Hva er sjansene for oppgradering til buisness på langdistanse med gullkort?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 16. okt 2016.

  1. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Hei,

    Jeg leser til stadighet at det er mulig å bli oppgradert gratis til buisness om man flyr langdistanse.
    Særlig viss man har EBG/EBD og reiser alene. Hva er egentlig sannsynligheten for dette?
     
  2. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Trodde egentlig dette var en EBD greie?

    Rent fortsett fra at enhver kan bli oppgradert gratis ved overbooking osv... (Selv om status gjerne vil bli trukket frem)
     
  3. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Media liker å fremstille det slik, men sannsynligheten for gratis oppgradering er i praksis svært liten. Det er høyest sannsynlighet i perioder hvor det er mange som reiser på økonomi og få som reiser i business, dvs. skoleferier, hvor mange selskaper overselger økonomikabinen. Dog er det fortsatt da svært liten sannsynlighet for at akkurat du velges ut til oppgradering av mange gull/diamant.
     
  4. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Er enig, sannsynligheten for dette er svært liten.

    Har opplevd en "Courtesy Upgrade" en gang som EBD, da fra Plus til Business. I tillegg ble jeg en gang oppgradert fra Plus til Business pga kansellert tilslutningsfly og endret reiserute. Dette er på de siste 18 månedene, med ca 24 langdistanseflygninger.

    Etter at PlusGrade ble innført (nytt system for bud på oppgradering med poeng eller penger) så virker det som om "Courtesy Upgrade" nesten har fallt vekk for EDB.
    I tillegg så informerer SAS mer aktiv om oppgraderingsmuligheter, både via mail, sms og ved oppsalg i gate, slik at sannsynligheten for at de oppgraderer kunder som betaler for det er høyere, og dermed så slipper de å gi det bort gratis.

    Har aldri opplevd oppgradering på innenlands eller kortdistanse i Europa, verken som Gull eller Diamant.
     
  5. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Enig, slim-to-none.

    Syns det @rkvalvaa nevner egner seg for litt gravende journalistikk. Kanskje en forsideartikkel? Har innføring av PlusGrade sparket bena under EBD courtesy upgrades?
     
    rkvalvaa liker dette
  6. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Enig med to siste talere. Etter salg av upg for poeng på alle mulige måter har gjort at det å bli oppgradert "tilfeldig" er nærmest mikroskopiske.

    Men for 10-15-20 år siden var mulighetene anderledes. Da tror jeg også overbookingen var mye heftigere også. Jeg husker i min karriere på flyplass, så kikket vi litt etter folk vi likte ved gaten, og ga de oppgradering. Særlig ved 907 til ewr, som var eneste langrute da.

    Så jeg lurer av og til på hvem disse journalistene er som med gjevne mellomrom kommer med tabloide innlegg om hvordan mann skal oppføre seg for å få oppgradering? De har ikke noe å lære bort egentlig, da tipsene deres minner om noe jeg kjenner i igjen fra 20 år siden.
     
    Travellingalf and snowman74 like this.
  7. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    har hatt EBG i 3 år nå, og kun en gang har jeg blitt oppgradert til pluss på EU flight.
    En gang på IC, men det var fordi Optiontown :confused: fucka opp den oppgraderinga jeg hadde betalt for og fått bekreftet.
     
  8. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Som det er nevnt ovenfor så er nok reiseperioden (dvs hvor fullt er det i eco) som betyr mer enn at du har gold. Men når det først er fult bak så blir som regel ebp/ebd/ebg prioritert.

    Nå spør du om business og det er nok helt usannsynlig hvis du har booket eco. Har du booket plus derimot så er muligheten større.

    På ferieturene med familien i sommerferie så tror jeg det er over 10 år siden vi har sittet i eco. (Med veldig bortskjemte unger som resultat....). oppgraderinger til plus skjer da ofte, og noen ganger bruker vi poeng ved gate dersom det er plass videre oppover.

    I de tilfellene der det er bedre plass i eco og det ikke flyttes noen så er det jo bare å spørre om oppgradering for poeng i lounge.
     
  9. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
  10. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner godt at SAS ønsker å selge mest mulig seter, og forventer ikke CU ved enhver anledning. MEN, når de går med EBD pax i go samtidig som pluskabinen er 55% full, så skjønner jeg ikke CU-opplegget. Meg og en til fikk heller ikke oppgradert med poeng (go--> Plus) i gate.

    Dette var nå på fredag på SK954 MIACPH. Uerfarent bakkemannskap i MIA foreløpig?
     
