Hjelp! Hvilket kredittkort burde jeg velge?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Kenneth82, 14. april 2019.

  1. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Hei godt folk!

    Jeg reiser ikke ofte på ferie til utlandet siden jeg ofte trives på ferie i Norge, men etter å ha sett et vist antall YouTube videoer om kredittkort og opptjening av bonuspoeng, har jeg innsett at dette appellerer veldig og reiselysten blir vekket.

    Jeg er en totalt nybegynner på dette, så synes det er greit og få litt råd fra erfarne bonusjegere før jeg stuper inn i det.

    Jeg har de siste dagene sett litt på forskjellige kredittkort for opptjening av bonuspoeng, men jeg er veldig usikker på hva jeg burde velge. Foreløpig så er det ikke mye reising på meg og det kommer vel til å bli en stund til før det skjer.

    Jeg har egentlig sett meg ut AmEx Gold når det blir tilgjengelig som det kortet som vil passe meg best, men jeg nøler litt med tanken på at det ikke er alle steder som tar AmEx.

    SAS Mastercard premium er jo også et alternativ, men som jeg har skjønt det så har ekstrapoengene man tjener en holdbarhet på 5 år, noe som jeg synes er litt dumt, jeg liker bare ikke tanken på at man kan miste dem.

    Man har jo litt bedre opptjening med AmEx, men det hjelper jo lite hvis man knapt kan bruke kortet noen sted. Jeg har ikke det største kortforbruket per måned, så jeg vil jo ha maksimalt opptjening når jeg først går inn for dette.
    Hvordan er med dere som bruker AmEx? Opplever dere at det er mange steder som ikke tar det?
     
  2. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    857
    Likes mottatt:
    2,968
    Bonuspoeng:
    93
    SAS Amex + SAS Mastercard er nok veien og gå.
    Disse to sammen får du brukt de fleste steder, Amex på ferie og store innkjøp. Mastercard til alt annet.
    Hvis du er mye i utlandet tar de amex de aller fleste steder, hvertfall på hoteller.
     
    Kenneth82 liker dette
  3. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Shell mastercard er jo ikke så dumt. Da sparer du trumf som kan veksles til eb eller nordic choice poeng, også slipper du problemet med utløp. Også er kortet gratis.
     
    Last edited: 14. april 2019
    Kenneth82 liker dette
  4. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Alle EB-poeng går ut på dato etter fem år (med unntak om man er diamant), uavhengig av hvordan de har blitt opptjent.

    Jeg mener det beste kortet for deg er Shell MC.

    Her opptjener du Trumf (15p/100kr ved automatisk overføring, hvis ikke 10p/100kr (om du er redd for at de skal gå ut på dato)). Kortet er gratis, samt at det virker «overalt».

    Poengopptjeningen er den samme som på SAS MC Premium (og Amex Premium), såfremt man aktiverer automatisk overføring.

    Om du ikke trenger fordelene SAS MC gir (statuspoeng og flypremium), ser jeg ingen grunn til å bruke 1500,- i året på det, med mindre planen er å bruke det på Payr (som kan være grunn nok, gitt at Payr overlever).

    Amex Gold ser jeg ingen poeng i å betale 1500,- for. Opptjeningen mot EB er liten (8p(?)/100kr), og bruksområdet er forholdsvis begrenset. Da hadde jeg heller valgt Premium.
     
    Kenneth82 and flying_all like this.
  5. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    SAS MC Premium om du er interessert å fly Plus for Go-pris og tjene poeng gjennom Payr. Og SAS Amex Elite om du kan generere mer enn 150k i omsetning på ett år for å få Companion Ticket (CT). I tillegg får du 20.000 statuspoeng og dermed minimum EBS hos SAS, har du SAS MC får du 12000 til og da mangler det bare 13.000 til EBG. En tur til USA på Plus og du er EBG.... Men status har jo bare verdi om du reiser litt..
     
    Kenneth82 liker dette
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Mitt beste råd er at du bruker tid og leser deg opp på guider og tråder her inne. Også reflekterer du over hvor mye penger du vil investere i denne hobbyen.

    Husk at hard poengsanking også krever endel reising.

    En grei strategi kan være å starte rolig feks med Shell MC som er gratis. Og se om du på sikt vil betale for dyrere kort som gir fler fordeler.
     
    Kenneth82 liker dette
  7. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar så langt. Jeg skal være ærlig og si at jeg hadde sett meg blind på Amex og SAS MC, Shell MC er et høyst aktuelt kort.

    I følge Amex så er 5 Membership Rewards poeng 1 EB, det blir 20P/100kr når man overfører det til EB fra AmEx.

    Var også en del av tanken, men Payr skriver at dem ikke aksepterer AmEx.

    Status hos SAS er ikke viktig for meg og jeg reiser ikke ofte heller. CT hadde vært utrolig kjekt, men så lenge jeg ikke får betalt regninger med AmEx så har jeg ikke sjans i havet å bikke 150k i året, jeg bruker bare ikke så mye penger på kort i løpet av året....

    Tror det er best å starte med Shell MC og ta det derfra. Takk for hjelpen så langt.
     
  8. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Og bli Kiwi Pluss så fort som mulig, itillegg til å venne deg til å bruke viatrumf (og legg gjerne ut for ferier og så mye som mulig annet for andre).
     
    jonss and 1884derby like this.
  9. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Det var med DNB Amex. Nå får man en prosentsats av et eller annet som jeg ikke helt har satt meg inn i, men det blir ikke så mye av det.
    Det må skilles mellom SAS MC og Amex. SAS MC (som jeg skrev om) er eneste kort som gir EB på Payr.
     
    Kenneth82 liker dette
  10. dineros

    dineros Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
  11. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Om det er du som driver denne siden må du oppdatere hva man må ut i Trumf-kroner for EB.
     
    MagnusT liker dette
  12. MagnusT

    MagnusT Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
  13. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Sorry, jeg så bare 1500 i året og tenkte automatisk AmEx.

    Men jeg ringte og pratet med AmEx og den nye satsen på Membership Rewards når man overfører til EB er 12MR=1EB. Så ja, det er rundt 8p/100kr.

    Nei, jeg styrer unna AmEx og går heller for SAS MC Premium så jeg får poeng ved bruk av Payr, dessuten så er ikke 1500 i året det største innhuget i økonomien.
     
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du skal reise i Scandinavia eller Europa så bør du skaffe MC Premium og Shell MC. Bruk MC premium til å betale regninger og forbruk på Shell MC. Ikke bry deg Amex med det første. Det å fly hele Europa i Plus for prisen av GO et det jeg ville gått for.

    Amex er bare noe for dem som reiser verden rundt på CT og som drar inn 200.000 poeng i året og der er ikke du enda :)
     
    indahla liker dette
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    AmEx Classic kan anbefales i tillegg, hvis har økonomi for dette:

    CT halv poengpris i Europa, omsetning er nok riktignok 100 k. 0 i årsavgift. Om man lever på Kiwi og foretar kjøp forbeholdt AmEx vennlige forretninger er det mulig å oppnå 100 ila 1 år. Da det ikke koster noe kan en forsøke å se om det er verdt det.

    Rangering blir:
    1 SAS MC
    2 Shell MC eller SAS AmEx Classic (hvis klarer 100k)
    3 Curve for utlandet
     
  16. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,216
    Likes mottatt:
    782
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil slå et slag for mest mulig bruk av sas mc premium. Man kan alltids be om KID og betale ned før faktura hvis man ikke får høy nok kreditt. Eneste fordelen med Shell mc når man samtidig har sas mc premium slik jeg ser det er evt bruke poeng på NCC. Blir kjipt om sas mc premium også struper inn på poeng gjennom Payr (gitt de overlever), så å bruke de mest mulig vil jo hjelpe på. Ellers er appen så utrolig mye bedre enn nettportalen til Shell mc.
     
    jonss liker dette
  17. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har i det siste spurt absolutt alle stedene som jeg handler fast om de tar AmEx og det er bare et sted som tar det. Så nei, AmEx er ikke aktuelt siden jeg ikke kommer opp i 100k i løpet av et år

    Handler veldig sjeldent i norske matbutikker generelt siden vi drar på harrytur hver måned.

    Jeg regnet på det i går og hvis jeg klarer å betale alle faste regninger som feks husleie og billån gjennom Payr med SAS MC, så blir det ikke noe problem å tjene nok poeng til en bonusreie for to over hele verden i løpet av et år. Det eneste som er veldig dumt som jeg fikk vite i går er sperren på maks 4000 kr per 96t med bruk av Payr. Men 4k sperren påvirker vel ikke vanlig kortbruk i butikk og netthandel?
     
  18. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Sperren gjelder kun Payr og Vipps.
     
    Kenneth82 liker dette
  19. BDUflyer

    BDUflyer Medlem

    Innlegg:
    134
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Hvis du bestiller SAS-billetter innimellom er det lurt å ha dette kortet liggende siden det gir 30 poeng per 100 kr mot 25 poeng med SAS MC. Ingen stor forskjell, så du får vurdere om det er verdt bryet med å ha et ekstra kort eller ikke. Så kan du i tillegg betale Amex-fakturaen i Payr med SAS MC.
     
    Kenneth82 liker dette
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Ok ser den, jeg bare byttet ut harry tur med Kiwi(daglig handel fisk+frukt/grønt, Joker(mandager når noe spes. skal kjøpe mye av enkelt varer) og Meny for noe mer "finere" mat. Venter strategisk på TTT(trippel trumfen).

    Uansett lykke til med bonusjakten :)
     
    BamBamBoogey and Kenneth82 like this.

Del denne siden