En interessant tanke. Hva gir F som er verd å betale 3x C prisen? I utgangspunktet er veldig mange C-produkt såpass bra at det er vanskelig å finne en god grunn til å betale for F tenker jeg. Min opplevde forskjell er noe mer personlig service, bedre mat og vin, og åpenbart skjerming fra de fleste andre passasjerer. Kan på mange måter se for meg at de som betaler jevnlig for F er de som ønsker å fly mest mulig uten å bli sett. Eksempelvis kjente mennesker. Mulig også andre gjør det rett og slett fordi de kan, type mektige mennesker høyt i næringslivet/politikk. Dette handler kanskje også om å vise makt. Flere selskap dropper ut F og legger inn Premium eco, dette gir på mange måter god mening, da det er stort hopp mellom Y og C samt at Y skrubbes ned til det minimale. Noen tanker rundt tema?
Godt spørsmål og jeg er på samme tanken, for prisen er merverdien for liten. F handler først og fremst om å vise det ypperste et flyselskap kan levere, men det selger dårlig til de jevne forretnignsreisende. Samtidig nevner du at flyselskap etter flyselskap kutter vekk F, jeg vil dra det så langt at produktet kommer til å dø på sikt. De stadige forbedringene på business class underbygger dette, Qatar lanserte nylig forbedringer på business soms trekekr konseptet enda lengre. Alt i alt så rår pengene, det er sjeldent F er full, samtidig som vi alle her inne jakter på en tur i F med bonuspoengene, så hele konseptet kan umulig lønne seg. P.S. Nå ser jeg bort fra BAs business class som jevnt over ikke ser imponerende ut, der har jeg nesten en grunn for å kjøre first.
Jeg tenkte faktisk det samme, når jeg bestilte tur til Singapore i juli, om jeg skulle velge F en vei å C hjemover istedefor C - T/R. Dette gjelder Emirates.. Sist gang jeg fløy så ble jeg oppgrader gratis til F fra C... Fikk gratis oppgradering til F sist jeg fløy med Emirates! En artig opplevelse, men føler man får såpass god service / mat +++ i C at prisen for F er ikke verdt det... Men dette er min mening...
BA har et bra produkt i CW. Når det gjeller F så tror jeg det er fåtall av personer som betaler dette av egen lomme. Det tas vel via firma som fører det som en utgift og da er det mindre spørsmål hvem som betalte hva. Og det er som dere sier, det er nok status og skjerming som må være hoved grunnen til å ta turen i F. For oss dødelige så er det lite forskjell mellom C og F, men når man har skjangsen til å bruke poeng så må mann gå for F om man har muligheten.
Enig med deg i det du oppsummerer Are. Dessuten, får vår del. At vi velger å bruke våre CT på F handler i første rekke om følelsen av eksklusivitet. At du er en av svært få, som du får med f.eks LH F tetminal og 2 eller flere som server deg i en kabin med maks 8 pax, oftest færre, noen ganger alene. Vi merket stor forskjell på TG F MUC-BKK hvor det var 6 pax og 3 attendants og returen BKK - FRA hvor det var nesten dobbelt så mye pax. Selv om hardware og bakkeopplevelsen også er forskjellig innså jeg der og da, at eksklusiviteten man opplever som en av få er det som virkelig utgjør forskjellen på C og F.
Støtter majoriteten her. F er neppe et produkt som overlever på sikt. Det er kun et bittelite marked med noen få kjendiser og kanskje noen sjeiker som betaler for dette. Jeg har fått flere oppgraderinger til F når det er fult i C. Mitt inntrykk er at gjelder majoriteten av de andre som sitter der også. Det er jo ingen bedrifter som betaler F billetter. Men at det er morro å kunne invitere kona på CT tur i F er det ingen tvil om
Har nettopp hatt min første F tur med BA i A380. Har tidligere fløyet flere ganger med A380 i CW. Jeg kan komme med en rapport etterhvert. Så følg med! Følg med!
