Hasta la vista SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Larata, 01. sept 2016.

  1. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Dette innlegget tar meg ut av komfortsonen: Beslutningen er tatt! Fra 1/1-2017, med Pandion i hånden, går alt som er mulig i lomma til Lufthansa. Jeg er ferdig med SAS-status pga "dårlig følelse". Jeg brenner ingen broer pga soft landing, men etter en sommer med LH, må jeg ta et valg. Har fått nok av dårlig service, sure tanter og venner som sier jeg ikke har baller til å bytte. Men undertegnede får siste ordet! Soft landing gjør mulig smerte minimal, SAS har ikke First og Long haul går oftest med andre enn SAS. Sliter med å legge igjen penger i et selskap som bygger brand rundt gammel stolthet og en ambisjon om å please forretningsreisende, og oppføre seg som LLC! Har et elsk/hat forhold til SAS, men nå er ballen store nok til å bytte.

    Skal overleve en natt på osl med snø og tåke uten status ;-)

    Den som intet våger, intet vinner!
     
    SKDAAP, tommy777, Eddie47 and 24 others like this.
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Kondolerer.
    Har du et mønster som tilsier HON?
     
    Larata liker dette
  3. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, men det tar jo tid! Uansett går Long haul med det som passer best, innen rimelighetens grenser. Lite Asia, mye business Europa og USA...bad combo ;-) = dyrt! Gir egentlig f*** nå. Siden 1999 har jeg 0 upgrades, så det er lite benefits med EBP. Hadde det like bra som EBG i gamle dager!
     
    Shyneno, kiev and Satyv like this.
  4. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen grunn til å være trofast mot banker, forsikringsselskap eller flyselskap.

    Tror heller ikke HON hos Lufthansa har det så ille. ;)

    Jeg er så "heldig" at jeg pendler til den tvilsomme "vinneren" av denne kåringen. http://www.cheatsheet.com/life/10-worst-airports-in-the-world.html/?a=viewall Her bryr de seg nada om "priority" tag's på bagasjen, men sist jeg fløy ned så var han ene som fløy first, HON. Jaggu dukket ikke bagasjen hans opp ca 15 minutter før noen andre fikk sin bagasje inne i partyteltet de bruker som ankomstahall. Han fikk til og med en egen "butler" som fulgte han gjennom sikkerhetskontrollen å sørget for at han slapp det evinnelige maset om penger fra vakter og andre ansatte. "You got something for me?"

    Selv flyr jeg alltid business å har EBG, så jeg får prioritet TAG. Men det er HELT tilfeldig hvem som får bagasjen sin først her. (Bortsett fra da HON tydeligvis)

    Klarer du HON, så tror jeg du har mye å glede deg til. :)

    Lykke til!
     
  5. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har riktignok ikke tatt en slik beslutning, men det er nå under sterk vurdeing. Utfordringen er at med Trondheim som startpunkt, så blir alternativet KLM på internasjonalt og Norwegian domestic. Norwegian på Osloturer helt OK, men KLM passer litt dårlig for reisemønsteret utenfor steinrøysa. Og det er litt drastisk å flytte utenlands bare fordi man ikke er fornøyd med EuroBonus ;)
    Men det er snodig hvordan SAS jobber mer med å skaffe nye lavpriskunder, enn å beholde segmentet med størst betalingsvilje. Jeg er redd det ligger kynisk markedsvurdering bak. SAS vet utmerket godt at det er få og dårlige alternativer ute i provinsen, så valget blir litt som presidentvalget i USA - hva er det minste av to onder o_O
     
    Ursa, geddi, Baldrick and 3 others like this.
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville nok også valgt HON over EBP.
    Hadde faktisk ikke blitt overrasket om du fikk bedre service hos SAS også...
     
  7. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    100% enig @kiev Lite trolig at familien ser poenget med å flytte til utlandet pga service level hos SAS :cool: Nyter dog Cimber så lenge vi har dem!
     
    kiev and LN-FHU like this.
  8. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Nå må jeg først si at en del av problemstillingene her, som f.eks. mangel på First kabin, ikke betyr så mye for meg i det daglige. Man kan si mye om SAS og EuroBonus, og produktet er ikke perfekt, men for meg er SAS det nærmeste jeg kommer et optimalt skjæringspunkt mellom pris og kvalitet og jeg synes utviklingen for meg som kunde har vært nesten utelukkende positiv de 2-3 siste årene hvor jeg stort sett har vært lojal mot SAS/*A.

