Hjelp! Hva å gjøre en uke nordvest i statene??

Tråd i 'Reisemål' startet av Salvador, 07. juli 2016.

  1. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Hei!

    Jeg hev meg på flashsalget til Star Alliance tidligere i år, og bestilte bizbilletter til Seattle for drøye 6k.
    Nå nærmer det seg avreise (25. juli), og jeg har ingen anelse om hva jeg skal gjøre på denne reisen.
    Min opprinnelige idé var å dra til Alaska på 4-5 dagers gruppetur i fjellene en eller annen plass, men etter å ha tatt kontakt med 15+ arrangører, ser det dessverre veldig vanskelig ut. Ingenting som passer med mine datoer.

    Så; jeg ankommer altså mandag 25. juli, kl 2100 lokal tid. Jeg drar hjem igjen mandag 1. august rundt kl 1200 på dagtid.

    Jeg reiser alene, og dette er første gang i mitt liv jeg drar på en lengre tur uten selskap.
    Per nå er jeg åpen for det aller meste, og alle innspill settes stor pris på. Hvis jeg ikke flyr til Alaska, tenker jeg å leie bil for hele oppholdet, så det gjør ikke noe om jeg må kjøre et stykke.
    Hvis noen har noen gode tips til hvordan å tilbringe en snau uke i Alaska på egen hånd uten å delta i noen form for arrangerte turer, er det fortsatt aktuelt å reise dit.
    Jeg er generelt glad i natur og da særlig å oppholde meg i fjellandsskap, men dette er ikke noe must i det hele tatt.

    På forhånd takk hvis noen gidder å foreslå noe kjekt å finne på :)
     
    watchaddicted liker dette
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Kjøre til Vancouver og ta et par dager der.
    Kjøp deg en billett til Hawaii :)
    Boeing-museet er vel et must. Er jo baseball-sesong så det kan jo være verdt å se en kamp. Er vel en del bryggerier i Seattle som har omvisninger. Der møter man gjerne andre folk så det kan jo potensielt bli sosialt. Amerikanere er stort sett lette å prate med.
    Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men meld deg på en pub crawl. Det er en fin måte å ha en artig kveld. Var alene på det i Berlin og det var jævlig artig. Møter all verdens folk :)
    http://www.yelp.com/search?find_desc=Seattle+Pub+Crawl&find_loc=Seattle,+WA
    http://seattlebyfoot.com/seattle-walking-tours/seattle-walking-tours-pub
    Her er to alternativer hvert fall
     
    Salvador and watchaddicted like this.
  3. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Er jo ikke helt hva du spør om, men må hive meg på Hawaii som anders82 nevner! Likte meg veldig godt der. Drar man til Oahu hvor Honolulu og Waikiki Beach befinner seg så er et besøk på Pearl Harbour et must
     
    Salvador liker dette
  4. Muts

    Muts Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg tok tog fra Vancouver til Seattle, veldig fin togtur, så får du sett en by til også. Går sikkert fint og kjøre dit også, synes Vancouver var en veldig fin by, ta en tur innom Whistler som også er fint på sommeren
     
    Salvador liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Nå matcher ikke Hawaii med den beskrivelsen du gir av deg selv, annet enn at man selvsagt kan gå i fjell der og, sjekke vulkaner og slikt.

    Men når det er sagt, tatt i betraktning at Hawaii er helsikes langt unna for oss i Europa, så er du nå lett underdrevet bare et steinkast unna. Har du noen gang tenkt på Hawaii, så er dette anledningen.

    Hilsen en som bodde i San Diego i 3 år, og ikke utnyttet anledningen og angrer på det. :)
     
    Salvador liker dette
  6. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Seattle er jo en flott by, jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv må ut av den!

    Seattle underground tour (http://www.undergroundtour.com/) er en litt gjemt perle, men den gir en veldig underholdende og interessant introduksjon av historien til Seattle. Bainbridge Island er hyggelig, verdt det for båtturen alene (flott utsikt mot Seattle). Om man er kaffeinteressert har man "first Starbucks" samt en fabrikk'ish ting som ligger litt lenger oppe i byen. Har man litt interesse for ølbrygging er det en fantastisk brewery-tour man kan være med på. Pike Market er artig, om litt fullt av turister, men anbefaler særlig anarkist-bokhandelen som ligger ved den ene enden. Om man liker bøker generelt er The Elliott Bay Book Company et must å besøke.

    Om du er Geocacher ligger Geocaching HQ i Fremont, samt en del veldig fine cacher. Om du ikke er Geocacher er en tur til Seattle en fantastisk anledning til å bli Geocacher.