En viktig poeng for oss her inne er jo at vi i stor grad får "gratis" poeng. Vi kan bruke de på F eller C alt etter ønske, og disse poengene, sammen med CT spesielt, gjør at vi kan unne oss F billetter. Vi skal vel være ydmyke nok til å innse at vi som gjør dette fint kan krone oss selv som verdens topp 1promille mest heldige mennesker (ingen moraliserende baktanker her). Og ikke minst, forskjellen mellom C og F er relativt beskjeden i poeng sammenliknet med kontanter. For min del tror jeg ikke at jeg kunne kjøpt F billett uten å bli svimmel. Mye annet gøy disse pengene kan brukes på.. Men for poeng er det jo helt fint, disse poengene har jo egentlig ingen annen verdi enn å fly for, og med den tiden som man har til rådighet så er det vel fint å bruke mange på en gang..
Sjeiker og kjendiser har vel privatjets De jeg så på min reise var i hovedsak to grupper. A)Menn i alderen 40-60, dresskledd og tydelig en som er vant med slike reiser.(Antagelig CEO som sitter på lønning og bonus godt over 10mil.) B)De som har blitt oppgradert(poeng eller pga status) eller på annen måte har kjøpt reisen for poeng. Nå er jo grunnlaget mitt meget lite. Og ja jeg så også at gruppe A er alt for liten til at det er grunnlag til å beholde tilbudet slik det er i dag. Tror også det blir solgt med Eco+ eller C i tiden fremover.
Enig her, selv om du mangler gruppe 3. Unge rike mennesker.. Spesielt på Lufthansa JFK-FRA var det er par karer som åpenbart ikke hadde første tur i F. Han ene var på fornavn med alle i F-loungen og hadde fast bord der velkledd herre, med sære sko. Så var det en litt mer rufsete kar, som umiddelbart fremstod som en velbemidlet kunstner eller noe slikt. Ellers tror var det nok en og annen relativt ung riking (bl.a.en mor med barn på 4-5år) og en blogger som jeg så på vår tur. Bloggeren var garantert poengflyver, og grådig nok til å stjele headsettet fra ANA..
Jeg tror de fleste i kat A = Kat B .....betalt billett av firma men flyr mye ergo oppdraderes ofte. Bortsett fra familieeide firmaer som vel kan bestemme selv hva de vil betale så er det ingen bedrifter som gir F billett på forretningsreise - heller ikke til CEO. Det tar seg ikke godt ut ovenfor aksjonærene Typiske store amerikanske selskaper har > et visst nivå i org og > 5-6 timer flytid = Biz. Allt annet Eco.
Er nok mange som får oppgradering av disse CEO også, og sikkert mange som kjører corporatejets for at kosten ikke blir like synelige på enkelt individene. Og når man betaler f.eks 100mil dollar i bonuser til lederen av et firma så er det vel ingen som lurer på hvorfor en reise til Europa kostet 15 000dollar. Vil nesten tro at det ligger en forventning eller noe skriftelig om hvilke klasser man flyr. Går selskapet dårlig så får de vel gå ned til en fleksibel C som da lett oppgraderes til F. Som sagt snakker kun av den lille erfaringen jeg har. De setene som var tatt 3-4uker før var som regel Eldre herre i dress, som jeg antar har betalt for dette, og som tok alt som en selvfølge, ikke et øyebryn ble løftet. Så har vi resten som fylt opp cabinen til randen og som hadde stjerner i øynene, og som takker og bukker for det minste, og som smilte helt rundt.( Jeg var nok i den gruppen).
Dette kan vel i teori også være et forhandlingspunkt i ansettelsen. Kjenner et eksempel hvor alle i bedriften fløy eco utenom en kar som hadde fått det kontraktsfestet av han skulle fly business..
