Guide - Hvordan best mulig bruke søkefunksjonen på Insideflyer

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av mathiasfe, 20. april 2018.

  1. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mange her inne som syns det er vanskelig å finne tilbake til gamle poster eller søke etter spørsmål man måtte ha, så tenkte å lage en liten guide for nye medlemmer (og andre som også måtte ha problemer) for hvordan jeg søker (som ofte funker veldig bra). Noen av tingene jeg går gjennom er sikkert helt banale for mange av dere, men alltids greit å få noen tips.

    Har du noe å tillegge så skriv en post under, så skal jeg redigere det inn i første innlegg.

    For å starte med noe veldig enkelt, så finner du søkefunksjonen på forumet ved å trykke på forstørrelsesglasset helt øverst på siden. Denne bruker jeg aldri.

    Jeg velger alltid «Avansert søk» i rullegardin-menyen under «Forum».
    Skjermbilde 2018-04-19 kl. 21.57.02.png


    Da får du denne siden opp.
    Skjermbilde 2018-04-19 kl. 22.01.49.png


    Stikkord

    For å ta et helt konkret eksempel, så lette jeg for noen dager siden etter om noen hadde fått 5 segmenter en vei på bonusbillett/Companion Ticket.


    Jeg starter så alltid først med å se om det finnes i noen overskrifter og merker av for "Søk kun i overskrifter".
    Skjermbilde 2018-04-19 kl. 22.06.40.png

    Da får jeg dette resultatet:

    Skjermbilde 2018-04-19 kl. 22.07.11.png

    Husk også at når du søker i overskrifter, så søker du ikke bare i overskriften men også i innholdet i første post.


    Deretter velger jeg vekk overskrifter og skriver "5 segmenter" med anførselstegn. Anførselstegn brukes når du søker etter mer enn et ord, som må stå sammen for at det skal gi mening.
    Skjermbilde 2018-04-19 kl. 22.37.24.png

    Da får man opp 11 resultater.


    Dermed fant jeg fort ut at @Sobril fikk booket en reise med 5 segmenter en vei i Januar 2017. Ettersom dette er en stund siden og regler endrer seg ofte, stilte jeg også et spørsmål i en passende tråd.

    Søker man derimot bare 5 segmenter (uten anførselstegn) kommer disse resultatene opp.
    Skjermbilde 2018-04-19 kl. 22.41.43.png

    Altså 199 resultater og det er lett å blir forvirret.

    Postet av

    Har du brukt forumet en stund og prøver å lete deg tilbake til en post du tidligere har sett og husker brukernavnet til, så er det bare å skrive det inn her.

    Husker du ikke det fullstendige navnet, kan du legge inn flere alternativer.

    Ta meg som eksempel.

    Du husker at du har sett en post en eller annen plass skrevet av noen som heter Mathias, men vet ikke hvem. Når du da begynner å skrive Mathias, kommer det auto-utfylling opp og du kan søke etter alle poster av alle som heter Mathias.
    Skjermbilde 2018-04-19 kl. 22.50.03.png

    Nyere enn og Minimum antall svar

    Jeg bruker denne sjeldent, men den er grei å bruke hvis man f.eks. skal finne kampanjer som fortsatt er aktuell.

    Søk i forum

    En ting man må passe på når man bruker denne funksjonen er om tråder om ViaTrumf er i underforumet «SAS Eurobonus» eller er det i «Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer»? Er spørsmål om Companion Ticket stilt i «Bonushjelp» eller «SAS Eurobonus»?

    Jeg bruker den mest av alt når jeg skal lete etter informasjon om en destinasjon (og ikke hvordan jeg kommer meg dit). Søker da under «Reisebrev» og «Reisemål».

    La oss ta et helt konkret eksempel.

    Jeg vil vite info om Bangkok som destinasjon.

    Søker jeg bare etter ordet Bangkok får jeg 200 resultater (som også er maks antall resultater man kan få opp).

    Søker jeg kun i overskrifter etter ordet Bangkok får jeg 48 tråder.

    Søker jeg kun i overskrifter i "Reisemål" etter ordet Bangkok får jeg 5 tråder.

    Søker jeg kun i overskrifter i "Reisebrev" etter ordet Bangkok får jeg 5 tråder til.

    Hvis jeg ønsker å finne info om hoteller i Bangkok, kan det også være lurt å gjøre et søk i "Hoteller og bonusprogrammer".

    Et søk i kun overskrifter etter ordet Bangkok i "Hoteller og bonusprogrammer" gir 6 tråder.

    Ut i fra dette skal jeg kunne finne den informasjonen som finnes om destinasjonen Bangkok (ikke hvordan man kommer seg dit) på Insideflyer. Er det noe jeg lurer på, så spør jeg i en passende tråd.


    Sorter etter

    Denne bruker jeg heller ikke så ofte, da jeg som regel uansett er interessert i det nyeste som har blitt skrevet om det jeg søker etter.

    Søk ved hjelp av Google

    Som nevnt av @Origo i en annen tråd, så kan det ofte være lettere å finne gamle tråder ved hjelp av Google.
    Til slutt
    Husk at alle disse tipsene kan brukes i samme søk og som sagt, har du mer å tilføye, så skriv en post under, så skal jeg redigere første innlegg.
     
    Last edited: 08. juni 2018
  2. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Applauso! Veldig bra og nyttig. Det ser da ut som tekst i "hermetegn" angir hel bokstavrett tekststreng, mens tekst uten hermetegn (langt på vei) tilsvarer enkeltord skilt med komma?
     
    mathiasfe liker dette
  3. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra! Tusen takk
     
    Maraug and mathiasfe like this.
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer.
     
  5. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke jeg heller. Visste faktisk ikke at den var der engang, og selv når du nå påpekte det, hadde jeg vanskeligheter med å finne den.
     
    mathiasfe liker dette
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    En annen nyttig funksjon er å benytte - tegnet (minustegn) foran et søkeord, da utelates det ordet i søkeresultatet.
     
    holmen and mathiasfe like this.
  7. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,141
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    flott tråd. virkelig takk :)
     
    mathiasfe liker dette
  8. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk!
     
    mathiasfe liker dette
  9. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Tommel opp!

    Når noen starter en ny tråd med: "jeg fant ingen tilsvarende tråd..." og stiller et spørsmål er det noen som tar seg tid til å svare mens andre tar seg tid til å søke opp en eksisterende tråd og linke til den. Kanskje trenden fremover blir å linke til denne tråden istede? :cool:
     
  10. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    2,076
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er syntaksen for å søke på alle ordene i søkefeltet (logisk AND)?
     
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Søkeord søkeord søkeord. Dvs etterhverandre, med mellomrom
     
  12. annemone

    annemone Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk!
    Har slitt med å finne info som ny her :)
     
    RoadKing, Edvard, Misterix and 2 others like this.
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 11. sept 2019
    Preference, DanH, ChrisTW and 4 others like this.
  14. Julie

    Julie Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    13
    Flott - tusen takk for god info til en nybegynner!
     
    Edvard liker dette
  15. Bjornerikjuabslatta

    Bjornerikjuabslatta Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    3
    Dette var nyttig. takk :)
     
  16. olegunnarsen

    olegunnarsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Veldig informativt innlegg. Takk for tråden.
     
  17. GuroReiten

    GuroReiten Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Veldig informativt innhold.
     

Del denne siden