Hotels.com legger ned bonusprogram

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av trulsdd, 29. mars 2023.

  1. trulsdd

    trulsdd Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Flere reiseblogger melder om samme nyhet; Expedia, Hotels.com og VRBO slår sammen sine fordelsprogram, og det blir mye dårligere for hotels.com.

    Finner ingenting om dette på den norske utgaven av hotels.com - noen som vet om og når dette kommer til Norge? Jeg har noen overnattinger til gode, men det blir slutt på å booke via hotels.com etter denne endringen.


    https://thepointsguy.com/news/expedia-one-key/
     
  2. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,528
    Likes mottatt:
    6,501
    Bonuspoeng:
    183
    Siden ingenting er kjent enda, så er det kanskje litt tidlig å avskrive hotels.com helt? Selv om jeg nok er like pessimistisk som deg. Det nye programmet gir neppe like god verdi som hver 11 natt gratis (sett bort fra skatter og avgifter).

    På den andre siden ser jeg en fordel for oss som bruker viatrumf mye. Vi kan shoppe rundt på den nettsiden som for tiden har den beste kampanjen der, uten at bonusopptjeningen går hit og dit. Med mindre de slår sammen mer enn bare innlogging og bonusprogram så klart..
     
    Last edited: 29. mars 2023
  3. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,590
    Likes mottatt:
    24,476
    Bonuspoeng:
    183
    Mer info om endringen her:

    https://www.vrbo.com/one-key

    Skjønner jeg dette rett betyr set devaluering av hotels.com rewards ned til 2-4 % av bestillingen (avhengig av statusnivå) vs hver 11 natt gratis i dagens oppsett. Håper selvsagt dette er feil tolkning for det gir jo en kraftig reduksjon :(
     
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,208
    Bonuspoeng:
    113
    Ikkje bra! Jeg har stort sett del hotell-livet mitt mellom de to H-ene: Hilton og Hotels. Også Hilton-kjeden har redusert perks for oss som bor der, og oversvømt systemet sitt med Amex status som flommer inn i horder på loungene (der de finnes) og raner mat og drikke. Kvaliteten er også i fritt fall, mens prisene går motsatt vei. Dårlig kombinasjon.
    En liten presisjon på hvordan Hotels rewards virker: 10% av prisen for hver natt summeres opp på din konto, og når du har bodd ti netter til sammen kan du bruke denne summen på en booking. Hvis du for eksempel har bodd 10 netter til 3000NOK per natt har du nå en verdisjekk på 3000NOK du kan bruke som delbetaling på et opphold. Hvis du bor to netter på et hotell til 2000NOK pr natt, må du altså betale 1000NOK ekstra. Hvis du kliner til med en natt på Brittania kan du delbetale med flere slike verdisjekker. Altså et meget godt og fleksibelt system.
    Jeg må altså finne en bedre erstatning for begge H’ene nå:(
     
    Insomnia4u, veeegard and tobeornot999 like this.
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,354
    Likes mottatt:
    4,150
    Bonuspoeng:
    113
    Som jeg leste et annet sted i dag, for hotels.com er dette en devaluering på opptil 80%. Før fikk du 10%, nå får du i verste fall 2%.

    Nå har de ikke sagt når dette skal gjelde for oss europeere enda, så vi har jo enda litt tid til å samle opp bonusnetter som blir konvertert til onekeycash. Og de kan man forhåpentligvis bruke like enkelt som cashpoints hos norwegian?

    Hadde ikke vært meg i mot å bytte inn alle bonusnettene mine hos hotels.com til et cruise booket via expedia. (okey, ikke et helt cruise, jeg har bare $1200)
     
  6. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,642
    Likes mottatt:
    21,688
    Bonuspoeng:
    293
    «Legger ned» er vel å ta litt i, men uansett en kraftig devaluering :(
    Bor ikke så mye på hotell booket via Hotels.com men noen kuponger er det jo blitt. Har heldigvis noen ubrukte igjen.
     
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,528
    Likes mottatt:
    6,501
    Bonuspoeng:
    183
    Du har aldri fått 10%. Hver 11. natt gratis blir det samme som 9.09% og man får ikke dette av skatter og avgifter. På enkelte hoteller i usa med latterlig høy resort fee kan "verdien" av stempelet bevege seg ned mot 5%. Fortsatt bedre enn 2% :rolleyes: Spesielt hvis den bonusen også kommer til å bli untatt skatter og avgifter
     
  8. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,375
    Likes mottatt:
    20,966
    Bonuspoeng:
    183
    Mhh, har 9 stempler med snittverdi på 1600. Pga 16% trumf har jeg bestilt årets hotell med booking.com.

    kanskje lurt å bestille noe i Vietnam eller noe til en 50-lapp for å få fylt opp kortet?
     
    tobeornot999 liker dette
  9. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    443
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Your existing stamps and reward nights will convert to OneKeyCash** that can be earned and used on all three brands.

