Hva er egentlig en LCC? En sammenligning av SK vs DY

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Rscott, 14. des 2023.

  1. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,724
    Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Definisjon
    ChatGPT: Et lavprisflyselskap (LCC) er et flyselskap som vanligvis har lavere billettpriser og færre bekvemmeligheter sammenlignet med tradisjonelle fullservice-flyselskaper, og fokuserer på å minimere driftskostnader. Ha denne i bakhodet når (hvis) du leser videre på dette laaange innlegget.

    Jeg reiser nesten utelukkende med SAS innaskjærs og andre *A-selskaper utenfor mødrelandet. Norwegian har jeg kun flydd en håndfull ganger det siste tiåret, og var derfor spent på å sammenligne selskapene hode-mot-hode over samme strekk på en seks timers tur intra-EU, innenfor et relativt kort tidsrom.

    Bakgrunnen er at kona og jeg hadde booket oss en tur til LPA forrige uke for å kvitte oss med overskuddsferie. Betalt DY ned og SAS Plus bonus hjem.

    TLDR: Forskjellen er ganske oppsiktsvekkende, både i kvalitet og kostnad, og ikke i favør av fullservice-selskapet.

    Som nevnt fant vi bonusbilletter i Plus hjem for 30.000 poeng (FP4), der betalte billetter ville kostet nærmere 12.000 kroner for de samme setene. Da har SAS lagt listen høyt synes jeg, selv om det i realiteten bare kostet oss 280 kroner i skatter og avgifter, samt en ukjent alternativkostnad opptjent på trippeltrumftorsdager.

    Prisen til Las Palmas i bestillingsøyeblikket for to pax var ca 11.000 for SAS mot 3.500 hos Norwegian, inkludert bagasje, setevalg og mat. Det ble DY. Så kan man innvende at prisen hos SAS var for ekte Plus, mens DY var for Lowfare+. Greit nok, men les gjerne videre og vurder selv om klasseforskjellen er verdt de ekstra mærene med lax.

    Om du fortsatt henger med gir vi oss hen til en fullstendig subjektiv vurdering av SAS Plus vs DY Lowfare+:

    Komfort
    Det er nok noe bedre benplass hos SAS. men ellers ganske lik sittekomfort. For oss relativt kortvokste som sitter med beina rett ut, uansett avstand til setet foran, spiller benplassen mindre rolle. Stabilt god og rask Wifi lenge før baklengsdytt hos DY for 150 kroner/pax. Det var gratis pga status hos SAS, men fungerte først etter to timer, og da med dårlig kvalitet og stadige kunstpauser. Forklaringen fra besetningen var at signalene treffer haleroret på nordgående ruter. Dem om det. Jeg betaler heller 150 kroner for strømmekvalitet hele veien enn en gratis, og i beste fall sporadisk snegleforbindelse.

    Mat
    Klasseforskjell. DY serverte en veldig god og varm kyllingrett med saus, potetgrateng og grønnsaker som vi faktisk ble mett av. I tillegg en helt grei sjokoladdemousse til dessert. SAS overrasket med en iskald bittebittebitteitteliten sashimi med knusktørr couscos og en steinhard krem av noe slag. Ekstra salt og pepper, f.eks. i form av sånne småposer man lett blir bortskjemt med på på fly, var forbedret bort. Det eneste tilbehøret i boksen var kniv, gaffel og skje i tre (hva faen var skjeen til?). Men vi fikk da noen små tørre kjeks i klimavennlig plastpose (no bread for you!). Og to biter sjokolade. På seks timer. Nøttene og sjokoladekulen vi skamløst beordret reddet oss fra marasmus, men det er faktisk første gangen vi har kjøpt oss en pølse på Gardermoen.

    Drikke
    Vi brukte ca 1000 kroner på seks småflasker champagne hos DY nedover (ja, champagne - ikke cava som SAS tilbyr), men vi gikk fortsatt nesten 7.000 kroner i pluss på turen sammenlignet med SAS. Det kunne blitt dyr cava, si.

    Service
    Knapt sammenlignbart. Gardinen var vidåpen hele veien hos DY, og de kom 4-5 runder med "tralla". De var ellers tilstede hele tiden for bestilling om vi ønsket å kjøpe mer. Hos SAS var besetningen som vanlig godt skjult bak gardinen store deler av turen, med unntak av to strafferunder med henholdsvis mat og drikke og snacks og drikke. Det gikk riktignok greit å våge seg frem til intimsonen bak gardinen og raske med seg et par cava tilbake til setet. Så Plus(s)for det.

