Halvspontan førjulstur til Manila : Thai Airways F og ANA F. Helt uten sightseeing i New Delhi.

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 12. des 2022.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke alltid en vet helt når tanken ble til handling for en ferie, i alle fall ikke for min del, etter at jeg oppdaget denne galskapen og begynte å ha 15 turer liggende i SAS appen, som kanskje skal reises. 30 November 0830. Melding om TG F til Bangkok. Bolt på vei og vel mye bomull i hele kroppen. Men setet ble booket på vei til AMS per telefon.

    Planen for en uke ferie nå før jul var egentlig å nyte noen dager hjemme, og hoppe på en spontantur hvis Lufthansa skulle slippe noe i F. Men så var det fristende da. Å bare hoppe på.

    Manila, fordi jeg trivdes sist. https://insideflyer.no/forums/threa...via-manila-med-singapore-airlines.9405/page-2. Men egentlig mest fordi det er sol og varme og et alternativ til å bli i Bangkok. Også var det dette med tilgjengelige seter da. utvalget var vel noe begrenset ;)

    Etter litt tid med wifi og mac ( som ble hentet på AMS dagen før) ble denne ruten booket.

    OSL - HLR / SAS+
    LHR-BKK / Thai F
    BKK-MNL Thai C


    MNL-BKK Thai C
    BKK-ADD Ethiopian C
    ADD-LHR Ethiopian C
    LHR- OSL / SK Plus

    map.gif
     
    NKA_Pls, Kristian, Scrooge and 21 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    En ganske keitete retur, med mellomlange stopp på diverse flyplasser. Kommer til å være sliten. Men jeg får fløyet Ethiopian og Thai F for første gang. Og skal tilbake til Manila.

    I vellykket booking tråden skriver jeg :

    Returen går fra Manila 17 eller 18 Desember : Hvis noen kjeder seg, så søk gjerne og se om dere finner et alternativ.


    Kort tid etter at jeg gjør det er @Jorge snill og hinter om en annen mulig rute jeg har sett men ikke undersøkt. Nemlig en med AI.
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Så da blir dette alternativet booket.

    OSL - HLR / SAS+ A320neo
    LHR-BKK / Thai F 777-300ER
    BKK-MNL Thai C 777-300ER

    MNL-BKK Thai C 777-300ER
    BKK-DEL Thai C 330-300
    DEL-FRA AirIndia C A 787-9
    FRA- OSL / LH C A320



    map-1.gif

    Mer tid i Bangkok og litt tid i Delhi. Alt i alt en bedre rute.
     
    Kristian, Scrooge, OlaHaBa and 21 others like this.
  4. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,403
    Likes mottatt:
    21,167
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig ‘galskap’ dette :) god tur!
    Takk for at vi får bli med :)
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at noen vil være med. Sees vel i Bangkok over julen. Kanskje:)
     
    Hanen, eventyrer and Flyingdutchman like this.
  6. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Blir en bra og spennende rute dette, ikke så ofte vi får lese noe fra AirIndia og Thai F er jo alltid fint å se mer fra. Riktig god tur :)
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan ikke love så mye Air India på denne turen, men kanskje et loungebesøk og følelsen av DEL? Håper det er bra nok.

    Men kommer sterkere tilbake til våren, med en artig rapport fra AI. Hvis nå alt går bra. Ja, det er en spennende rute.

    Det har jo vært endel folk i Thai f, blant annet @Upsaker og et par andre faste her inne. Men det skader ikke med litt mer?
     
    Calling, indahla, EndreD and 7 others like this.
  8. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,403
    Likes mottatt:
    21,167
    Bonuspoeng:
    183
    Vi får satse på det ja. Og hvis ikke finnes det andre plasser på kloden man kan treffes også :)
     
  9. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Alt av historier fra Thai F er fint, og håper alt går greit så vi får litt fra alle selskapene :)
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Ved forrige besøk skrev jeg :

    Loungen ligger fint med utsikt over det famøse hølet på LHR, som nå har blitt et flatt og hardt betongdekke. Som eneste gjest fram til rett før jeg går mot gate denne kvelden tuslet jeg inn i biz delen og fant en hyggelig bar. Loungene ser ut til å være utelukkende bemannet av første og andre generasjon Indere fra London, som kan være høflige uten at de gir den enormt gode servicen mange av oss har opplevd hos Singapore Airlines. Alt er der, men den personlige touchen er bare tilstede hos de to ansatte jeg tror kommer fra Singapore i løpet av ettermiddagen.


