Hotellrom med 2 barn i Barcelona - må det koste skjorta?

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Cumulus, 10. juni 2025.

1. Cumulus

Cumulus Medlem

Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Vi er en familie på 4 - to voksne samt to barn på hhv 3 og 8.

Jeg forsøker å finne et hotellrom for familien i Barcelona i sommer (25-26 juli), og dersom jeg legger inn alle 4 i søket på f.eks hotels.com så dukker det nesten bare opp kjempedyre alternativer med "adjoining rooms" og liknende. Søker jeg for bare 3 personer har jeg litt større utvalg, og legger jeg bare inn de voksne får jeg omtrent de resultatene jeg hadde forventet.

Er det policy hos de ulike kjedene at de ikke tillater barn i ekstraseng eller i foreldrenes seng over en viss alder? Eller har dette noe med lovgivning (brannforskrifter el) å gjøre?

Noen som har tips til hvordan vi kan få et ok hotell til en overkommelig pris?

De eneste alternativene jeg får opp som er noenlunde greit priset er leilighetshoteller, men vi ønsker i utgangspunktet å bo på et ordinært hotell.

2. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,162
    Bonuspoeng:
    93
    Blir litt som å banne i kirken her, men har du sjekket pakkereisetilbyderne (typ TUI, Ving, etc)? De pleier å være litt mer tilrettelagt for familier :)

Cumulus liker dette
  3. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,776
    Bonuspoeng:
    183
    Det er fort regler, brann eller annet, som gjør at det ikke finnes online. Men min erfaring er at mange har muligheten hvis du spør.

Min strategi har vært å booke noe som ser greit ut for 2/3, og så ta kontakt og spørre om det er greit med en ekstra i reiseseng eller innrullet seng. Booker jo alltids fullt refunderbart, så hvis man får nei så prøver man neste..

K

Cumulus, holmen and trygveat like this.
  4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,521
    Bonuspoeng:
    293
    Har vært masse I Barcelona, min nest beste favoritt by i Europa. For min del har jeg alltid hatt suksess før (nå er "barna" store, og får egne rom) med å kontakte hotellene direkte. Støtter @democomputer der.

Hotellene selv setter enorm pris på at ikke OTA tar 10-20% av inntekten deres når du booker direkte, og de kan ofte ordne ting som ikke er helt generisk tilgjengelig på nettet.

Liker Raval-området selv, men er aldri feil i Barri Gotic heller.

tafta, democomputer and The_Dude like this.
  5. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,619
    Bonuspoeng:
    183
    Det er noe med søket til bookingleverandører som gjør at det ofte bare kommer opp familierom eller suiter om man er 2 voksne og 2 barn. Søk heller bare for 2 voksne, og les på policy hva som tillates. Ofte står det feks at opptil 2 barn under x år er gratis hvis de bruker eksisterende senger.

Cumulus liker dette
  6. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    38,510
    Bonuspoeng:
    293
    Det trenger jo ikke å koste skjorta eller andre plagg, Intercontinental gir 2+2(ingen barn over 12) for 500EUR.

Hotellet kan anbefales

tobeornot999 liker dette
  7. Cumulus

Cumulus Medlem

Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke dårlig forslag faktisk! Jeg sjekket litt nå og det var ikke voldsomt mye mer utvalg, men faktisk et par som jeg ikke hadde fått opp på andre søk.

steve0 liker dette
  8. Cumulus

Cumulus Medlem

Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Studerte i Barcelona i 2003, så er ganske godt kjent i byen. Bodde nært Sagrada Familia på den tiden, men trives også veldig godt i Gracia-området. Raval er også fint.

Har kontaktet en håndfull ulike hoteller direkte, men får samme svar fra alle - om vi er mer enn 3 personer må vi booke adjoining rooms, familiesuite eller liknende...

9. Cumulus

Cumulus Medlem

Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, dette er jo egentlig det jeg opplever. Har sett at noen sier at inntil 1 barn er gratis i eksisterende senger, men finner foreløpig ingen som tillater 2 barn. Får kanskje lete litt videre bare.

10. Cumulus

Cumulus Medlem

Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for anbefaling! Nå skal det sies at med mitt kles- og hotellbudsjett så er det minst 1 fin skjorte differanse fra det vi vanligvis betaler...

milehigh liker dette
  11. Cumulus

Cumulus Medlem

Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, har som nevnt kontaktet en del allerede, men tipset om å booke refunderbart før man kontakter dem kan jo hjelpe en del. Sikkert lettere å si ja når de sitter med bestillingen klar, kontra som en generell henvendelse. Skal teste det!

democomputer liker dette
  12. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    38,510
    Bonuspoeng:
    293
    Med lounge, spa og takbasseng er det jo en bra deal i Barcelona midt på sommeren

tobeornot999 and Cumulus like this.
  13. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    38,510
    Bonuspoeng:
    293
    Gran Derby Suite, SLH, tar til takke med 293EUR. Hilton selv vil ha 372EUR men plasseringen utelukker vel

14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,710
    Bonuspoeng:
    293
    Hotellpriser iallefall i europa og USA har økt mye de senere årene.

15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    880,525
    Bonuspoeng:
    293
    Mye takket være at verdien av NOK er halvert ..

tafta and Cumulus like this.
  16. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    38,510
    Bonuspoeng:
    293
    Er nok ikke så «enkelt», det har økt i både EUR og USD også. «Stamhotellet» på jobben i US&A feks, økt fra 445USD til 695USD fra 2022 til 2025. Park Hyatt i Paris er vel værst, 675 til rundt 1500 per natt. Men også Melia Alicante som tidligere var ett fornuftig alternativ, må fort ut med 450EUR der også. Men klart, devalueringen av krona hjelper oss ikke noe særlig.

RoadKing, Cumulus and kongenamundsen like this.
  17. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,165
    Bonuspoeng:
    183
    Strenge brannforskrifter kan sette harde begrensninger for antall per rom. På Hilton Garden Inn LHR "måtte" resepsjonisten oppgradere oss til en Junior Suite og gjorde et nummer ut av at reglene ikke tillot tre personer (to voksne og et lite barn) på standardrommet vi hadde booket. Litt usikker på hvordan det hadde sett ut uten status og rett på gratis oppgradering.

Cumulus and Wiolenze like this.
  18. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    38,510
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde dere booket for 2+1?

19. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,165
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, booket kun for to voksne og tok for gitt at små barn kunne sove gratis i foreldrenes seng slik det er vanlig mange andre steder. Har nå skjønt at det kan være lokale regler som setter begrensinger og at det gjelder å avklare slikt på forhånd om bookingmotoren ikke viser ønsket romtype når man legger til barn.

20. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,619
    Bonuspoeng:
    183
    Er kanskje mer vanlig i Asia der rommene ofte er større. Men uansett må du gi hotellet beskjed på en eller annen måte hvor mange dere er. Jeg har feks bestilt for 2 voksne, men spesifisert i feltet for forespørsler at vi reiser med sønnen vår på x år. Eller sendt dem en mail.

Del denne siden