Avixlo reiser til Helsinki og Tallinn (Reisebrev nr. 2) - (Tidligere: Helsinki/Tallinn tur 2019)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Avixlo, 25. febr 2019.

  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Da er man ved Gate E9 på Gardermoen og venter med å boarde på flyet til Helsinki
     
    ArthurDent and RoadKing like this.
  2. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    D8317 med regnr. EI-FYG gikk ganske greit med over til Helsinki. Blir og fornøyd finsk personell eller i allefall så snakket de flytende finsk. Men dette Norwegian flyet manglet Wifi slik som flyet fra Tromsø hadde.

    Nå har vi kommet oss til AirBnb leiligheten hvor vi leier et rom ganske sentrumsnært vil jeg si. Utsikt fra kvelden kan ses i en annen tråd.

    Flyet landet før tiden og toget gikk ganske greit og kostet den nette sum av 4,20 euro om du kjøpte på app (HSL)

    Her er noen bilder fra sentralstasjonen til leiligheten:
    received_330527480904335.jpeg received_2119428888347996.jpeg received_388062368439027.jpeg received_337755973748785.jpeg
     
    jgroneng, drsyk, ArthurDent and 13 others like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Var leiligheten tilfredsstillende?
     
    ArthurDent and Avixlo like this.
  4. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Leiligheten var stor og vi fikk et rom i den som også er stort med hver vår seng. Skal prøve å få til noen bilder fra den iløpet av dagen. Men hittil idag har vi vært litt sløve så nå skal vi mekke frokost
     
    RoadKing liker dette
  5. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Her er noen bilder fra rommet i leiligheten vi har. Nå holder jeg på med å skrive litt fra dagen så imens får dere nyte litt bilder fra airbnb rommet vi leier: 20190227_112725.jpg 20190227_112730.jpg
     
    drsyk, ArthurDent, Earl and 4 others like this.
  6. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Det Finske flagget vaiet over Rådhuset idag
    _DSC0266.jpg
    Idag sov vi litt lenge. Vi spiste frokost (Ifølge kvitteringen) kl. 11:49 så vi var ikke akkurat tidlig på'n idag:rolleyes: Og frokosten ble for min del 2 croissant og en 0,5L finsk cola:D Met ble jeg. (Kom på 1,78 euro)
    Etter å ha spist frokost tuslet vi uten noe form for hva vi skulle gjøre inn mot sentrum og mot Hard Rock Cafè siden jeg skulle verifisere stedet og å kjøpe t-skjorte (Noe jeg gjør på alle stedene som jeg vet har HRC)
    Synes det var litt høye priser, men det er vel kanskje norden det(?)
    Men når vi var ferdig der så vandret vi videre uten noen bestemt mening om hva vi ville se. Vi vandret mot den protestantiske katedralen i Helsinki og så oss litt rundt på Senatortorget hvor jeg så en statue av Alexander II med året 1863 som jeg da ble nysgjerrig på hvorfor stod der så jeg søkte opp. Jeg fant ut at det handlet om et besøk Alexander hadde i Helsinki i 1863 og at han da ga Helsinki og Finland mere makt enn dem hadde før(?)
    _DSC0254.jpg _DSC0260.jpg
    Og etter å ha sett statuen på senatortorget så gikk vi opp den bratte lange trappen opp til den hvite protestantiske katedralen på toppen. (Ja, jeg har gått opp til Sacré Coeur før:p) Vi var en tur inne i katedralen og den var flott! Spesielt å se en katedral bygget slik som den i Helsinki, men var stor og fin. _DSC0259.jpg _DSC0255.jpg 20190227_130153.jpg 20190227_130157.jpg 20190227_130532.jpg
     
    jgroneng, ArthurDent, Earl and 10 others like this.
  7. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Blir mange bilder så derfor deler jeg den opp, men videre:
    Etter å ha vært i katedralen gikk vi igjen ned til Senatortorget og denne gangen gikk turen våres mot havnen. Hun jeg reiste med hadde nemlig hørt om et mat marked i nærheten av havnen som hun mente vi burde se så da gikk vi bort ditt. Vanligvis når jeg er på tur bruker jeg Google Maps til å orientere meg, men på denne turen har jeg overlatt mye av det å finne frem til reisefølget som er aktiv bruker av Tripadvisor og hun så på kartet før vi begynte å gå også gikk vi ditt vi trodde det var. Men vi fant frem!