    Vakkert dekketøy, men med synlig slitasje. Flotte glass, men ikke rene glass. og hva med en serviett når en serverer varm mat? Hva med en runde for å sjekke om jeg har det bra eller vil ha et glass til?


    Standard SQ interiør og fint utsikt. Kort men grei meny og god reker. Serveringen på First er bare hakket mer eksklusiv. På biz delen er ostefatet litt mindre, menyen har de samme rettene, men den er litt kortere, og det er prosecco og ikke champagne i kjøleskapene.

    Jeg smaker på Rodier, som ser ut til å ha et hint av rosa i seg. Den liker jeg godt, uten å kunne si hvorfor. Den bare passer min munn. Laurent Perrier er tynn og stram i forhold.

    Baren i biz delen lager en god Bloody Mary. Og rekene som var nyfriterte og sprø kom med pommes og fersk ertepure.

    Ganske så happy med at jeg skal tilbake hit i hvert fall to ganger til i løpet av året. Hvis alt nå går som planlagt.
     
    Kristian, AirMags, Calling and 8 others like this.
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Og hullet så sånn ut :)

    C7E72374-2767-4645-9E65-93C75838125E.jpeg ECE4CEF5-BFB5-40DE-A786-E45E3A2AE66D.jpeg
    Verden går altså fremover :D
     
    Kristian, Scrooge, NorFlight and 19 others like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Mye er som før på SQ F. Men det er kommet menyer. Maskene er vekk, og staben er like sløv som før.
     
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Det ble også en smak av F.

    Med egen transport ut til øya med *A gates.
     
    Insomnia4u and Earl like this.
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    heisturen får meg til å le. Hver eneste gang:p 5C8B9F7E-F099-4732-9B43-0BB02DC1AD2C.jpeg 2363F59E-0687-4603-8FFE-976C83329D23.jpeg
     
    Kristian, Scrooge, NorFlight and 23 others like this.
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    God morgen fra F loungen til Thai. Og et av de to private rommene her. Fint at lyset i taket kan skrus av. Skulle gjerne drept aircon også. Også kunne de spandert på seg et vindu uten gliper. Det er vel mye flyklassstøy her for et privat rom.
     
    Earl, Calling, paramberg and 2 others like this.
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Det ble kommentert tidligere at det krypes på gulvet her inne i det helligste av hellige. Stemmer det.

    Først la jeg igjen jakke og skjorte på flyet. Så kom det.

    Så var det å bestille te.

    Så rota jeg bort wifi kode lappen.

    Og til slutt kom det et teppe så jeg ikke fryser ihjel på sofaen.

    Flyet videre til MNL er det sverre 2-3 timer forsinket. så der ryker endel av kvelden min. Men sånn er det. Det finnes verre steder å kaste bort tid en på BKK.
     
    Kristian, Earl, Calling and 7 others like this.
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    map-2.gif Nå hoppes det skikkelig. Så vi må tilbake til Oslo og en hverdag for en liten uke siden:


    Så kommer det awardfares varsel om et ANA F sete på omtrent riktig dag for hjemreise.


    OSL - HLR SAS+ A320neo
    en natt i London
    LHR-BKK Thai F 777-300ER
    6 timer i F loungen ( 8 antakelig)
    BKK-MNL Thai C 777-300ER

    3 netter i Manila

    MNL-BKK Thai C 777-300ER
    En kort natt i Bangkok
    BKK-DEL Thai C 330-300
    8 timer på dagtid i Delhi
    DEL-HND ANA C 787-9
    HND-LHR ANA F 777-300ER
    LHR- OSL SK minus A320neo



    Litt leting og jeg fant to muligheter. Enten turist fra BKK via FUC til HND. Eller å utnytte den gamle ruten som fremdeles lå i bookingen nemlig flyvningen til DEL også tilbake til HND med ANA C. Trodde egentlig ikke jeg ville få lov til det. Men CT telefonen har svart på sekunder den siste tiden, og alle tre ansatte jeg snakket med, skjønte problemet. To av dem kommenterte at det flott jeg hadde funnet F begge veier og skjønte at jeg jobbet for å få det til. Ruteforslaget via DEL ble godkjent av ansatte nr 2 på telefonen, som så satte meg videre til ansatt nummer tre, som skulle kunne ferdigstille billetten. Han godkjente også 5 legg på veien hjem, som han sa, da blir det billigere med gebyrer også. Og pling så kom e-post og kortet var belastet.

