Hva gjør jeg med ~240 000 EB-poeng?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Nihie, 21. mars 2023.

  1. Nihie

    Nihie Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Heisann!

    Jeg er helt nybegynner på å bruke EB-poeng til noe annet enn en og annen innenlandstur. I år skal jeg til et bryllup i Brasil (Rio de Janeiro), pluss at jeg vurderer sterkt en tur til Romania (Bucharest) i slutten av mai en langhelg/uke. Men jeg har selvfølgelig også en drøm om en langtur på førsteklasse, men jeg er veldig usikker på om det er oppnåelig med denne poengsummen.

    Jeg tenker at spesielt at turen til Brasil kunne vært en god anledning til å bruke poengene mine, det hadde jo vært digg å slippe økonomi på en så lang tur.

    Relevant info er kanskje at turen til Brasil må foregå på spesifikke datoer i oktober (ankomst 13.10, departure 29.10). I tillegg har jeg sølv-status, og har SAS MasterCard Premium. Det er Lufthansa som flyr både til Rio og Romania.

    Er det noen her som kanskje har en anbefaling på hvordan jeg best kan bruke poengene best mulig?
     
    ArthurDent and watchaddicted like this.
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,709
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje det er lettest å finne reiser til Brasil med TAP?
    Hvor reiser du fra?
    Hvor mange skal reise?
    Det koster 165 000 poeng å reise t/r til Brasil i Business
     
    Last edited: 21. mars 2023
    ArthurDent liker dette
  3. Nihie

    Nihie Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

    Jeg flyr fra Oslo, og det er bare meg. Jeg har et google flights søk på OSL- GIG, og da kommer Lufthansa opp som billigste og raskeste alternativ. Selv om 7,5 timer i Lisboa ikke nødvendigvis er en dårlig ting :)

    Er TAP business bra? Jeg leste litt rundt, og så vidt jeg så ser det mer ut som Premium Economy? Men er helt åpen for at jeg tar feil her, atlså :)
     
    ArthurDent liker dette
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,709
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har reist med TAP til Brasil og det er like bra businessklasse som de fleste andre.
     
    Nihie, ArthurDent and Wiolenze like this.
  5. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    TAP har skikkelig business class seter på sine A330-900neo maskiner. Sånn sett er det like bra som de fleste andre business class seter der ute. Det noen har rapportert om TAP business er at maten og servicen ikke alltid er like bra. @Eddie47 har imidlertid god erfaring så jeg tror neppe du gjør noe galt med å velge dem.

    Jeg tar regning for at du ikke har Amex. Et alternativ her kan være å gå til anskaffelse av det (premium eller elite) slik at du kan tjene opp Companion Ticket (CT) før du begynner å bruke av poengene dine på intercontinentale (IC) flyvninger. CT gjør at du kan fly to for prisen av en, eller alternativt fly alene til halv pris. Slik at en bonustur til Brasil som egentlig koster 165000 poeng da vil koste deg 82500. Altså får du dobbelt så mye igjen for poengene dine. For å få CT må du ha et forbruk på kortet på NOK 150.000,- per år. Går du for elite får du også 20000 statuspoeng som teller mot Gull og Diamant hos SAS.

    TAP har også meget bra opptjening på kjøpte billetter og ofte svært gode priser Du får 200 % av fløyet distanse. En tur til Brasil fra Oslo vil derfor gi deg ca. 26000 poeng og du for eks. flyr til Rio. Har du da Amex Elite i tillegg har du SAS Gullkort i lommen med en slik tur siden du allerede får 20000 statuspoeng gjennom kortet.

    Og velkommen til forumet! Mye spennende her inne både av tips til bonusopptjening og reisebrev med inspirasjon til nye reisemål:)
     
    Storbaba, Nihie, ArthurDent and 3 others like this.
  6. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    Bra tips rett over angående CT.

    Jeg tror dog det er et element av timing her i tillegg. Hvis du vil reise på helt bestemte datoer til destinasjon, og ikke har noe særlig fleksibilitet på tid, ville jeg nok booket billetter som er ledige nå og ikke ventet til du har klart å omsette nok til en CT.

