HJELP - BUSINESS TIPS TIL FILIPPINENE

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Techsalsa, 06. febr 2021.

  1. Techsalsa

    Techsalsa Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    28
    Hei,
    Jeg ønsker å høre med dere om deres tips til å reise med Business til Filippinene. Det er første gang for meg å samboeren min å reise med Business :$ og vi vurderer Januar 2022 (usikker om vi tørr å reise Desember 2021) pga at det sikkert ikke er mulig?

    Vi har CT + poeng som vi har samlet lenge nå og GLEDER OSS masse!!!! Vil gjerne få innspill/tips/hjelp fra dere erfarne? :)

    Hvilke skal vi reise med (er det mulig å velge?) er ikke mulig å booke på Star Alliance men hvilken telefon/mail side booker vi på?

    Setter stooooor pris på tilbakemeldinger fra dere :)
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Du får ikke bestillt på nettsiden, du må ringe 64 81 60 99 for å booke, de er bare oppe på hverdager.

    Du kan be de søke etter ledige billetter for deg, men de fleste her inne pleier og søke etter bonusbilletter på egen hånd, for deretter å ringe inn, dette gjør som oftest bookingprosessen raskere og smidigere, men det er ingen garanti for at de på telefon ser de samme billettene som du har funnet.

    Steder å søke etter billetter: www.united.com (gratis), www.awardfares.com (gratis 3mnd frem i tid, kan betale for mer funksjonalitet)



    Nå vet jeg ikke hvor på Fillipinene du har tenkt deg, men ser via awardfares at det ser ut til å være endel tilgjenglig mellom Oslo - Manilla, med Turkish.

    Du kan i utgangspunktet velge hvem du vil fly med dersom det er ledige billetter.

    Singapore Airline og Thai, er også i normale tider gode alternativer, men de har begrenset tilgjenglighet akkurat nå Singapore Airlines er steng for bonusbilletter, mens Thai så kan du bestille Business tidligst 3 mnd før
     
    Leon liker dette
  3. flexitravel

    flexitravel Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Vi håper Filippinene er åpne igjen i november. Endte på følgende rute:

    Utreise: Oslo - Istanbul - Manilla med Turkish Airlines

    Hjemreise: Cebu - Taipei - Paris - Oslo med Eva Air

    Business begge veier. Fant billettene på united sin side først.

    Turkish har jeg prøvd før og var veldig bra. Eva air har jeg lest skal være ett av de beste Star Alliance selskapene.
     
    Lnbre and RoadKing like this.
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis dere har første reisen i Business så tror jeg det blir en fin opplevelse med EVA på vei hjem og Turkish ut. Bare å glede seg:)

    Sorry : Trodde du var trådstarter
     
    Last edited: 07. febr 2021
    flying_all liker dette
  5. Techsalsa

    Techsalsa Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    28
    Tusent takk for alle svar så langt :) så dere anbefaler at jeg søker litt selv først? Vi har tenkt å reise litt rundt men spørsmål om det er mulig i desember 2021 eller om vi bør vente til januar 2022 :/

    Usikker... Har dere noe spesielle flybolag som dere anbefaler? Kan kanskje ikke booke noe så langt frem nå uten må vente litt? Vi tenkte oss:
    Siargao og Malapascua (eventuelt Siqujor). Må vi evt fly til Manila da eller anbefaler dere noe annet? Takk!

    Ha en fin kveld videre
     
  6. Techsalsa

    Techsalsa Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    28
    Eller feks: Siargao og Malapascua samt El nido men får se.
     
  7. Techsalsa

    Techsalsa Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    28
    Akkurat nå er det vel ikke lov å komme inn i Filippinene :/ men håper det blir bedre etterhvert. Usikker om man har mulighet å reise desember 2021 eller om vi bør vente til januar 2022 :/
     
  8. Techsalsa

    Techsalsa Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    28
    Hvis man har mellomlanding, får man sette seg i lounge mens man venter på neste fly da vi flyr med business eller hvordan er det sorry men vet ikke noe om det hehe
     
  9. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, viss det er lounge på flyplassen så kan du sitte å slappe av i lounge. Det er lounge på alle dei store flyplassane.
     
    Techsalsa liker dette
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Ja. Sett deg ned og søk på strekningene du vil fly. Gjør først søk på feks Oslo til Manila. Og så søk på de forskjellige enkeltstrekningene som kan være aktuelle. Så må du lete på datoer og notere deg hva som er ledig. Husk at på feks United.com må du sjekke riktig type biz billetter.

    Lag deg en oversikt over flyvninger, kopier inn dato flight nr osv.


    Det er ingen som vet om det er " fornuftig" å booke i November eller Januar. Men så lenge poeng og CT ikke er utgått kan du rebooke ( for et gebyr).

    Uansett ville jeg funnet en tur dere faktisk vil fly, altså tidspunkt og reiserute nå. Også helle justere den i etterkant. Det er få her inne som booker en tur perfekt, på første telefonsamtalen. Så det er forvente. Husk at du også kan legge til legs i etterkant.

