Helt ny på Bonusfeber!

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Cphexpat, 30. aug 2017.

  1. Cphexpat

    Cphexpat Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Hei alle!

    Jeg er helt ny her inne, og har lest en masse interessante innlegg de siste ukene. Det er tydelig at det finnes mye kunnskap å hente her! Så kanskje noen kan hjelpe meg.. :)

    Per i dag har jeg valgt å forlate Eurobonus og satser nå mot Gull i Miles and Bonus hos Aegean. Planen er å ta en tur til blant annet Tel Aviv via Athen, så veien ikke blir så lang.

    Så til mitt spm - jeg har funnet en reise med Turkish Airlines CPH-IST-SFO t/r (samme rute tilbake). Men jeg er helt og aldeles clueless på hvordan jeg regner ut bonus? Skal spandere på reisefølget, så satser på å overleve i economy :confused:. Hvordan finner jeg ut hvor mange poeng Aegan vil gi meg for dette opplegget?

    Blir veldig takknemlig for svar. :oops:
     
    tommy777, LN-FHU and Travellingalf like this.
  2. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Velkomen skal du vera!

    Bruk http://www.wheretocredit.com/ for å finne ut kor mykje den respektive bookingklassa gjev av poeng. Velg Turkish Airlines og riktig bookingklasse, so vil du få ein prosent.

    Bruk http://www.gcmap.com/ for å finne avstanden mellom flyplassane. Dersom du skal fly OSL-ATH-TLV vil det vere 2381 miles kvar veg.

    Du vil då få 2381 miles ganger prosenten som bookingklassa gjev.
     
  3. Cphexpat

    Cphexpat Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk for svar! :) Det var jo en genial nettside..!
     
  4. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du skal kreditere til Aegean er det en fabelaktig type som har lagd en enda bedre kalkulator. Dytt inn destinasjon og bookingklasse, så får du opp det du trenger.

    upload_2017-8-30_14-35-37.png
    Star Alliance Mileage Earnings Calculator

    Bytt på bookingklasser som nødvendig og se opptjeningen din direkte. Den tar også høyde for minimumsgrenser for deg, så det er en rimelig smertefri prosess å regne ut.
     
    Robert H, Upsaker, tommy777 and 3 others like this.
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen til InsideFlyer.

    Miniforklaring fra insideflyer.no/forums/raskeste-veien-til-ebg

    For å finne ut hvor mange miles (som regnes om til poeng) en tur er,
    puncher du inn flyplasskodene her: milecalc.com

    SAS sine nettsider og noen andre flyselskap viser antall poeng/miles på eget FFP (frequent-flyer program). Andre har fine kalkulatorer à la Lufthansa.

    For å finne bookingkoden (fare basis) er det enkleste å gjøre en dummybooking på flyselskapets egen side, og lete etter et sted det står Fare rules/conditions/booking details.

    Denne står ofte som Economy (V), Business (D) eller ALNCZEUW / DE30UPCN.

    Det er første bokstaven i koden per leg (flyvning) som gjelder. Denne er ikke nødvendigvis det samme som kabinklasse, Y/C etc. som ofte står på boardingkortet. En booking kan kombinere flere fare basis.

    Merk at bookingreferanse/reservation code (PNR) som du får etter du har kjøpt billetten er noe annet enn bookingkode/bookingklasse nevnt over.

    PNR er en unik ID linket opp mot din reise og ditt navn. Bookingkoden (fare basis) er generisk og kan brukes av mange PAX (passasjerer).

    Når du har antall miles og en bokstav, må du lese hvor mye uttelling turen gir deg.

    For EuroBonus kan du velge flyselskapet du skal i luften med her:
    sas.no/en/eurobonus/earn-points

    Antall miles ganger du opp mot prosentsatsen som bookingkoden gir, for noen sektorer er det satt en fast poengsum.

    Trikset er normalt å finne billetter med 100% poengopptjening/miles, til lavest pris.

    Ta også en kikk på:

    skyscanner.no
    google.no/flights

    matrix.itasoftware.com
    secretflying.com/euro-deals

    flyertalk.com/forum/mileage-run-deals
    flyertalk.com/forum/premium-fare-deals

    flyertalk.com/forum/sas-eurobonus
    wheretocredit.com

    facebook.com/onemileatatime
    forum.flyprat.no/index.php
    businessclass.se/forum/forums/sas-group-eurobonus

    star-alliance.innosked.com
     
  6. Cphexpat

    Cphexpat Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk, dere! Nå ble det plutselig mye morsommere å lete frem morsomme mellomlandinger for å øke avstanden.. ;)

    For normale mennesker virker det nok litt "skrudd" å ville fly over hele Europa for å ta en helomvending og fly halve kloden tilbake igjen. :D Men det ble jo litt miles av det da, selv i economy. ;)
     
  7. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    Har du kjøpt billetter eller skal du, tenker på cph-ist-sfo? nå kan du få business class til under 10000kr, dem kjører kampanje nå :)
     
