De skriver at det kreves 300 qpoints i en 12 mnd periode for å nå gold. Jeg meldte meg inn i februar i 2018 og fikk silver i september 2018, den statusen er gyldig til sept 2019. Nå står det at jeg trenger 80 qpoints for å beholde silver, og 123 qpoints for å oppgradere til gold. Jeg tjente noen qpoints i mars 2018. Betyr det at de 123 qpoints jeg trenger vil øke etter mars i år? Er det noe sted man kan se når man må tjene poeng før for å oppgradere? Eller må jeg gå tilbake å se når jeg har tjent poeng og regne dette manuelt? Virker ganske uoversiktlig. Jeg lurer også på hvis jeg renewer silver i feks mai 2019, vil den da være gyldig fram til mai 2020, eller september 2020?
Generelt sett vil jeg råde deg til å droppe Qatar Privilege Club. Hvis målet er status i OneWorld så er dette mye lettere å tjene opp dette hos BA. Etter Qatar sin siste devaluering (les: slakting) i mai 2018 så er verdien av poengene dine helt elendig. https://onemileatatime.com/qatar-airways-privilege-club-devaluation/
Uttak er faktisk en del bedre for oneworld partnere enn hos Qatar selv. Men ja jeg er først og fremst ute etter status. Qatar gir poeng på maange flere billige booking klasser enn andre. Jeg flyr ikke BA og greier ikke 4 legs i året med BA. Alternativene som jeg har vurdert er CX, AA, MH. Nå fikk jeg akkurat booka en DOD - HKG - JFK r/t i D klasse for $675 med CX under CX's error fare på nyttårsaftene så det blir endel oneworld miles, kan kanskje klare Qatar gold (hvis jeg klarer å tyde Qatars regler).
Har fløyet ganske mange turer i C med Qatar. Er det C produktet jeg vil rate høyest, men noen status greide jeg aldri å oppnå. Gikk himla tregt å samle opp noe som monnet. Det er en av grunnene til at jeg nå holder meg til Star. BA gir meg frysninger med det merkelige oppsettet med bak frem seter og servering over den som sitter ytterst.