Hva jobber du som og hvor ofte reiser du?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Shyneno, 20. juli 2015.

  1. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg satt og tenkte.. jeg ser mange av dere reiser ekstremt mye i jobb.. Kanskje fortelle litt om hva dere jobber med? Kanskje få en oversikt over hva man burde satse på hvis man ønsker en jobb som innebærer masse reising?

    Jeg syns iallefall det hadde vært spennende selvom jeg har veldig lite interesant å komme med selv... jeg flyr kanskje 10 tur/retur i året men det er kun fritidsreiser.. Jeg er student.

    Jeg går på dataingeniør, er det noen jobber som jeg kan få meg som innebærer mye reising?

    Håper på masse bra info! :)
     
    Baldrick and Reidar like this.
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er salgssjef i en liten Norsk bedrift som eksporterer produkter til hele verden, så reisingen kommer fra å farte rundt og besøke kunder.
     
    Bjoern In America liker dette
  3. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    1. Finn deg en liten norsk bedrift med mye kontakt i utlandet, si ja til "alt"

    2. Internasjonalt selskap, flytt rundt og si "ja" til alt

    Vi har relativt store problemer i Europa med å få folk til å reise(så mye at du får kort uten MR) Finn deg en mentor i god tid før du skal søke jobber, så blir sjansen for å nå det du ønsker større! Mye handler om å være på rett sted til rett tid, og da kreves det flaks eller erfaring!

    NB! Stay clear of CLM! Sier du nei mange nok ganger(3), slutter tilbudene å komme ;-)
     
  4. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har gjort det samme som @Fnate i alt for mange år.....Nå rydder jeg opp der @Fnate ene mislykkes, eller hjelper @Fnate ene å "finne seg et annet sted å jobbe" ;-) Har det akkurat som "Up in the air" uten damene, utseende til George Clooney og så har jeg en familie/hjem å komme til hver helg!
     
  5. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    3,186
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg jobber i Statoil. Tidligere stilling i Statoil var det lite reising, mens nåværende stilling er det en del, noe jeg seff er godt fornøyd med :D

    Blir mest i pluss innenlands med 2-4 utenlandsreiser i året, pluss i Europa, business IC. Håper å nå EBD i år. Mangler 13000 poeng med 2 måneder igjen av perioden.
     
    Baldrick and tommy777 like this.
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mange muligheter der ute, som innebærer mye frivillig eller ufrivillig reising, og jeg har prøvd å reise mye i jobb mens jeg nå reiser mest i fritiden min.

    Ønsker du at reisene dine (hovedsakelig) være betalt av arbeidsgiver så kan du f.eks. bli servicetekniker, reisemontør e.l. Problemet med en slik jobb er at du sjelden vet hvor du skal før noen dager eller timer før avreise og det gjør det ofte vanskelig å planlegge fremover. Det er heller ingen garantier for at du får reise i Business, selv om mange firmaer har det som policy at det er standard viss man f.eks. reiser inter-kontinentalt. Det kan også være at arbeidsgiver har andre tanker og planer enn du har om hvilke flyselskapet man skal bruke og hvilke hotellkjeder man skal bo på. Som f.eks. at du foretrekker SAS og Star Alliance, mens arbeidsgiver har avtale med Norwegian og KLM. Eller at du foretrekker Radisson og Hilton, mens sjefen har avtale med Thon og Best Western.
    Jeg hadde en jobb som dette i nesten ni år og det var på mange måter helt fantastisk. I alle fall når man er uten familie og har alle muligheter til å være fleksibel og impulsiv når man er ute på tur. Men man skal også være forberedt på å ofre mye, jobbe mye og ha mye ansvar der man kan oppleve å befinne seg i en eller annen avkrok i verden der du er eneste som kan hjelpe kunden med problemet sitt. For meg var dette en svært lærerik og utfordrende periode av livet mitt som jeg aldri kunne ha tenkt meg å ha vært foruten, men til slutt ble jeg lei av å aldri vite på fredag hva eller hvor jeg skulle neste uke.

    Det andre alternativet er der jeg er nå, med jobb i Olja. Her tjener jeg rimelig godt og har mye fritid (8 måneder i året). Dette medfører at jeg har fleksibiliteten til å reise når prisene er på det laveste og med hjelp fra bl.a. Bonusfeber så lærer man seg mange triks for å fly lengst mulig, så ofte som mulig og i best mulig klasse for minst mulig penger. Det samme gjelder forsåvidt også hoteller, leiebiler etc.
    Det negative med dette er at jeg betaler stort sett alle reisene mine av egen lomme, men da er det også jeg som bestemmer når og hvordan jeg skal reise, hvor lenge jeg skal bli borte og hvor jeg skal bo. Uansett er det ingen tvil om at denne "hobbyen" koster en god del penger, men så er dette også noe jeg elsker og har i blodet.
    Nå er jeg i den heldige situasjonen at jeg har en samboer som også har en del fri og som også er glad i å reise og det gjør selvfølgelig alt lettere :)
     
  7. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan bli skribent for Bonusfeber :cool:
     
    Baldrick, Fnate and Larata like this.
  8. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Du glemte å fortelle at det er på egen regning og de fleste andre gjør det gratis :-D Men han får reist mye da.....!
     