  8. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Synes det er interessant at du bruker navnet "Bonusfeber".. Det var jo det siden het for ca. 2 år siden... :confused:
     
  9. Cphexpat

    Cphexpat Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Nei, har ikke kjøpt enda - kampanje?? Hvor? *stjerneriøya*
     
    Eddie47 liker dette
  10. Cphexpat

    Cphexpat Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Haha, ja, jeg har lest så mange gamle innlegg her for å skjønne greia med alle kredittkortene, CT etc etc, så jeg har nok sett forumet omtalt som bonusfeber innimellom. ;)

    Når jeg er inne på det med kredittkort.. Jeg har per i dag Amex Platinum, SAS Mastercard premium (på vei i posten) og shell-kort. Jeg synes det er fryktelig vanskelig å velge mellom de to første, og tror jeg ender med å beholde begge. Den oppgraderingsmuligheten med SAS premium er jo helt fantastisk, hvis det virker? Er det noen som har prøvd og lyktes? Og CT er jo ganske fristende..

    Og de 12000 basis-poengene i året gjør at jeg nesten vurderer å kreditere Eurobonus istedet for Aeagan neste år.
     
    Baldrick liker dette
  11. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Engrunn til å velge SAS er at de lover å gi deg evig gull om du har ti år med opptjening av gullkort. Spørs hva kriteriene blir når man kommer så langt og når og om de faktisk holder ord rundt denne lovnadden.
     
    Cphexpat liker dette
  12. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    @Cphexpat - En fordel med Amex Platinum CT er at tilgjengeligheten på bonusbilletter er MYE større siden man kan booke på star alliance nettverket. SAS Mastercard Platinum begrenser deg til SAS. Har du lyst å reise intercontinental business så er det ikke så veldig mye ledig hos SAS. Har akkurat sittet en time for å se etter billetter men fant ikke noe passende. Det finnes endel plus. Plus settene er ganske OK på langdistanseflyene. Men det er ikke Business(/First) da :)

    Jeg har hatt følgende strategi i år:
    - Brukt Amex Platinum fram til jeg hadde companion ticket.
    - Brukt SAS Mastercard Platinum i Juni/Juli/August (doble poeng).

    Har tenkt å bruke det som gir mest poeng resten av året. Det er nok Amex Platinum slik jeg forstår det.

    Har eurobonus kort. Som du nevner er det en fordel med disse "12K Basic points"-greiene til Mastercard-kortet.
     
    Last edited: 31. aug 2017
    Cphexpat liker dette
  13. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med dette. Brukt samme strategi selv i år.


    Med MasterCard Premium, ville jeg gått for Eurobonus, siden man da kun trenger 33000 poeng. Og blir jo enda enklere å holde på det med "gull-bonusen" på 25% ekstra poeng.
     
    Cphexpat and Fredrik81 like this.
  14. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Cphexpat liker dette
  15. Cphexpat

    Cphexpat Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Det var det jeg tenkte å gjøre også - kjøre på med Amex platinum til CT er i havn, og så SAS MasterCard premium etter det. Og ja, lifetime gold* hos SAS høres ikke feil ut. Men jeg tror jeg avventer med å kreditere til Eurobonus til November, da jeg starter ny kvalifikasjonsperiode da.

    Apropos Amex.. Det er pinlig få steder som tar det? Jeg får gå til innkjøp av en fet flatskjerm på Elkjøp eller noe, der lyktes det å betale for en elektrisk tannbørste i dag. :D:p
     
  16. Cphexpat

    Cphexpat Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Takk @SVG_flyer - det skal jeg definitivt sjekke ut! :)
     
  17. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vet ikke hvor du bor, men I Oslo har jeg ihvertfall vært meget positivt overasket over hvor mange steder som tar Amex, det begynner å bli ganske sjelden at jeg må ta frem MCet. Det virker som om de fleste butikkene på Karl Johann, og relativt sentrale utestedene har begynt å bli ganske Amex-vennlige.
     
  18. Cphexpat

    Cphexpat Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Høres ut som en god trend! :D

    Jeg bor i København, men er mye i Trondheim ifb jobb, og der er det virkelig ikke mange steder som aksepter Amex enda.. Får håpe de kommer etter.. ;)
     
  19. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Og Danmark er vel mer eller mindre ett u-land når det kommer til kredittkort om jeg ikke tar feil? Der er det vel nesten bare Dankort som gjelder...
    Jeg har forøvrig samme erfaring som @Icarus, selv om jeg bor på Sunnmøre, at flere og flere steder tilbyr betaling med Amex.
     
    Cphexpat liker dette
  20. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    "Alt" av hoteller og flyselskaper tar jo Amex, så det hjelper på. Husk også å legg inn Amex som standard kort hos PayPal. Det er jo en del nettbutikker som tar det, men ikke Amex direkte.. :)
     
    Cphexpat, DanH and Travellingalf like this.

Del denne siden