Hjelp ønskes! Endret dato på retur bonusreise. Kan SAS tillate seg å gjøre som de vil?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Kristianm, 07. des 2022.

  1. Kristianm

    Kristianm Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei!

    Noen med erfaringer rundt dette?:

    Har en tur til LA nå i februar på biz (bonus) med SAS. Fikk nå melding om at de hadde flyttet returen en dag frem fra opprinnelig oppsatt, noe som passer j….. dårlig for mitt opplegg der. Grunnen til kanselleringen er sikkert at de har byttet flytype fra 350 til 330. Biz er dog bare halvfull på opprinnelig retur, så skjønner ikke helt opplegget til sas her. Når jeg ringer de sier de det er grunnet at det ikke er ledige bonusplasser på opprinnelig oppsatt returdato. Jeg prøver da å argumentere med at det er jo mye ledige seter på flygningen, men blir da bare møtt med at «nei dessverre det går nok ikke».

    Hvilke rettigheter har man egentlig her, og er sas i sin fulle rett til å nekte meg plass på et fly som jeg egentlig hadde plass på når dette bare er halvfullt?
     
  2. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,152
    Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    når du ringer SAS så må du spille "dum". Dvs, det første du sier er at du ringer angående en billett som du har fått en endring på, og sier hva skjer her? til SAS. Så sier du at du ser at billetten din er blittt endret 1 dag fram i tid og hvorfor dette ble gjort? en eventuelt feil hos dem kanskje sier du. Så sier du at du ønsker opprinnelig billett som du har bestilt og basta! Om de i worst case sier nei, så be dem ombooke deg til et annet selskap til der du skal i Business, og er du heldig for du betalte billetter og ikke booking klasse I (bonusbillett).

    Hadde samme problem for ikke så lenge siden også med SAS, jeg ga meg ikke før de fikset problemet. Og bruk agent rulletten om du trenger flere ganger, fordi før eller siden møter du en som vil hjelpe. Tror du bare var uheldig med agenten du snakket med.

    Om du fortsatt ikke får det til, send meg en pm så skal jeg hjelpe deg :).
     
    EndreD, EgilSk, Jeanette and 3 others like this.
  3. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    405
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du flyttes av en flygning som ikke er kansellert er det denied boarding. Du vil da ha rett på full pakke fra EC 261. Omruting snarest, og 600 EUR kompensasjon.
    Hva er det selskapet har skrevet i dette varselet om at du er flyttet? Hva er begrunnelsen for at du ikke får beholde billetten til opprinnelig avgang?
     
  4. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Om det er mer enn 14 dager før avreise, får man vel ikke full pakke med 600 euro ?
    Såvidt jeg har skjønt har man 3 alternativer, dvs. enten akseptere endringen, få problemet fikset eller få refusjon, eller er det noe jeg ikke har fått med meg her..
    Uansett ville jeg tatt en telefon for å få oppklart hva dette dreier seg om.
     
  5. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    1,004
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg opplevde det samme som deg. Jeg flyr SAS Biz fra København til Los Angeles 22. februar med retur 23. februar. Hjemreisen ble plutselig kansellert av SAS og flyttet til 21. februar - altså før utreisen. Etter noen telefonrunder til SAS fikk jeg booket meg tilbake til den opprinnelige datoen min 23. februar. Det som var endret var at opprinnelig rute gikk klokken 17.00 med A350, mens ruten nå er flyttet til 17.15 med A330-300. Det som er kjedelig er at de 15 minuttene i endringen gjør at jeg ikke lenger rekker første connection fra København til Kristiansand og får en mellomlanding på 7 timer og 45 minutter i stedet for 45 minutter. :oops:
     
  6. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,340
    Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Rett til kompensasjon forutsetter at det er under 14 dager til avreise ja, men alt annet har man fortsatt rett på.

    Å akseptere flyselskapet sin endring er egentlig bare en variant av "få problemet fikset" der man er fornøyd med flyselskapets forslag. De tre valgene er:

    1. the reimbursement of your ticket and, if you have a connecting flight, a return flight to the airport of departure at the earliest opportunity
    2. re-routing to your final destination at the earliest opportunity or,
    3. re-routing at a later date at your convenience under comparable transport conditions, subject to the availability of seats.
    Man trenger bare å akseptere flyselskapet sitt endringsforslag hvis det har "comparable timings" (med andre mulige omrutinger til destinasjonen) og er "under comparable transport conditions". Blir man for eksempel blir flyttet til dagen etter og det er mulig å fly til destinasjonen samme dag, eller hvis man blir nedgradert, så oppfylles ikke disse kravene.
     
