En artig liten artikkel. http://www.bbc.com/future/story/20170919-how-flying-seriously-messes-with-your-mind
Nåja... tenker det at man blir mer emosjonell og dermed gråter lettere, like gjerne kan skyldes alkoholinntak. Det henvises jo også i artikkelen til at kabintrykk, luftfuktighet og oksygen nivå gjør at alkohol får raskere effekt. Så, personlig tror jeg det er alkoholen. Men, antagelig, finansinstitusjonen/myndighetene som finansierte studien ville nok ikke finne studien meningsløs nok hvis man hadde søkt å påvise at alkohol var årsaken. Meningsløsheten med å forske på hyppigheten og forekomsten av tåreperser ombord på fly bør nok ha en sær fremmedspråklig sammenheng for å kunne finansieres .
Jeg tror nok @RoadKing har rett i at alkoholinntak er en sterk faktor på mange typer emosjonell oppførsel eller reaksjon på folk som er ute og flyr. Problemet med mange av studiene som det henvises til ( hvis forskningen i hele tatt er god noe jeg ikke aner) er jo at de ikke klarer å vurdere alle faktorer som fører til emosjonelle reaksjoner. Men nå er det et faktum at folk oppfører seg dumt/upassende/farlig på fly med jevne mellomrom. Og hvis forskning kunne funnet en enkel eller et sett med faktorer som i svært stor grad utløser oppførselen kunne en gått videre og sett på om det er mulig å forandre litt på flyopplevelsen, feks trykksetting av et fly, for å unngå. 1: at folk får bananas 2: spare penger for flyselskapene. Og da blir jo forskningen plutselig både viktig og relevant.