Da var dagen endelig kommet for høstferien. Jeg og fruen ble forsinket tre timer i gullstuen på CPH på vår hjemreise fra Tokyo. Det kvalifiserte til EU261 kompensasjon, som vi byttet inn med en reise t/r Sicilia for familien i høstferien. Vi flyr via København begge veier. Lander i Catania og reiser hjem fra Palermo. Er forumet klar for et reisebrev fra Sicilia?
Moro. Vi har etterhvert bestemt oss for sommerferie innaskjærs neste år, og har snust litt på Sicilia hvor vi aldri har vært før. Følger denne. God tur!
Selv har jeg hatt en drøm om å besøke Sicilia siden jeg så Har gjort litt research og ligger ca. en time fra Palermo. https://dinstorbyferie.no/ga-i-fotsporene-til-gudfaren-pa-sicilia/
Vår tur starter med leiebil fra Catania, krysser fingrene for en Fiat Vi leverer bilen tilbake ved ankomst Palermo, hvor vi flyr hjem fra. Vi har delt opp reisen med to hotellopphold. Reiseruten blir langs kysten nordover fra Catania, langs The Godfather triologiens innspillingssteder. Vurderer stopp i Taormina, Messina og Cefalu underveis. Om noen har tips underveis på vår reiserute, så tas det i mot med stor takknemlighet
Det ble en natt på Comfort,CPH. 10K bonuspoeng for oppgradering til suite er en god deal Frokosten var ikke engang åpnet da vi måtte gå mot fakirflyet til Catania, så det ble frokost i gullstuen. Ungene var fornøyd med Churros til frokost , ikke mor.
A320 frakter oss trygt til Sicilia. Boarding complete, 05.52. Blokkert/flaks midtsete rad 1, som i går kveld.
Grunnet fakir flyet fra Køben, hentet vi ut leiebil ved ankomst Catania og tok hele dagen i Taormina. En utrolig sjarmerende by med masse historie.
Vi kjørte videre fra en fantastisk dag i Taormina og satt kursen for Best Western Plus Terre di Eolo Patti. Min BW diamond select status er avhengig av uken på Sicilia for å rekvalifisere til høyeste status til mai 26. Passet godt med en dobbel poeng kampanje og betal to netter og få den tredje gratis Hyggelig at de sette en flaske gode bobler på rommet. Min yngste var fra seg av glede for både boblebad på rommet og flott basseng rett utenfor. Her ligger vi rett ut fra frokost til vi blir lei. Planen er sjekke ut Messina i ettermiddag/kveld. Hotellet ligger rolig til med flott utsikt og omkranset av fine hager.
Vi dro til byen Messina ca 50 min kjøring fra vårt hotell på ettermiddagen. Fant oss en veldig god is ved ankomst. Etterhvert ble det middag, god pasta og mange småretter.
Vi kom ganske nære fastlandet. Så på noen flotte katedraler. Klokken 12 hver dag, er dette en stor attraksjon. Fant oss en kjent fontene. Hva skal man si om Messina? En veldig traffikert by som er ganske dårlig løst. Det holder med en halv dagstur her. Velg eller Taormina. Hver dag, hele året.
Hvis man ser gjennom malingen på en av fergene til fastlandet kan man tydelig se "Bastø Fosen" gjennom der, husker jeg syntes det var litt gøy å ta den over Messinastredet. Tviler på at det fortsatt serveres sveler da.
Etter en del timer rundt poolen, tok vi turen til den lokale strand. Deilig temperatur i sjøen. På ettermiddagen dro vi inn til Patti,et bedre valg en Messina.
Etter min søk etter gode restauranter,fant vi en perle opp i høyden ovenfor Patti. Vi kom til stengte dører. Åpnet først klokken 20. Vi dro ned igjen til Patti, spiste masse god is. Veien til denne restauranten er små snirklete og trange veier. Premien er en fantastisk autentisk opplevelse Tilbake igjen ca 19.30. En fantastisk opplevelse. Utrolig hyggelig vertskap. Om noen bonusnisser skal til området, anbefales dette på det sterkeste. https://www.mammacristina.com/menuday