Hva er deres erfaring med ViaTrumf.

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Fredrik81, 18. des 2015.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,167
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har hittil sverget til Hotels.com pga Viatrumf og rewards. Det må nå revurderes sterkt. Får bruke opp rewards-nettene jeg har, og begynne å booke gjennom Expedia. Eller er det andre løsninger som gir bedre opptjening av poeng?
     
  2. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Hatt 12 hotellreservasjoner gjennom Expedia hittil i år, og alt fungerer som smurt. Det tar sin tid, men alt kommer a konto tilslutt :)
     
  3. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du tar med Expedia og Hotels.com sine reward-programmer i reknestykket så er nok ViaTrumf + Hotels.com framleis best. Reknestykke (tar utgangspunkt i 10 netter à 1000.- per natt):

    ViaTrumf Rewards (5,5%) + Hotels.com Rewards (10 overnattingar = 1 gratis) = 550.- + 1000.- = 1550.-

    ViaTrumf (7%) + Hotels.com = 700.-

    ViaTrumf (9,5%) + Expedia Rewards (1 poeng per 4.-) = 950.- + 2500 poeng (3500 poeng = 250.-) = 1200.- (hvis du legg godviljen til)
     
    Xflipper liker dette
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Spørsmålet blir da hvordan man verdsetter ebpoengene. For de fleste er 1kr trumf kanskje 3,5kr eller høyer når en konverterer. Jeg kommer nok til å gå for Expedia fremover.
     
  5. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Kva legg du til grunn for denne verdsettinga? Eg har vere med på at 1 trumfkrone > 1 krone, men 3,5x større?

    Ei trumfkrone = 13,89 eurobonuspoeng
    Ei krone = 5 eurobonuspoeng om du kjøper frå SAS.

    13,89/5=2,778.
     
  6. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Regner med han tenker verdien om du bruker den på LH F med feks CT. da blir 1 Eb verdt veldig mye.
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    1 EB-poeng er aldri verd mer enn det til enhver tid kan kjøpes for.
     
    Kjakan liker dette
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mener ebp har verdi utfra hva du bruker de på. Kjøper du en smuudi for 1000 poeng er 1000p=30 ish kroner i verdi
    Bruker du derimot 10000p på en tur til Svalbard har poengene mye høyere verdi i mine øyne ;)
     
    RoadKing, Fredrik81 and 1884derby like this.
  9. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig... Er ikke hva man betaer for poengene som betyr hvor mye dem er verdt. Men hvordan man bruker poengene som avgjør..
     
    RoadKing liker dette
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    For all del, men jeg mener at en beslutning om hva poengene er verd når vi snakker om hvordan vi skal planlegge kjøp eller liknende må ta i betraktning av hva en "risikofri" pris på poengene er.
    Dette vil være prisen SAS selger de for. Det vil aldri aldri aldri være verd å betale mer enn det SAS selger poengene for, selv om du flyr LH F hver dag før frokost. Du kunne jo da heller kjøpt poengene direkte. (Ja, det sikkert en grense på antall poeng du kan kjøpe, men det endrer ikke poenget i særlig grad)

    Antar du ser hva jeg skal frem til ?

    At de når de brukes er verd noe annet er en helt annen diskusjon.
    Statuspoeng har jo også selvfølgelig en annen verdi om man trenger de.
     
    Xflipper and afirm like this.
  11. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Eg ser kva du meinar, men eg ville likevel ikkje verdsatt eit poeng til meir enn eg kunne kjøpt det for.
    Om eg kan kjøpe 14 eurobonuspoeng for 2,5kr frå SAS, so ville ikkje eg ha verdsatt di trumfkrone til meir enn 2,5kr.

    Kva nytteverdi du har av å bruke poenga er sjølvsagt noko anna, mine berekningar baserar seg på anskaffelsesverdi.


    EDIT: Med andre ord, ca det @Are akkurat sa. ;)
     
    Are liker dette
  12. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Brukte Are sin 25øre poenget x13,89eurobonuspoeng= ca 3,5kr.
    Ek 100 000eurobonuspoeng gir det en biz tur til ca 25 000kr.
    Eventuelt har du en CT så kan du ta deg en tur i First som ville ligget på 70-80 000kr, ved kun å bruke 95 000eurobonuspoeng.
     
  13. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    No er jo EB-poeng sin verdi høgst subjektiv, men for min egen del er verdien av 1 EB-poeng 11 øre. Dette basert på ein samanlikning mot kva det kostar å kjøpe billetten "cash" (har kun brukt business class interkontinentalt som utgangspunkt, som er mest aktuelt for meg). Avgifter ved EB-booking (eit snitt) er også tatt med. I tillegg bør jo EB-bookinga være minst 1000.- billigare enn cash, sida du ikkje tjener opp poeng på denne mens du gjer det ved ein cash-booking.

    Men dette reknestykket er jo forskjellig for kvar enkelt, alt etter kva type EB-bookingar du pleier å gjere og kvar du ynskjer å reise. Så min anbefaling er å lage eit reknestykke for deg sjølv, i staden for å høyre på kva andre meiner verdien av eit EB-poeng er :)

    Som eit eksempel er dette metoden eg brukte for å rekne ut ca. verdi av forskjellige bonuspoeng: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MYty6T0B1eRFqBLUmBQf34PFktQgQHO1JCtbKCsJcQA/edit?usp=sharing

    Merk at dette er eit reknestykke gjort for ei tid tilbake, før diverse devalueringar og auke i flyprisar.
     
