Hjelp, vi skal til Argentina (tips, råd, advarsler)

Tråd i 'Reisemål' startet av Kristian, 05. jan 2018.

Tags:
  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Kjære menighet!

    Dette er den store Argentina-tråden :)

    Her kan man stille spørsmål og komme med tips som har med dette søramerikanske landet å gjøre.

    K :)
     
  2. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    567
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Skal til Buenos Aires i påsken så denne tråden skal følges! Bra insj!
     
    Satyv and Kristian like this.
  3. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Av egeninteresse fyrer jeg løs med en spørsmålstirade:

    I midten av februar skal jeg (og en kamerat) til Argentina og her på forumet har folk vært på steder som er både mer og mindre bortgjemt enn Argentina.

    Kanskje har noen tips til hva man bør gjøre, hva man bør se, hvor man bør dra og hva man kanskje bør styre unna når en reiser rundt i Argentina. Interessefeltene spenner fra katedraler og museum til natur og dyr.

    Reisekalenderen inneholder så langt følgende intensjonsplaner:
    – Noen dager i Buenos Aires (ankomst- og avreiseby)
    – Et par dager ved Iguazu-fallene i nordøst
    – Noen dager i fjellene i Salta-regioen i nordvest
    – Noen dager i Patagonia (som er en gigantisk region)
    – Kanskje noen dager på Ildlandet
    – Kanskje noen dager på pampasen

    Tanken er kanskje å bruke fly innenriks for å unngå å tilbakelegge de mange store avstandene nede på bakkenivå, men heller ha leiebil ut fra de ulike innenriksdestinasjonene. Totalt er tre uker stilt til rådighet for denne reisen.

    Så til noen konkrete spørsmål:
    – Hvor bor man i Buenos Aires (uten å bli flådd)?
    – Er det noen av regionene over som kan kuttes ut til fordel for mer tidsbruk i noen av de andre?

    Når det er sagt: Alle konkrete forslag til hva man bør gjøre eller hvor man bør reise blir tatt i mot med stor takk!

    Dersom rådene er så gode at jeg kommer helskinnet hjem igjen, vil menigheten kunne innkassere et reisebrev i kollekten.

    :)
     
  4. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Vi har opp igjennom varene tilbrakt mye tid i Argentina og stortrives. Min kone er foedt i Argentina og har ennaa en god del slektninger i Buenos Aires. Skal forsteke aa komme med mest mulig tips og raad basert par vaare erfaringer.

    Det er et par grunnleggende ting, I Buenos Aires (og noen andre stoerre byer) bruker de stoerre og bedre hotellene USD - noe som gjer at det blir noe dyrere. Vi har bodd mye paa Sofitel i Buenos Aires - et flott hotell som ligger i et rolig "upscale" omraade (Recoleta) av byen og vi har uten problemer spasert til Resturanter selv par kveld sen natt (man spiser seeeent i Argentina). Vi har ogsaa leid leiligheter (Byte Argentina) i vaart favoritt omraade - Palermo Hollywood (tenk Gruneloekka on Steriods), hvor det er masse Resturanter, butikker, barer etc. helt klart en "up and coming" del av byen - men det fordrer at man kan basis Spansk.

    I Buenos Aires bruker vi taxi og har etter noen 100+ turer kun hatt en sjaafoer som forsøket aa lure oss litte grann. Har ogsaa opplevd at Taxi sjaafoerer rensker aa ta deg med til laer utsalg (de faar kommisjon) det er en del av livet i Buenos Aires. Ha alltid noen mynter i lomma, da det ofte staar endel barn ved stoerre attraksjoner som aapner Taxi Doeren og "skal" ha litt betalt.

    Jeg vil anbefale aa bruke litt penger paa hotell i Buenos Aires og bo i Recoletta (Sofitel, Hyatt (best beliggenhet)) eller Puerto Madero (Hilton) - Bor dere paa Hyatt (eller andre hoteller i samme omraade er det lett aa gaa opp til Parken i Recoleta hvor det er masse gode utendoers Resturanter (soek opp La Biela (Stemplet) i Google Maps som utgangspunkt). Har ogsaa andre Resturant anbefalinger som kommer etterhvert(tm)

    For all del bruk fly innenlands, igjen betales dette i USD - men det er store avstander. Ut over det du nevner vil jeg absolutt anbefale Mendoza, og BariLoche i Patagonia. Mer foelger....
     
