeg savner disse «seminarene» som egentlig bare er et forkledt julebord en helg.

    Solstrand Fjordhotell

    Flott hotell som jeg har besøkt noen ganger i.f.m. et årsmøte som jevnlig blir avholdt der. Første gangen jeg deltok ble jeg til og med oppgradert til en diger tårnsuite med stor terasse mot sjøen; stas!

    Her var det også veldig god frokost minnes jeg, ihvertfall alle frokostene jeg har spist der var veldig bra med omelett kokk osv, godt utvalg men ikke for mye heller, bedre at det som blir servert er perfekt.

    Scandic Byparken Bergen

    Var her fra søndag til fredag, tror det var en gang i 2012, på et DNV GL kurs. Minnes at det var litt trangt/lite i frokostsalen men hvilken mat, veldig bra rett og slett. Egen eggkokk (det liker jeg) som lagte akkurat det du ville ha. Veldig bra utvalg av forskjellige ting, hyggelig betjening med stadig påfyll av nylaget kaffe, masse forskjellige mini smoothies og plenty av bakverk som en liten avslutning av frokosten.

    Hilton Curacao

    Var her en liten uke, antakelig i 2013, 2 ½ dag jobb resten ferie. Frokostsalen her var jo ute, og frokostopplevelsen her har nok også litt med omgivelsene å gjøre. Hotellet var egentlig ganske så ordinært, men frokosten var ypperlig. Her var det egen omelettkokk som laget den perfekt etter hva du ønsket den skulle bestå av men også egen pannekakekokk som laget amerikanske pannekaker. Også her veldig hyggelig betjening.

    Og selvsagt, frokost utendørs i omgivelser med + - 30C i luften og samme temperatur i sjøen er ikke å forakte. Fra frokostsalen er det kun noen meter ned til hotellets strand, så det å starte dagen med en liten svømmetur før frokost var selvsagt herlig.

    Digresjon; forresten så havnet jeg på strandparty i baren her første kvelden sammen med KLM crewet som fløy oss dit; de hadde to døgn layover,og kunne ta seg helt ut første kvelden, og de fortalte at Curacao og de andre nærliggende karibiske destinasjonene KLM flyr til var ekstremt populære for både piloter og crew. Andre kvelden fortalte de så var alkohol ikke lovlig.

    Men minneverdig frokost var det ihvertfall.

    Savoy Boutique Hotel Tallin

    Som nevnt et av de hyggeligste hotellene jeg har bodd på. Og frokosten; fantastisk god og ypperlig service hele veien. Ikke det største utvalget, men perfekt tilberedt; nystekt brød, perfekt eggerøre, husker noen herlige små krydderpølser og selvsagt kjekt med litt musserende når man kun skal en ting etter frokost; starte hjemreisen. Estisk musserende vin var faktisk ikke så verst.

    Og også her; attentiv service med stadig påfyll av god kaffe, og hele tiden spørsmål om man ønsket noe mer, hyggelig rett og slett.

    Nå glemte jeg nesten;

    Doubletree by Hilton Westminster I London

    Har bodd her en del i forbindelse med en årlig konferanse på høsten. Det er et av hotellene arrangørene av konferansen har en avtale med og siden det bare tar en 10 minutters tid å spasere til konferanse lokalet så passer det fint å bo der. Det er ikke noe luksus hotell, men fint, rent og med god service. Har blitt oppgradert også noen ganger.

    Men til frokosten; den serveres på det «ground floor» og også her er det litt folksomt, men ypperlig service og selvsagt en superb engelsk frokost tilgjengelig. Men også masse annet innen frukt, eggeretter, pastries osv.

    Igjen, jeg liker det når de stadig kommer med påfyll av kaffe eller te, og det gjør de til de grader her.

    En annen gjennomgående ting for alle de hotellfrokostene jeg har nevnt som mine favoritter her er at jeg aldri har følt meg presset til å bli ferdig slik at andre kan få plassen min, selv ikke på et typisk forretningshotell som Doubletree by Hilton.

    Det settes også pris på som en del av en god frokostopplevelse for min del.

    Oi, ble mye dette jo, men det går vel det også.

    Ha en fin kveld, Mvh Fjordheim
     
    Last edited: 21. april 2020
    milehigh, EndreD, spacecosmos and 2 others like this.
  19. ktyvandt

    ktyvandt Medlem

    Innlegg:
    106
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    43
    Intercontinental Berlin samt Hilton Tokyo hadde begge fantastiske frokoster!
     
    animals liker dette

Del denne siden