  14. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Et regnestykke som er relevant i dag uten CT eller annet er jo feks OSL-EWR med SAS. Prisen ligger stabilt på omtrent 22500 i Z klasse.
    22500/100000=22,5 øre

    Er enig med at 1 EBP er subjektiv og avhengig av hva det brukes på;)
     
  15. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er riktig at bruken avgjør verdien, men vil tro at Are sine 25øre i snitt ikke er langt unna for de fleste her inne. Tar man f.eks utgangspunkt at man vil benytte seg av å by på oppgraderinger så er verdien 20øre, sa da er min subjektive vurdering at 11øre ikke stemmer for meg.
     
  16. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Dersom du meiner at poenga er verdt over 20 øre so bør du springe inn på sas.no og kjøpe 60.000 ekstrapoeng (er det maks antall for eit år?). Om du meinar at poenga er verdt 25 øre so tjenar du 3000kr. :)
     
  17. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Kunne tenke meg en tur til MEX i Lufthansa sin First. Hadde jeg da manglet poeng så hadde jeg lett kjøpt det jeg manglet. Har CT og da er prisen for turen 150k ebp pluss avgifter kontra det å legge ut 174 000kr på flybillettene for to personer. Da er verdien ca 1kr per poeng ved dette kjøpet. 20øre er heller ingen upris, som sagt så er det 20øre man får for poengene dersom man bruker disse på by på oppgraderinger. 10 000ebp = 2000kr.
    Om du kjøper deg en tur til EWR i go og svir av 60k per hode og samtidig kjøper drikke varer for ytterligere 15k per stk så vi dere også bruke like mange poeng som meg, men kanskje ha kjøpt varer/tjenester tilsvarende 7-8 tusen tilsaman og da er vi nede i 5øre per poeng. Da vil det ikke være god butikk å kjøpe disse poengene.
    Poenget mitt var bare at 1kr trumf for mang har en høyere verdi etter konvertering og at de da bør vurdere Expedia kontra hotels.com
    La oss si at du om samboer/kone skal på ferie. Du har booket. Begge inn på SAS pluss med poeng totalt 80k. Da er 4000kr for å få seg biz seter for begge tur-retur ikke så galt.
     
    Last edited: 31. aug 2016
  18. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det var gode tilbud du har fått. Med dagens svake krone så må en vel punge ut litt mer. Typisk SAS biz tur-retur i lav sesong vil vel ligge på rundt 24 000 per stk. Ved bruk av CT og ved å fly First så går vel bruks verdien på poengene opp. Blir også vanskelig når en ikke sammenligner flybillett prisen med det selskapet man faktisk flyr med da routing og kvaliteten varierer mellom produktene.
     
  19. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, som eg også skreiv så gjorde eg dette reknestykket når biz-prisane kanskje var på sitt aller lågaste, så verdien har nok auka noko.

    Og dette er jo også sjølvsagt tilbudsprisar, ikkje normale prisar, men for MEG som har moglegheit for bookingar langt fram i tid så er det reelt å få cash-bookingar til desse prisane (f.eks. QR sine jevnlige tilbod).

    Og som tidligare nevnt må eg ta med avgifter for EB-booking og mangel på opptjening av nye bonuspoeng med i samanlikninga.

    Det er nettopp i denne samanhengen eg har satt opp denne oversikten: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1uxyQLdfsFaADd_Vm59BPSSB_tt4jzXURbarICxeUj2c/edit?usp=sharing for å halde ein viss oversikt over kva ein kan få kjøpt ein biz-billett til ein spesifikk destinasjon for, og korleis prisutviklinga er.

    Men som eg igjen prøver å poengtere, dette er høgst individuelt for kvar EB-brukar kva verdien av 1 EB-poeng er :)

    Eg gjorde berre ein samanlikning av dei 3 moglegheitene for hotell-bookingar gjennom ViaTrumf.

    Men som også fleire andre her poengterer så synes eg jo det vil være merkelig om verdien på poenga for kvar enkelt er høgare enn det SAS sel poenga for (1EB=20 øre), med unntak av spesielle tilfeller.

    EDIT: Orsak om dette er å drifte vekke frå topic i overkant mykje. Burde kanskje være oppretta ein egen tråd for diskusjon om verdi av EB-poeng?
     
    Robert H and Fredrik81 like this.
  20. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    For moro skuld gjorde eg no ein test. Star Alliance award-bookingar i biz class målt opp mot Qatar sitt pågåande salg.

    Har tatt utgangspunkt i drøye 2000.- i avgifter og knappe 1000.- i "bonustap", så tilbudsprisen er satt 3000.- lågare enn Qatar sin.

    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1d78pgU0wrIrkDqyXodzXM1ZbIxe-MrWIKKJExfTD-jE/edit?usp=sharing

    Resultatet vart akkurat det same som eg rekna meg fram til for nokre år sida, med utgangspunkt i destinasjonar eg var interessert i, 11 øre.

    Dette er sjølvsagt Star Alliance-biz målt opp mot Qatar-biz, så det er ikkje same produktet. Men eg har vanskjeleg for å sjå at Qatar-biz skal være eit mindre attraktiv tilbud.
     
    Robert H liker dette

Del denne siden