Hjertesukk om surmuling over SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av travellers4fun, 15. aug 2015.

  1. travellers4fun

    travellers4fun SK EBG/NCC Plat/HH Gold/Sixt Plat/Hertz PC

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg leser stadig meldinger på dette forum om SAS EB-medlemmer som er sure. Som føler seg ned-prioritert. Som irriterer seg over at ikke alt fungerer som de skulle ønske. Over at EBD-medlemmer må ta en telefon for å få eliminert debiteringen av AmEx-årsgebyret. Over at man på en flyvning får en passasjer ved siden av seg - som om man som en eller annen status-passasjer fortjener eget upper deck på alle 737.

    Jeg forstår helt enkelt ikke dette: Om SAS/EuroBonus er så himla ille, hvorfor er dere medlemmer? Hvorfor finner dere ikke et bedre program? Et program som anerkjenner dere som de superviktige passasjerer dere åpenbart er, som gir dere de poengene dere tilsynelatende fortjener, og ikke bryr dere med feil og mangler (slikt som skjer i absolutt alle kunde/tilbyder-relasjoner).

    Vi var tidligere medlemmer i et annet program i *A, det var ikke vanskelig å opptjene *A gullstatus der. Men der var problemer, spesiellt med kundeservice. Så vi sluttet helt enkelt å kreditere flyvninger dit. Vi valgte SAS. Og er strålende fornøyd!

    Hvilket annet selskap tilbyr
    1) fleksible billetter fra Norge til det sørligste Europa til godt under NOK 3000,
    2) med god (fortsatt, selv om det er redusert fra det tidligere nivå) opptjening,
    3) med fast track,
    4) med lounge-tilgang,
    5) hvor man ved å bruke ett bestemt kredittkort til NOK 100.000/år kan få poengene til å strekke til 2 personer istedenfor 1?

    Jeg bare spør. Saker kan alltid bli bedre; slik er virkeligheten! Er man misfornøyd så er det jo bare å velge et annet program, evt fly med et annet selskap. Om man da finner noe bedre. Det blir ellers veldig mye syting her!
     
    SASDC8, lMartin, LN-MOW and 13 others like this.
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Hei

    Jeg liker å fly. Akkurat nå bruker jeg SAS, British Airways og Norwegian. Jeg er ikke noen supergod kunde i noen av selskapene, men god nok til å få status som teller. Da ser jeg på det som mitt privilegium å lufte tanker om ting og tang som irriterer meg, men som ikke er til stor nok irritasjon at jeg gidder å plage en stakkar på kundeservice i nevnte selskap med det. Vedkommende bryr seg nok heller ikke om jeg irriterer meg over en ganedrepende kaffe, tjukk sidemann eller en oransjemerket bagasje som alltid kommer sist på bagasjebåndet.

    Dog, jeg ønsker også at SAS går bra og da synes jeg de bør prise seg lykkelig over at folk engasjerer seg.

    Jeg bare spør, er det så farlig at vi sutrer litt da? Og ja, er jeg misfornøyd velger jeg et annetn produkt. Ikke fordi jeg tror at det har noe å si for SAS, men også greit å få bekreftet på forum som bonusfeber at jeg ikke er den eneste som henger meg opp i småting. :)

    Jeg vet det faller noen her inne tungt for hjertet når sas får kritikk, men når jeg synes at produktet de leverer ikke er godt nok synes jeg et diskusjonsforum på internett er en god arena å ta opp slike ting på.
     
    Royjohansen, mhsalv, Trety and 9 others like this.
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Mye av kritikken er jo også litt selvforskyldt all den energi SAS bruker på å fremheve sitt eget produkts fortreffelighet ifht. hovedkonkurrenten, når mange av de som reiser mest (og således kanskje har mest erfaring til å uttale seg) ikke opplever denne forskjellen. Ting de selv reklamerer og skryter av som rett og slett ikke fungerer. Da må det være lov å være litt kritiske, men engasjementet kommer nok også fra at mange av oss er glade i SAS, men de gjør enkelte ting som er totalt uforståelige og lite gjennomtenkte..
     