    I tillegg er Seattle en flott by å vandre rundt i på nattestid, og det er nok comedy-clubs (med godt rykte), samt utesteder til at du praktisk talt kan drop in and out av hva du vil. Det er noen flotte steak-houses om det er greia din, samt flott sjømat.

    Boeing museet er et stykke utenfor byen, men selvfølgelig verdt er besøk om du kommer deg dit. Og om du kommer deg ut til Bellevue er det en veldig sjarmerende liten old-town der med veldig gode bruger-credentials.
     
    Salvador, Mbj, afirm and 1 other person like this.
  7. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Det er en fin ettermiddags tur ut til oss på Bainbridge Island, en fin fergetur (du betaler kun I Seattle returen er gratis) spaser bort til The Harbour Public House, ca 10 minutter, for all del gå forbi Doc's Resturant (Friends do not let Friends eat at Doc's).
    The Harbour Public House er en ekte Northwest Pub, som server gode lokale MikroBrygg I "Honest Pints" kan anbefale Bainbridge Brewing Company og Sound Brewery (Poulsbo). De serverer også kortreist organisk mat.

    Det et populært sted, så det kan være noe venting, first come first serve, men det er absolutt verdt det og sitt ute om været tillater det. Denne Puben har en tradisjon for naboforumet's julebord, har vel 20+ fra Flyprat der 5 ganger.

    Om du leier en bil noen dager er nok en tur rundt The Olympic Mountains Highway 101 noe som vil gi minst en like god natur opplevelse som Alaska - anderledes men flott. Det går an å kjøre rundt på en dag, men det blir en laaang dag, vil heller anbefale en overnatting på Lake Quinault Lodge og gå en tur I Regnskogen der, sitte need ved LAke Quinault på ettermiddagen blir heller aldri feil.

    Det er også flott ute ved Stillehavet - La Push, her kan du også overnatte bade I telt på stranden eller I La Push som er Native American Village (på godt og vondt). Kajak eller kano på Lake Ozette og eventuellt en overnatting ved Lake Crescent (Lake Crescent Lodge).

    Port Angeles egner meget godt til å kjøre forbid, med mindre du ikke vil ta en dagstur til Victoria på Vancouver Island - fergen (Black Ball) legger til midt I sentrum av Victoria - så du trenger ikke å ta med bilen. Fergeturen med nydelig utsikt tar ca 90 minutter.

    Andre utflukter utover det som allerede er nevnt er sjøfly (Kenmore Air) opp til en av San Juan øyene, nydelig flytur og velger du Friday Harbour lander midt I smør øyet. Du kan også kjøre å ta ferge ut, men regn med lange fergekøer I weekendene (det kan bestilles plass for USD 10.00). Du kan også fly med Kenmore til Victoria igjen en nydelig tur og artig by (dog er det et par turister I Victoria på den tiden du skal dit).

    Vancouver er nevnt, på alle måter en mye mere interssant by en Seattle, du kan let komme dit med tog (sitt på venstre side I kjøre retningen) 2 tog om dagen, du finner endel Vancouver tips på Flyprat --> Reiseforum. Relativt greit å kjøre bil også 3+ timer avhengig av køene på grensen, det kan være laaaaange køer I forbindelse med weekendene.

    Om du vil til Alaska kan fergen fra Bellingham (går vel Fredag kveld) være et alternative en vei, tar 2-3 dager opp til Juneau - Ketchikan gjennom the Inside Passage, en flott opplevelse, noe ala Hurtigruten men eldre ferge.

    Ellers er ikke Portland nevnt, ligger en 3-4 timers togtur unna Seattle, 5 + tog I hver retning daglig eller 3+ timer langs I-5 (dog en rimelig gørrkjedelig biltur). Portland I seg selv er meget bra og the Oregon Coast (Cannon Beach og sørover) er utrolig flott.
     
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jaggu ikke rart jeg elsker dette forumet! Her kommer @Salvador med ønsker om tips og etter kort tid så ramler det inn med gode forslag fra alle kanter :) Fantastisk og vel verdt å ta med seg mange av tipsene for oss andre også som kanskje en gang skal samme vei.
     
    watchaddicted, Salvador, Blaa and 3 others like this.
  9. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Vegas baby, Vegas
     
  10. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Tusen takk for fantastisk respons, særlig @Icarus og @ArrogantBastard!
    Her er det mye å ta tak i, og skal bruke neste dagene til å finne ut hva jeg gjør.
    Hawaii hadde jeg faktisk ikke tenkt på engang, men klart det også er aktuelt.
     
