Frokoster ja, det har vært mange fine hotellfrokoster opp gjennom, men også en del dårlige og noen få, heldigvis, elendige og totalt uspiselige.
De første som jeg tenker på som ekstra gode er:
I Norge;
- Vatnahalsen (helt sant)
- Solstrand
- Scandic Byparken i Bergen, når det het Rica Byparken da jeg var der en ukes tid.
Vil også nevne at Scandic Maritim i Haugesund også har hatt en veldig fin frokost de siste årene.
Utlandet;
- Hilton Curacao
- Doubletree by Hilton Westminster
- Savoy Boutique Hotel Tallin (et av de absolutt hyggeligste hotellene jeg har bodd på)
Minnes også, men her husker jeg kanskje feil, at det var en veldig bra frokost på Starling Geneva ved flyplassen, men det kan muligens skyldes at jeg den gang var ekstremt sulten p.g.a. flyforsinkelse dagen før og ikke-planlagt overnatting (ankom på natta da alt var stengt).
EKSTREMT DÅRLIGE FROKOSTER
Kommer i farten på to hotell som serverte så dårlig frokost at jeg bare gikk uten noe som helst; begge var flyplass hoteller, det ene var et Dan hotell ved CPH som jeg ble plassert på av SAS p.g.a. forsinket fly som medførte at jeg ikke rakk siste flyet til Ålborg. Alt var feil og elendig inkludert de som jobbet der. T.o.m. han taxi duden som kjørte oss fra CPH om natten var ufyselig og truende da vi ga ham den voucheren SAS hadde gitt oss til betaling.
Det andre hotellet med ubrukelig frokost var også et flyplass hotell ved AMS. Det minnet mye om det Dan hotellet ved CPH, men husker ikke hva det het.
Så litt mer om hvorfor ->
Vatnahalsen Høyfjellshotell
Det er et enkelt hotell med enkle fasiliteter, men, ihvertfall de gangene jeg har vært der en fantastisk betjening, og det spiller faktisk inn for min del da det er en del av frokost opplevelsen. Jeg pleide å dra på et «seminar» her sent på høsten hvert år. Kjempeopplegg som starter i Bergen på fredagen, for deretter togtur lørdag morgen, til Myrdal, hvor man kan velge om man vil gå siste stykket eller ta Flåmsbana som har stopp rett utenfor hotellet.
Lørdagskvelden er det et magisk gilde, og frokosten man får på søndagen gjenspeiler det. Da får man nemlig alle restene fra lørdagskvelden + mye annet. Her er det alt fra tradisjonell norsk julemat (pinnekjøtt av både sau og rein, all mulige gode skinker, sjøkreps fra Bergen, hummer, reker, nystekte omeletter og andre eggretter, masse oster, ferskt hjemmelaga brød +++).
Og alt servert med hyggelig smil fra et bord med utsikt til den norske fjellheimen.
Magisk, og jeg savner disse «seminarene» som egentlig bare er et forkledt julebord en helg.
Solstrand Fjordhotell
Flott hotell som jeg har besøkt noen ganger i.f.m. et årsmøte som jevnlig blir avholdt der. Første gangen jeg deltok ble jeg til og med oppgradert til en diger tårnsuite med stor terasse mot sjøen; stas!
Her var det også veldig god frokost minnes jeg, ihvertfall alle frokostene jeg har spist der var veldig bra med omelett kokk osv, godt utvalg men ikke for mye heller, bedre at det som blir servert er perfekt.
Scandic Byparken Bergen
Var her fra søndag til fredag, tror det var en gang i 2012, på et DNV GL kurs. Minnes at det var litt trangt/lite i frokostsalen men hvilken mat, veldig bra rett og slett. Egen eggkokk (det liker jeg) som lagte akkurat det du ville ha. Veldig bra utvalg av forskjellige ting, hyggelig betjening med stadig påfyll av nylaget kaffe, masse forskjellige mini smoothies og plenty av bakverk som en liten avslutning av frokosten.
Hilton Curacao
Var her en liten uke, antakelig i 2013, 2 ½ dag jobb resten ferie. Frokostsalen her var jo ute, og frokostopplevelsen her har nok også litt med omgivelsene å gjøre. Hotellet var egentlig ganske så ordinært, men frokosten var ypperlig. Her var det egen omelettkokk som laget den perfekt etter hva du ønsket den skulle bestå av men også egen pannekakekokk som laget amerikanske pannekaker. Også her veldig hyggelig betjening.
Og selvsagt, frokost utendørs i omgivelser med + - 30C i luften og samme temperatur i sjøen er ikke å forakte. Fra frokostsalen er det kun noen meter ned til hotellets strand, så det å starte dagen med en liten svømmetur før frokost var selvsagt herlig.
Digresjon; forresten så havnet jeg på strandparty i baren her første kvelden sammen med KLM crewet som fløy oss dit; de hadde to døgn layover,og kunne ta seg helt ut første kvelden, og de fortalte at Curacao og de andre nærliggende karibiske destinasjonene KLM flyr til var ekstremt populære for både piloter og crew. Andre kvelden fortalte de så var alkohol ikke lovlig.
Men minneverdig frokost var det ihvertfall.
Savoy Boutique Hotel Tallin
Som nevnt et av de hyggeligste hotellene jeg har bodd på. Og frokosten; fantastisk god og ypperlig service hele veien. Ikke det største utvalget, men perfekt tilberedt; nystekt brød, perfekt eggerøre, husker noen herlige små krydderpølser og selvsagt kjekt med litt musserende når man kun skal en ting etter frokost; starte hjemreisen. Estisk musserende vin var faktisk ikke så verst.
Og også her; attentiv service med stadig påfyll av god kaffe, og hele tiden spørsmål om man ønsket noe mer, hyggelig rett og slett.
Nå glemte jeg nesten;
Doubletree by Hilton Westminster I London
Har bodd her en del i forbindelse med en årlig konferanse på høsten. Det er et av hotellene arrangørene av konferansen har en avtale med og siden det bare tar en 10 minutters tid å spasere til konferanse lokalet så passer det fint å bo der. Det er ikke noe luksus hotell, men fint, rent og med god service. Har blitt oppgradert også noen ganger.
Men til frokosten; den serveres på det «ground floor» og også her er det litt folksomt, men ypperlig service og selvsagt en superb engelsk frokost tilgjengelig. Men også masse annet innen frukt, eggeretter, pastries osv.
Igjen, jeg liker det når de stadig kommer med påfyll av kaffe eller te, og det gjør de til de grader her.
En annen gjennomgående ting for alle de hotellfrokostene jeg har nevnt som mine favoritter her er at jeg aldri har følt meg presset til å bli ferdig slik at andre kan få plassen min, selv ikke på et typisk forretningshotell som Doubletree by Hilton.
Det settes også pris på som en del av en god frokostopplevelse for min del.
Oi, ble mye dette jo, men det går vel det også.
Ha en fin kveld, Mvh Fjordheim
Last edited: 21. april 2020