Henning lurer Ryanair

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Henning, 03. nov 2013.

  1. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg prøver å unngå Ryanair hvis jeg kan, men i dette tilfellet skulle jeg fra London (Stansted) til Sandefjord, og Ryanair var det eneste som passet.

    Jeg hadde med meg en håndbagasje og en større bag, så jeg måtte forhåndsbetale en stk. kolli da jeg kjøpte billetten. Jeg kunne velge mellom 15 og 20 kilo. Jeg visste at bagen min veide ca. 14 kg, så jeg betalte for 15 kg. Ryanair poengterer gjentatte ganger at håndbagasjen ikke får overskride 10 kg, og den må passe nedi Ryanairs bagasjemålingsstativer. Jeg visste at min håndbagasje veide 17 kg, og aldri i verden ville få plass nedi et av de stativene.

    Oppdrag: Snike ombord en stor, 17 kilos håndbagasje ubemerket!

    Det første hinderet var å få håndbagasjen forbi innsjekk. I køen passet jeg på å ha bagen tett inntil bena mine, slik at ingen ville legge merke til størrelsen. Jeg forsøkte også å stå så tett som mulig inntil andre passasjerer for å gli i ett med omgivelsene. Da det var min tur til å sjekke inn, gikk jeg raskt frem til skranken og plasserte håndbagsjen mellom meg selv og skranken slik at betjeningen ikke kunne se den, mens jeg la den andre bagen på bagasjebåndet. Bagen veide 15,0 kg! Dama i skranken var imponert. "Det er ikke ofte vi ser så god beregning", sa hun. Da jeg hadde sjekket inn, snudde jeg ryggen til skranken og passet på å ha håndbagasjen foran meg mens jeg gikk til sikkerhetskontrollen. Vel igjennom på andre siden, gikk jeg i retning Priority Pass-loungen. Ryanairs bagasjemålingsstativer sto på rekke og rad, som irriterende påminnelser om mitt oppdrag. Jeg så for meg at personalet ved gaten oppdaget at håndbagasjen var for stor, og tusenlapper som flakset ut av lommeboka mi. Jeg hadde en absurd opplevelse friskt i minne da jeg skulle fly med Wizzair fra Luton til Warszawa en gang. En person ble bedt om å putte håndbagasjen hans i bagasjemålingsstativet ved boarding. Han puttet den oppi opp ned slik at hjulene stakk opp. Bagen passet perfekt, men det ondskapsfulle kvinnemennesket i gaten insisterte på at hjulene kom ca. 1 centimeter på utsiden. Han måtte betale rundt 500 kr ekstra for å sende bagen som vanlig bagasje, eller fjerne hjulene. Han valgte det siste. Han hamret løs på hjulene så plastbiter sprutet i alle retninger. Medpassasjerer sto vantro og måpet. Etter å ha maltraktert bagen i fem minutter, fikk han lov til å ta den med ombord. Jeg innså hva som sto på spill, og skjerpet sansene.

    Etter litt forfriskninger og snacks i loungen, var det på tide å gå ombord. Det var ganske lang kø, men siden jeg skulle prøve å være en "grå mus" og ikke bli lagt merke til, stilte jeg meg i køen. Jeg spanet kontinuerlig etter ansatte i Ryanair, og flyttet bagen min hele tiden vekk fra deres synsfelt. Jeg tok av meg genseren min og la den over bagen, for å kamuflere størrelsen. Snart var jeg fremme ved skranken. Jeg tok frem boardingkortet og passet for å bruke minst mulig tid. Det var to personer som tok imot boaringkort. Jeg vurderte hun til venstre som minst sannsynlig til å oppdage bagen min. Jeg holdt bagen tett inntil min venstre side for å skjule den for hun som sto til høyre. Plutselig oppdaget jeg at hun som sto et par plasser foran meg ble bedt om å putte håndbagasjen i stativet for å måle den. Den passet ikke! Hun tok ut en jakke som hun tok på seg og klarte omsider å skvise den nedi. Bare de ikke oppdager min. Min bag var mye større enn hennes. Fokus nå. Boardingpass levert. Hun så ikke bagen min. Jeg hastet forbi med bagen foran meg. Kø i slusa. Det var ikke over enda. Plutselig sto vi i kø nede på tarmac. En supervisor kontrollerte køen. Jeg passet på å hele tiden flytte bagen vekk fra hans synsfelt. Da jeg sto i flytrappa følte jeg at dette kom til å gå bra. Flyvertinnene la ikke merke til bagen. Jeg slepte den inn i kabinen og fikk løftet den opp i hattehylla. Den passet perfekt!