  7. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    405
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Slik jeg tolker trådstarter er det ikke en flygning som er kansellert. Det er trådstarters billett til avgangen som er inndratt av flyselskapet.
    Hvis du spiller dum hele veien til gaten med din opprinnelige billett så får flyselskapet et forklaringsproblem når de skal begrunne hvorfor du ikke kommer ombord. Du er da nektet ombordstigning i henhold til artikkel 4 og får da full pakke fra EC 261.
     
    Meursalt and Maggie like this.
  8. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,152
    Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Du skulle jo egentlig landet 15:25 i Kristiansand hvis jeg ikke tar feil. Men selv med den endringen så har du fortsatt 40 min til gode, det er jo akkurat inn forbi connection time i CPH. Jeg ville ringt inn igjen og bedt de booke deg om på det flyet som går 14:05 direkte. Hvis de gjør seg vanskelige så hadde jeg bedt om denne ruta, da hadde du bare vært forsinket hjem 2,5timer:

    • 17:15 (11h 10m)
      Avgangstid 17:15 ankomsttid 13:25 (11:10:00) timer
      Los Angeles internasjonale flyplass, Los Angeles, CA LAX
      Avreisested Los Angeles internasjonale flyplass, Los Angeles, CA LAX Destinasjon Kastrup, København CPH
      Avreiseterminal B
      Flyavgang SK 932 | AIRBUS A330-300
      Flys av SAS
      13:25
      Avgangstid 17:15 ankomsttid 13:25 (11:10:00) timer
      Ankomstterminal 3

    • Kastrup, København CPH
      Tid mellom fly: 55m
    • 14:20 (01h 10m)
      Avgangstid 14:20 ankomsttid 15:30 (01:10:00) timerAvreisested Kastrup, København CPH Destinasjon Gardermoen , Oslo OSL
      Avreiseterminal 3
      Flyavgang SK 458 | AIRBUS A321
      Flys av SAS
      15:30
      Avgangstid 14:20 ankomsttid 15:30 (01:10:00) timer

    • Gardermoen , Oslo OSL
      Tid mellom fly: 01h 35m
    • 17:05 (50m)
      Avgangstid 17:05 ankomsttid 17:55 (00:50:00) timerAvreisested Gardermoen , Oslo OSL Destinasjon Kjevik, Kristiansand KRS
      Flyavgang SK 221 | AIRBUS A320
      Flys av SAS
      17:55
      Avgangstid 17:05 ankomsttid 17:55 (00:50:00) timer
      Kjevik, Kristiansand KRS
     
  9. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    1,004
    Bonuspoeng:
    93
    Korrekt. Jeg prøvde på to forskjellige agenter å få dem til å booke meg inn på 14.05-flyet, men begge nektet for at det gikk. Når det gjelder den andre ruten din klokken 14.20 via Oslo er det på mandag 23. februar. Jeg lander jo i København dagen etter, altså den 24. februar, og da går det ikke noe fly via Oslo klokken 14.20. Jeg får ta toget inn til København og gjøre det beste ut av det..
     
    Last edited: 08. des 2022
    SVG_flyer liker dette
  10. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,152
    Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje jeg skjønte deg feil altså men du skrev følgende:

    Jeg flyr SAS Biz fra København til Los Angeles 22. februar med retur 23. februar. Hjemreisen ble plutselig kansellert av SAS og flyttet til 21. februar - altså før utreisen.

    Så du reiser i Januar? Du kan jo prøve denne også, ser ganske så bra ut, både 787-10 og A350-9 med SAS fra Chicago :) :

    • 14:30 (03h 55m)
      Avgangstid 14:30 ankomsttid 20:25 (03:55:00) timer
      Los Angeles internasjonale flyplass, Los Angeles, CA LAX
      Avreisested Los Angeles internasjonale flyplass, Los Angeles, CA LAX Destinasjon O'Hare , Chicago, IL ORD
      Avreiseterminal 7
      Flyavgang SK 3965 | BOEING 787-10
      Flys av United Airlines
      20:25
      Avgangstid 14:30 ankomsttid 20:25 (03:55:00) timer
      Ankomstterminal 1

    • O'Hare , Chicago, IL ORD
      Tid mellom fly: 01h 40m
    • 22:05 (08h 05m)
      Avgangstid 22:05 ankomsttid 13:10 (08:05:00) timerAvreisested O'Hare , Chicago, IL ORD Destinasjon Kastrup, København CPH
      Avreiseterminal 5
      Flyavgang SK 944 | AIRBUS A350-900
      Flys av SAS
      13:10
      Avgangstid 22:05 ankomsttid 13:10 (08:05:00) timer
      Ankomstterminal 3

    • Kastrup, København CPH
      Tid mellom fly: 55m
    • 14:05 (01h 20m)
      Avgangstid 14:05 ankomsttid 15:25 (01:20:00) timerAvreisested Kastrup, København CPH Destinasjon Kjevik, Kristiansand KRS
      Avreiseterminal 3
      Flyavgang SK 2986 | ATR 72
      Flys av Xfly
      15:25
      Avgangstid 14:05 ankomsttid 15:25 (01:20:00) timer
      Kjevik, Kristiansand KRS
     
  11. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    1,004
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, jeg reiser hjem fra LA 23. februar, men flyet er ikke i København før tirsdag 24. februar. Den dagen går det ikke noe fly til Oslo klokken 14.20.

