Har Widerøe et vedlikeholds problem?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 01. mai 2024.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,025
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    … eller er flyene for gamle?

    Et Widerøe fly på vei til Florø måtte i dag returnere til BGO på grunn av en luke rundt hjulene ikke var helt lukket.

    Tre ganger i april måtte Widerøe returnere til BGO, to ganger på grunn av røyk i kabinen og en gang på grunn av feil i hydraulikksystemet.

    Jeg har ingen grunn til å mene noe, men man kan jo undres….
     
    NoLimit liker dette
  2. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,704
    Likes mottatt:
    25,635
    Bonuspoeng:
    183
    Sikkert fordi dei ikkje lenger har eigar lokalisert i Florøida. Dei har å få orden på problema til neste gong eg skal på tur.
     
  3. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,185
    Likes mottatt:
    4,093
    Bonuspoeng:
    113
    Syntes også Widerøe har kansellert pga teknisk feil ofte siste tiden. Har opplevd 2x teknisk feil og kanselleringer fra TRF siste 3 mnd og 1 gang satt jeg på SVG og ventet på et fly fra TRF, også dette ble kansellert pga teknisk feil da det måtte returnere til TRF etter takeoff.

    Mulig det bare er uflaks, men syntes Widerøe har vært punkligere før.
     
  4. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,934
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Tidvis mye teknisk kansellering om dagen, klart det blir trøblete når deler av flåten bikker 30 år. Jeg har trua på vedlikeholdet, men noen av disse eldste må bare byttes ut nå. Enkelte dager har de hatt opp mot 20 kanselleringer uten vær/stengt luftrom etc. Jeg gikk på to stk kanselleringer to dager på rad nylig, blir litt lei når det er slik.
     
  5. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    700
    Likes mottatt:
    1,398
    Bonuspoeng:
    93
    14:44

    Passasjerer måtte forlate Widerøe-fly

    Passasjerer måtte forlate flyet, etter at et Widerøe-fly som skulle gå mellom Bergen og Kristiansand lufthavn Kjevik fikk problemer.

    Brannalarmen skal ha gått på toalettet. Det skal ha skjedd før flyet lettet.

    Flere Widerøe-flyvninger har hatt problemer den siste tiden.

    Passasjerene venter nå på ny beskjed.
     
    NoLimit liker dette
  6. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,930
    Likes mottatt:
    33,640
    Bonuspoeng:
    183
    Mitt inntrykk er at WF er helt i toppsjiktet på vedlikehold, både fra besøk på hovedvedlikeholdsbasen i Bodø og gjennom feedback både fra fabrikken i Canada og eksterne kunder.

    Det at ett flyselskap over en kort periode har over gjennomsnittlig antall CNL eller air turnbacks sier lite eller ingenting om vedlikeholdsproblemer, men mer om en sikkerhetskultur som er innarbeidet gjennom generasjoner

    Vi som passasjerer burde sette pris på det!
     
    Last edited: 02. mai 2024
    OyvindN, Kristian, EndreD and 5 others like this.
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,013
    Likes mottatt:
    22,965
    Bonuspoeng:
    293
    Det gir mening, men begynner Widerøe å få en såpass gammel flåte at den krever oftere vedlikehold?
     
    Kjetil L liker dette
  8. kiev

    kiev Mr Fasttrack

    Innlegg:
    1,368
    Likes mottatt:
    5,054
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er en egen del av faget statistikk. Den berømte badekarkurven virker på alt fra mobiltelefoner og til store komplekse maskiner som fly. Samt levetid for mennesker.
    upload_2024-5-3_4-48-46.png

    Estimering av de grunnleggende statistiske parametrene som Mean time between failure (MTBF) er velkjent. Dette er levebrødet til forsikringsselskap og utleiefirma av ymse ting.
    Problemet er at statistikk kun kan si noe over store antall. For WF vet man trolig ikke hvor langt man har klatret oppover fotenden på badekaret enda.
    Poenget er ikke bare sikkerheten som nok er svært godt ivaretatt. For selskapet er det andre problemer ved end-of-life som vedlikeholdskostnader som skyter i været, forsikringskostnader ditto, og andre tapsfaktorer ved at folk velger noe annet pga for dårlig regularitet.
    Vi får bare håpe at de som styrer dette fra toppen i WF var våkne i de timene dette ble gjennomgått.
     

    Attached Files:

    EndreD, paron, Eddie47 and 4 others like this.
  9. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet er vel at det ikke finnes fly på markedet som møter kravene som i dag oppfylles av Dash 8-100/200 slik bygget for Widerøe. Det er et problem for Widerøe, men til syvende og sist et problem for Samferdselsdepartementet når ingen kan operere på kortbanenettet. Det tyder vel på at man må bruke ganske mye penger på vedlikehold. Sea King’en holdt man trygt i luften lenge etter at noen vedlikeholdsmanualer lenger ga noen oppskrift, men det kostet enormt i vedlikehold.
     
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,329
    Likes mottatt:
    17,983
    Bonuspoeng:
    293
    OyvindN, Hanen and Wiolenze like this.
  11. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    976
    Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Flightradat24 la ut en video på YouTube om akkurat dette problemet WF har: Det finnes ingen arvtager til Dash8-100. De har et stort program pågående for å forsøke å forlenge levetiden.

     
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,025
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Nok en gang ser vi at Widerøe har «noe greier» som gjør at de kommer på forsiden av VG
    Feks. WF1364 BGO-TRD på torsdag ..

    Har Widerøe et vedlikeholdsproblem eller er det utslitt materiell?
     
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Flåten er gammel, fra 2000ish og enda eldre.

    Trenger ikke bety så mye i seg selv, og vedlikeholdet deres vet jeg ingenting om.

    Uansett får man virkelig "gammel-maskin" følelse hos dem, og jeg er personlig ingen fan.
     
  14. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    601
    Likes mottatt:
    639
    Bonuspoeng:
    93
    Widerøe har flåte fra begynnelsen av 90- tallet, og er sammen med flyprodusent i front på å utvide levetid. Deres utfordring er vel muligens at de finner lite alternativer til -100 og - 200 vil jeg anta. Ikke å stikke under en stol at Dash 8 har fylls et marked. Vet at man lager en ny strategi for fremtiden til Dash 8. For Widerøe sin del annonserte de vel at man skulle over på batterifly.

    Det jeg personlig har begynt å mislike med Widerøe at de har begynt å ta på seg "Norwegian- billig looken". Passer dårlig med de billettprisene selskapet opererer med.
     
    tobeornot999 liker dette
  15. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,934
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Regelmessig tekniske problemer grunnet flåtens høye alder, samt tidvise mangel på crew, tidvis meget friske priser og nyervervet LCC attitude er en interessant kombinasjon.

    Widerøe har litt å jobbe med spør du meg.
     
    KVTL and tobeornot999 like this.

Del denne siden