Håndbagasje ombord på fly

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Cecilie, 19. febr 2014.

  1. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Ref en annen tråd her om hvor mye man kan ha med seg ombord i flyet

    Som regel står det at man kan ha med 1 cabin baggage + 1 personal item. For meg betyr det som regel en kabinkoffert og en liten veske.

    Men nå i det siste har jeg reist for det meste kun med en liten ryggsekk som kabinbagasje. Den får plass under setet foran meg.
    Når det da annonseres at jakker og smaller items skal under setet foran, så tenker jeg med meg selv;
    siden jeg ikke har en svææær kabinkoffert med meg, kan ikke jeg da "gjøre krav" på overhead space ved å legge ryggsekken min der? Eller ville det være å ta seg for mye til rette ombord? Hva hvis jeg hadde hatt med meg en koffert. Da måtte jo den ha hatt en plass å ligge. Kan jeg ikke like så godt legge ryggsekken min der da?

    Eller er det en tankegang som får dere andre til å se rødt og sende hatske tanker min vei? :p
     
    Fnate liker dette
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    What? Selvsagt har du lov å presse den lille ryggsekken inn i hylla over!
     
  3. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Det var vel helst fordi forrige ukes flighter var fulle og man ble bedt om å holde jakker og mindre items på fanget før alt og alle var ombord. Så, har jeg ikke rett til å legge jakka/lille ryggsekken min i overhead?

    Selv om... Vel, det å hevde sin rett er svær lite meg, og lite ydmykt :p
     
  4. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg legger alt mitt opp i hylla. Jeg tenker at om noen synes det passet best å gå ombord nest sist OG ha med seg store trillekofferter, så de om det. Boarde tidlig med bagasje, eller sist uten.

    Om jeg blir bedt om å sjekke inn trillekofferten min fordi den er for stor eller tung, blir jeg selvfølgelig ikke irritert. Det er grei skuring.

    For et par uker siden tok imidlertid BA bagen min ut av hattehyllen for at en som boardet helt til slutt skulle få plass til sin koffert oppi. Jeg måtte dermed ha min bag mellom bena, og jeg hadde stått i kø for å boarde tidlig nettopp kunne stable bagasje opp. Da ble jeg litt snurt og sa til FA'en (hyggelig, men bestemt) at "jeg skjønner at du kan instruere meg til dette, men jeg synes det er innmari kleint at de som kommer sist får fortrinn".

    Det er min moral i det hele. Er heller ikke typen som hevder min rett. Men så er det heller ikke min rett. Det er crew som bestemmer og de kan flytte meg, bagasjen eller kaste meg ut som det "passer dem".
     
    tommy777 liker dette
  5. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er vel 1 cabin baggage + 1 personal item kun gangbart her borte - i den grad det er plass i hattehyllene. Har prøvd dette i Europa med høyst variable resultater. Derfor reiser jeg helst i edlere klasser eller i lave boardinggrupper. På korte turer er det ryggsekk only med mindre bunad er påkrevet.
     
  6. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,931
    Likes mottatt:
    6,759
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg gjør som du å legger den lille ryggsekken under setet. Men klart du kan gjøre krav på plass opp i hylla også. Men dersom det begynner å bli fullt oppi der risikerer du å oppleve drittsekken som kommer sist ombord "med" koffert som han på død og liv skal ha inn i hylla, først forsøker han å trøkke den inn i hylla, når han ikke får det til, komme FA for å hjelpe, å flytter ryggsekken og andre småting og sprer dette rundt i de hyller de finner litt plass i ;)
    Får han kofferten inn i hylla, da er innholdet som matpakke og kjeks fullstendig "most"...
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring er forskjellig, ingen reagerer i Europa på at jeg har med 1+1.

    Jeg har med meg en rimowa 21" og en North Face ryggsekk på alle flighter bortsett fra dagsturer. De går begge opp i hattehylla. Det er vanligvis ingen problem med plass i Europa siden selskapene ikke charter for bagasje, men BA har jo akkurat begynt å ta seg betalt og det merkes. For første gang i Europa ser jeg at de må sjekke kofferten som i USA. Og BAs crew er rimelig annoyed på den nye jobben de har blitt tildelt, nå er jo heller ikke BA verdens mest punktliste flyselskap i utgangspunktet og det blir bare verre fremover.
     
  8. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har også sett at mengden håndbagasje på BA shorthaul muligens har gått litt opp. Tradisjonelt synes jeg det har vært packed med håndbagasje på BA (OSL-LHR) tidligere også (siden de tillatter så mye). Nå selges ikke alle billetter (bookingklasser) med "no bag option", det er mange flighter dette forsvinner ganske fort på, så det med betalt bagasje gjelder ikke alle ombord.