    Du kan i verste fall gjøre en ombooking når du har fått CT om billettene fremdeles er ledig og bruke den da, og ta med deg poengbesparelsen til en annen tur.
     
  7. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    3,052
    Bonuspoeng:
    93
    Som du etter hvert vil oppdage, er det ikke slik at en bonus-tur nødvendigvis vil konkurrere med betalte billetter i form av flytid. For de av oss som er litt over middels interessert i slike ting oppfattes akkurat det som en bonus mens den gemene hop gjerne stiller seg litt mer tvilende til slikt. Til Sør- og Mellom-Amerika er et veldig godt utgangspunkt Avianca London til Bogota. Det er nesten alltid ledige seter i business, men det er ikke alltid du vil få business videre med mindre du kan fly med Copa Airlines. Avianca har, takket være en viss nederlender SAS kjenner veldig godt, kuttet ut business internt i Sør- og Mellom-Amerika (kanskje også USA?). Dog, den lengste leggen får du i behagelig seng.

    På de datoene du har spesifisert, er det mulig å få til OSL-LHR-BOG-GIG med de to første i Plus/Business og Eco i 6 timer til GIG. Retur blir GIG-BOG-LHR-OSL, samme klasser på samme strekninger. Forbered deg på en laang dag på LHR (og besøk alle loungene i T2) og en dagstur inn til Bogota mens du venter på neste fly til GIG. Litt det samme hjemover, men da er det et relativt kort opphold for LHR-OSL.
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du reiser alene kan jo tid bare være fint. Feks fly ned til Lisboa og ha et knapt døgn der og sove på hotell og oppleve byen. Før du flyr lang legget ned til sør Amerika. Ikke dumt det på ferie.
     
  9. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Tap har etter min erfaring/vurdering et ganske så brukbart Biz-produkt. Men de er skrekkelige på claims/refund.
    Har nettopp fått avvist et helt soleklart 261/2004 krav (2 døgn forsinkelse fra GIG-LIS-OSL). Da kanselleringen skjedde fikk jeg (+ medpax) høytidelig "Declaration of irregularity" -brev med direktør-signatur, og det hele.
    Har googlet litt på problemstillingen og nettet er full av skrekkhistorier om TAP og refund-policy.

    I mitt tilfelle forsøker de seg med henvisning til at saken må tas opp med SAS ( Det var en CT / EB-bonustur .

    De er jo omtrent i samme økonomiske båt som SAS, og jeg er sikker på at deres kundebehandlere er instruert til å tøye strikken så langt de kan for å spare.
    Jeg må kjøre saken en gang til med kopi til/ eller via portugisiske luftfartsmyndigheter. Da skal de visstnok gi seg.
     
    Last edited: 22. mars 2023
  10. Nihie

    Nihie Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Nå håper jeg dette blir riktig formatert, beklager på forhånd hvis det blir tull!
    Tusen takk for grundig beskrivelse og velkomst! Men jeg tror kanskje jeg tar rådet til Henrik, siden det er viktig at jeg flyr spesifikke datoer. Men jeg skjønner at jeg bør vurdere Amex, 150k tror jeg bør la seg gjøre. Er det mange steder det ikke kan brukes i det daglige, i stedet for MC? Jeg regner med det er lurt å beholde MC for de gangene Amex ikke kan brukes? Jeg flyr jo desverre ikke i jobb lenger, og kommer nok ikke til å gjøre det på en stund, så det blir evt. bare privat poengsamling.

    Her er jeg definitivt en del av den gemene hop, så her trenger jeg jeg nok litt mer forklaring :). Jeg skjønner ikke helt hvorfor en lengre tur som du nevner over, er bedre enn en kortere tur med TAP hvis jeg får business på begge? Koster det mindre poeng, eller er det en annen grunn?

    Det er jo et nyttig tips å ha med seg i så fall! Det er fortsatt over 6 måneder til turen, mye kan skje på den tiden. "Ford you're turning into a penguin. Stop it."
     
    watchaddicted and OyvindN like this.
  11. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,826
    Bonuspoeng:
    93
    Samme poengpris. Men mer tid å besøke gode flyplass lounger + mer tid på fly med gode seter og servering = mer "verdi" for poengene, for de av oss som synes selve reisen er en større del av målet med å reise.
     