    Der var det noen boder i nærheten av en annen statue så vi kjøpte noen postkort slik at de hjemme i Norge kan få noe å glede seg over (Men skal kjøpe flere i Tallinn). Etter å ha sett på de få bodene som var der så gikk vi inn i Vanha Kauppahalli. Når jeg nå dobbelsjekker på Google om hvor vi var så ser jeg det at torget vi nå var ved het Saluttorget og dermed fant jeg det finske navnet på mat markedet.
    Mat marked var to ganger tvers igjennom med boder langs begge gangene. Alko var der også så noe drikke kunne fåes tak i, men siden jeg reiser med håndbagasje må jeg vente til flyplassen. Det var mye forskjellig der inne. Det var satt frem smaksprøver ved de fleste bodene og det luktet godt!
    20190227_133726.jpg
    Etter å ha vært der inne så gikk vi ut igjen og vi så både Silja Line og Viking line stående inntil kai, men det er ingen av de båtene vi skal ta for vi skal ta en litt billigere båt (20 Euro for 2 voksne en vei) Eckerö Line fra en annen side av Helsinki. Tok selvfølgelig noen bilder. På andre siden av veien så fant vi et regjeringsbygg samt den svenske ambassaden. _DSC0269-2.jpg 20190227_133406.jpg _DSC0265.jpg
    Og det var det jeg gadd å ta bilde av vår nabo i øst:p

    Etter å ha vært der så så vi etter et nytt sted å dra, men vi følte at mot kaien til Viking Line så var det ikke mye å se og vi tok da en annen vei inn mot sentrum, men før vi nådde sentrum traff vi på en ny katedral. Vi gikk da selvfølgelig inn og det første som jeg tenker over er at det manglet sitteplasser som i en ordinær kirke/Katedral også var all skriften på kryllisk (Bortsett fra det som var rettet mot turister) Så jeg begynte å undres. Men katedralen var fin. Jeg begynte å tenke på om katedralen var en ortodoks en og etter at vi gikk ut så fikk jeg det bekreftet når jeg sjekke google. Dette var nemlig Uspenskijkatedralen, hovedsete for finsk russiske ortodokse bispedømme over Finland/Helsinki. Katedralen så fin ut og jeg tok noen bilder der også 20190227_140117.jpg 20190227_140309.jpg 20190227_140613.jpg 20190227_140609.jpg 20190227_140313.jpg
     

    Attached Files:

    jgroneng, drsyk, ArthurDent and 11 others like this.
  8. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Etter kirken tuslet vi tilbake til Senatortorget hvor vi bestemte oss for å finne et sted som solgte store kanelboller siden reisefølge mitt hadde hørt om et sånt sted. Da trasket vi litt rundt da. Vi fant på veien et museum som var gratis: Helsinki by museum. Veldig interessant av det lille vi så der:rolleyes: Men mye var på finsk og vi skjønte ikke hvor stort museet var da vi kom ifra mueumsbutikken. Jaja, men vi skulle finne kanelboller. Men før vi kom så langt ville jeg gå i parken istedenfor langs veien: Park Esplanadi hvor jeg tok noen bilder før vi gikk inn på Cafè Esplanadi og kjøpte en stor kanelbolle som vi delte til 4 euro
    20190227_141239.jpg 20190227_142013.jpg 20190227_143542.jpg 20190227_144651.jpg
    På denne cafèn så planla vi hva vi skulle gjøre videre. Vi fant ut at vi ville prøve oss på et gratis journalist/avis museum og etter en anbefaling fra ei venn av reisefølge å se på nasjonalbiblioteket (Egentlig et bibliotek men vi antok at det var det) også ville vi innom en matbutikk. Vi så på når ting stengte så da valgte vi å stikke til museumet først: Päivälehti Museum. Vi hadde forberedt oss på at alt ville være på finsk men til vår store lettelse (Som gjorde det mer interessant) var at det var tilgang på engelsk der også. For de av dere som liker litt historie og sånt er dette museumet å anbefale! 20190227_150855.jpg 20190227_151532.jpg 20190227_151634.jpg 20190227_152830.jpg
    Så stakk vi på nasjonalbiblioteket bare for å se og etter det stakk vi på en lokal matbutikk hvor vi kjøpte is (Er kanskje feil årstid, men jaja)
    Jeg lar bildene forklare: 20190227_163452.jpg 20190227_163549.jpg
    Det var god is! Så stakk vi hjem til Airbnb leiligheten hvor vi slappet av og spiste en lokal sjokolade som jeg syntes smakte litt after eight (Bildet kommer)
    Etter en stund takk vi på Taco Bell for å spise middag/kveldsmat. Taco Bell syntes jeg vi burde få i Norge. På Taco Bell bestilte jeg en en burritos med Nacho ved siden av. Etter kl. 22:00 så kan man kjøpe nattmeny (Ettersom Taco Bell i Helsinki var åpent til 05:00) der får du mat, drikke og sidemeny på kjøpet og denne burritoen kostet meg 10,45 euro.
    20190227_190508.jpg 20190227_231521.jpg
    Jeg vil si at alt i alt så har denne dagen vært bra! Og Helsinki er en by jeg kunne tenkt meg å besøke igjen. Nå er klokken snart 3 på natten her så da sier jeg god natt fra den finske hovedstaden og om noen timer (15:15) er det båt over til den estiske hovedstaden Tallinn.
     