    Oppsummert
    7000 kroner forskjell på disse to opplevelsene er på grensen til hairdropping. Spesielt når den rimeligste erkjenner å være low cost carrier, mens den andre mener seg å være et fullservice flyveselskap. Uten EB-opptjening, kul diamantbagasjelapp, bonusturer og alliansefordelene hadde jeg aldri, og jeg mener aldri, kommet på tanken å kaste pengene mine etter SAS. Men det er jo meg da. Og jeg er bonusnisse.
     
    Last edited: 14. des 2023
    Teknolai, NoLimit, Are and 24 others like this.
  2. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,568
    Likes mottatt:
    4,139
    Bonuspoeng:
    113
    Godt skrevet. Jeg syns så absolutt SAS er konkurransedyktige på 330, 350 og sikkert 321LR som jeg fortsatt har til gode å prøve, når det kommer til resten av flåten så føles det veldig LCC ut. Men så var det dette med allianse, poeng osv da :)
     
    OyvindN and Rscott like this.
  3. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,724
    Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Er helt enig. SAS business IC er i en helt annen klasse. Faktisk veldig bra.
     
    braathens safe and OyvindN like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Meget bra innlegg @Rscott . Som @Flyrlavt sier så er SK IC (iallefall hardware) i det absolutte toppsjiktet. Men det de leverer på europarutene er en vits.

    Og slik kommer det til å fortsette så lenge vi som kunder aksepterer å betale i bøtter og spann for et rævva (unnskyld fransken) produkt.

    Produktansvarlig eller hva det er i SAS må jo juble over at vi er villige til å betale så mye for så lite.

    Jeg har sluttet å fly SAS til GranCa, der blir det enten Iberia eller TAP via hhv MAD/LIS. Visst er det omvei og tar lengre tid, men Biz de leverer er faktisk biz. Attpå til konkurrerer de på pris!

    Jeg tror SAS kommer til å få seg en liten overraskelse når de nå forlater *A. For min del har jeg booket en IC Biz med selskapet i mars for å ta siste legget mot det som da blir LTG.

    Da har jeg vært EBG i 18 år, dessverre med et par strategiske hull i opptjeningen. Etter det har jeg ingen incentiver til å betale dyrt med SAS lenger enn at jeg evt kan bruke poeng, som kommer via helt andre ting enn flyturer. Og det blir jeg nok å gjøre, der hvor poengreiser er å oppdrive (storbyene sør i Norge).

    Jeg skal ha LTG, den er grei. Men når SAS tar overgangen til SkyTeam så blir det også overgang for meg. Hadde det ikke vært for at engelskmennene insisterer på passkontroll på transit, så hadde valget vært klart. Ja for jeg vet ikke om jeg ønsker å forbli i *A heller, savner BA og OneWorld fra gamle dager.
     
  5. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    2,206
    Bonuspoeng:
    93
    Egentlig betyr vel LCC - Low Cost Carrier - altså ikke lavprisselskap, men lavkostselskap. Jeg husker at Bjørn Kjos var veldig opptatt av det i et foredrag jeg hørte på:

    Norwegian er ikke et lavprisselskap, vi er et lavkostselskap. I noen tilfeller kan det bety at vi kan tilby lavere priser, men det handler om å holde kostnadene nede og ha flyene mest mulig i luften.
     
    RoadKing, Rscott, OyvindN and 3 others like this.
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,025
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    I Norge flyr jeg SAS, men når jeg skal til Europa bruker jeg Lufthansa Business (de flyr fra BGO). Jeg flyr ikke SAS på grunn av elendig service og ubegripelig høy prising.
     
    Frode789, Kristian, Wiolenze and 3 others like this.
  7. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,329
    Likes mottatt:
    2,301
    Bonuspoeng:
    113
    Informativt innlegg! Jeg flyr faktisk selv DY til LPA og SAS tilbake nå i julen. Skamdyre billetter, men det handler nok mest om sesong. Norwegian var selvsagt billigere opp igjen også, men med svært ugunstige flytider for oss med barn,

    Når jeg reiste mer i jobben før, ble det stort sett DY i Norge, Norden og Europa, med innslag av SAS. Syntes det gikk helt fint, med unntak av manglende poeng, så klart. Eneste jeg konkret savnet var gratis lounge. Har stort sett opplevd CC på DY som betydelig bedre enn SAS.

    Så til prising: Som folk her sier, intra Europa fremstår SAS som dårligere, men prisene hårreisende høyere enn DY. Kan forstå dette på rene turist-destinasjoner hvor DY stort sett har flere avganger enn SAS, men det har som regel vært samme historie på storby/biz-ruter. Virker som SAS ikke har forholdt (og forholder) seg til konkurranse i det hele tatt. Dette tror jeg det nåværende regime kan endre på når fokuset på Chapter 11 trappes ned.

    Til sist: Jeg savner Flyr. Herlige, moderne fly og crew (moderne crew = under 40). De var virkelig en blomst i LCC-land og jeg tror de kunne tatt mye andel fra både Norwegian og SAS om de ikke hadde fått longcovid og dødd.
     