    Ryanair8.jpg

    Henning - Ryanair: 1-0!
     
    Pepeu, Petter B-C, Edvard and 16 others like this.
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Burde vært i reisebrev! FR er et sjansespill. På mange mindre flyplasser MÅ man veie håndbagasjen. Sitter gjerne egne Ryanair ansatte før security feks.

    Minnes friskt en connection i Europa på flag carrier hvor min håndbagasje var en relativt stor bag (kalt jødebag), men ikke proppet. Jeg ble ved gate bedt om å sjekke den inn, men jeg insisterte på at den var innen grensene, grunnet lett og mykt innhold som kunne presses sammen. GA pekte på målestativet som så svært lite ut ift baggen min. Jeg la baggen på toppen, klatret opp på stativet, og brukte 1 minutt på å trampe den ned, og ca 5 min på å få den ut igjen, men jeg fikk den med:D

    Folk sto virkelig rundt og måpte:eek:

    Ellers har det også vært en sak hos transportklagenemnda i Norge hvor en pax med DY ble hentet tilbake fra slusen. Vedkommende nektet å sjekke inn eller betale, og ble igjen på flyplassen. Krevde kompensasjon for nektet ombordstigning, jf EU reglene- men ble avslått.
     
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ha ha ha ha...

    Fantastisk post, Henning. Made my day.
     
  4. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    FANTASTISK!
    Men for meg er den en påminnelse om hvorfor jeg ALDRI skal fly Ryanair.
     
    Jørgen liker dette
  5. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Haha. Takk for bra rapport med det j******** selskapet i verden... Kommer nok ikke til å reise med dem igjen med det første...
     
  6. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Haha helt fantastisk. Jeg kjente på frykten for å bli oppdaget mens jeg leste. Godt beskrevet, med andre ord!
     
    Scanflyer liker dette
  7. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,930
    Likes mottatt:
    6,750
    Bonuspoeng:
    183
    Flott rapport, har ingen planer om å teste det selskapet jeg, dersom arbeidsgiver skulle finne på å inngå avtale med dem, tar jeg til takke med NSB.
     
    Norfindir liker dette
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastic! Har en lignende opplevelse med LH i Tel Aviv, hvor jeg gjemte meg bak en diger neger med et fjell av håndbagasje. Lufthansa-stasjonssjefen lyste opp som en unge i lekebutikken da han så ham og jeg dro mine oversize kolli ubemerket forbi ...
     
    Petter B-C and Scanflyer like this.
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    He he he. Jo, jeg har også hatt en gøyal opplevelse med LH fra Istanbul. En dame gikk rundt i departure loungen med en sånn "fiskevekt". Hun hektet kroken i hånbagasjen til folk og løftet for å se vekten. Jeg skjønte tidlig at dette kom til å bli pinlig.

    Omsider kom hun til meg og hektet entusiastisk vekten til kofferten min og dro til for å løfte. - "Oooooompf...." - hun fikk ikke rikket den fra gulvet (tror det var like før det kom en ufrivillig promp).
     
    Islending liker dette
  10. Finn Erik Edvardsen

    Finn Erik Edvardsen Medlem

    Innlegg:
    237
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har faktisk klart å få Gatejentene til Ryanair til å bli målløse ! På vår første tur med Ryanair møtte vi opp i gaten i Liverpool med hva vi trodde var innenfor FR sine mål og baggen min (som var for tung) gikk greit opp i stativet - som forøvrig var bygget av blankpolert stål med dimensjoner som helt sikkert er solide nok til å holde Golden Gate Bridge oppe - men den lille italienrinnens NorthFace Kabin Koffert gikk ikke - 50GBP please Cash Only and the ATM is faaaar away !! Noe forundret siden jeg hadde trippelsjekkt målene stod jeg lettere forfjamset, men har rimelig godt øyemål og begynnte å se på Pappesken som viser målene - rullet den "dooomed" trillekofferten inntil og så til forundring at den var mindre i alle retninger en "pappen" - så med bestemt mine dro jeg med meg pappen og forsøkte å få den ned i stativet - den passet ikke !!! gikk ikke ned i stativet - da ble vi skyflet ombord først!
     
    knuttysnes, mhsalv, wilhelm and 6 others like this.
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    he he. Herlig
     

Del denne siden