  11. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Med litt flydilla har du også nok å kose deg med rundt Seattle alene.
    - Du kan fly sjøfly fra Lake Union. Du kan få rundturer fra Kenmores terminal.
    - På Boeing Field kan du besøke Museum of Flight. De har akkurat åpnet den nye paviliongen hvor du finner den første 737/727/747, Concorde og flere andre. Du har også orkesterplass til rulebanen hvor det er stor aktivitet med testflyvninger av 737.
    - Everett; Boeing Tour i produksjonshallen til widebody'ene. Starter og slutter i 'Future of Flight' som også inneholder mye annet interessant og et stort spottertak. Boeing testflyr også sne widebodies fra Everett.
    På Everett finner du også Museum of Flight's Restoration Center. Der finner du mange gubber som restaurerer objekter som etter hvert skal ned til museet på BFI. Du kan også gå inn i en nyrestaurert Comet, som også etterhvert skal ned til BFI. Gubbene slår også gjerne av en prat, og mange er Boeing-pensjonister med mange morsomme historier.
    Everett kan også by på et museum eid av Paul Allen med mangei interesante militærfly.
    Liker du WW2-fly, så lages det også replika av Me-262 på Everett. Banker du på døren får man ofte lov til å komme inn og titte.

    Lunch tar du ved fergeleiet i Mukilteo (5 minutter unna). Enten på Ivar's eller Diamond Knot Brewery & Alehouse. Sistnevnte har mye godt brygg.
     
    Kjakan and Salvador like this.
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Tenkte akkurat samme tanken! Nå har jeg enda flere steder jeg vil reise:D:p
     
    Travellingalf liker dette
  13. obergland

    obergland Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    18
    Dersom det klør etter fjell og natur etter diverse flymuseum, dra sørover til Oregon.

    Kjører du I-5, ta en avstikker til Mt St Helens. I Portland finner du mange spennende restauranter - sjekk med OpenTable. Kjør gamle vegen langs Columbia Gorge østover. Windsurfing i Hood River? Kjør sørover og ut til kysten. US 101 langs Oregon kysten er fantastisk (bedre enn Big Sur og Great Ocean Road).

    Se Crater Lake, Bend, Cascades med Three Sisters og Mount Hood. Mange muligheter for fottur og rafting. Følg i Kronprins Olavs fotspor og besøk Timberline Lodge.

    Alternativt prøv Willamette Valley wineries eller microbreweries.

    Ta Alaska Airlines fra PDX til SEA. Synes fortsatt at min gamle hjemme flyplass PDX er fin ;-)
     
    Edvard, Salvador, geddi and 1 other person like this.
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Mye bra her, slenger også inn Portland, som er under 3 timers kjøring fra Seattle. Herlig by med masse å finne på. Willamette valley har masse bra vingårder som kan besøkes. Ta ett par netter der
     
    Edvard and Salvador like this.
  15. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Det er kanskje ikke noe for alle, men har ikke staten Washington legalisert Marijuana til rekreasjonell bruk?
     
    RoadKing liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Ihvertfall Oregon og Colorado.
     
  17. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke satt I praksis I Oregon, det er vedtatt men det er en del utfordringer med å gi nødvendige tillatelser etc.

    Washington og Colorado har begge marijuana bruk og salg på plass, selv ute på vår lille øy er første butikk åpen og godt besøkt.

    Bransjen har ennå utfordringer, spesiellt med penge transaksjoner da Banker og Kredittkort foretak er Føderalt Forsikret og dermed må følge de Føderale lovene, så Sales Tax må betales med Cash til Myndighetene, mange utsalgs steder begraver faktisk stål beholdere med Cash ! (ja graver dem ned!) Chase (Bank og Kredittkort) er I ferd med å komme opp med en løsning på penge problematikken, det er også en Stanford Professor engasjert av Staten Washington som jobber 100% med å løse penge utfordringene.

    Det er jo ikke bare hva som kan røykes som selges, det går mye I Brownies og annet spiselig, fra min bakgrunn åpner dette for helt andre forsknings muligheter med bruk av Marijuana som Medisin. Selv vår Beagle får Marijuana basert smertestillende for hennes rygg problemer.
     
    Kjakan liker dette
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden :)

    Apropos
    Du verden, takk for informativt innlegg :).

    En helt annen sak, nick'et ditt, er det tatt fra Arrogant Bastard Ale? Det er mitt favorittøl fra tiden i San Diego, drikker alltid det når jeg er der borte.
     
  19. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Ja det er fra nettopp Stone (mitt Favoritt Bryggeri) og the Arrogant Bastard Ales.
     
    RoadKing liker dette
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Der er vi to :)
     
    ArrogantBastard liker dette

Del denne siden