    Last edited: 15. aug 2015
    Royjohansen, SASDC8, LN-FHU and 4 others like this.
  4. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er litt enig med dere alle tre. Enkelte her inne har nok overdrevne forventninger (ofte presentert som krav) til SAS bare fordi de er EBG. Som tidligere nevnt får man EBG etter én t/r OSL-SYD med SQ (og SAS tjener nok ikke mange kronene på den turen), så det at man er EBG betyr ikke automatisk at man er en god kunde av SAS - noe SAS nok vet veldig godt. Samtidig er det helt relevant å kritisere SAS for å markedsføre fordeler som de faktisk ikke leverer. Det skulle bare mangle. Jeg opplever faktisk at diskusjonene her inne er mye mer balansert enn mange andre steder. Ikke minst synes jeg at norske media ofte gjør en slett jobb når det gjelder sammenligningen mellom SAS og Norwegian spesielt.
     
    OttoL liker dette
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Et gammelt ordtak, som man sikkert ville blitt halshugget på forsiden av VG for å ytre idag, sier at:

    MAN TUKTER DEM MAN ELSKER

    Men jeg skjønner hva du skriver og er innerst inne litt enig
     
    Last edited: 15. aug 2015
    tommy777 and Outback_Oggy like this.
  6. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    kan man få gull med en tur til syd med SQ? o_O
     
  7. Hobo hobos

    Hobo hobos Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    I businessclass. Men det brukar vel å ligge mellom 30k NOK.
     
  8. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp, men burde presisert at det er i business class - og at man må innom LHR ene veien for å være på den sikre siden. Og det er korrekt at det normalt koster NOK +30k.
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Du får tilsvarende med air India til Perth for ca 20k.
     
  10. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Ok. Det visste jeg ikke. Men det understreker forsåvidt poenget mitt. Man kan oppnå EBG uten å være en ekstrem god kunde hos SAS. :)
     
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes ikke det er mer syting her enn det er på andre typer nettforum, tvert i mot. Ett nettforum skal ha takhøyde for at folk skal få ytre det de føler og for en som meg som har flydd tusenvis av flighter med SAS og vært med på opp og nedturer, overlevd hundrevis av direktører som har gått igjennom svingdørene til Frøsundavik, alle med sine egne gode ideer som oftere ender opp som dårligere planer enn gode.

    Da blir man ofte oppgitt. Men de gangene SAS forbedrer seg, som da de introduserte nye SAS Eurobonus, da får de ros fra meg og andre, men når de da kun måneder etter endrer opptjeningen og raserer alt de har introdusert må det være lov å klø seg litt i nepa og lure på hva grunnen er til at man er så kortsiktig, da får de ris.

    Når de introduserte ny business langt, var Bonusfeber eneste media som dekket første flight og jeg har ikke sett noe negativt.

    Så credit when credit is due, men dersom man ikke skal kunne si noe negativt når de gjør ting dårligere for kundene, blir det veldig lite å snakke om her på forumet. I tillegg trenger man å ytre hva de gjør som er helt hinsides sånn at de som sitter på kontor og tar avgjørelser som har negativ innvirkning på en som reiser mye sin hverdag sånn at de kan endre ting de gjør feil

    For alt sas gjør er nemlig ikke rett, de er ikke perfekte og for en som meg som til daglig snakker med bonusprogrammer rundt om i verden og deres strategi, vet jeg at feedback er noe selskapene vil ha.

    Og det som er bra med SAS ledelsen er at de tør å gå tilbake på ting når de driter seg ut, det så vi på 3 drikker maksimumfadesen på forsommeren. Det samme gjaldt justeringer som ble gjort etter de nylige kuttet i Eurobonus.

    Du har kunder som aldri klager uansett hva en bedrift finner på (typisk norsk?) hard core fanboys all the way, så har du de som sutrer over den minste ting, Epic rants og rett og slett er urimelige. Jeg forsøker å være i midten, det føler jeg forumet her med tusenvis av medlemmer også klarer godt. Og vi har nok den største delen av Pandion av alle forum og haugevis med kunder som bruker mye penger på SAS.

    Og SAS er ikke såpass jantelov at de sier "dersom du ikke er fornøyd med oss, ikke finn på å syt, hold kjeft og fly noen andre"

    De trenger nemlig alle kundene de kan få tak i og feedback er noe de bruker millioner i året for å motta for framtidige trekk og kunder som ikke sier noe, sier at alt er bare liv laga, noe det ikke er siden butikken ikke tjener penger enda.

