Gode vinopplevelser på fly

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bizflyer, 24. febr 2016.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilke vinopplevelser husker du best fra en flytur?

    Den dårlige rødvinen på charterflight til Mallorca eller kanskje den gode Champagnen på First Class på vei til Singapore?

    Selv er det et par-tre viner jeg husker spesielt:
    • Champagne Comte de Tattinger i First hos Asiana og Lufthansa
    • Champagne Pol Roger cuvee Winston Churchill i First hos Asiana
    • Rødvinen Gruard Larose 2008 i First hos Asiana.
    Alle disse vinene var helt framifrå. Den største skuffelsen fikk jeg nok når SAS gikk bort fra Champagne på de europeiske rutene og jeg smakte den første versjonen av musserende vin de hadde fått i stedet. Den var slettes ikke god. Nå skal det vel sies at den luxenburgske versjonen de serverer i dag er et par hakk bedre enn det første forsøket.

    Så hva er dine erfaringer?
     
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    På Champagnefronten tar JAL Rotta på alle med Salón i tillegg til Dom. Ellers stiller Singapore sterkt med både Krug og Dom mens flere nå er enig med meg at Comtes de Taittinger er konge. Ellers har man sett en del av de hvasseste Laurent Perrier byr på som også er favoritter.
     
  3. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    915
    Likes mottatt:
    1,306
    Bonuspoeng:
    93
    Stiller meg bak Taittinger, med PR WC som en god nr. 2. Begge er ganske rike champagner som egner seg godt for servering til mat og tåler "belastningen" ved å bli servert i tørr kabinluft tilsvarende 2,000 m.o.h.
     
  4. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Laurent Perrier Grand Siecle på LH og LX F er nok det beste jeg har drukket, både i luften og på bakken. Pommery Cuvee Louise '99 var også boss.
    Ellers synes jeg både hvit- og rødvinsutvalget på LX/LH var litt skuffende. Gode viner, men ikke ut av denne verden. Det fikk jeg på restaurant i Buenos Aires
     
    Hamburgersmauet liker dette
  5. Flounge

    Flounge Livsnyter og hobbyfilosof

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    I luften er det nok Laurent Perrier Grand Siècle i BA F som har vært den desiderte beste champagnen. Når det gjelder hvitvin er Domaine d’Ardhuy Corton Charlemagne 2009 utrolig god. Den er også smakt i BA F. BA fikk nylig gullmedalje for den i flyselskapenes beste vinkjeller i luften.
     
  6. Royal

    Royal Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Må si meg enig med siste taler at Laurent Perrier Grand Siècle i BA F var veldig god, også i store mengder. Siste måltid før landing LHR på vei fra NRT spør frøkenen hva jeg ønsker og jeg må jo medgi at champisen var veldig god, ny flaske bli åpnet og glasset fylt, etter en liten stund kommer hun tilbake med hele flasken og sier at Mr. Royal er den eneste som drikker champis til frokost og sette flasken på bordet og meddeler at det jeg ikke drikker går i dassen før landing.
     
    RoadKing and anders82 like this.
  7. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Er egentlig ikke så imponert over Grand Siecl selv. Synes den blir for tung og mangler friskhet. Men smaken er som kjent som baken: Delt!

    Nå har noen av verdens fremste vinkjennere smakt seg frem til hvilke flyselskap som serverer de beste vinene i Business og First Class:

    https://insideflyer.no/flyselskapene-med-de-beste-vinene/

    Har de rett eller synes du de tar feil?
     
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har vel ikke fremstilt meg selv som forumets mat&drikke-flinkis, men jeg drakk en flaske av den Grand Siecle saken som pre departure drink i GRU i høst. Fin som schnuz.

    Var litt samme situasjon som @Royal
     
  9. Royal

    Royal Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde også halvannen flaske med Salon på turen fra LHR til HND i JAL F for en måneds tid siden, den var slettes ikkje verst den heller
     

Del denne siden