    drsyk, ArthurDent, Earl and 9 others like this.
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Blandingen av planlegging, måfå og innfall undervegs er en fin måte å være turist på. God tur over Finskebukta :)
     
    ArthurDent and Avixlo like this.
  10. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo det som er en liten del av opplevelsen;) Men takk!

    Da er vi ombord på M/S Finlandia som snart skal gå ifra Helsinki med retning til Tallinn. Vi vurderer å stikke på kino i Tallinn for å se Green Book.

    Ikveld skal jeg skrive litt mer om denne dagen. Så det er ikveld all infoen vil komme. Før den tid blir det tur over Funskebukta fra en hovedstad til en annen en også se seg litt rundt i Tallinn osv...
     
    ArthurDent liker dette
  11. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Helsinki er en flott by :)
     
    Avixlo liker dette
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Kinoen i Tallinn er veldig bra. Anbefales! ;)
     
    ArthurDent and Avixlo like this.
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen thus far :)
     
    ArthurDent, flying_all and Avixlo like this.
  14. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Det er MANGE kinoer i Tallinn. ;)

    Ellers fortsatt god tur til de reisende. Jeg sitter i excecutive loungen på Hilton Park å ser utover byen nå. :) Hvis dere har lyst på billig og knallgod burger så anbefaler jeg at dere tar en tur til Telliskivi og spiser på «Onesixty» https://www.onesixty.ee/

    Telliskivi området er også ganske fint i mørket, mye fin lyssetting på stilige bygninger der.
     
    ArthurDent, Avixlo and animals like this.
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Alle vet jo at det er Apollo Kino Solaris som gjelder i Tallinn ;)
     
    ArthurDent liker dette
  16. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    _DSC0012.jpg Idag har vært dagen hvor man har reist med en båt fra en hovedstad til en annen hovedstad, altså fra Helsinki på den ene siden av Finskebukta til Tallinn som ligger 82 kilometer sør for Helsinki.
    Dagen idag startet tidligere enn hvordan gårdsdagen startet og vi spiste en litt bedre frokost og vi fikk prøvd litt finsk sjokolademelk også pakket vi oss klare for å forlate leiligheten noe vi gjorde rundt kl. 12. Vi la igjen en liten gave for vertens gjestfrihet og takket for oppholdet. Når vi kom atter til byen så skulle vi veksle noen penger, kjøpe noen suvernirer og poste noen postkort og samtidig skulle jeg ta et bildet av gummianden min;) _DSC0006-3.jpg
    _DSC0018.jpg
    Vi gjorde egentlig ikke veldig mye i Helsinki før vi gikk mot båten. Vi var innom en russisk butikk hvor jeg kjøpte en ting til en kamerat som ba meg om å kjøpe det. Ruslania heter butikken for de av dere som er interessert! Den hadde mye ifra den russiske verden noe som var gøy for de av dere som syntes det. Det jeg kjøpte til en kamerat var en samling med bilder med russisk tekst på. Han viste ihvertfall hva han ba om når han ba meg om å anskaffe det etter å ha sett det på et bildet jeg sendte received_355343358650112.jpeg
    Og etter det mens vi gikk mot båten hadde jeg og mine venner i Norge en diskusjon om hvorvidt det heter Helsinki eller Helsingfors og jeg står på mitt om at jeg kan kalle det Helsinki. Men vi kom oss til båten og noe av det som facinerte meg med M/S Finlandia til Eckerö Line var at bilene som skulle på de øvre bildebøkene kjørte inn på siden. Dette hadde jeg aldri sett før. Nå skal det sies at dette var tredje gangen i mitt liv at jeg tar båt fra en destinasjon til en annen enn uten at en av destinasjonene er i Norge.

