… eller er flyene for gamle? Et Widerøe fly på vei til Florø måtte i dag returnere til BGO på grunn av en luke rundt hjulene ikke var helt lukket. Tre ganger i april måtte Widerøe returnere til BGO, to ganger på grunn av røyk i kabinen og en gang på grunn av feil i hydraulikksystemet. Jeg har ingen grunn til å mene noe, men man kan jo undres….
Sikkert fordi dei ikkje lenger har eigar lokalisert i Florøida. Dei har å få orden på problema til neste gong eg skal på tur.
Syntes også Widerøe har kansellert pga teknisk feil ofte siste tiden. Har opplevd 2x teknisk feil og kanselleringer fra TRF siste 3 mnd og 1 gang satt jeg på SVG og ventet på et fly fra TRF, også dette ble kansellert pga teknisk feil da det måtte returnere til TRF etter takeoff. Mulig det bare er uflaks, men syntes Widerøe har vært punkligere før.
Tidvis mye teknisk kansellering om dagen, klart det blir trøblete når deler av flåten bikker 30 år. Jeg har trua på vedlikeholdet, men noen av disse eldste må bare byttes ut nå. Enkelte dager har de hatt opp mot 20 kanselleringer uten vær/stengt luftrom etc. Jeg gikk på to stk kanselleringer to dager på rad nylig, blir litt lei når det er slik.
14:44 Passasjerer måtte forlate Widerøe-fly Passasjerer måtte forlate flyet, etter at et Widerøe-fly som skulle gå mellom Bergen og Kristiansand lufthavn Kjevik fikk problemer. Brannalarmen skal ha gått på toalettet. Det skal ha skjedd før flyet lettet. Flere Widerøe-flyvninger har hatt problemer den siste tiden. Passasjerene venter nå på ny beskjed.
Mitt inntrykk er at WF er helt i toppsjiktet på vedlikehold, både fra besøk på hovedvedlikeholdsbasen i Bodø og gjennom feedback både fra fabrikken i Canada og eksterne kunder. Det at ett flyselskap over en kort periode har over gjennomsnittlig antall CNL eller air turnbacks sier lite eller ingenting om vedlikeholdsproblemer, men mer om en sikkerhetskultur som er innarbeidet gjennom generasjoner Vi som passasjerer burde sette pris på det!
Dette er en egen del av faget statistikk. Den berømte badekarkurven virker på alt fra mobiltelefoner og til store komplekse maskiner som fly. Samt levetid for mennesker. Estimering av de grunnleggende statistiske parametrene som Mean time between failure (MTBF) er velkjent. Dette er levebrødet til forsikringsselskap og utleiefirma av ymse ting. Problemet er at statistikk kun kan si noe over store antall. For WF vet man trolig ikke hvor langt man har klatret oppover fotenden på badekaret enda. Poenget er ikke bare sikkerheten som nok er svært godt ivaretatt. For selskapet er det andre problemer ved end-of-life som vedlikeholdskostnader som skyter i været, forsikringskostnader ditto, og andre tapsfaktorer ved at folk velger noe annet pga for dårlig regularitet. Vi får bare håpe at de som styrer dette fra toppen i WF var våkne i de timene dette ble gjennomgått.
Problemet er vel at det ikke finnes fly på markedet som møter kravene som i dag oppfylles av Dash 8-100/200 slik bygget for Widerøe. Det er et problem for Widerøe, men til syvende og sist et problem for Samferdselsdepartementet når ingen kan operere på kortbanenettet. Det tyder vel på at man må bruke ganske mye penger på vedlikehold. Sea King’en holdt man trygt i luften lenge etter at noen vedlikeholdsmanualer lenger ga noen oppskrift, men det kostet enormt i vedlikehold.
Alder bør ikke ha noe særlig å si, denne flyr fremdeles. Vedlikehold er alfa omega. Siste tur LYR-TRD-BRE, landet i Bremen i går. 81 år! https://www.flightradar24.com/data/aircraft/c-ghgf
Flightradat24 la ut en video på YouTube om akkurat dette problemet WF har: Det finnes ingen arvtager til Dash8-100. De har et stort program pågående for å forsøke å forlenge levetiden.
Nok en gang ser vi at Widerøe har «noe greier» som gjør at de kommer på forsiden av VG Feks. WF1364 BGO-TRD på torsdag .. Har Widerøe et vedlikeholdsproblem eller er det utslitt materiell?
Flåten er gammel, fra 2000ish og enda eldre. Trenger ikke bety så mye i seg selv, og vedlikeholdet deres vet jeg ingenting om. Uansett får man virkelig "gammel-maskin" følelse hos dem, og jeg er personlig ingen fan.
Widerøe har flåte fra begynnelsen av 90- tallet, og er sammen med flyprodusent i front på å utvide levetid. Deres utfordring er vel muligens at de finner lite alternativer til -100 og - 200 vil jeg anta. Ikke å stikke under en stol at Dash 8 har fylls et marked. Vet at man lager en ny strategi for fremtiden til Dash 8. For Widerøe sin del annonserte de vel at man skulle over på batterifly. Det jeg personlig har begynt å mislike med Widerøe at de har begynt å ta på seg "Norwegian- billig looken". Passer dårlig med de billettprisene selskapet opererer med.
Regelmessig tekniske problemer grunnet flåtens høye alder, samt tidvise mangel på crew, tidvis meget friske priser og nyervervet LCC attitude er en interessant kombinasjon. Widerøe har litt å jobbe med spør du meg.