    Just my 2c
     
    Royjohansen, Henrik, Scandi and 20 others like this.
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Men ikke nok enig til at du vil bytte ut GGL med Pandion ;)
     
    Fnate and Kjakan like this.
  13. CaptainPoint

    CaptainPoint EBD, Livsnyter, Reisesyk, Happyface, Karma

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Syns pigede at sas fortjene ros for det di prøve å forbedre ikke minst, og det di har gjort.
    en flybilett til Shanghai for 2997 kr tur retur, det e fasikken billigt å reise til andre siden av jorå syns jeg! ;)
    Men ja... absolutt ting som sko vært endret på, det syns sikkert sjefen din om deg og...
     
    travellers4fun liker dette
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp, Der synes hun ;)
     
  15. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, Gud forby
     
    Kjakan liker dette
  16. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    For meg handler denne tråden om ulike syn på det SAS kommuniserer - eller rettere sagt: dobbelt kommuniserer; 1 vi er et premiumselskap og 2 vi ønsker å nærme oss lavpris markedet med feks go light. Prisen for det siste er å trekke inn goder/ perks.

    Noen kjøper skjorter fra Gant e.l andre på Dressmann e.l, fordi vi har ulike behov og preferanser. Den som handler på Dressmann synes nok at Gantskjortene er sinnsykt dyre og dekker kun det samme behovet - klær på kroppen.

    Noe av det samme med flyselskap, synes jeg.

    Jeg bekjenner at jeg har fløyet en tur med Ryan Air. Tok meg fra A til B, men ikke noe særlig mer. Dekket transportbehovet. Skjorta fra Dressmann dekker kroppen med klær, men ikke så mye mer.

    Ikke noe galt med hverken Dressmann (lavpris flyselskap) eller Gant (premium flyselskap), de er bare forskjellig. Det er åpenbart etterspørsel etter begge deler.

    Fortsetter SAS å tale med to markedstunger, kan det galt - riktig galt! Mange vil ha en Mercedes til Skodapris, men det er sjeldent bærekraftig over tid.

    Lykke til SAS, og hold tunga rett i munnen!
     
    Kjakan liker dette
  17. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Gant = Premium? Nå har jeg jaggu hørt det også :p:D
     
    chrisbu, Fnate, Henrik and 3 others like this.
  18. travellers4fun

    travellers4fun SK EBG/NCC Plat/HH Gold/Sixt Plat/Hertz PC

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Fra min side handlet dette mest om måten å kommunisere på. Det blir ofte veldig mye drittkasting istedenfor kritikk, og det slår meg som grunnleggende uinteressant og ganske barnaktig. Man finner kommentarer som starter med regelrett nedsnakking, som f eks "Den nye loungen hadde flaskevin (i mots til tappekraner)" - altså opstart med en interessant opplysning, for så å fortsette omtrent slik: "så det endrer nok SAS på så snart de forstår at passasjerene setter pris på det". Dersom det er ens opplevelse av et selskap så forstår jeg ikke hvorfor man opprettholder en relasjon og et kundeforhold. (Jeg husker ikke hvem som skrev det og i hvilken tråd, og ber om unnskyldning om jeg tråkker noen på tærne ;))

    Selvsagt er det viktig å ha et diskusjonsforum, hvor man lufter ideer, ventilerer frustrasjon, og kanskje fremfor alt; samles om større henvendelser, for å gi tyngde til forslag/kritikk. Det nytter ikke å slenge dritt ut i cyberspace og tro at det endrer en policy hos en tjenesteleverandør. Viktigst av alt: Ta med seg refleksjonene her inn i kommunikasjon med selskapet (i dette tilfellet SAS) og formidle hva som ligger en på hjertet. Derfor, @OttoL - "Jeg bare spør, er det så farlig at vi sutrer litt da?" Selvsagt er det ikke det :D Det er bare ikke så konstruktivt som å heller kritisere saklig og rette kritikken mot de eneste som kan gjøre noe med det; selskapet.

    Det er også nyttig å være såpass realitetsorientert at man ser at et selskap som har veldig mange kunder lar seg ikke nødvendigvis påvirke av at jeg som ett stk stolt EBG-medlem ønsker å bli behandlet som VIP. Slik er ikke virkeligheten. SAS har et - eller i realiteten noen få differensierte produkter som jeg synes de markedsfører på en i all hovedsak korrekt måte. F eks Plus/Europa markedsføres som en premium økonomi, ikke som Singapore Suites. Man får det man betaler for og betaler for det man får. Helt enkelt.
     
    luftbusspassasjer liker dette
  19. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Helt enig! Begrepet premium er helt klar subjektivt! :p:D
     
    tommy777 liker dette
  20. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    ;)
     

Del denne siden