  8. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    997
    Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Her kaster jeg meg på hva andre også nevnet. Hardware er slettes ikke dårlig, men det jeg har blitt servert i luften av SK C er ikke mye å skryte av, hverken ut eller inn av egen hub.
     
    Trent600 liker dette
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig interessant tema.
    For ca 1,5 år siden booket jeg en kreativ rute til LPA for å unngå disse 10 000 kr pr pers pr vei billettene i høstferien..
    Vi fløy Austrian ned og Edelweis tilbake i økonomi.

    Austrian leverer alltid ok, husker ellers ikke så mye fra den turen.
    Men det som overrasket meg meget positivt var Edelweis. De serverte god mat på turen, det var greit med drikke og de var ute med tralla flere ganger enn hva SAS gjør på en flytur som er 2 timer lenger.

    Jeg vil gå så langt som å si at SAS plus ikke gir noe som helst merverdi enn Edelweis økonomi.

    Det er trist at jeg må skrive det da jeg virkelig skulle ønske at SAS var i toppen på kvalitet og opplevelse, men det er dessverre ikke slik.
    Har hatt mange gode turer vel og merke, men har også hatt en god del turer hvor man føler at man går i veien for crew og de nok hadde hatt det bedre uten passasjerer..
    Full forståelse for at det kan være stress å være CC, og at de kanskje er 1-2 personer for få i kabinen, men likefullt.

    Min kanskje kjipeste opplevelse var dog SK C. HKG-ARN, her var det helt klart et muggent crew som absolutt ikke var fornøyd. Skal si at det løsnet litt underveis etter all mat var servert og de fikk roet seg ned, men fortsatt.
    Dette var i samme tidsperiode hvor det ble kuttet antall crew på flyet, så de var helt sikkert stresset av det. I tillegg skulle de servere all mat på brett og ikke fra noen tralle, så de måtte løpe frem og tilbake fra gally med en og en porsjon til en full C kabin...
     
  10. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,724
    Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    En liten oppdatering. Jeg skal til Las Palmas igjen om et par uker for å jobbe derfra en liten periode. Billettene blir betalt av jobben, og jeg kan velge hva jeg vil fly. Kona forlangte direkterute med Norwegian. Hun nektet å fly med SAS, statusopptjening eller ei. Så sånn har det altså blitt. Spørs om diamantstatusen henger i en tynn tråd.
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Må dere fly sammen?
    Har du vurdert ny kone?
    ;)
     
    Kristian, Cumulus, Storbaba and 9 others like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Må si meg enig med @Are , sett kjerringa på Norwegian og book deg selv via Madrid i Iberia proper biz. Hjelper dog ikke på diamantstatus, men en brukbar start på OW status :)
     
    Rscott, Are and holmen like this.
  13. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,329
    Likes mottatt:
    2,301
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fløy DY ned og SK Go opp nå i jul/nyttår. DY kom bedre ut av det.

    SK stilte med nye betalingsterminaler som ikke støttet Amex eller betaling med EB (som personen bak meg ville betale drikken med), de hadde ingen mat til salgs (bare snacks) og et av crew var så sur at jeg tror hun må ha jobbet i Ryanair. Renholdet var også forferdelig, men dette var nok en konsekvens av vær i Norge og forsinkelse. Det positive med SAS var at maskinen var ny og to andre crew som virkelig skinte.
     
    Rscott, Are and NoLimit like this.
  14. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,724
    Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Hver dag, Are. Hver bidige dag.
     
    tobeornot999, Cumulus, Are and 2 others like this.
  15. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,724
    Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Vurderte TAP. Fant faktisk business for 5700 kr for to personer den dagen vi drar. Men 17 timer layover i Lisboa var no-go.
     
    RoadKing liker dette
  16. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,316
    Likes mottatt:
    9,196
    Bonuspoeng:
    183
    Neste gang tar du denne og booker bord her.
    https://maps.app.goo.gl/MzQA56C5gd423cwV6?g_st=ic
     
    RoadKing and Rscott like this.
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,025
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sitter og vurderer en reise til Alpene i april, BGO-MUC-BGO, de samme dagene. Dvs DY flyr om fredagene, mens de andre er lørdager.
    Billigste reise er med Lufthansa Business: 3452 kr (Økonomi 1757 kr)
    SAS Go Smart: 4138 kr
    Norwegian LowFare: 3806 kr.

    Hva skal man velge?
    Ulempen med Lufthansa er at det er direkte, til gjengjeld lounge på BGO
    Ja, ja ... vanskelig valg?
    Nei, men det er jo noen som tror at SAS er bedre og DY er LCC
     
    Sonictravel, holmen, NoLimit and 2 others like this.

Del denne siden