    For mange forretningsreisende er pris også en viktig faktor, og det er ikke uten grunn at Norwegian har tatt et godt jafs av dette markedet også. Det er naturlig at SAS prøver å favne bredt, og med unntak av Go Light-produktet (som forsåvidt mange av SAS sine konkurrenter det er naturlig å sammenligne de med også har), synes jeg på ingen måte de fremstår som en typisk LCC.

    Med et reisemønster som innebærer mye longhaul og utelukkende Business eller bedre ser jeg at det kanskje fortoner seg litt annerledes, men for min del som nok sannsynligvis ligger nærmere et tradisjonelt reisemønster med en god miks av privat- og forretningsreiser, forskjellige kabinklasser, domestic, europa og longhaul, er nok SAS fortsatt det beste valget for meg :)
     
  9. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Har @Larata vurdert OneWorld?
    Det har såklart mye å si hvilken retning man flyr, jeg drar neste bare til USA, og da tror jeg AA/BA er det beste for meg. Det er viktig å slippe for mye videre flyging etter immigrasjonen. Alliansen med flest direkteflygninger fra Europa til USA er det jeg er ute etter.

    Når det er sagt, så se jeg at business prisene på AA/BA er gjevt over noen tusenlapper billiger enn LH, og med 8-10 langturer i året blir det noe lapper til sammen. Er det noen som har en oppfatning av at LH har kampanjer på biz class?
     
  10. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, plukket i hvert fall ned tilbudet de hadde til USA for typ 6.000,- t/r i Biz i våres. Det gjør at jeg kan fly hele familien på fire til USA u julen for under 25 laken. I business. Men det er vel en av sjeldenhetene...
     
    Misterix and Bjoern In America like this.
  11. OSLKSSK

    OSLKSSK Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    13
    Dette var ikke noen kampanje, men en feillastning av priser i Amadeus. Jobber selv i reisebransjen, og fikk en "early warning" om dette, og fikk booket Business til Seattle for ca NOK 6300. Hadde store forventninger om LH Business, men etter å ha gjennomført turen denne uken kan jeg ikke si jeg er særlig imponert. Maten under par, gammel cabin etc etc. Eneste lyspunkt var hyggelig crew. Etter å ha fløyet SAS i Business oversjøisk flere ganger (oppgradert med poeng) så er valget enkelt; SAS all the way. Når sant skal sies, som en ex-SAS ansatt, så ligger nok SAS nærme hjerterota, men har testet Business med TK, QR flere ganger, men synes ikke de lever opp til SAS sin nye Business. En annen tanke er hjelpen man får ved uregelmessigheter. Som agent for reisebyrå, står vi mye friere til å hjelpe våre kunder, når SAS kansellerer, noe som er ikke eksisterende med f.eks LH. Lufthansa insisterer på å gjøre all ombooking selv, og med det store volumet passasjerer LH har, så kan det ta mange timer, før de kommer opp med et alternativ, og da står som regel passasjeren igjen om SvartePer. Er selv EBD på 3 året, og ser ingen grunn til å snuse på andre allianser, selv om jeg har oppnådd Silver i OneWorld (ene og alene pga QR). Til slutt, synes at SAS har fått mye kritikk i disse forumene, og noe er selvfølgelig berettiget, men ingenting er vel som å komme inn i et SAS fly, langt vekkistan, og føle at du nesten har kommet "hjem", og få en skandinavisk avis og bli hilst på av et skandinavisk crew.
     
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    For meg er det motsatt.

    Har hatt 10 turer til USA siste året, og har alle gangene brukt de nye elektroniske pass maskinene, og ikke opplevd å bruke mer en 10 minutter i immigrasjonen. Det som tar litt tid er vanligvis å få bagasjen.

    Hvis man snakker om BA, så er transfer på LHR dårlig sammenlignet med ARN, CPH, FRA eller MUC, da LHR krever at du går igjennom ekstra sikkerhetskontroll.
    Nå har jeg ikke flydd AA på long-haul, men jeg mener at BA sitt Business-produkt er dårlig sammenlignet med SK og LH.
     
  13. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93


    Immigrasjonen er ikke noe stress. Det er bare så godt å komme til den byen jeg har tenkt meg når jeg lander i USA, og slippe å fly videre. Da er det ofte kvelden, og der er deilig å ta en Uber bil til hotellet.