    Ser jeg hadde skrevet januar og ikke februar ved en feil... :)

    Jeg ble tilbudt United via Chicago, men bare på økonomi...
     
    SVG_flyer liker dette
  12. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Mnja.. iaf ifølge EU må man ha en bekreftet reservasjon på en avgang for at det skal regnes som denied boarding:

    ‘Denied boarding’ means a refusal to accommodate passengers on a flight although they have a valid ticket, in paper or electronic form, and a confirmed reservation on that flight

    Om man i forveien flyttes til en annen avgang har man pr def ikke lenger en bekreftet reservasjon til "that flight". Man står rett og slett ikke på listen. Selv om reservasjonen er endret i strid med andre rettigheter man har.

    Så det å i februar spille dum og late som om man ikke skjønte eller visste at man i desember fikk beskjed om at reisedato var endret, vil jeg si er høyt spill.

    Men det er jo fortsatt SAS' ansvar å fikse plass på opprinnelig dato og i opprinnelig klasse, for all del. Blir bare etter annen hjemmel.
     
  13. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,340
    Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg blir overrasket hvis flyklagenemnda og/eller retten ser på ombooking pga endring av flytype som noe annet enn overbooking med de rettigheter som følger med det, selv om det skjer uker eller måneder i forveien. Noe annet ville laget et smutthull for flyselskapene. Såklart kommer sikkert SAS til å påstå noe annet...

    Er enig i at å møte opp og spille dum innebærer stor risiko. Bedre å ordne det på forhånd.
     
  14. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    SAS er jo ansvarlige for å fikse dette uansett, men jeg ville argumentert med hjemmel i EU261/2004 artikkel 8 som du siterer i post #6, istedenfor artikkel 6 som omhandler denied boarding.
     
  15. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    405
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93

    Passasjeren har en confirmed reservation til flygningen. Hos SAS heter dette dokumentet electronic ticket og er påskrevet et billettnummer. Det at SAS nå har skrevet ut et nytt slikt dokument på en annen flygning holder ikke. Da kan de jo bruke denne fremgangsmåten ved enhver overbooking, og påstå at alle passasjerene de må nekte ombordstigning ikke har en gyldig billett for flygningen fordi det er skrevet ut billett til neste avgang? Sorry, den holder ikke.

    Dette er en klassisk overbooking der de har solgt kapasitet som de senere ikke kan levere. Det jeg skrev med å møte opp i gaten var mest for å poengtere at SAS på et eller annet tidspunkt må fortelle at du ikke får plass på flyet fordi det ikke er nok plasser.

    Jeg mener dog at denied boarding allerede har skjedd i det øyeblikket billetten din er ugyldiggjort, helt uavhengig om dette skjer 30 minutter eller 300 dager før avgang. Noe annet ville bare åpnet et smutthull for flyselskapene. Flyet er overbooket og selskapet er nødt til å nekte passasjerer ombord. Det at de er tidlig ute med å nekte passasjerene endrer ikke det faktum at de er nektet ombordstigning.

    Men jeg tviler egentlig på at det er dette som har skjedd. Den åpenbare utveien for flyselskapet her er å endre flightnummer på den nye avgangen med redusert kapasitet. Da er opprinnelig flight kansellert, og ingen passasjerer er nektet ombordstigning. Derfor er jeg interessert i hva selskapet har kommunisert som årsak til at trådstarter ikke lenger har billett til avgangen.
     
    SVG_flyer liker dette
  16. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,340
    Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg la akkurat merke til en ting som er ganske forskjellig om dette behandles som en denied boarding eller kansellert fly. EU-veilederen sier dette:

    You should always receive compensation if you're denied boarding.
    https://europa.eu/youreurope/citize...ts/air/index_en.htm#compensation-overbooked-1

    Ellers så ser det ut som de samme reglene om Reimbursement, re-routing or rebooking gjelder uavhengig av om det er kansellering eller overbooking.
     
  17. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    405
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    De ulike varslingsfristene gjelder kun ved kansellert flygning ja. Det er derfor de er listet opp under artikkel 5 og ikke artikkel 7, ettersom de kun gjelder ved kansellering.
     
  18. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    405
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Var det kansellert fly eller har flighten fortsatt samme flightnr?
     

Del denne siden