Spørsmål om leiebilforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Fredrik81, 16. mars 2016.

  1. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Har lest litt på forumet i et par tråder, og lest vilkårene. Virker jo helt greit, men er det noen som har sjekket dette mer ut. Ser Fnate gikk lei hele greie :)
     
  2. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    *følger denne tråden*

    Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det jo et "interessant" (i negativ betydning...) vilkår ang. maks verdi på leiebilen for at forsikringen skal gjelde :/
     
  3. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    50k egenandel og opp til 500k på bil pris.
     
  4. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er også interessert i denne. Det er jo en del å spare på å ikke kjøre på med ALLE tilgjengelige ekstradekninger når man leier. Skal bl.a. ha en leiebil noen dager i påsken, og dekningene som gir 0 i egenandel, koster jo en del ekstra. Samtidig er det fristende å legge de på, pga. mindre styr OM det skulle skje noe...
     
    Fredrik81 liker dette
  5. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Innkjøpspris i Norge eller i utlandet...? Og hvordan skal jeg som kunde (og forsåvidt Amex) vite hvilket utstyrsnivå en leiebil ligger på (som jo kan bety en nokså stor forskjell i bilpris)? Synes det høres litt snodig ut.
     
  6. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Skulle jo tro det er prisen på den aktuelle bilen som er interessant og ikke hva denne ville koste i Norge. Det er vel for å gardere seg mot de værste sportsbilene som folk kjører som idioter. Og med 500k så dekker det vel ca 95% av leiebiler, som veldig ofte er de billigste bilene men minimum av utstyr. Min erfaring er at leiepris på bilen fort blir dobbel så høy når man sier ja til alle forsikringer. Så håpet var at Amex holder mål. Det er en tredjepart som har ansvaret for forsikringen, men det er Amex som levere tilbud, og på den måten må de kunne kvalitetssikre den varen de tilbyr.
     
  7. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg kjenner bransjen, etter å ha jobbet der noen år, vil det nok alltid bli brukt litt skjønn i slike saker. Denne grensen er nok lagt inn for å gi en klar pekepinn på at det ikke dekkes på eksklusive SUV'er og sportsbiler. Da har man noe å støtte seg på i tilfeller hvor leietaker med all sannsynlighet måtte forstå at det var en vesentlig dyrere bil enn en halv mill.. Så lenge man handler i god tro, og har leid en relativt "vanlig" og fornuftig bil, så blir det nok ikke problemer. Det er iallfall det jeg velger å tro, basert på min erfaring.
     
    kalleballer, Snabelfaen and Fredrik81 like this.
  8. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ser poenget, men samtidig så ligger det vel enkelte begrensninger i vilkårene som ville kunne håndtere slike situasjoner: "Tap er begrenset til kostnadene som ville ha bortfalt dersom du hadde betalt for dekning av bortfall av erstatningskrav for kollisjonsskade eller en lignende bestemmelse tilbudt av leiebilselskapet." Slik jeg tolker dette så ligger det en begrensning i hvor mye de dekker av egenandelen ved skade, og de dekker uansett ikke mer enn det du ville fått dekket om du kjøpte en forsikring fra leiebilselskapet. Stemmer denne tolkningen?

    Jeg leier av og til gjennom Avis Prestige, og har kjørt f.eks. Jaguar XKR (åpenbart mye dyrere enn 500k), Land Rover Discovery Sport (ikke nødvendigvis dyrere enn 500k i UK), Jaguar XE S V6 og Jag XF S (kanskje dyrere enn 500k i UK, men sannsynligvis ikke), samt Range Rover Sport (sannsynligvis en del dyrere enn 500k). Felles for alle disse er at man kan kjøpe forsikring for å redusere egenandelen, men i motsetning til en VW Passat så tilbyr ikke Avis 0-egenandel forsikring. Egenandelen reduseres til mellom 500 pund og 1000 pund for disse biltypene (mot et sted mellom 1500 og 3000 pund uten ekstraforsikring). Det som vel Amex-forsikringen dekker er mellomlegget mellom egenandel uten forsikring fra leiebilselskapet og egenandelen med en slik forsikring (dvs et sted mellom 1000 og 2000 pund)? Hvis så, da forstår jeg ikke behovet for en begrensningen (på kjøpspris).
     
    Last edited: 17. mars 2016
  9. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    For min del så blir det nok ikke noe problem på holde meg til biler under 500k, men ser poenget ditt TOS. Jeg tolker det dit hen at de dekker det samme som en forsikring hos utleier ville dekket. Så da er det kun vits å kjøpe forsikring om du tror bilen koster mer en 500k.
     
  10. JGabler83

    JGabler83 skebd

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Hei

    Jeg skal på roadtrip i Australia, og har leiet bil fra Hertz.

    Hva er deres erfaring med å avslå all forsikring fra utleier og kun ha det som er i amexkortet (platinum)? Har noen erfaring med forsikringsak? Gikk det greit?

