Hotell og svin

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Sikiduck, 18. aug 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Halla IF folk.

    Tanker om dette innlegget?

    Er det innafor å reagere på noe slikt? Har dere opplevd dette noen plass?
    Etter min mening høres det sprøtt ut at en minoritet skal bestemme over majoriteten. Litt sånn, bacon er norsk kultur. Så når en annen kultur er på hotell - som har interkontinental frokost - så er det rart man skal ta slikt hensyn.

    7F3372DC-6E9C-4452-B2EE-68E49E831803.png
     
    Last edited: 18. aug 2019
  2. Blueberries

    Blueberries Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg føler at Winston Churchill løste dette bra.

    "My rule of life prescribed as an absolutely sacred rite smoking cigars and also the drinking of alcohol before, after and if need be during all meals and in the intervals between them. "

    Det må da gå an å servere bacon på en måte som er følsomt ovenfor muslimer og samtidig ivaretar de øvrige gjestene. Et av mine høydepunkt er å spise bacon på hotell, og hvis de kødder med baconet blir jeg misfornøyd (som når de sveiser det fast til egg).

    Samtidig er det jo slik at hvis en er hyperallergisk mot peanøtter får man ikke servert det på fly. Så det finnes en viss presedens for at flertallet tar hensyn til mindretallet.
     
  3. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,195
    Likes mottatt:
    22,198
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig rart at det ikkje skal gå an å ta omsyn til muslimar utan å halde baconet vekke. Trang frukostsal?
     
    EgilSk and Eddie47 like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Bacon:
    I 1985 fløy jeg med SAS (DC8) fra DAR til JED.
    Dette var en flygning som også hadde mange muslimer ombord. Flyet fra DAR gikk kl 07 om morgenen og vi som satt foran i bussen fikk skikkelig frokost med egg og bacon!

    Øverst på maten lå det en liten lapp hvor det sto: Dette baconet er laget av kamelkjøtt.

    Vi har for lite kameler her i landet!
     
    Henrik, animals, Mysterio and 5 others like this.
  5. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    216
    Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Er ikke dette litt typisk norsk då?
    Vi skal ta så himmla mye hensyn i øst og vest, nord og bortover..
    Kan jo bare løses med at de som ikke vil ha bacon spiser noe annet. :)
    Ingen dør om de ser det;)
     
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Antagelig greit å ta hele historiens sannferdighet med en stor klype salt.

    Om det skulle stemme og det var et velment påfunn fra hotellets side gir det jo uansett liten mening å utsette baconets ankomst i 15 minutter på en buffét hvor man gjerne forsyner seg flere ganger.

    Nei.
     
    Last edited: 19. aug 2019
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,105
    Likes mottatt:
    7,554
    Bonuspoeng:
    183
    Var ikke dette, om historien stemmer, en veldig ålreit måte å løse det på? Minimalt med ulempe ovenfor de som var gira på bacon (du klarer å vente 15 ekstra minutter om du har god nok tid til å spise egg og bacon til frokost).

    Høres ut som typen på Facebook burde bli mer Happy-Go-Lucky.
     
    lMartin, Darkcho and mathiasfe like this.
  8. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Som andre sier, skal ta historien med en klype salt.

    Jeg er derimot helt enig. Bare fordi noen har en bestemt religiøs oppfatning, bør det være en privatsak, og absolutt ingenting som burde påvirke andre. Akkurat denne saken er i for seg ingen big deal, men av prinsipp, liker jeg ikke at andre folks religiøse forestillinger, skal endre noe for andre.

    Er du av den oppfatning at du kan ikke spise svin, for det står skrevet i en bok, så ikke spis svin. Mer bør det ikke tilrettelegges. Skulle all kjøttpålegg blitt fjernet for en stund på morgenen, fordi vegetarianernes landsforbund spiste frokost?

    Jeg tror heller ikke noen av muslimene her hadde laget noe bråk om det lå bacon et sted. Er nok heller hotellet som kom frem til dette på egen hånd, for de vil fremstå sensitiv ovenfor minoriteter. Og de ønsker sikkert at gruppen skal komme tilbake ved en senere anledning.
     
    EgilSk, RescueMe, Henrik and 3 others like this.
  9. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er mer oppgitt over at Lov om helligdager og helligdagsfred skal diktere hvorvidt jeg kan få klippe gresset på en søndag, enn at jeg hypotetisk må vente 15 minutter for å få bacon. Altså, helt seriøst: Vi er alle mennesker. Kan vi ikke bare utvise litt forståelse for hverandre? 80 mennesker, for alt vi vet like norske som vedkommende som skriver innlegget, blir ivaretatt. En mann må vente 15 minutter. Jeg synes det høres ut som den riktige løsningen.
     
    Darkcho liker dette
  10. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Blir ikke folk ivaretatt, med mindre noen skiver bacon gjemmes bort? Skal ting bli så hysterisk at ting skal tilpasses sære interessegrupper? Om det blir mange avholdsmennesker i en lounge, skal alkoholen gjemmes bort til de har gått?

    Selv religiøse mennesker med aversjon for svin, tar ikke skade av å se på en skive bacon som andre kan spise. Hele greia virker veldig hysterisk. Vi må ikke begynne å tilpasse oss sære og fanatiske religiøse. Nå har vi endelig blitt skikkelig liberale og sekulære, etter en tid der vi til og med forkynte en statsreligion i klasserommene. Vi bør ikke tilpasse oss nye religioner, uansett hvilken. Selv om baconsaken er lite i dette forholdet, er det rart at noen som vil ha et produkt, må vente fordi noen religiøse mennesker ikke tåler det. Blir bare feil. Slik hensyn bør vi ikke ta, for da er det de knøttsmå minoritetene som skriker høyest og som er mest vanskelig, som ender opp med å styre retningen.

