Hjelp! Test mens man er i transit...

Tråd i 'Reisemål' startet av Nurse82, 08. juni 2021.

  1. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    456
    Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!

    Jeg skal fly til Danmark og så videre til USA. Kan man ta hurtigtest i Norge før man flyr til Danmark, og så ta expressPCR--test på Kastrup mens man er i tranist? Eller må alle tester være klar før første fly?
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    milehigh, Insomnia4u and Nurse82 like this.
  3. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    456
    Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Takk! Det er så vanskelig å vite om de i SAS kundeservice vet hva de snakker om. Jeg har tatt test idag, og tenkte at det ville være godt nok, reiser fredag kl. 12.20. CDC sier at det er tidsnok at man tester seg 3 dager før, uavhengig av når tid på døgnet. Men så fikk jeg en melding av SAS som sier at test må tas 72 timer før. Jeg blir så MATT over all den ulike informasjonen som blir gitt.... Jeg lurer også på om dokumentet må være på papir?? Ut fra det dokumentet du sendte ser det ut som om antigen hurtigtest er godt nok, og at man ikke nødvendigvis trenger PCR. Har jeg forstått rett da? :)
     
  4. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,288
    Likes mottatt:
    3,438
    Bonuspoeng:
    113
    At det er godt nok 3 dager før uavhengig av tidspunkt ville jeg ikke stolt på i det hele tatt. Min erfaring er at ikke engang helsevesenet i Norge har kontroll på om det er 3 dager eller 72 timer som gjelder. Dette er et lotteri avhengig av hvem du treffer på. Jeg ville gått for det strengeste alternativet (72 timer) for å være helt sikker.
     
    Nurse82 liker dette
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ved reise internasjonalt er utskrift på papir det beste, ta med flere kopier.

    For innreise USA er antigentest okay.

    Husk egenerklæringsskjema. På det skjemaet står forresten 3 dager som gitt i loven.

    Samme står på Airline Checklist fra CDC. Forvirringen kan komme fordi det i IATA Timatic er nevnt "at most 3 days before departure from the first embarkation point".

    For transit i Danmark fra Norge trenger du ikke test. Norge har i dag status som gul region.

    Hos Danske myndigheter: Testkrav for ombordstigning på fly: Nej.

    Hos SAS: Denmark COVID-19 Test Requirements. Test/Vaccination Requirement does NOT apply to passengers arriving from “yellow” EU/Schengen countries/regions.
     
    Last edited: 08. juni 2021
    Are, milehigh, TigerTravel and 3 others like this.
  6. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    456
    Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at du tok deg tid til å skrive dette og dele linker med meg. Jeg ser at noen regioner i Danmark er gule, men ikke hele Norge ettersom jeg forstår? Men jeg flyr fra en gul region via OSL, så både mitt hjemfylke og Viken fylke er jo gult, og da burde det jo gå bra. Jeg satser på å ta ny test i kommunen imorgen, og evt. antigen-hurtigtest hos en privat aktør på torsdag om jeg ikke får svar fra kommunen i tide.

    Men er det rart man blir forvirret. Dette står på nettsidene til den norske ambassade i Danmark: "De som kommer fra fylker med lav smitterisiko, kan reise inn i landet uten et anerkjennelsesverdig formål og slipper for karantene.
    Alle skal fortsatt vise negativ Covid-19-test ved innreise, bortsett fra ferdigvaksinerte som kommer fra "gule" og "oransje" områder.
    Alle som reiser med fly til Danmark skal kunne fremvise en negativ Covid-19 test som ikke er eldre enn 48 timer (før avgang), bortsett fra de som kommer fra "gule" områder, og ferdigvaksinerte som kommer fra "gule" og "oransje" områder."
     
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Tok utgangspunkt i avreise fra OSL.

    "For continuous journeys with transfer in one or more airports, the colour categorization of the country or region of the last flight to Denmark is determining."

    "Ved sammenhængende rejser med en eller flere mellemlandinger, er det farven for det sidste land eller region man rejser fra ind i Danmark, som er afgørende."
     