    Generelt vil du komme inn i en lounge ved en mellomlanding. Forutsatt at flyselskapet har egen eller betaler for loungetilgang på den aktuelle flyplassen og at loungen er åpen. Loungebuddy feks kan gi deg oversikt.

    Men det er kanskje greiere å tenke på at gode reisetider, og eventuelt lay over ( stopp underveis på opp til 24 timer) er vel så viktig. 9 timer på natten på en flyplass kan være skikkelig kjipt, mens et lengre eller kortere stopp kan gi deg en fin opplevelse og søvn på hotell. Eller et par rolige timer i lounge og en dusj før du reiser videre.

    Hvis du søker i tråden vellykkede CT bookinger feks. vil du se enormt mye eksempler på flyvninger folk har booket og så forandret. Du vil lære og se muligheter. Uansett er det sterke begrensinger på booking akkurat nå. Så utganspunktet ditt bør kanskje heller være, oj så fint at vi fant noe, en, denne bookingen må være perfekt på alle vis.

    Alternativt er nok nok folk som vil hjelpe deg for litt betaling.
     
    RoadKing, Finnks, Techsalsa and 3 others like this.
  11. melind

    melind Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Sist vi reiste til Filippinene brukte vi TK via TPE og EVA Air ned til Cebu, nå er det vel lettest og finne med TK hele vegen til Manila.

    Et håp snart er at Singapore air åpner for bestilling og kan tilby bonus billetter til Cebu, da Silk Air som flyr dit nå skal bli Singapore air snart.

    Fra Manila går det fly til alle kroker på Filippinene og det er ganske rimelig også, anbefaler Cebu Pacific lokalt.
    Det går fint og bestille frem i tid, oftest er det billigst.
    Et tips er og bestille fly billetten uten bagasje først, for så event kjøpe til den like før avreise da det som regel er bagasjen som koster en del, da blir ikke tapet så stort om dere event må avbestille.

    Jeg vil anbefale fra Manila og ta båt til eksempel Cebu eller Cagayan de oro, vi har ofte brukt 2go ferries og bestilt suite der, blir som et lite mini cruise der dere får se masse av Filippinene.

    Dersom dere stopper i Cebu tar dere turen til Bohol enten med hurtigbåt, ferge eller fly.
    Leier en van på Bohol som kjører dere rundt på forskjellige attraksjoner.

    Fra Bohol kan dere ta ferge over til Camigun og utforske en nesten ukjent perle på Filippinene :)

    Ellers er både Siquijor og Siargao flotte steder, Siquijor er en øy de lokale ikke oppsøker da den skal være hjemsøkt av wakwak er
     
    CKe, Upsaker, EndreD and 3 others like this.
  12. Techsalsa

    Techsalsa Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    28
    Så det inngår lounge tilgang? Hvor syns du vi bør mellomlande og hvilke er best på business? Tusen takk!
     
  13. Techsalsa

    Techsalsa Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    28

    Tusen hjertelig takk for svar! Hvilke selskaper liker du? Virker som om det eksisterer noe for 19 timer, så det virker jo greit. Hva er biz?

    Anbefaler du noe spesielt flybolag når det kommer til business? Skal se litt på tråden du nevner også. Tusen takk igjen!

    :)
     
  14. Techsalsa

    Techsalsa Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    28

    Takk for ditt svar! Hva står TK og TPE for? Sorry for dumt spørsmål. Er så fersk her

    Du liker Singapore Airlines best når det kommer til business og fly opplevelse? Det høres veldig bra ut. Spørs bare når de åpner for booking. Bør jeg booke fra Oslo til Manila og ikke fra Oslo til Cebu? Det går kanskje ikke noe fra Oslo til Cebu? :/

    Jeg var der for 2 år siden (Apo Island, Siqujor, Oslob (likte ikke Oslob), Coron, Borocay og Dumaugete. Jeg elsker landet, så vakkert!!


    Men smart det du skriver om båt, du har altså reist med 2go ferries før? Tok du suite da? Er det tryggt og ok? Tenkte om man evt skulle reise fra Manila til Cebu eller fra Manila til Porta Princesa :) spørs bare hvordan det er med de båtene i disse covid tider :/

    Usikker når jeg tørr å booke men jeg tror jeg må reise i jul, spørsmål er bare om vi har fått vaksine da og om det er lov å reise dit da? :'/


    Camigun skriver jeg opp :) si ifra om du har flere tips! Tuuusen hjertelig takk igjen
     
  15. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
    Har p.t booka OSL-FRA-ICN-MNL med Asiana og MNL-IST-OSL med Ottomanske i juli/august. Forrige kansellerte tur til Filippinene var med Singapore Airlines OSL-LHR-SIN-MNL (endra til OSL-ARN-BKK-MNL med Thai i siste liten) og EVA Air MNL-TPE-VIE-OSL.