  9. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg leste feil. Trodde han var ute etter reiser som innebærer mye jobbing!
     
    maarstad, Edin, Stuttfeiten and 12 others like this.
  10. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Kan prøve seg som "economy analytiker", mange leg, klinke edru, null søvn på fly=mange artikler, slipper å analysere lounge..mat uzw ;-)
     
    Henning liker dette
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er selv i IT bransjen og hadde en periode veldig mye reising.
    Nøkkelen til det var i hovedsak:
    • Spisskompetanse
    • Nisjeprodukt
    • Lite firma (internasjonalt sett)

    Jeg begynte i sin tid i et software firma i San Diego, California og bodde der noen år. Da jeg flyttet hjem igjen ønsket både firmaet og jeg at ansettelsesforholdet skulle fortsette, så jeg ble fjernpendler (Oslo - San Diego). I tillegg ble det noen kriseoppdrag for organisasjonen i Europa, Asia og Afrika. Samt noen foredragsturer over hele verden.

    Jeg tror det er vanskelig å få en slik posisjon som jeg hadde i dag. Du vil nok ha større muligheter for reiser om du er i support/teknisk støtte/opplæring. I vårt firma var det de i support som hadde klart mest reising, men som @Travellingalf sier, det er både oppside og nedside med det.

    I dag jobber jeg fortsatt innen IT og har lite jobbreiser (4-6 t/r i året) og er fornøyd med det. På det værste hadde jeg over 100 reisedøgn i løpet av 10 måneder og savner det ikke overhodet.
     
  12. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Innkjøps ansvarlig for en av våre største aktører inne oljebransjen her ( en av veldig mange prosjekt innkjøpere da )
    Endel jobbreiser for å besøke leverandører blirt det til tider. Men vi har også kontorer spredt i hele landet & verden, noe som gjerne kan innebære stasjonerings avtaler i perioder.
    Slike avtaler har vanligvis til & fra reiser hver uke, så,avhengig av sted, så kan det fort bli svært mye farting, både med fly & hotel opphold
     
  13. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg jobber som konsulent i finansbransjen. Vil vel selv si at jeg først og fremst er forretningsutvikler, jobber med alt som skjer i bakkant av ditt daglige bruk, kort, betaling og lån. Min jobb går først og fremst ut på å identifisere forbedringspotensial i systemer hos interne utviklere og eksterne leverandører. Spennende jobb som gir mye reising både til konferanser og til besøk hos leverandører.

    I tillegg går jeg vel inn i kategorien både som (topp)idretts -utøver og -trener på skandinavisk nivå, noe som også generer 10-15 t/r i året.
     
    Last edited: 23. juli 2015
    petterel and SASDC8 like this.
  14. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilken idrett bedriver du? :)
     
  15. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg går akkurat passe fort på ski til å bli del av tv underholdning et par ganger i året :)

    Noen med langrenns-interesse vil nok klare og koble forum navnet ;)
     
    tommy777 liker dette
  16. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Mine reiser blir også mest idrettsrelatert + ferie. Jobb generer ingen reiser, men det kunne jeg gjerne tenkt meg at det gjorde :)
     
  17. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis jeg ikke bommer helt, så regner jeg med at du mener Madshus redline ;). Som student har jeg friheten til å reise når jeg vil. Det går mye i fornøyelse og reising til div idrettsarrangement. Men dessverre må dette betales selv. Har en liten drøm om en jobb som vil genere reising i fremtiden.
     
  18. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er controller i et mellomstort lokalt firma, så for min del er det ingen reiseaktivitet bortsett fra kanskje ett kurs i året. Siden jeg ikke har erfaring fra bransjen jeg nå er i, er leverandørmøter delegert til en av mine kolleger selv om det egentlig ligger under min stilling. Det jobben min derimot gir meg er en relativt god lønn, gode muligheter for oppsamling av avspassering og gode muligheter til å ta ferie nærmest når jeg ønsker det. I tillegg har jeg en samboer som tjener godt, det gir oss muligheter til å reise en god del privat.
    Har nok av siinteresserte kolleger til å vite at det er modellserie fra Madshus. ;)
     
  19. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    He, he, er alderspensjonist ( 69 ) slik at diverse pensjoner inkl NAV hjelper meg til gullkort++. Nå UA MP 1K. I tillegg enkeltmannsfirma på gutterommet jeg har
    hatt siden 1950 ( da 4 år ).

    Lengste firmareiser er fra Lillestrøm til Skedsmokorset med en Peugeot 307, 2006 modell. Denne bilen logger ca. 1.100 km i året til Skedsmokorset og
    butikker...:confused::eek::rolleyes:o_O. Lengste butikkradius Lørenskog..
     
    petterel, Henrik and Fnate like this.
  20. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Jobber med å knerte kredittkortsvindlere for et middelstort norsk flyselskap,men vi har også flere eksterne kunder som gjør at vi kan drive døgnkontinuerlig. Jobber for det meste gjennom en lang VPN-tunell men må en to-tre ganger i året ta turen over til HQ for å overbevise kollegene at det faktisk er et menneske som sitter her borte. Som regel flyr jeg på billetter som ikke gir opptjening, men har et par kredittkort som gjør at det likevel samler seg nok på mine konti til at jeg innimellom kan bruke de til noe moro.
    I tillegg hender det at de nødvendiggjør reising på rad 0, og det er jo et fint frynsegode.

    Tidligere hadde jeg en jobb som innebar reising nok til at selv min egen skygge hadde prolemer med å holde følge. Godt det er over selv om det var jævlig moro mens det sto på. Sånn i ettertid ihvertfall .. ;)

    [​IMG]
     
    SASDC8 and Fly med oss like this.

Del denne siden