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Overhode ikke, det er lett å vite: SAS kundeservice vet ikke hva de snakker om :D

    Tidligere i pandemien mente SAS kundeservice at vi fint kunne dra FRA-ARN-OSL, for "de som jobbet på flyet var hele tiden i stockholm og de kunne jo dra til Oslo uten karantene, så hvorfor skulle det være annerledes for oss som var passasjerer?"

    Vi hadde blitt rutet om fra FRA-OSL til FRA-ARN-OSL, og det var helt klart at dette ville utløst store problemer for oss da sverige var blodrødt og tyskland grønt (eller gult)..
     
    Eddie47 and milehigh like this.
  9. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    456
    Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Som om jeg skulle sagt det selv. Takk og pris for gullmailen. Der har de som regel god kontroll...
     
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    milehigh and TigerTravel like this.
  11. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    456
    Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Enig i det. De er sparsomme med informasjon der. Enda en måte å stikke kjepper i hjulene for folk som vil til utlandet. Sist jeg reiste fikk jeg utskrift og signatur fra koronateamet i kommunen. Satser på det nå også, evt. spør jeg fastlegen..
     
    milehigh and Edvard like this.
  12. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Jeg reiser selv til USA i slutten av juni fra SVG. Hører gjerne fra deg hvilke erfaringer du gjorde deg og hvordan det gikk med innreise til USA.

    Planlegger på bruke en test stasjon 72 timer før avgang, men slik jeg forstår det vil ikke dette alene være godt nok for å slippe inn i USA...
     
    Nurse82 liker dette
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    En bekjent av meg reiste over for et par uker siden. IST - SFO. På SFO var det business as usual, ingenting anerledes fra de forrige 10 årene han har reist over. Nix nada spørsmål om covid. Ved innsjekk i IST var det anerledes, der var de svært nøye med dokumentasjon.
    Så det virker som at amerikanske myndigheter stoler på at flyselskapene ordner opp.
     
    Nurse82 liker dette
  14. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    456
    Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal holde dere oppdatert. Jeg fikk iallefall utskrevet testresultatet fra kommunen idag, oversatt fra engelsk. Men dette er ikke noe alle kommuner gjør visstnok. Dersom man reiser i forbindelse med jobb eller på unødvendig reise må man bruke private aktører for å teste seg og utstede testresultat. Jeg leste faktisk på nettsidene til Stavanger kommune at de ikke utsteder dokumentasjon på negativ test. Vi flyr hjem til Stavanger, direkte fra København så jeg er spent på hvordan det blir også...
     
  15. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Den er litt interessant. I følge informasjon på CDC og Hvitehus sidene så er grensene fortsatt stengt for nordmenn og en haug andre Schengen land.
     
  16. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Grensene er stengt for personer som har oppholdt seg de siste 14 dagene i Schengen-land og et par andre land. Så nordmenn kan reise til USA, de må bare ikke ha vært i et av disse landene de siste 14 dagene.
    https://www.iatatravelcentre.com/world.php
    Passengers who have transited or have been in Austria, Belgium, Brazil, China (People's Rep.), Czechia, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, India, Iran, Ireland (Rep.), Italy, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Slovakia, Slovenia, South Africa, Spain, Sweden, Switzerland or in the United Kingdom (excluding overseas territories outside of Europe), in the past 14 days are not allowed to enter and transit.
     
    TigerTravel and RoadKing like this.
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Som @kaiarne sa.
     
    kaiarne liker dette
  18. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, så da er det bare å håpe at det åpner denne uken... men det er nok lite sansynlig.
     
  19. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    Brukte du test resultatet frå HelseNorge for innreise til USA? Eller var det spesiell utskrift fra kommunen med signatur / stempel?
     
  20. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    456
    Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Jeg fikk utskrift av kommunen og brukte den. Men en mann som sjekket inn foran meg i køen brukte utskriten fra Helse Norge og den var tydeligvis god nok da. :)
     

Del denne siden