    Are, Kalsnes, Baldrick and 7 others like this.
  5. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Har man noen dager til overs i Argentina kan en tur innom Uruguay være spennende. Det går hurtigbåt fra Buenos Aires til Montevideo.
     
    Lnbre and Kristian like this.
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for hotellanbefalinger og andre råd. Dette setter jeg stor pris på.Dersom du har mer på lager, så blir dette tatt i mot med åpne armer! :)

    Med fare for å framstå som ekstremt tett i nøtta og tilnærmingsvis tilbakestående: Selv i Argentina bestiller man vel flybilletter på Internett, sant? Aerolineas ser ut til å ha velfungerende nettsider og der kommer prisen i tyske mark 2.0 (euro). Eller må man klaske en neve dollar i innsjekkingsskrankebordet?

    Byen ser ikke såååå stor ut på kartet (vi liker veldig godt å ta oss fram til fots eller til nød med kollektivtrafikk), men etter mørkets frembrudd er kanskje drosje å anbefale?
     
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Med tanke på Argentinas størrelse skal det vel godt gjøres å ha noen dager til overs, men jeg må innrømme at jeg likevel har vært inne på – og fristet av – tanken på en tur til Montevideo, noe jeg ser er skildret i dette reisebrevet. Det er kanskje å gape over for mye med å ta turen til Montevideo som en dagstur? Et par overnattinger bør man vel ha, eller hva?
     
  8. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan fint bestille aa kjoepe flybilletter paa nett for reiser innen Argentina og du maa ikke betale noe ekstra ved reise. For oss utlendinger beregnes prisene i USD (som regnes om til Euro ved i Europa) mens for Argentinere beregnes billettene i Pesos som gir tildels betydelig billigere billetter. Se ogsaa paa LAN Argentina (LATAM) som ogsaa er svaert ryddige.

    Buenos Aires er STOOOOORT, men det er brukbar kollektiv trafikk i form a t-bane, bussene er mer en opplevelse enn et fremkomst middel ;-) har brukt dem litt. Litt avhengige av hvor man bor blir det nok noe bruk av Taxi, det er billig, ryddig og med Taxameter med unntak av til / fra EZE hvor det stort sett er fastpriser. Det er ogsaa en oppgradert Taxi - Remis litt stoerre biler med Fast priser for lengre distanser.

    Vi bruker Taxi til/fra Palermo Hollywood til Recoleta og Puerto Madro - internt i disse spaserer vi stort sett til alle doegnets tider.
     
    Kristian and RoadKing like this.
  9. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Skal vel i teorien gå på en dagstur. Tror hurtigbåten bruker et par timer. Men spørs hvor mye man får ut av det da annet enn å krysse av et nytt land.
    Vi hadde to netter mener jeg å huske. Det var passe for litt sight-seeing og enorme biff-middager.
     
    Kristian liker dette
  10. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Det var vel egentlig det jeg mistenkte, ja. Biff høres jo ikke direkte feil ut... :) Takk for svar!
     
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Den er notert :) Jeg synes jo at busstilbudet i Oslo kan virke kaotisk (fikk aldri kontroll på bussrutene i løpet av mine seks år i byen), så buss i Buenos Aires kan jo sette en langvegsfarende på prøve :)

    Bariloche står på lista :) Det virker å være mye forskjellig i området. Noe spesielt du vil trekke fram?
     
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Kan man endte opp på de argentinske nettsidene med en ordentlig VPN og litt spanskkunnskaper slik at man får betalt med pesos?
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Er ikke det å gå over bekken etter vann? Trodde det var Argentina som var THE biff country?
     
    Kristian liker dette
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Uruguay-kjøttet kan være vel så bra som Argentina-kjøttet ....
    Lurer på om Pampaskjøttet hos Rema 1000 er fra Uruguay, men det er definitivt ikke det beste kjøttet ...
     