    Sjekker litt biz priser på LH og er det verdt å betale 6-8 tusen mer for en biz t/r USA?
    BA/AA sine "laveste"biz priser er ok, ca 15 til LA med AA er en god pris synes jeg. 23 med LH samme dager er litt forskjell...

    Men jeg Emerald i OW så det er lite stress med sikkerhetskontroll, men det går med 10 minutter da....
     
  14. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde da valgt SAS. Grunnet kortere reisetid og bedre produkt.

    Men, dette blir veldig off-topic...
    Ønsker Larata lykke til. Det skader jo aldri å prøve, jeg fløy selv endel LH og UA for et par år siden, og min erfaring er at gresset ikke alltid er grønnere på den andre siden... :)
     
    Bjoern In America liker dette
  15. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93

    Jeg har flydd my LH biz. Back in the days jobbet jeg i SAS og reist mye ID med LH rundt i verden, og litt SAS,men jeg LH var førstevalg. Så når jeg tenker tilbake, er ikke AA/BA noe dårlig alternativ. I tillegg er de billigere i pris. Så når jeg får tenkt meg om tror jeg at jeg er i den rette alliansen... ;)
     
    Ursa liker dette
  16. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror det ikke før du lager et screenshot av ditt nedgraderte kort en gang i fremtiden :D

    Gamle sure tanter er slitsomt. Nå sist da jeg fløy longhaul, var det en godt voksen, mannlig, norsk purser som var bitter på livet. Kanskje fordi han var degradert til å jobbe i Plus og Go (har tidligere sett hans med i Business)...? Men han var rett og slett lite imøtekommende, påstående og tidvis ufin gjennom hele turen. Sidemannen min, som jeg ikke kjente fra før, ble nærmest irettesatt da han ikke bestilte noe å drikke før måltidet. Han var EBG...

    Jeg vet ikke hvordan SAS velger ut besetning på longhaul, men i min naive verden liker jeg å tro at mye negativ feedback til CR = degradering til Go eller shorthaul. Det er sikkert noen gamle fagforeningsavtaler som blokkerer dette, men at ikke selskapet kjører på med de unge og sultne, fremfor de stappmette og gamle... Skjønner det ikke.

    Anyway, dundrer off-topic her. Hvis trådstarter ønsker First, er LH-Group overlegent best ut fra Europa. Overlegent! Skulle gjerne hatt reisebudsjett til å svinge pendelen mot HON. Hvis man derimot "bare" ender opp som SEN og LH Business, tror jeg at jeg hadde blitt værende hos SAS som Diamond. Courtesy Upgrades veier tyngre enn en ytterst sjelden op-up fra C til F hos LH.
     
    Last edited: 02. sept 2016
    Islending and Ursa like this.
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    SAS flyr til 35 land (4 utenfor Europa).

    Lufthansa Group flyr til 101 land.

     
    Ursa and Kjakan like this.
  18. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Kvantitet er irrelevant. Hver enkelt bør jo velge selskap basert på ens eget reisemønster. For meg ville det vært rimelig spinnvilt å fly noe annet enn SAS akkurat nå. For to år siden så det annerledes ut. Trådstarter har nok stålkontroll på den biten.

    Som sagt; jeg hadde aldri byttet med mindre jeg visste jeg ville nå toppstatus et annet sted (Global Services, Mega Råkkestjerne eller Hon Circle). Rimelig tungt å stå som en av 800 SEN ved streik i Frankfurt. Da er det bedre å være en av 50 EBP i København...
     
    Ursa liker dette
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 02. sept 2016
    Leknes liker dette
  20. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Vi var bare 5-6 ebp ved et sånt "faglig møte" på CPH. Slapp ko og kom videre med første mulighet, så kortet virker jo for så vidt i sånne situasjoner. Men jeg opplever en situasjon hvor status hjelper ca annenhvert år, så payback for loyalitet er liten. Nå er det hele et spørsmål om forventninger, og etterhvert er de skrudd ned på meget lavt nivå. Men fikk nå en flaske vann fra purser ved boarding LHR for et par dager siden, så dette begynner å smake fugl :cool:

    Som andre sier her: det er viktig å ha gull på alliansen man bruker for lounge, fasttrack, bagasje, boarding, osv, osv.
    På SAS er alt utover det strengt tatt bortkastet i et normalt reisemønster.
     
    RoadKing, KristianR and Shyneno like this.

Del denne siden