    Regner vel med at forsikringen i amexkortet er bra nok, men hvis noe først skulle skje så tenker jeg at man får litt mer peace of mind med Hertz egen forsikring. Men Hertz' max-dekning koster jo en del...

    Alle tips mottas med takk!

    hilsen
    Jakob
     
  11. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Bestiller du bilen fra Norge på forhånd ville jeg ikke sagt nei til "alle forsikringer", kun Super CDW og PAI. Vanlig CDW og TPI er stort sett inkludert i alle pristilbud.
     
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Amex-forsikringen dekker kun egenandel så du må fremdeles tegne både ansvar og kasko som nevnt over :)
     
  13. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Last edited: 25. mai 2016
  14. JGabler83

    JGabler83 skebd

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    SAS EB amex platinum. Ja, har forsøkt å lese vilkårene men vanskelig å bli helt klok på.

    Leiebilen er bestilt med amexkortet via nett.

    Dette er forsikringene jeg må ta stilling til når jeg henter bilen:

    Maximum Cover (MAX) - dekker alt med 0 egenandel ca 29AUD/dag

    Accident Excess Reduction (AER) - egenandel på ca AUD 1000, ca 19 AUD/dag

    Ingen forsikring - egenandel opp til AUD 4000.

    Hva ville dere ha valgt? Jeg sikter mot MAX bare for peace of mind. Men det utgjør en del penger i løpet av en 10dagers periode.

    Hilsen jakob
     
  15. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    278
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Alt som heter maximum når det gjelder leiebil gjør meg meget forsiktig. Jeg ville ta kontakt med NAF og be om en uttalelse når det gjelder Australia. I fjor hadde dem en artikkel om hva man burde være OBS på når det gjelder forsikringer v/ leiebil i inn- og utlandet. Det som jeg husker var at biler som er bestilt via norsk nettside allerede har de viktigste forsikringene inkludert i prisen. Alt annet var vanligvis juks.
    Samtidig så er jeg enig i at AMEX er ikke like bra som dem annonserer med - dekker egenandel inntil en viss grad - og bare for billige biler. Det kunne vært fint å høre hva NAF har å si om det..
     
  16. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Den potensielt gevinsten med leiebilforsikring gjennom AMEX må vel være egenandelsforsikringen, men husk at den bare gjelder så lenge bilen er verdt under 500 000 kr(?). Står beskrevet i vilkårene.
    Normalt legger jeg aldri til ekstraforsikringer, med unntak av redusert egenandel det var tilbud på gjennom booking på autoeurope.com for noen år tilbake (dvs. før jeg fikk amex).
     
  17. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Du trenger ingen tilleggsforsikringer hvis betalt med SAS Amex Plat, så lenge du har CDW (basic kasko) inkludert i leiebeløpet.
    Hadde et uhell i BCN for 5 mnd siden, min skyld. Ble lagt til et €40 ekspedisjonsgebyr til leien, men utover det gikk alt gjennom Amex.
     
    Fredrik81 liker dette
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Det jeg ville vurdert er leieperioden, og forholdene.

    Hvis det er snakk om et par dager, så kan det være fristende å ta MAX, da blir det ingen inspeksjon når du kommer tilbake (er jo ingen vits i det) og skulle det skje noe småtteri slipper du litt byråkrati.
    Så må du vurdere forholdene. Hvor vant er du til venstrekjøring? Er det en helt ny opplevelse så er det fort gjort å komme borti noe.
     
  19. JGabler83

    JGabler83 skebd

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg er fortsatt i tvil, men heller nok mot å ta MAX - nettopp for å unngå byråkrati som sistemann nevner. Betale meg ut av enhver bekymring under reisen. Jeg skal kjøre langt (6000 km) så det vil bli riper fra steinsprut m.m. og sjansen for å treffe dyr er stor. Krasjet i en rovfugl(!) (eller rettere sagt: den krasjet i meg) der nede for noen år siden.

    Takk for alle som har svart på denne tråden.

    jakob
     
  20. corvette8

    corvette8 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, jeg hadde en liten skade på en leiebil i England for noen år siden (sprukket tåkelysglass, steinsprut)
    De trakk meg ca 1600 kroner for det på stedet. De pengene fikk jeg tilbake via AMEX sitt forsikringsbyrå (Broadspire, by Crawford & Company)
    Jeg meldte saken til dem 17.06.14 til en hyggelig nok saksbehandler. De skulle ha mye dokumentasjon og var trege med tilbakebetalingen, men etter purring(er) kom pengene ca 1.8.14
    Jeg tar kun tvungne forsikringer som jo dekker alt. Det de prøver å selge i tillegg er personforsikringer (trenger jeg ikke, har nok) og egenandelsforsikringer som jo AMEX dekker uansett.

    mvh John
     

Del denne siden