    Som sagt, tror jeg mest det var hotellet selv som sto bak dette, men allikevel.
     
    EgilSk, polvotten and Finnks like this.
  11. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    5,460
    Bonuspoeng:
    183
    Her er eg i alle fall heilt ueinig.
    Det er veldig sjelden eg sit meir enn 15 min på ein hotellfrukost, helst er eg ute på 10 min. At eg då ikkje skal kunne få bacon er direkte urimeleg. Om hotellet skal ta hensyn til særinteressert på denne måten får dei heller dekke til baconet og skrive store advarslar slik at ikkje feil personar risikerar å måtte sjå på dette..

    EDIT:
    Dette er på generelt grunnlag, det er vanskeleg å ta stilling til kva som er faktum i denne saka.
     
    Last edited: 19. aug 2019
    EgilSk and polvotten like this.
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,763
    Likes mottatt:
    57,033
    Bonuspoeng:
    293
    Han er på hotell, og kommenterer at "her var det jammen mange utlendinger". WTF?

    Når det er sagt, så tror jeg ikke dette foregikk som han beskriver, i det hele tatt.
     
    Darkcho, lMartin and fly4fun like this.
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,105
    Likes mottatt:
    7,554
    Bonuspoeng:
    183
    Altså, vi snakker her om et hotell med 123 rom totalt. Et besøk på 80 stk; enten de har separate rom eller de deler, betyr at en betydelig andel av de overnattende på hotellet var en del av denne gruppen. De er sannsynligvis enten på en gruppereise eller en konferanse, og ikke bare en stor vennegruppe. De har sikkert et tidsskjema de skal forholde seg til, og mtp. åpningstiden til frokosten høres det ut som det er i en helg.

    At hotellet da velger å si at «hei, dere som står for 40-80% av omsetningen vår denne dagen, og har særkrav, skal vi prøve å passe litt på» synes jeg er helt innenfor. For kjøkkenet har det sannsynligvis også blitt en noe lettere logistikkoperasjon hvis de slipper å tenke på forberedelse og servering av bacon midt oppi det hele.

    Hadde til dels skjønt reaksjonen i Facebook-innlegget om de hadde droppet bacon komplett. Her er det snakk om en helg, de har overhodet ikke nektet noen bacon, de har bare ventet litt med det, og sikret at alle (bortsett fra sutrepeisen), blir ganske så fornøyd. Dette burde være en ikke-sak.
     
  14. olestolen

    olestolen Medlem

    Innlegg:
    171
    Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Finst ingen Clarion Hotel i Ulsteinvik x)
     
  15. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    566
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Trodde dette var et Flyforum.
    @Tore vi trenger deg før dette går helt av skaftet og plutselig er vi blitt VGD :eek:
     
    drsyk liker dette
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,763
    Likes mottatt:
    57,033
    Bonuspoeng:
    293
    Det er en ikke-sak.
    Han som skriver er et nettroll.
     
    drsyk liker dette
  17. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    447
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Dette lukter rottent valgkamp istedenfor saklig innlegg.
    Jeg er altså enig om at dette må dreie seg om en dårlig nettroll.
     
    holmen liker dette
  18. Kaare_Lars

    Kaare_Lars Medlem

    Innlegg:
    165
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har fått bacon levert i plastpose i slike tilfeller, og varmet det i vannkokeren på rommet. Det fungerer fint og ingen blir krenket b
     
    Henrik, DanH, vegardg and 1 other person like this.
  19. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,354
    Likes mottatt:
    4,150
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er ingen tilhenger av overtro og vrangforestillinger, men hadde ikke blitt krenket om man prøvde å tilpasse seg litt til en stor gruppe som er det. Her høres det jo også ut som hotellet (antar de mener Quality, ikke Clarion) har forsøkt å samle denne gruppen til et begrenset tidsrom om morgenen.

    Jeg tenker som så at hvis et hotell får en telefon med "vi vil gjerne innkvartere 80 personer en natt, som er litt baconsensitive, kan vi finne en løsning?" så sier man ikke nei til den omsetningen.

    Jeg hadde blitt mer krenket om de annonserte "På denne lange flyvningen har vi mange muslimer ombord, så det blir dessverre ikke servert alkohol, heller ikke i business" :-D
     
    phileas liker dette
  20. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,688
    Likes mottatt:
    11,304
    Bonuspoeng:
    183
    Når eg er ute på reise så forventar eg ikkje det skal vere bacon i det landet viss det er strengt muslimsk.
    Javel så er alkohol heller ikkje lovleg, neivel så får eg akseptere det også.
    Vise respekt for det landets kultur og levesett.

    Slik meiner eg også det bør vere andre vegen, ein bør vise respekt for kva som er tillat både kulturelt og lovleg der ein reiser.
    Altså i Noreg så bør bacon vere framme.
    Så får ein sjølv velge.

    For min del så er det langt frå kvar dag på hotell at eg forsyner meg av bacon. Så det er ikkje så farleg. Eg brukar også sjelden meir enn 15min på frokost når eg er på jobb.

    Men noko som hadde vore fint var skilt som viser om det er gris, kylling, ku, og også om ting inneheld nøttar, gluten, laktose o.s.v
    Då kan hensyn lett tas både med tanke på religion og allergi.
     
    EgilSk and Xflipper like this.
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden