Forord For noen år siden tok jeg med eldstegutten på en rundtur til USA (https://insideflyer.no/forums/threads/til-usa-med-en-toogethalvtåring-uten-mamma.1061/). Siden den gang har både EuroBonus-konto og familien økt i størrelse, så når det var tid for ILS2 å ta med seg minstegutten på langtur, kunne det jo ikke bli noe annet enn First Class. Ettersom det finnes uttallige reiseskildringer om Lufthansa First Class fra før, tenker jeg at vi prøver en ny vri: Sett fra en treårings perspektiv. God fornøyelse!
Reiserute: ALB-EWR (UA) - Economy (1-class service) EWR-FRA (LH) - First Class FRA-OSL (LH) - Business Class OSL-BGO (SK) - SAS Plus BGO-OSL (SK) - SAS Plus OSL-FRA (LH) - Business Class FRA-BOS (LH) - First Class ALB-EWR "Sånt kort må jeg få meg en dag..." "Hvor er det store flyet pappa snakket om?" "Bestemor kommer til å elske tegningen min!" (ALB-flyplassens gratis tegneblokk til barn var overlegen alt Lufthansa og SAS kunne by på, red.anm.) (Sjekk midt i bildet - SAS inn for landing, red.anm.) "ESS-A-ESS, pappa!! ESS-A-ESS!!" (fascinasjonen for EWR-monorailen gjennomsyrer for øvrig familien ILS2s barn, red.anm.) "Kan jeg få den, pappa?" "Du får ønske deg den til jul..." (Totalhavari! Hele turen står i fare grunnet manglende kjøpevillighet fra ILS2, red.anm.) "Pappa, hvorfor skal vi følge etter henne?" (Eskorteservicen var meget praktisk denne dagen #Kaos, red.anm.) "Kan vi gi den til mamma?"
EWR-FRA "Er dette ess-a-ess, pappa?" "Nei, dette er det store flyet..." "Jeg vil fly ESS-A-ESS!!" "De har Paw Patrol på på dette flyet..." Hørt på flyet: "So, Mr. ILS2 jr., what would you like to drink?" "I am a frog, ribbot-ribbot" "Pappa, pass deg, jeg kan ikke se Paw Patrol!" "Pappa!! Jeg kan ikke se Paw Patrol!!" (Forhåndsbestilt barnemåltid var sånn akkurat passe suksess. Ok hovedrett, men nesten like greit å gå for vanlig mat, red.anm.) "Jeg er trøtt, pappa..." "Skal pappa lage seng?" "Ja..." (Junior fikk gode fire timer med søvn, red.anm.) (Kaviar + forretter på senior, deretter søvn, red.anm.) "Hvor er ess-a-ess, pappa?" (Superkomfortabel flytur - ikke noe stress - ok betjening, manglet kanskje litt fingerspitzgefühl med småbarn, men ikke noe å klage på, red.anm.)
FCT "Har du lyst til å bade?" (Dårlig kommunikasjon fra baderomsansvarlig på FCT medførte at ca. 40 min. ble kastet bort bare på venting - men når det først ble ledig, var det en innertier, red.anm.) (En stille bønn om racerbil til flyet?, red.anm.) "Pappa, jeg kjeder meg..." (FRA-OSL ble forsinket, så kjedsomheten var berettiget, red.anm.) "Der er det store flyet, pappa!" (Ble ingen racerbil, men nok å se på for en treåring likevel, red.anm.)
FRA-OSL (Det begynte å røyne på for en sliten tass, red.anm.) (Hjemmesnekret 'angle bed'-løsning, red.anm.) OSL "Jeg er pilot, pappa!" (Missed connection på OSL gjorde ingenting. Turens ubestridte høydepunkt, red.anm.) OSL-BGO (Velfortjent - for øvrig enorm lykke da vi gikk om bord i ess-a-ess, red.anm.) (Det sies at skatten ligger ved regnbuens ende, men den virkelige skatten satt happy i baksetet, red.anm.)