    Kristian and RoadKing like this.
  15. mofser8

    mofser8 Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Det må sies at langdistanse-bussene i Sør-Amerika ofte er av bra kvalitet. Man kan få seter tilsvarende business class med full lie flat og det var også matservering med vin i løpet av turen. Personlig syntes jeg det var en fin måte å få en over-night mellom Mendoza og Buenos Aires fremfor å stresse på flyplassen. Jeg antar @ArrogantBastard i hovedsak snakker om buss som kollektivtrafikk internt i storbyene.
     
    Kristian and RoadKing like this.
  16. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    100% enig langdistisnse bussene er veldig bra, jeg hadde Lokal Bussene i Buenos Aires i tankene, faktisk er det veldig enkelt aa finne ut av hvor de gaar - hele bussen er malt med destinasjonene (tenk Aker Brygge - Helsfyr plasteret over hele bussen), men de er stort sett stappfulle hele dagen (jeg tok en ut til La Boca fra utgangspunktet og satt noksaa inneklemt uten store muligheter aa komme ut underveis...men en opplevelse var det ).

    Helt enig naar det gjelder biff og kjoett er det ikke noedvendig aa gaa over bekken etter biff (til Montevideo) har selv laert Argentinsk Asado fra en av min kone's onkler, det er en hel dags jobb som starter med aa brenne treverk til kull...og selve grill spydene som staar i en 60 graders vinkel over varmen....ofte har Asado resturanter dette i inngangspartiet sak en kan se alt som grilles - men husk middag starter sjelden foer 22-23 tiden !! vi hadde en favoritt Asado rett ved den ene leiligheten og var helt alene naar vi kom inn ved 21:00 tiden....

    Nei - selv i Argentina med en kone som har Spansk som morsmaal (og snakker Argentinsk Spansk) var det ingen boenn - USD !!

    Ellers saa kommer jeg straks tibake til BariLoche og andre tips .
     
    Kristian, RoadKing and Upsaker like this.
  17. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
  18. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Apropos langdistanse busser i Argentina:

    I Argentina finnes det faktisk minimumspriser(!) som flyselskapene ikke kan legge seg under. Dette ble i sin tid fremtvunget av nettopp busselskapene/fagforeningene. Dette betyr at f.eks. Norwegian ikke kan tilby så lave priser de vil der nede. (Det er vel uansett å regne med at inflasjonen kommer til å ordne opp i dette for dem...)
     
    Kristian liker dette
  19. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Vi dro nok ikke til Uruguay for å spise biff, men jeg må si at de beste biff-middagene vi spiste var nettopp der.
    Du merket at kjøttproduksjon var det store i begge land. På båten fra Buenos Aires viste de masse reklamer for utstyr til kveg-drift. Det har jeg ikke sett så mye av andre steder;)
     
    Kristian and RoadKing like this.
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for alle tips så langt, både til @ArrogantBastard og @mofser8, men òg til andre :)

    Utifrå tilbakemeldingar på flyselskapet Aerolineas Argentinas (henta 'ukritisk' frå Internett), ser det ut til at ein bør prøve å unngå dette selskapet om ein kan. Rett nok er eg av typen som tenkjer at det kan då ikkje vere så ille som folk skal ha det til.

    Flyselskapet LATAM ser ut til å kome meir helskinna frå kritikerstormen. Dei er jo med i Oneworld, så der kan ein vel snuska til seg eit bonuspoeng eller tre. Problemet er er at rutenettet ikkje er så godt som Aerolineas sitt rutenett.

    Kanskje får vi prøvd flyselskapet Andes Lineas Aereas. Det blir vel ikkje mange turane med dei i livet, vil eg tru :)

    Utover Buenos Aires og Iguazu-fossen ser vi ut til å få med oss tre–fire dagar i områda rundt El Calafate sør i Patagonia, Bariloche lenger nord i Patagonia, Salta i nordvest og ein tur innom Eldlandet (Terra de Fuego).

    Det heile koker ned til éin ting: Ferien burde ha vore lenger! :eek:
     

Del denne siden