    Stamps and reward nights transition over to your One Key account at their existing value; you’ll continue to earn on eligible stays at the same rate until the launch of One Key; what you earn will change for hotel stays completed on or after One Key launches.

    Sånn sett er det hvertfall tilsynelatende en fordel for oss som har mange gratisnetter med lav verdi liggende som man "aldri" får brukt.
     
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,642
    Likes mottatt:
    21,688
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg forsto det som at verdien på stemplene vil overføres til den nye løsningen 1-til-1, slik at en kupong på 500,- (snittpris på nettene som gav kupongen) blir overført som 500,- og en kupong med høyere verdi overføres med denne verdien. Det gir vel mest mening..?
     
  11. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    443
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, slik jeg også leser det. Men problemet med å ha mange netter med lav verdi et at det ofte er lite hensiktsmessig å bruke dem. F.eks hvis du har gratisnetter verdt 500 kr og skal booke et hotell som koster 3000+avgifter kr natten. Da får man 500 kr i rabatt, men samtidig mister man et stempel verdt 300 kr.

    Hvis vi nå får samlet alle småbeløpene og kan bruke de i en engang er det bra.
     
    indahla liker dette
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,710
    Likes mottatt:
    7,621
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde 2 gratisnetter verdt 2500 kr og 2200 kr, og løp til banken for å løse dem inn, for å si det sånn. Svir dem av i London over de neste par dagene fra idag.

    Utrolig uinteressant å bruke hotels.com etter dette. De er jo aldri billigst, selv om de liker å si at de er det.

    Fint sted å søke opp rommene som er ledige i et område, og så kan man booke det valgte hotellet direkte på hotellets egen webside.

    Hvis man har masse "småverdi-netter", betyr det jo typisk at du har bodd i lavpris-land feks i Asia. Og så gått over til å bo i dyre land, som USA eller vest-Europa, hvis dette skulle være et problem med lav uttelling for hver natt som er samlet opp?
     
  13. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    712
    Bonuspoeng:
    93
    Har vel ikke kommet noen cutover dato enda? Vurderer å bruke en kupong på 2500 kr før omlegging.
     
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,710
    Likes mottatt:
    7,621
    Bonuspoeng:
    183
    De er ganske lite konkrete rundt tidspunkt ja. "Mid-2023"

    Men sier de vil konvertere alle gamle kontoer til det nye systemet.

    Fra den amerikanske siden (geo-blokkert, forøvrig):

    Unlock more benefits with One Key
    We know you want the benefits of a loyalty program but the freedom of keeping your options open when planning a trip. That's why Hotels.com, Expedia, and Vrbo are launching the largest and most comprehensive travel rewards program our brands have ever created, called One Key. It launches in mid-2023, and it’s going to change the way you travel.
     
  15. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,342
    Bonuspoeng:
    183
    Maybe they want to give more partner airmiles to entise customer too book with them. Giving 10 percent+ airmiles will be a good offer in stead of giving each tenth night free. If you additionaly gives 15-20 airmiles pr USD spent on them a cross Airlines partners then it would be a good idea in those days!
     
  16. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,528
    Likes mottatt:
    6,501
    Bonuspoeng:
    183
    Er dette et sitat? Eller egen spekulasjon?
     
    Henrik, NoLimit and Darkcho like this.
  17. Teknolai

    Teknolai EBD

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    28
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,765
    Likes mottatt:
    57,037
    Bonuspoeng:
    293
    Er det over alt, eller bare USA? De har tidligere operert med ulike datoer for de ulike markedene. Fant ikke noe på den norske siden om dette?
     
    rookietrader liker dette
  19. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    398
    Likes mottatt:
    766
    Bonuspoeng:
    93
    Savner også info. Har etter planen stempel 9 på plass den 6. juli.
     
  20. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    443
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    We have exciting news: One Key is launching in the US on Hotels.com, Expedia, and Vrbo starting on July 6, 2023. So when you book a stay on Hotels.com, you'll earn OneKeyCash (our new rewards currency) that you can use on a rental car on Expedia.

    To be eligible for One Key (which currently will only be available in the US) you must have created an Expedia, Hotels.com or Vrbo account on the US-version of the site or app (for app, the region in phone settings must be set to US when the account was created or when the app was downloaded.

    Confirmed stamps will be converted at 10% of the value of each stamp collected and will also retain their current expiration dates.
     

Del denne siden