Denne var ny @ILS2 Men uansett, utrolig morsom lesning! Får håpe junior får oppfylt ønske om ess-a-ess snart
BGO "Hvor er det store flyet, pappa?" (Reisefeberen har meldt seg, red.anm.) "Bye-bye, Bestemor og Bestefar!" "Se, pappa! Ess-a-ess!!" (Vi gikk rett på Marshall fra Paw Patrol.hos Heinemann Klok av skade punget ILS2 ut, red.anm.) (SAS Cafe Lounge - Åpner når det passer bolaget, ikke passasjerene, red.anm.) (Spenningen var til å ta og føle på..., red.anm.) BGO-OSL (Midtsetet forble åpent, red.anm.) (Safety on-board kortet er spennende i akkurat syv sekunder, red.anm.) (Bestemors pannekaker til junior, dobbel frokostboks til senior *rap*, rad.anm.) "Pappa, hvor er TV-en?" (Uheldige skadevirkninger av First Class begynner å tre frem, red.anm.)
OSL "Der er flyet, pappa! Flyet!!" (Junior kan skimtes i det fjerne, red.anm.) "Vil du sitte i barnevogn?" "Nei!" "Vil du sitter i racerbilvogn?" "Jaaaaa!" (It's all in the marketing, red.anm.) OSL-FRA (Lufthansa serverer like kjip mat til barn som voksne på shorthaul Business, red.anm.) "Nå må du følge med om du ser en racerbil..." "Okei, pappa!" "Racerbil! Racerbil, pappa!!" (Racerbil & chill, red.anm.) "Der er det store flyet, pappa! Det store flyet!!" "Jeg vil kjøre mer, pappa!" "Du skal få kjøre til det store flyet også..."
FCL (Mistenker forskjellig spenningsnivå for far og sønn, red.anm.) "Wow, pappa! Se!" "Ja, gutten min, her finnes det noe godt for oss begge..." "Ikke si noe til mamma, okei?" "Okei, pappa!" (12 timer senere: "Mamma? Pappa gave me candy!!", red.anm.) (Gave til eldstemann - Courtesy of FCL, red.anm.) "Hva heter han racerbilmannen, pappa?" "Har de Paw Patrol, pappa?"
FRA-BOS (Det ble kun fire stk til BOS, red.anm.) (Melk & Paw Pawtrol #Lykke) (Glemte jeg å nevnte at de kun hadde én og samme episode begge veier?, red.anm.) (...det kan bli litt langdrygt, selv for de ivrigste fans, red.anm.) (Junior sover når han er trøtt..., red.anm.) "Mr. ILS2 jr., what would Sie like to eat?" "I want pancakes!" (Takk til Bestemor for å ha laget opp nok..., red.anm.) (Tegneblokken fra ALB leverer fortsatt varene, red.anm.) Da vi gikk av flyet: "Kan vi fly mer med det store flyet?" "Vil du fly mer nå?!?" "Ja, pappa!" (Glad i fly, han der, red.anm.) (Litt sliten...) (Boston-trafikken er j****ig, red.anm.) (Kaviar, biffer, smågodt, kaker og ost... Alt er greit, men noen ganger må man gjøre det enkelt, red.anm.) Takk for følget!
Takk for et nydelig reisebrev! Dette kommer til å bli dyrt de neste årene...? Eller er kanskje Ess-a-ess favoritten foran det store flyet?
Oppsummert - Det var faktisk helt ubeskrivelig kjekt å reise med småen. Han oppførte seg eksemplarisk begge veier, noe til og med besetningen kommenterte. Et minne for livet (i alle fall for meg) - Lufthansa-crewet til Boston var fantastisk flink med barn, virkelig. - FCT er egentlig litt oppskrytt. Liker FCL (B-gates) betydelig mye bedre. - Å bestille barnemåltid til en unge som spiser det meste, er bare bortkastet i First Class. På FRA-BOS droppet vi hele barnemåltidet og mikset og trikset litt med det de hadde tilgjengelig (pasta, biff, fisk osv...). Mye bedre. - Selv om det er gått flere uker siden turen, snakker junior fortsatt om "det store flyet" og spør når vi skal ut å fly igjen. - Ess-a-ess Business til sommeren blir nok en nedtur (de har ikke Paw Patrol...) Hadde jeg gjort det igjen? In a heartbeat!
Bergen er vel heller ingen dårlig skatt, takk for flott reisebrev. Har et barnebarn på tre år og så for meg å ta med henne på en tilsvarende tur. Glimrende vinkel på reisebrevet.