    Det finst mange alternativ. Om de berre er to synst eg EVA ser best ut. I alle fall so lenge Singapore ikkje har opna for EB endå. Hugs at poengprisen har stige, so det kan vere ein ide å fly til «Fastlandsasia» på poeng, legge inn ein dag eller tre der før de dreg vidare med kjøpebillett.
     
  16. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,980
    Bonuspoeng:
    183
    Hei!

    Vi har tatt flere turer til Filippinene i det siste :)

    Kan anbefale deg flere ruter, ser du tenker deg til Siquijor osv, da er det kanskje greiest å fly til Cebu. Alternativt kan du fly til Manila og ta videre innenriks derifra, det har vi også gjort noen ganger :)

    Hvis du ser på flyturen som en opplevelse i seg selv også og vil ha den så lang som mulig kan du feks prøve følgende.

    Oslo - Wien/Amsterdam/Paris - Taipei - Cebu. Da flyr du med EVA air utifra Europa hub til Taipei og videre til Cebu.

    Oslo - Frankfurt - Shanghai - Singapore - Manila
    Lufthansa til Shanghai og videre med Singapore Airlines ifra Shanghai.

    Oslo - Frankfurt - Tokyo - Singapore - Manila(evt Tokyo - Manila eller Tokyo - Taipei - Cebu)

    ANA til Tokyo, deretter Singapore Airlines videre, eller EVA via Taipei.

    Så lenge du kommer deg til Manila er det bra nok. Er ett hav av innenriks fly muligheter utifra Manila med Philippines Airlines og Cebu Pacific.
     
  17. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,152
    Likes mottatt:
    7,897
    Bonuspoeng:
    183
    Normalt sett får du tilgang til lounge når du reiser på business class eller bedre. Har du gullkort får du normalt sett tilgang uansett hvilken klasse du reiser. Men det kan være noen steder dette ikke gjelder. For Star Alliance kan du sjekke: https://www.staralliance.com/en/lounge-finder
     
    Techsalsa liker dette
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    https://insideflyer.no/forums/threads/guide-ord-uttrykk-og-forkortelser.623/page-2

    Her har du tråden med forkortelser. Det brukes om feks reisekasser business = C = Biz. Du må få med deg forkortelser for flyselskaper. TK = Turkish = Turkish Airlines og Flyplasser Manila = MNL. For å forstå innleggene her inne.

    Jeg vet ikke hva du legger vekt på når du vurdere en flyvning. Mat? dyr drikke? Mye plass? Et sete som oppfattes som privat? Gode flyvetider? Pene flyvertinner? Snille oppmerksomhetfull service? At reisen går raskt?

    Hva som er " best" er subjektivt og basert på hvilke kriterier du synes er viktigs.

    Vil du grave deg ned i de forskjellige flyselskapene så googler du reisebeskrivelser her inne og leser om de forskjellige flyselskapene og folks opplevelse av dem

    Du kan feks lese https://insideflyer.no/forums/threa...ed-singapore-airlines.9405/page-2#post-172567

    Som er min siste tur til Manila, med et flyselskap du ikke kan booke nå, men kanskje kan booke senere.
     
    Techsalsa and Finnks like this.
  19. Techsalsa

    Techsalsa Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    28
    Tusen hjertelig takk! Jeg skal lese meg opp! My bad! Det jeg har "drømt om" er en flott flygning med god kvalitet på flyselskapet, privat plass for meg å samboeren min (så "privat som mulig") kan man velge plass når man booker C? Jeg har også drømt om god kvalitet mat med en god champagne ;-) samt godt sete som vi kan sove i!

    Trenger ikke å lande overalt, hadde vært digg at det gikk ganske så direkte uten masse mellomlandinger. Kanskje jeg drømmer om for mye? Hehe :) vi er veldig forsiktige nå i Covid så har ikke lyst å lande overalt men...

    Så nå at Manila/Filipinene ikke tar imot noen turister akkurat nå, men kanskje senere i år. Håper på det beste
     
  20. Techsalsa

    Techsalsa Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    28
    SAS har allerede forlenget CT'en min til 28 februar 2021 (den gikk ut 31 desember 2020) men de på chatt har ikke lyst å forlenge den lengre.

    Det globale reiserådet forlenges fra 1. mars til 15. april, skriver regjeringen i en pressemelding.

    – Smittesituasjonen globalt, nye tiltak knyttet til utbruddet av det muterte viruset, kapasitet i de ulike lands helsevesen og andre lands reiserestriksjoner er faktorer som ligger til grunn for den nye beslutningen regjeringen har fattet, skriver de.

    Både smittesituasjonen og lokale restriksjoner kan endre seg raskt.

    – Alle som vurderer å reise til utlandet, må tenke nøye igjennom nødvendigheten av å reise og sette seg inn i situasjonen og innreisereglene i det landet de skal reise til, skriver regjeringen
    .
     

Del denne siden