    Ut, får jeg en natt i London som er frivillig. Frokost på SQ F loungen og kjedelige 6 timer på BKK, som blir fra morgenkvisten til formiddagen.

    Hjem får jeg en kort natt i BKK som kan utnyttes til noe hyggelig, og 8 timer på dagtid i Dehli. Jeg får sove ombord hos ANA og får 3 timer på HND F loungen før jeg returnerer mot LHR og kveldflyet hjem med sas minus.

    https://insideflyer.no/forums/threa...ser-til-asia-og-litt-ferie-i-krigistan.15282/
     
    Kristian, Scrooge, NorFlight and 9 others like this.
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    ANA på veien hjem er det F produktet jeg har fløyet mest ( mest er kanskje ikke riktig ord her) Og som jeg setter som gullstandard på grunn av det fantastiske setet og det omfattende tilbudet av fersk og vellaget mat ombord.

    Mandag morgen og leiligheten er tømt for helgens gjester. Varmen er skrudd av og det er julerent og klart til høytiden som starter skikkelig når jeg kommer hjem.

    Flybussen og den siste billetten på rabattert 10 biletters kjøp går ut om 12 dager i den gamle appen. Passer bra at jeg kommer meg til OSL og får sjekket inn. Den unge mannen i skranken lurer på om jeg flyr direkte til Manila, men ser ut til å få satt på tag og sjekker meg inn hele veien dit.

    Kaffen i innlands loungen er overraskende bitter i dag. Så også Cavaen som er relativt ny, men ikke noen åpenbar forbedring i gull på utland. Rundt meg sitter en pensjonistgruppe fra Nord i Norge. De er på vei hjem fra reise til varmen skal vi tro solbrente fjes og hyppig test av lokale drikkevarer på OSL.

    LHR betyr statuskunder og + setene strekker seg til rad 11F der benplassen er påtagelig bedre en i resten av flyet. Et døgn før er det ikke lenger mulig for en gullkunde å bytte sete. Alt er tatt. I praksis vil det si at de fleste midtsetene er blokkerte i når jeg kommer ombord som tredje sistemann. Så også midtsetet hos meg, noe som gjør turen hyggeligere en jeg fryktet.

    Ombord er det et britisk crew som servere kylling med gresskar og gulrot. Smaker godt, men alltid, det mangler på presentasjonen. Crewet jobber på og det kommer drikke, nesten før jeg er ferdig med å spise.

    Nabosetet er bekymret for snøkaoset, han skal i bil et par timers tid ut fra London. Selv satser jeg på at en av flere linjer kan ta meg direkte inn til Soho og et heller billig hotell. Prisene selv på en mandag før jul topper ut på 6k på flere at hotellene jeg har notert meg fra noen år tilbake. Og det er litt i overkant for en som bare trenger en seng før ferden går videre.
     
    Kristian, Scrooge, NorFlight and 11 others like this.
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Som nevnt i en annen tråd gikk AI F bookingen min til våren igjennom i formiddag. Nå er også e-visa for 5 år levert. Prisen blir oppgitt til drøye 1800kr men det trekkes 81$ på mitt Amex, og eposten bekrefter at søknaden er levert og at det kan ta 3 døgn før den blir godkjent. Blir den det ikke så koster det eneste flyplasshotellet som er i drift per i dag 150$+, men da får jeg sovet. Per nå er planen flytoget/t-banen som går hvert 10 min, inn til Delhi Station og et raskt bytte til den gule linjen før jeg kan spasere ned til Red Fort. Men det er nesten 7 dager til.

    Har fått råd og tips om flere muligheter for guide for dagen. Foreløpig tenker jeg at jeg guider meg selv denne reisen. Mens det knappe døgnet jeg har i April i Dehli da tar jeg en bil med guide fra flyplassen som kan levere meg på hotellet til slutt.

    Kom gjerne med gode tips på hva jeg skal se og oppleve ;)

    Og takk til @LaDuden for tips allerede.
     
    Scrooge, NorFlight, Earl and 7 others like this.

Del denne siden