Jeg tror dere undervurderer antallet 'der ute' som flyr F for cash. Selv om F er under press fra to kanter, de som kan, men syns C er greit nok, og de som heller flyr privat, så er det faktisk fortsatt et anselig marked med nok midler til en F-tur i ny og ne. Eller, alltid. Ønske om mer plass, skjerming og bedre muligheter til å sove / jobbe er viktigst. Sjampis og mat vil alltid være bedre på bakken, uansett. Stereotypien med sjeiker, kjendiser og rockestjerner i F stemmer ikke for min del. De flyr nok F mange av dem, men det er ikke de som utgjør markedet. Det er 'helt vanlige' som flyr ofte, og langt, som utgjør kjernen. På mine turer i F, både betalt og med poeng, har jeg ofte vært på C-safari ikledd pysj og med sjampis i hende. Det føles godt å komme 'hjem igjen' etter en slik utflukt. Uttalelser til crew som: "was, es gibt mehr als 8 sitzplätze?", mens man finner tilbake til 1K, viser tyngde. Merverdien er der, men det er ikke alltid lett å se den. Noen syns, tilsvarende, det er galskap å oppgradere til Plus. Og, forskjellen er ikke alltid 3x, heller. Det er mye F-tilbud ute og går. Som kanskje skulle tilsi at alt jeg har skrevet over ikke stemmer, men...det gjelder å rekruttere nye.
Merverdien er jo også det mann opplever i tillegg til selve flyreisen. BA sitt First Class kan jo ikke måle seg med LH sine lounger og biltransport. Men så er vel prisen også mer overkommelig på BA. Jeg er ikke spesielt opptatt av viner, selv om jeg drikker vin hele tiden Så lenge den er tørr, er jeg ganske fornøyd. Og ikke drikker jeg brunt brennevin heller. Men tar mann med alt mann kan nyte fra A til Å og deler antall timer man nyter, på prisen så ser man jo hva det koster pr time. Og en ting til. Kjøper man en First billett lang tid i forveien og har fått en bra pris. Kan du gå og glede deg i flere måneder til denne begivenheten. Verdt litt det å
Jeg vil tro at 99,9% av de som reiser ikke søker på F reiser, på lik linje med at samme prosenten av de mest aktive her, på et tidspunkt har kjøpt F for penger eller i det minste har vurdert dette. Jeg tror også man må være 1)Gal som de fleste her inne. 2)Svært godt bemidlet for å kunne bruke 10ganger prisen for å sitte i F kontra Eco.(Eventuelt 1 og 2). Når det kommer super tilbud så kan jeg forstå å det strømmer til noen forum deltagere, men tror de færreste privatpersoner planlegger å reise i F til en destinasjon uten at det kommer i form av et spesielt ønske om å fly F eller at destinasjonen er relativt rimelig i F. De fleste her inne er vel enig at det er ikke verdt å betale det dobbelte for å fly F vs C, om man ikke trenger skjermingen eller som de fleste her at feberen overgår fornuften.
Det å glede seg i flere måneder var oppskrytt for min del, måtte vente 4mnd og det var ca 3 for mye syns jeg
Har kun en opplevelse med F. Det var kortere strekning med Singapore air. Elsker Qatar, Emirates i c, spesielt med de hyggelige prisene som har vært de siste årene. For meg var det lounge opplevelsen i Singapore som var størst med å fly first. En helt annen divisjon etter ord bus lounge. Spesielt var det den unike personlige servicen. Det er også dette jeg føler de som har reist Lufthansa f opplever. Syntes det er fantastisk at det finnes valgmuligheter i markedet. Som det er sagt ovenfor vokser antall milijonærer under 30 år enormt, jf Kina, dette er personer som liker å bruke og vise cash. First vil nok fremdeles være et produkt, men har mer tro på at de øker antall bus seter på bekostning av eco seter. Syntes det er fantastisk at en kan få oppleve f med poeng samling. Har du ikke tålmodighet nok kan det greit oppleves for 6 til 7000 på mindre Asiastrekninger. Noe av det artige med å reise er å oppleve kontraster i ulike klasser. Skulle du bare flydd f, så tror jeg gleden etter 100 flighter hadde forsvunnet litt, jf gaus teorien. Så kanskje er det vi ordinære flygale som har det artigst på reise.
Det er spot on. En F lounge er noe annet enn en C lounge. Det er her Lufthansa har truffet spikern på hodet. Jeg føler at F-loungene til LH er såpass mye bedre enn C at det forsvarer å jobbe litt for HON status. Kom litt før flighten, spis et bra måltid med god drikke. Flate ut senga med en gang du kommer ombord og sov deg frem. Egentlig et strøkent opplegg. Flyr du nok og klarer HON på C er det helt ypperlig.