Hertz, garantert oppgradering kun ved tilgjengelighet?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Henrik, 06. juli 2021.

  1. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde en interessant samtale med Hertz i Bodø. Kommende leie om noen dager, og klok av skade fra forrige sommer vet jeg at det er manko på biler nå i sommersesongen, og at det er kjipt å stå på flyplassen med feil bil og null tilgjengelighet.
    Har President’s Circle-status, som gir garantert oppgradering av bilklasse.

    Ringte derfor opp nå et par dager i forkant for å dobbeltsjekke at alt er OK med leien, og at status ligger inne så det blir beregnet inn tilgjengelighet på oppgradering.
    På telefonen ble jeg møtt av en nordlending som mente at det «kunne» være jeg fikk en oppgradering hvis de hadde ledig bil, men de var fullbooket og det kunne godt hende jeg fikk den jeg hadde opprinnelig booket, da det var basert på tilgjengelighet.

    Utfordret han litt på det, og sa at jeg forstod det var situasjonen for de lavere statusnivåene, men at det for PC er garantert oppgradering, så da forstod ikke jeg helt hvordan man kunne ha noe garantert men også basert på tilgjengelighet. Noe frem og tilbake, han stod på sitt og ba meg bestille større bil hvis jeg forventet det, jeg mente at når det var garantert oppgradering måtte de sørge for å ha tilgjengelighet på minst en klasse opp…

    Samtalen ble avsluttet med at han sa «her blir vi ikke enige, bare møt opp på flyplassen så ser vi hva du får, men det kan godt være den bilen du har booket».

    Dette er nytt for meg. Har jeg misset noe med lite skrift i vilkår? Har Hertz introdusert en ny klausul, eller er det han som styrer sjappa der oppe som ikke helt har peiling?

    Eventuelt noen med lignende erfaringer? Tenkte å slå på tråden til Hertz sentralt i morgen for å avstemme med dem og eventuelt få dem til å fikse det fra sentralt hold, men greit å ikke ha misset en eller annen form for unntak/klausul og lage unødvendig mye bråk.
     
    Insomnia4u and NoLimit like this.
  2. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,434
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Du har helt rett i at tilgjengelighet kun skal gjelde de lavere statusnivåene, men jeg har opplevd flere ganger at det rett og slett ikke finnes biler å oppgradere til. Dette har dog vært ved bestilling samme dag. Har ellers bare god erfaring med Hertz og oppgraderinger.

    Hertz.png

    Edit: Måtte moderere meg. Det var Hertz Evenes jeg hadde en sak mot, ikke Bodø.
     
    Last edited: 06. juli 2021
    freddyen and Insomnia4u like this.
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Høres lovende ut…

    Generelt kurante erfaringer med Hertz og vi har en firmakode som kommer sinnsykt gunstig ut iblant - spesielt nå i sommer. Vi snakker om 1/3 av det Avis og Sixt ville ha ved samme bookingtidspunkt. Det var vel noen måneder siden, så de burde veldig greit ha kunne kalkulert inn det - det er hvertfall min klare forventning.

    Morsomt å høre din erfaring! Mtp. servicenivået og tonen til han som svarte på telefonen, kan jeg se for meg at det ikke er de letteste å ha med å gjøre nei.. Skal ta ekstra gode bilder og video ved henting av bilen, så får vi håpe de ikke blir altfor vanskelige i ettertid - og da høres det ut som det også er verdt bryet å ringe Hertz sentralt og få de til å legge inn notat/korrigere på bookingen så man slipper å ta diskusjonen der.
     
    freddyen and Insomnia4u like this.
  4. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    918
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg gikk en relativt tøff runde i AGP mhp dette for noen år siden, da jeg visste de hadde høyere bilgruppe tilgjengelig og det prismessig i utgangspunktet var et kvantesprang opp til den kategorien jeg hadde blinket meg ut (Bestilte en kategori lavere). 4 ukers leie. Kom til skranken, spurte om oppgradering til neste kategori, ang. "no problemos" inntil de leverte kontrakten der det var estimert et solid klassepåslag. Sto på mitt, og etter mye om og men inkl. div. tlf. til Supervisor og en stadig mer utålmodig voksende kø bak meg, kom hun tilbake og erkjente at jeg hadde rett. Da var plutselig bilgruppen "ikke tilgjengelig lenger". Relativt rødglødende mottok jeg nøkler sammen med tlf.nummeret til stasjonssjefen, og mindre enn 15 min senere hadde jeg han på øret. Han la se helt flat og tilbød levering av ønsket gruppe til hvor det måtte vært på Solkysten.:cool:
    Samtalen endte i relativ fred og fordragelighet, og jeg skulle uansett til flyplassen dagen etter for å hente en i reisefølget. Det sto det klar 6 klassers oppgradert kliss ny XC60.
    Må ha gjort et inntrykk, nå er det mer slik at hver gang jeg stiller i skranken (og blir vinket frem foran andre PC o.l., selv MED munnbind på) får jeg mer spsm om hva slags bil jeg ønsker.
    Det KAN nytte å sette ned foten på stasjoner du skal leie mye fra.
     
    freddyen, Henrik, Gullars and 4 others like this.
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp. Hertz har generelt vært ganske ålreit på dette på alle tidligere meier.

    Pratet med Hertz sitt hovedkontor og sentral booking. Etter en del venting kom jeg gjennom til en som ikke kunne svare direkte, og ba meg kontakte utleiesteder direkte. Fortalte at jeg hadde gjort det og ønsket en avklaring på hvorvidt den garantien faktisk gjaldt eller ei. Hun måtte da sjekke med en kollega og ringte meg opp halvannen times tid senere, og kunne da si at det i bookingen lå inne at vi skulle oppgraderes, men presterte å slenge på «men det er jo avhengig at det finnes en ledig bil»…
    Antar imidlertid at de har klart å holde av en i klassen over, men sitter igjen med en sterk følelse av non-commitment og vage svar.

    Oppleves litt som en evig sirkel det her, men får ta problemet i morgen isåfall - kan med rak rygg si at jeg har forsøkt å avstemme og mitigere problemet i forkant, og gjort en innsats.
     
    freddyen liker dette
  6. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,279
    Bonuspoeng:
    113
    Helt utrolig at verken lokal utleier eller hovedkontoret vil ta eierskap til eget fordelsprogram.

    En "garanti" har liten verdi om:

    - Det ikke holdes av en bil i høyere klasse ved bestillingstidspunktet eller
    - Forhåndsdefinert kompensasjon ikke gis automatisk om garantien ikke kan innfris.

    Så kan de eventuelt gjøre som Peppes, og fraskrive seg garantien i spesielle tilfeller, i forkant av bestillingen. Så kan kunden bestemme selv.

    Håper du får en fin oppgradering! :)
     
    Henrik and Travellingalf like this.
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Har også variert hell med oppgraderinger.
    Hertz Kjevik har ofte, men ikke alltid vært kjipe på dette.
    Hertz Wien har "aldri" noen større bil på lager.

    Ellers er jeg fornøyd med Hertz OSL. Der får jeg ofte en V90.

    Hadde en opplevelse her også nylig med Hertz Oslo S. De hadde kun e-golf på lager. Jeg skulle ha en stasjonsvogn og hadde en kjøretur på 6-700km planlagt så det var uaktuelt. Til slutt løste det seg ved at jeg fikk den golfen, kjørte til OSL og fikk byttet til en annen bil.
     
    espenlampe, Sonictravel and holmen like this.

Del denne siden