Jeg holder på å booke om en Finnair flight til Thailand og har valgets kval mellom å velge avreise til og fra. Er det å foretrekke flight som lander tidlig på morgenen i Thailand og flight som lander på ettermiddagen Oslo? Jeg tenker i utgangspunktet best å lande tidlig i Thailand og ettermiddag Oslo. Valget står mellom disse: OSL 13:15 - HEL 15:40 HEL 16:50 - BKK 07:25 eller OSL 20:25 - HEL 22:55 HEL 00:45 - BKK 15:45 Og retur BKK 09:05 - HEL 15:00 HEL 16:05 - OSL 16:35 eller BKK 23:05 - HEL 05:20 HEL 07:30 - OSL 08:10 Setter pris på alle innspill og erfaringer.
Er det bare du eller bare voksne som skal reise, eller reiser du/dere med små barn? Viss dere reiser med barn så ville jeg ha valgt nattflyvninger begge veier (om mulig) på de lange strekkene.
Personlig ville jeg valgt nattflyvning uansett. Da får man dessuten naturlig søvnsyklus fra landet man reiser fra. Avstanden er så stor at det er ingen krise å prøve å sove bort halve turen i alle fall. Samt at det er enklest ifm logistikk når man skal til/fra flyplassen også. Hyggelig å kunne spise frokost, lunsj og kanskje en middag før avreise fra landet. Så slipper man å stresse med å våkne tidlig, etc.
Veldig enig. Forutsatt at man får sove på nattflyvning selvsagt. Personlig synes jeg også det er hyggeligere å fly kveld/natt. Litt roligere atmosfære.
Du kan ha i mente at tidspunktet crew skrur på kabinbelysningen for breakfast/lunch er ca. to timer før landing. Jeg sjekker når wake-up er og står normalt opp et kvarter før. Da har du ro til å ta en tur på badet, bestille en kaffe, ev. skifte og starte dagen før resten av gjengen våkner. Tenk også på hva klokken er i Norge er når du ankommer BKK 07:25. Noen liker å kjøre en lang førstedag ved ankomst (uten powernap) for å være sliten og komme inn i lokal døgnrytme. Et biologisk tips er å få sollys i ansiktet/øynene om morgenen.
Jeg vil si det beror veldig på premissene. Jeg liker å fly, liker å fly elevert, og da liker jeg gjerne å være våken og oppleve de eleverte tjenester, mat og drikke. Skulle jeg mot formodning reise bak gardina, så er nattflygning helt greit, for da går det fortere. Noen destinasjoner gir deg egentlig ikke så mye valg. Det er f.eks flest dagflygninger til USA og ditto natt tilbake. Er jo en grei combo, dag og natt hver sin vei. Da foretrekker jeg natt på vei hjem, da skal man jo "lande" i allefall.
Dette er jo ett bra poeng. Siden jeg jobber natt og går av avreisedag tror jeg jeg velger dag til og natt på retur. Takk for alle innspill
Eg har god erfaring med dagfly til USA (har berre reist i vaksne reisefylje). Då kjem ein fram god og trøtt på ettermiddagen/kvelden og kan legge seg og vere nokelunde oppegåande dagen etter.