  11. Trarir

    Trarir Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1

    Tror noe av dette skyldes uerfarent mannskap som er redd for å gjøre feil. Fløy hjem fra Miami forrige mandag. Fikk først "denial" via plusgrade og spurte derfor ved innsjekk. Ikke mulig på min bookingklasse ble det sagt (T). Hørte ikke noe om det når jeg oppgraderte på poeng fra Oslo i samme klasse, så jeg spurte på nytt ved gaten, samtidig som jeg nok var litt mer pågående med å vise diamantkortet. Traff heldigvis en person som tok litt mer ansvar, og fikk oppgradering for poeng.

    Så lang er min erfaring med plusgrade elendig. Får alltid denial, noen ganger beskjed om at jeg ikke har nok poeng på konto selv om det er plenty. Men får alltid til oppgradering for poeng ved innsjekk/gate. Så lenge mange vil betale med poeng, er det nok ikke så stor interesse for å gi bort gratis oppgradering.

    Sjansen for CU anser jeg som svært liten. Har mer enn 600 flights med SK de siste 5 årene, og har opplevde det 2 ganger. Lufthansa har faktisk oppgradert meg oftere, 4 ganger på ca. 100 flights med SK Gold/Diamond status der de siste 5 årene. Generelt litt mer imponert over LH. Har flere ganger blitt tiltalt med mitt etternavn av personalet når det kommer rundt med servering. Kan ikke noe for det, men det er hyggelig å bli gjenkjent som "stamkunde".
     
  12. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Det skal man kjøpe hvis man vil være garantert plass i Plus.

    Som jeg skrev forventer jeg det ikke ved enhver anledning, men kun om det er mye ledig plass i Plus og etter at de har prosessert alle plusgrade's.
     
    FFlyer and Anton80 like this.
  13. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Som EBG ble jeg én gang oppgradert (sågar på reise med øverstkommanderende) fra Go til Plus på OSL-EWR. Da virket det som om Go var stappfullt, og formodentlig overbooket.

    Som EBD har jeg ikke blitt oppgradert en eneste gang, verken CU på longhaul eller på andre måter. Det eneste som tilnærmet ligner en 'oppgradering' var da jeg ble ombooket til et annet fly ARN-OSL og det viste seg at mitt sete i Go var dobbeltbooket. Da fikk jeg nådigst sitte på 3B i Plus.
     
  14. aha

    aha Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har opplevd det samme. Som EBG fikk jeg CU til SFO for to år siden, med madammen. Tror det var fullt i Go ja.
     
  15. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Kun fått oppgradert til plus 2 ganger som EBD, en gang til EWR med hele familien 4 pax, en vei, andre gangen alene til PVG, også kun en vei.
     
  16. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Har noen venner som ble oppgradert fra Go til Biz over vannet for noen uker tilbake. Det var visstnok en del overbooket og di som ble oppgradert var EBG.
     
  17. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Oppgradering har fint lite med status å gjøre.
    Det er svært få som får vanlig (opup) oppgradering.
    Noen har bra flaks på courtesy oppgradering, men i gjennomsnitt skjelden.
    Å by på poeng virker også en skjelden gang.
    Men hvor ofte kan man regne med oppgradering?
    Vel, jeg har reist med SAS siden tidenens morgen, og har hatt gull siden første året Eurobonus ble oppfunnet. Deretter Pandion siden lenge før Diamant ble innført.
    Jeg har ALDRI fått en eneste oppgradering hos SAS. Ikke EN!
    Opups skjer derfor utrolig skjeldent, eller jeg har ytterst unormal uflaks :oops:
    Moral: ønsker man å fly business, så bestiller man business billett.
     
    Tore, Xflipper and miura like this.
  18. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Samlet for 3 siste år, hvor 2 første år som EBG og siste året som EBD:
    • Tre upgrades (alle op-ups) fra Go til Plus
    • To upgrades fra Plus til Business (en CU og en op-up)
     
  19. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Er antagligvis noen som har fått en pressetur.... ;)

    Xxx.
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Det er der problemet er Kiev, du flyr business, da er det ikke mer å oppgradere til på SAS ;):D:p.

    Fra spøk til revolver, jeg har ikke en så imponerende statistikk (status) som du, men til gjengjeld har jeg opplevd flere OpUps, både lang og kortdistanse. Sist nå var da fruen og jeg var i Dublin i Mai (Go -> Plus), første gang husker jeg også veldig godt. Det var min første forretningsreise til USA, fikk da Eco -> Biz på CPH - EWR. Det var jeg veldig fornøyd med :). Det var tider, vet ikke om det er at alt var så meget bedre før, eller om det er minnet som svikter, men jeg syns det var litt mer stil den gangen i 1996.
     

Del denne siden