    Rekorden for noen år siden var et par som kom drassende med en stor lysekrone og inisterte på å ha den i midtsetet. Da var beskjeden "that one goes up, or we go nowhere"
     
  9. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo noen selskap som anmoder folk om å ha det tyngste under stolen foran. Tror jeg har hørt det hos American i alle fall?
     
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenkte kanskje han kunne sjekke den inn, da vettu ;)

    Om han ikke gidder boarde tidlig, mens vi andre står i kø for å få plass til bagasjen, så er det han som må gate-checke bag'en sin.
     
  11. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Dette fikk meg til å pønske ut et forslag til en ny top tier benefit: Hva med "fredet" håndbagasje for Diamond-medlemmer?
    En egen bagasje-tag som gir garantert plass i hattehylla uansett når man boarder. :p
     
    PettR and Fnate like this.
  12. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Neida, jeg ser den. Ingenting er sort hvitt her i verden. Det er nok bare at mange år på veien har gjort meg bittelitt kynisk. Type:

    - tar jeg ned min sekk med resultat at naboen reiser seg og legger opp sin nok ganger - da slutter jeg til slutt
    - lar jeg midtsetemannen (eller kvinnen) få tilgang til armlenet og vedkommende alltid svarer med å grabbe hele og kjøre albuen i siden min nok ganger - så slutter jeg til slutt.

    Men jeg er glad at vi har noen som minner om at selv om mange er skikkelig tullinger, så er ikke alle det.

    EDIT: Eller, Add-On, så jeg ikke fremstår som den største selvopptatte idioten som noen gang har vandret på et fly... Jeg er egentlig en veldig hensynsfull medpassasjer. Jeg krangler ikke, rangler ikke og plager ikke andre. Gir gjerne ekstra plass, bytter plass, knuffer ikke i køen, okkuperer ikke midtarmlene (tross for eksempelet over) og er stort sett snill og grei. Men det får man selvfølgelig ikke noe igjen for (tvert om, faktisk) med mindre man tror man kommer til himmelen eller dalstrøka der omkring.
     
    Last edited: 20. febr 2014
    SASlovah4evah liker dette
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det er flyselskapene sin feil at det har blitt trangt ombord. Når pitchen er 29-30, setene er ukomfortabel som fy og mange selskaper nå tar seg betalt for bagasje er det ikke mitt problem at folk er sent oppe om morran, ikke gidder å boarde først eller har en connection som er sen og når de boarder sist, skal jeg bli ukomfortabel for at folk skal få plass til trillekofferten sin. Er jeg først, tar jeg plassen. Er det ikke plass til trillekofferten, tough, da får personen sjekke den inn, ferdig med det. I bagasjerommet er det ingen problem med sikkerheten

    Nå er jo ikke det ett stort problem med SAS. De selger jo ikke mer enn 60% av setene og tar enn så lenge ikke seg betalt for bagasje, selv om det ikke er lenge før det kommer til å skje
     
  14. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Det er der målene til håndbagasjen kommer inn, passer den ikke under setet foran deg er den for stor.
     
  15. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Folkens... Jeg ryddet litt i denne tråden og har rett og slett tatt vekk innlegg som ikke handler om topic. Årsaken er at det egentlig er en spennende diskusjon som vi synes kunne fortsette. Send meg gjerne PM om dere er uenig. Det sitter veldig langt inne for meg å rydde i en tråd, altså. Men jeg ønsker virkelig at vi skal kunne klare å holde Bonusfeber som et positivt diskusjonsforum for gode reiseopplevelser. Kjør debatt :) (om bagasje da, så klart.)

    Arbeid i flybransjen og pris/lønnsutvikling etc anbefaler jeg å ta på pprune eller noe sånt. :)
     
    SASlovah4evah liker dette
  16. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg legger min håndbagasje (normalt sett 1 skulderbag på størrelse med en liten trillekoffert, og en liten pc-veske) og jakke i overhead bin, og er nok litt som Fnate og boarder tidlig om jeg vet at jeg har behov for plass til håndbagasjen. Hvis det som skal til for å få flyet avgårde er at jeg tar min lille pc-veske under stolen foran meg så gjør jeg naturligvis det, men det er sjelden slik.

    Hva angår max størrelse på håndbagasje under setet foran, så er vel mitt inntrykk at dette kun går hvis man sitter i midtsetet.
     

Del denne siden