    Det var rolig over og båten gikk til tiden. Jeg telte 4 bærer og puber ombord og x antall spillmaskiner. Jaja. Vi satt på dekk 7 ved en pub mesteparten av tiden. Var innom taxifreen som var hovedsaklig kosmetikk og alkohol. De siste 30 minuttene brukte vi på utedekket hvor vi kikket inn mot Tallinn og vi så Viking Xpress på vei vekk fra Tallinn og reisefølge ble "fascinert" over alt jeg kunne. 20190228_143659.jpg 20190228_152919.jpg 20190228_165649.jpg 20190228_171325.jpg
    received_422913848482147.png
     

    Attached Files:

    jgroneng, drsyk, Kristian and 6 others like this.
  17. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Så var vi den Estiske Hovedstaden. Silicon valley av Europa. Den "5" hovedstaden av "Norden" (8 om du teller med Færøyene og Åland) received_2236185356433654.jpeg
    Det første vi gjorde var å gå 1,8 kilometer til hotellet vårt: Center Hotell. Der ble vi bedt om å fylle inn hvert vårt ark noe vi fint gjorde også gikk vi opp på rommet vårt i 6. Etasje (bilde av utsikt kommer når det blir lyst) received_309342776450533.jpeg
    Vi ble på hotellet en liten stund før vi ble sultne og reisefølge som er aktiv på TripAdvisor fant et sted vi kunne spise og det var før jeg så meldingen til @Satyv. Vi spiste burger på Dereku Burger som var meget koslig sted. Vi var de eneste der ikveld når vi spiste. Burgeren min kostet 8 euro og brus ved siden av kostet 2 euro og vi hadde koslig der vi satt og snakket samt å spise received_251661055774648.jpeg received_304733526901267.jpeg 20190228_193204.jpg
    Etter burgeren så stakk vi på kino på Coca-cola Plaza for å se Green Book som jeg skjønner vant Oscar for beste film for jeg syntes den var bra. Takk for at Estland ikke dubber film som store deler av Europa.
    Men en ting forundra jeg meg over og det var at det var tekstet både på estisk og russisk. Men jeg klarte å se filmen uten noe problem! 20190228_202953.jpg 20190228_210057.jpg
    Etter filmen tuslet vi tilbake til hotellet og la oss til å legge oss, mens jeg begynte dette reisebrevet og ordne litt fram til det.

    Imorgen eller om noen timer tenker vi å fikse transport kort slik at vi kan bruke det når vi skal til flyplassen også. Eller hvordan er det med å kjøpe billett til trikken og bussen her i byen @Satyv ? Som jeg skjønte på nettet var det litt som i London
    Men imorgen skal hotell Viru (KGB museum) og Sovjet museum besøkes samt gamlebyen.

    Nå blir det god natt fra Tallinn for frokost begynner 7-10

    Edit: rettet opp i skrivefeil som autokorrekt på telefon fiklet med. Er Valley og ikke Ballett jeg mente
     
    Last edited: 01. mars 2019
    drsyk, jgroneng, Earl and 9 others like this.
  18. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje ikke deres greie (alder, men også at dere selv reiser med ferge). Men monumentet for Estoniaforliset ( nær «inngangen» til gamlebyen ) er trist, vakkert i abstrakt formspråk, men har likevel klar symbolikk. «Den brutte linjen» : reisen som ble brutt, - livsreisen som ble brutt. Jeg reiste forbi en gang på 2000-tallet og det gjorde inntrykk. https://www.google.com/search?q=Est...oECA4QAQ&biw=768&bih=881#imgrc=FHsm7l19eDIW2M
     
  19. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har hørt om Estoniaforliset så dette kan absolutt sjekkes ut for min del.

    Takk for tips!
     
  20. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    @Avixlo Jeg har kun reist med taxi her, så aner ikke hvordan det er med buss/trikk. (bortsett fra at det er gratis for fastboende) Vanlig taxi fra sentrum til flyplassen koster type 9-11 euro, men man kan sikkert få det noe billigere med Uber.
     
    Avixlo liker dette

Del denne siden