Vi har ofte reist til USA på tidlig ettermiddag og landet igjen ettermiddag/tidlig kveld. Egentlig helt perfekt om man ikke har sovet på flyet. Bare komme seg til hotellet, få i seg litt mat og så rett i seng
For meg kommer det an på, flyr jeg vestover så foretrekker jeg å stå tidlig opp om morgenen, møte på flyplassen og fly med sola, så det blir jo en lang dagflyvning. Så kan jeg kommer frem tidlig på kvelden, og legge meg trøtt etter å ha vær våken noen få timer lengre enn det jeg pleier for så å stå opp tidlig på morgenen og komme i gang med de nye rutinene på den nye plassen. Flyr jeg østover, så er det bedre å bli igjennom natta, så ta noen timer med søvn i lufta og våkne opp ved soloppgangen på vei ned mot Europa eller Asia, så det jeg fortrekker vestover er annerledes enn det å flø østover
For meg kommer det an på hva jeg skal gjøre i BKK, for skal jeg videre til Chiang Mai, Phuket, Koh Samui eller ett annet sted, så foretrekker jeg OSL 13:15 - HEL 15:40 / HEL 16:50 - BKK 07:25. Skal jeg derimot overnatte i Bangkok, Pattaya eller Jomtien første natta i Thailand, så er OSL 20:25 - HEL 22:55 / HEL 00:45 - BKK 15:45 best. Sånn tenker jeg i forhold til reise til BKK. På hjemreisen så foretrekker jeg en lang dagflyvning, da jeg får mindre jetlag av det, så da ville jeg alltid ha landet på; BKK 09:05 - HEL 15:00 / HEL 16:05 - OSL 16:35, får jo mer av turen når jeg er våken, så det hadde blitt 6 timer lengre dag og falle inn i Norsk døgnrytme når jeg hadde landet i Norge ganske enkelt
Interessant tema! Bruker vanligvis å fly dagtid fra Europa og ankomme Asia på morgenen og som regel natt tilbake til Europa. Men sliter med kraftig jetlag. Hatt en krise dagflyging med KLM i øko, og en fantastisk med LH First TYO-FRA
Jeg er vandt med å lande om morgenen begge veier og synes det funker bra. Spesielt hjem så går flyet rundt midnatt, jeg får 8 timer søvn og kan dra rett på jobb dagen etter.
I nåtidens bonusmarked, med såpass begrenset billettutvalg og en familie på fire, tar jeg stort sett det jeg får når det kommer til biz-billetter på long haulflyvning. Kunne jeg derimot selv bestemme det optimale flytidspunkt ville jeg valgt følgende på vei hjem fra ferie: Kveldsavgang. Synes at det er topp å forlate et sted på ettermiddagen, etter en behagelig morgen på hotellet, etter noen timers siste feriehygge ved bassenget, med sen utsjekk i tre-firetiden før vi drar til flyplassen. En liten tur i loungen for noen forfriskninger, før boarding. Flyavgang i 18-19-tiden. Litt bobler etterfulgt en god middag ombord, mens vi fornøyd konstanterer at ungene storkoser seg, og oppsummerer hvor trivelig ferien har vært. Så noen timers in-flight entertainment (fortinnsvis en nyere film man har hørt om men ikke rukket å se), før vi får oss noen timers søvn (vanligvis blir det stort sett ca 4-5 timer, klarer sjeldent mer ombord). Så frokost, landing, og hjem til hverdagen. (På utgående flyvninger, dvs starten av ferien, liker jeg det motsatte: grytidlig avgang hjemmefra, med ankomst feriedestinasjonen, feks California på sen ettermidd/kveld, hente ut bagasje og leiebil, rett på hotellet og i seng, og tidlig start på første feriedag (jetlag) med en oppfriskende joggetur etterfulgt av frokost).
West is the best, east is a beast Direkte avgangene med SK til Mia og Ewr er helt geniale. Går på formiddagen, fremme mellom 13 og 14 lokal tid og da er det bare dra det døgnet ut de 6 timene som de lokale, så er man i vater allerede
For min del dagtidsflyvning til USA som helt greit, kommer frem på ettermiddagen og har greit med tid til immigration, bagasje, leiebil og hotell. Østover har jeg bare fløyet en gang med Thai til Bangkok med ankomst på morgenkvisten og 12 timer på bakken for å fly videre til AKL. Spesielt siste leg var det helt greit å legge ned sengen. Tilbake foretrekker jeg helt klart kveldsavgang, like greit å få seg noen timers søvn underveis.
Jetlag er medaljens bakside når en reiser langt mellom ulike tidssoner. Det blir heller ikke lettere å takle med alderen. Noen timer med sterk sol hjelper definitivt for å raskere tilpasse se en ny lokal sone. Reiser jeg kun sammen med voksne og har betalt en 20k pluss minus for en business lang reise for ferie så ønsker jeg som andre her har nevnt å nyte alt som tilbys. God drikke (teste det meste av vin som tilbys ) mat og gjerne en film / bok. Sove får en gjøre et annet sted. Har vært heldig og reist med 380 noen ganger og da er det jo veldig artig å tilbringe noen timer i baren. En annen ting er at reise om natten ofte ikke tilbyr fullverdig middag men kun frokost. En god middag er jo alltid hyggelig å få med seg når en reiser i c. Ja takk, mest mulig dagfly. Samtidig reiser en med poeng i disse dager så er en jo bare glad for å ha klart å fått plass.