Hva gjør man i eksotiske......Bergen?

Tråd i 'Reisemål' startet av TJT, 25. jan 2019.

Tags:
  1. TJT

    TJT Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Skjemmes litt å bekjenne dette men jeg har aldri vært i "verdens vakreste by" (@Eddie47) (TM)

    Jeg vet det er uhørt som nordmann men har kun bodd i Norge 7 år over 3 perioder, og har aldri blitt tur til Bergen ila den tiden. Men nå har arbeidsgiveren bestemt at vi skal satse i Bergen, som vil bety 4-5 turer i året. Kan selvfølgelig sjekke tripadvisor osv men er jo alltid best å få tips fra de lokalkjente.

    Så hvor bor man, hvilke restaurater må besøkes og hvile severdigheter er verdt turen etter endt arbeidsdag?
     
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
  3. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Eg likar meg godt på Thon Hotel Rosenkrantz, kjempegod frokost er eit pluss.

    Mat:
    God antipasti, pizza og vin: Så reiser du på Pergola.

    Burger: Her syns eg Inside Rock Bar er bra. Fyllaburgeren er knall god viss ein har vore ute ;-) men ellers også.

    Sushi: Viss ein likar slikt så reis på Sumo

    Latin Amerikansk ish: Vegg i Vegg med Sumo så ligg Salsa, syns det er veldig god mat der + like bra EB Opptjening som Sumo

    Bar: Eg likar godt No Stress, artige drinkar og du bør prøve signatur drinken deira Chili Margarita.

    Øl: Appollon Platebar, Vinyl, m.fl også bør du prøve Bryggeriet på Zachariasbryggen. Dei bryggar Øl der sjølv og dei har også god mat.

    Ting og finne på:
    Eg er mykje rundt i byfjella, likar meg godt der. Eg tenker vertfall at Stoltzekleiva er eit must viss ein likar slike fysiske utfordringar.

    Det var no litt frå ein som har jobba mykje i Bergen.
     
    Avixlo, geddi, TJT and 1 other person like this.
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Mat:

    Bare vestland, villani, bien centro (bien snackbar på danmarks plass har byens beste burger), red sun for sushi (om du vil ha god sushi og ikke poeng). Om det er en finværsdag anbefaler jeg i tillegg Cornelius, men må nok bestilles en liten stund i forveien (om du da ikke tinger helikopter). Et annet trivelig sted for god burger er kjelleren i Naboen (rett frem og ned trappen når du kommer inn inngangen).

    Alkohol:
    Norges nest største utvalg av øl på tapp er Henriks øl og vinstove. Som nevnt er No Stress et bra sted, men ligger dessverre i Bergens svar på Brugata. Vinyl ikke langt unna er egentlig bedre sted mener jeg, og de har god peiling. For litt ekstra går du på Lukket Selskap (må ringe på for å komme inn). Apollon er heller aldri feil.

    Ting å gjøre:
    Forsøk for all del oppstemten opp til Ulriken. For å unngå massene i byfjellene er fjellhytten kanskje et av de beste alternativene. Stoltzen er kun akseptabelt om du løper under 11 blank ;)

    Hilsen en som for 3 måneder siden ble klimaflyktning i Oslo.
     
    TJT and Eddie47 like this.
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,704
    Bonuspoeng:
    293
    Beklager at været ikke er det beste akkurat nå ... men det kommer bedre tider.

    Selvsagt må du ta en tur med Fløibanen ... spis gjerne en lunsj på Fløirestauranten..
    Skal du ha en god fiskemiddag går du på Enhjørningen
    https://www.enhjorningen.no/
    Mer "folkelig" restaurant er Bryggeloftet
    https://www.bryggeloftet.no/

    Hotell Thon Rosenkranz er helt innenfor ...
    I samme område ligger Radisson Bryggen og det Hanseatiske hotell
    https://www.dethanseatiskehotel.no/

    Enig med @OttoL Cornelius på Holmen
    http://corneliusrestaurant.no/
     
    geddi and TJT like this.
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Restaurant:
    Sumo!
     
  7. AndreAa

    AndreAa Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Eneste grunn til å gå på Sumo er EB opptjening...(forsåvidt en gå grunn det), kvalitet/pris er blant de dårligere i byen ;)
     
  8. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,446
    Likes mottatt:
    29,505
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mulig å gjøre en MR ut av det vel? Snu på gate å reise rett hjem igjen?
     
    Avixlo and jgroneng like this.
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp, restaurantopplevelser er svært subjektive ...
     
    AndreAa, Origo and holmen like this.
  10. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Støtter andre som har sagt:
    Fløibanen, Sumo, No Stress (Ja, har prøvd å spise chillien...)
    Ta en runde minigolf på BarKollektiv. Spis gjerne en Tom Ka Gai på Zupperia.
    Bien har åpnet på Kjøttbasaren (har ikke prøvd denne).
    Liker Biskopen bedre enn Henriks for en øl eller 3.
     
    TJT liker dette
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat det utsagnet vil jeg si kvalifiserer til betegnelsen falsk markedsføring. Men nå dagpendler jeg til Kronstad for tiden og "nyter" det Bergenske klima og alt annet:)
     
    geddi, TJT and Eddie47 like this.
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Bo: Bergen Børs, Zander K, Terminus
    Spise: Colonialen44 (middag), Colonialen fetevare (lunsj)
    Drikke: Byens beste bar finner du faktisk i Hotel Admiral. Der jobber en kunstner av en bartender som lager de frekkeste drinker. Du sier bare hva du liker og så tryller han frem deilige ting.
     