    Nihie and OyvindN like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    en EB tur koster like mye i poeng om du flyr direkte eller har opp til 8 legg på reisen tur retur.. Men du kan muligens få litt lavere gebyrer med færre legs. Så det er ikke prisen det handler om. Men om en er over gjennomsnittet glad i å fly, så er det ikke uvanlig å heller velge nytt flyselskap, eller ny flytype. eller rett og slett velge et produkt en liker svært godt, i stedet for utelukkende å fokusere på kortest mulig reisevei.

    Selv skal jeg fly litt ekstra med EVA air i august, fordi jeg digger å være ombord.
    Det ekstra legget med EVA gjør også at jeg får knappe 24 timer i Taipei, i stedet for å fly direkte BKK til SGN. Hvis en fokuserer på kort reisetid er kanskje det dumt, jeg tenker heller at en kveld i Taipei er hyggelig. Også kan jeg sove på et hotell og dra på flyplassen neste dag og få et godt måltid før jeg kommer frem. Jeg er kjent der og liker meg, og vet at tiden der blir hyggelig. Også får jeg god champagne ombord og blir godt ivaretatt.

    Så det kommentaren handler om er altså at noen(mange) brukere på forum faktisk velger å fly en ekstra lang reise, for opplevelsen skyld, fordi det er mulig og hyggelig å fly.

    Så må hver og en tenke over hvordan en vil utnytte sine EB poeng, noen vil fort fram andre vil smake en ny champagne på veien.

    Edit: og som @Henrik skriver. er det billetter ute nå og du skal dit på spesifike datoer så book nå. så kan du heller justere reisen om det slippes nye billetter du heller vil ha.
     
    Last edited: 23. mars 2023
  13. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Min opplevelse er at flere og flere tar Amex nå. Restauranter, barer, Elkjøp osv. Og tar de ikke Amex så er det som du sier gunstig å ha MC på lur. Norgesgruppen tar Amex - Meny, Spar, Joker, Kiwi. Så du skal få gjort unna dagligvarehandelen. På Kiwi har du også 15 % på frukt og grønt som gir bra konvertering over til Eurobonuspoeng (EBP) med en rate på 13,5 per trumfkrone.
     
    Nihie, OyvindN and Spielhaug like this.
  14. Nihie

    Nihie Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Ja, det gir jo veldig mening! Taipei er veldig hyggelig ja, skulle gjerne dratt tilbake dit for et nytt opphold :)

    Men i hvert fall på denne reisen går jeg nok for færre mellomlandinger, siden jeg har en dato med et program å rekke. Føler der er mer risikabelt jo fler jeg legger til. Men kjenner jeg godt kan tenke med en dag i Lisboa :) Er det best å booke via TAP sine sider? Og har det noe å si om jeg booker hele reisen i ett, eller bør jeg bestille dem hver for seg?
     
    Last edited: 24. mars 2023
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Skal du booke med cash eller poeng?
     
  16. Nihie

    Nihie Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Hvis jeg skal bruke poeng, må jeg vel booke med poeng? Men jeg har EB-poeng, så jeg vet ikke om det gjøres på en annen måte?
     
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Bruker du EB poeng kan du bruke *A søkemotoren på SAS sin hjemmeside. Hvis du ikke finner hele reisen der, men kan se alle leggene når du søker dem opp kan du ringe til kundeservice hos SAS og booke reisen der. Da kan du si fra at du ikke får booket på nett og be om å unngå telefongebyret.
    Ellers ligger det en god tråd på forum om å booke EB reiser, den kan være lur på lese på for å forstå prosessen bedre.
     
    Nihie liker dette
  18. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Nihie liker dette
  19. Nihie

    Nihie Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Takk, det skal jeg sjekke! :)

    Takk!

    EDIT: Der fant jeg ingenting på de datoene :/ Er det ikke mulig å booke med poeng de dagene da?
     
    Last edited: 24. mars 2023
  20. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer. Og det er dessverre ganske vanlig.

    Man må generelt være nokså fleksibel for å finne billetter til bestemte destinasjoner, og særlig på langdistanse.
     

Del denne siden