Head of Eurobonus svarer

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Pettersen, 21. febr 2021.

  1. Pettersen

    Pettersen Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    18
    Denne her dukket opp i fb-feeden min i dag: https://www.opprop.net/melding_til_sas
    Vet ikke om dette har vært postet her inne før?

    TLDR;
    * Svadasvar om prisøkninger
    * Ingen forlenging av CT eller poeng
    * Ny info om forlenging av status i mars
    * Det blir nok en stund til online booking av Star er oppe igjen
    * CT-kontoret har "innkjøringsproblemer" men de opplever at kundetilfredsheten er på vei opp igjen



    Q: Hva var årsaken til at prisene for SA-awardreiser ble hevet til to regioner? Du skriver ingenting om årsak i din e-post.

    A: Vi ser med jämna mellanrum över prisnivån på Star Alliance-biljetter för att säkra att de kostnader vi tar hos våra partners är på en rimlig nivå. I 2018 gjorde vi en större översyn av priserna och nu i 2021 gjorde vi denna höjning för två av fjorton regioner.


    Q: Hvorfor vil dere ikke forlenge gyldigheten av bonuspoeng når nesten alle andre flyselskap gjør dette? Mange sparer i flere år for å få råd til akkurat EN spesiell reise. De som ikke var i mål med denne spareperioden da pandemien begynte, kan nå miste hele opptjeningsgrunnlaget og alt de har investert så langt. Er dette rettferdig? Det kan også være juridisk tvilsomt, ifølge norske forbrukermyndigheter.

    A: Som jag skrev i mitt förra mail har vi varit tvungna att prioritera våra investeringar under pandemin. Vi har försökt välja de initiativ som ger mest värde för våra aktiva medlemmar och gjort bedömningen att förlängd giltighetstid på poäng inte är ett av dem. Vår vanliga giltighetstid på upp till fem år är bland branschens mest generösa.


    Q: Hva med forlengelse av Amex CT vouchers som utløp i 2020? Å skulle bestille awardreiser med SA innen utgangen av februar eller mars er ikke enkelt. Det er ikke mange awardreiser tilgjengelig. Og det er heller ikke lett å vite når man egentlig kan reise trygt, spesielt når man evt er i risikogruppen for alvorlig sykdom ved corona-smitte.

    A: Efter förlängningen kan CT-vouchrarna användas till att boka resor fram till och med vintern 2021/22. Vi tror och hoppas att våra medlemmar kan hitta attraktiva resor under den perioden. Men i dessa tider är naturligtvis inte möjligt att med 100% säkerhet veta att man kan resa. Då är våra awardresor, där poängen är återbetalningsbara, ett ovanligt bra val.


    Q: Hva ser SAS for seg av forlengelse av medlemsstatus utover august 2021? Når tas denne beslutningen? Slik prognosene for vaksineringsprogrammene i dag er, er det lite sannsynlig at det blir åpent for ordinære flyreiser for alle innen utgangen av august. Og hva med de som har utløp av opptjeningsperioden 1-3 mnd (eller mer) etter dette? Er det rimelig med så kort opptjeningsperiode for å kunne få forlenget medlemsstatus? Hvor lang tid i forveien kan vi forvente at SAS avklarer dette?

    A: Jag är enig med dig, våra prognoser visar också att det kommer bli utmanade för kunder med kvalificeringsperiod under hösten att bibehålla sin status. Vi planerar ett antal initiativ för att göra det enklare att nå och bibehålla status – det första kommuniceras under mars månad.


    Q: Hva skjer med opptjeningsperioden for Gold for life i kjølvannet av forlengelse av status? Mister EB-medlemmene de årene de hittil har opptjent på veien mot 10 strake år?

    A: Nej, förlängningen räknas som ett kvalificerande år för Lifetime Gold


    Q: Når vil dere åpne igjen for nettbooking av awardreiser med Star Alliance?

    A: Det sker fortfarande många sena ändringar och cancelleringar i våra partners nätverk och vi hänvisar därför tillsvidare till kundservice. Vår målsättning är att återöppna Star Online när situationen normaliserats.


    Q: Vil dere videreføre gyldighet av Fly premium-status for de EB-medlemmer som har EB MC Premium?

    A: Vi kommer att sänka intjäningskravet kraftigt (-50%) från mars 2021 och ett år framåt. Detaljerad information skickas ut till kortinnehavare innan utgången av februari.


    Q: Hvorfor har dere hevet prisene i Eurobonus-shop? Slik prisene er blitt nå, lønner det seg overhodet ikke å benytte EB-poeng der.

    A: Priser och sortiment i EuroBonus-shopen varierar hela tiden, men vi har inte gjort några generella prishöjningar.


    Q: Stemmer det at SAS har stengt API for bl a awardfares, slik at det er vanskeligere å finne awardreiser for eksterne søketjenester? Hvis ja, vil dette bli åpnet igjen, slik at det faktisk er mulig å finne bonusreiser for de få av oss som faktisk kan reise? Og slik at vi som evt må bestille billetter med vouchers som utløper i februar og mars kan få gjort dette?

    A: Externa tjänster som vill ha tillgång till våra API:er behöver av säkerhetsskäl godkännas (”whitelistas”) i dialog med oss. För sökning av bonusresor har vi till exempel whitelistat Award Hacks.


    Q: Vil Tallinn-kontoret som bistod med booking av bonusreiser med SA bli gjenåpnet? Eller noen av de som arbeidet der bli hentet inn av SAS? Servicen ved booking av SA-bonusreiser er blitt merkbart dårligere etter at Stockholm(?) tok over. Mange EB-medlemmer sier de får følelsen av at SAS ønsker å gjøre det vanskeligst mulig å bestille awardreiser. Og vil det igjen bli mulig å bestille awardreiser leg for leg?

    A: Bokning av Star Alliance-resor hanteras sedan årsskiftet av vår leverantör i Sveg, Sverige. Vår målsättning har inte varit att försvåra för medlemmarna att boka, tvärtom har det varit ett kundönskemål att få service på skandinaviska. Vi förstår att leverantören haft en del inkörningsproblem och följer situationen nära tillsammans med dem. Kundnöjdheten har förbättrats kraftigt under februari vilket vi ser som ett tecken på att vi är på rätt väg.


    Q: Hva vil SAS gjøre for å styrke informasjonen til sine EB-medlemmer? De fleste av endringene som SAS gjør av medlemsvilkår mv, det gjelder også før pandemien, er kjennetegnet av dårlig informasjon til oss som er EB-medlemmer.

    A: Idag kommunicerar vi mindre förändringar på nyhetssektionen på vår hemsida. Större förändringar (ex. ändring av FlyPremium-nivåer) kommunicerar vi via mail till de som berörs. Vi tar tacksamt emot era förslag på hur vi kan kommunicera bättre i framtiden!

    Med vänlig hilsen/Best Regards,

    Aron Backström
    Head of EuroBonus, SAS"
     
    chrt, Kristian, kfly and 24 others like this.

Del denne siden