    TJT and Eddie47 like this.
  13. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,308
    Likes mottatt:
    1,475
    Bonuspoeng:
    113
    Bergen har dessverre ikke supergode burgere, synes jeg. Spist på inside noen ganger. 1 gang bestilte jeg takeaway og fikk noe av det største dritet jeg noengang har smakt. Andre gang i restaurant var litt bedre, og hadde da en månedens burger som var ganske god. Men for å si det sånn, ingen burger i Norges land har slått Kverneriet for min del.

    Vil sterkt anbefale Mandalay, som er en burmesisk restaurant som ligger 3 minutters gange fra Kjøttbasaren. De har en meget god hotpot. De er mest kjent for sushi, men jeg er ikke så glad i det, så har ikke smakt det (men min bror forguder stedet).

    Det åpnet nettopp en ny burgerrestaurant på Galleriet (i kjelleren) kalt Holy Cow. Var en ganske god burger der (bbq).

    Virker også som mange skryter av Bjerck (adams-matkassegrunderen sin nye restaurant). Tenkte jeg skulle prøve den selv, neste gang jeg er i strøket.

    "Arti" for indisk, synes jeg er ganske ok. De har en annen en som ligger vegg i vegg (lurer på om den heter house of india, men er ikke sikker) med kjøttbasaren (som tar amex) men de har ikke butter chicken på menyen, så jeg nekter å gå dit av den grunn.

    Av byfjellene sverger jeg til Lyderhorn, siden det ligger i strøket mitt, men jeg synes kanskje Ulriken er det fineste fjellet å gå på. Fløyen kan du ta Fløybanen opp for å se.

    Cornelius har jeg ikke spist på selv, men har flere i familien som elsker stedet (de tar også amex). Det er faren til den gamle håndballtreneren min som driver stedet, så jeg kjenner dem litt. Det er pur kvalitet i det meste.

    Bien synes jeg er litt oppskrytt. Har vært på 2 ulike (danmarksplass og centro) da jeg jobbet med en tidligere som kjente eieren. Likte danmarksplass best av de to, og centro ikke i det hele tatt, men ingen av dem var noe å skrive hjem om, synes jeg da. Har ikke prøvd den nye på Kjøttbasaren.
     
    Avixlo, TJT and watchaddicted like this.
  14. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    1. Kjøp paraply

    2. Hotell: Er alltid på hotell når jeg er i hjembyen, og jeg synes Zander K ved jernbanestasjonen holdt meget bra stand. God frokost og godt lydisolert som er et must for folk som sover like lett som meg. Ellers veldig fine rom også. Om du vil prøve noe mer eksotisk kan du sjekke ut Hotell Panorama uti havgapet på Sotra. Ca 1 t med bil.

    3. Nevnt mange gode restauranter her men enda ikke 1877 som ligger inne på kjøttbasaren. Den ligger vel på topp på TripAdvisor nå og det er ikke uten grunn. Fabelaktig mat og vin. Ikke spesielt stivt sted heller.
     
    Avixlo, Wiolenze and TJT like this.
  15. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    I denne tråden burde vel absolutt @Gullars uttale seg?(!)
    PS! Marianne leter etter deg...
     
    FlyTax and watchaddicted like this.
  16. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Mat, hoteller og trim - var ikke så mange kulturforslag så langt... Har de ikke slikt i Bergen? :rolleyes:

    (Skal besøke Byen på ferietur litt senere i vår og håper på å få med meg litt av denslags...;))
     
    holmen liker dette
  17. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Mat kan vel også sies å være en del av kultur.

    Men here goes; som metalgutt vil jeg si det er trist å ikke lenger lunne stikke innom garage, men det har brukt å være mye bra musikk i helgene. Ikke nødvendigvis store artister, men Bergen har en sprudlende musikkundergrunn, så sjekk ut litt dersom interessen er der.

    Ellers er jo Bryggen, Fløien og Ulriken flott i finvær. Fløien har best utsikt etter min mening, og turen opp til fots er fin.

    Ellers, siden jeg er Sotragutt så kan jeg i tillegg til Panorama hotell anbefale Nordsjøfartsmuséet ikke så langt unna det hotellet for et stykke krigshistorie.
     
    snus_mumrikken and TJT like this.
  18. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Det er helt korrekt! Det finnes ingen steder i Bergen som lager skikkelig burger. Det smerter meg intenst å si det, men dessverre ligger Stavanger/Sandnes og Oslo lysår foran på burgerfronten:oops:
     
  19. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med dere, vi har dessverre ingen gode burgere i Bergen. Insider som er nevnt er blant de bedre.

    Ellers er ikke BARE restaurant nevnt, som holder høy standard.

    Siam Ratree serverer knallgod, autentisk thai mat. Kanskje den beste jeg har smakt utenfor Thailand.

    +1
     
    snus_mumrikken and thool like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,514
    Bonuspoeng:
    293
    Øv deg på Rrrrrrrrrullende rrrrrr, nevn for all del ikke fotball :)
     

Del denne siden