IT er nok ikke det verste startpunktet. Jeg har jobbet med dette i et trøndersk selskap i mer enn 25 år, og reist fra i starten 50 til nå rundt 200 dager i året. Mye konferanser og foredrag, men også standardisering og samkjøring mellom brukere og offentlige myndigheter. Samt teknisk prosjektledelse over hele verden. Synes jeg har verdens beste og mest inspirerende jobb. Så jeg reiser veldig skjelden for egne penger; selv de fleste ferieturer blir kjørt på SAS-poeng (eller Qatar, eller KLM, eller noe sånt). Spørsmålet "hvordan få jobb med masse reising" er ganske vanlig. Selv om vi er fem-seks Pandion i selskapet er det mange som reiser lite, og de tilbyr seg støtt å stadig å "bære kofferten". Men dette er dessverre en blindgate. Som nevnt ovenfor er det noen andre faktorer: - Man må være virkelig god i sin nisje for å bli etterspurt rundt i verden. Eller jævlig god på ett eller annet som å si opp folk (...) som gjør at man blir sendt ut i verden. Og man MÅ virkelig brenne for denne jobben, ellers er man ikke der. Like å fly er dessverre ikke det beste utgangspunktet, hvis man da ikke sikter på pilot eller cabin crew da - Reising i jobbsammenheng er VELDIG forskjellig fra feriereising. Det er transport mellom flyplass, hotell og konferansesentre hele tiden. Når man bikker over 100 reisedøgn og har kjørt løypa noen år, gidder man heller ikke å legge inn noen dager ekstra. Reising er egentlig et slit som man tolererer. - Svært mange tror de ønsker å reise, men faller fra etter to-tre turer på grunn av reiseslitasje. Eller etter et par år når onkel alkohol tar overhånd (virkelig en yrkesrisiko - flere jeg kjenner i miljøet som har kommet på kjøret). Konklusjon: man bør ha talent innen riktig nisje, samtidig som man tåler å reise mye over år. Ellers er det nok best å finne en godt betalt jobb (eller arve ), og så satse på god og kreativ fritidsreising med mange milage runs og alt dertil hørende.
Jeg er kjent med at flere av departementene (UD og FD) har spennende prosjekter på gang innen data, men erfaring er kanskje en fordel. I begge disse dep. Her arbeides det opp mot ambassader i flere enn 80 land og med riktig stilling kan du reise deg halvt i hjæl
Sjølv om du er student er det ingen grunn til å ikkje reise som ein del av studieløpet. No veit ikkje eg kva universitet eller høgskule du studerar på, men reknar med at dei fleste tilbyr fag som har opphold i utlandet. Eg studerar siviløkonom, og har siste halvåret hatt fire veker i Tanzania (betalt av lånekassa) og tre veker i Kina (betalt av eit kinesisk firma). Undersøk studiekatalogen og legg inn desse faga som frie emner. Om din studiestad ikkje tilbyr slike fag so kan du sikkert lage eigne fag (frie emner) eller ta feltkurs i utlandet. Trikset er å vere vekke i fire veker, då dekkjer Lånekassa reise og opphold (70% stipend og 30% lån, trur eg).
Helt enig med @afirm og har selv begynt å reise mer etter at jeg ble student. Man (i alle fall jeg) har som student en mye mer åpen timeplan enn andre, som gjør at jeg kan ta spontanturer når det er billigst. Har man i tillegg en fleksibel deltidsjobb ved siden av studiene, så er det nesten ingenting som hindrer deg fra å reise når man vil. De aller fleste studier tilbyr også utveksling (i større og mindre grad) som også gjør at man kan reise mer. Personlig gjør jeg meg snart klar til et år i München og satser på mye reising ut derfra. (Planen er å kvalifisere på poeng det neste året ) Som @Cecilie skrev her, så handler det minst like mye (om ikke mer) om interesse som det handler om penger.
Ja jeg har også fleksible studier med ingenting obligatorisk forelesinger så jeg tar ofte med meg arbeidet og arbeider underveis på innleveringer.
For det første takk for ett fantastisk forum. Får raske og hyggelige svar på alle spørsmål. Leser mye på forumet nå og ble veldig nysjerrig på hva forum folket gjør, og hvor ofte dere reiser med jobben for å komme dere til EBG, EBD osv. Kan starte selv - jobber som Market Manager Skandinavia i reiselivsbransjen. Flyr ca. 15-20 t/r for jobben i året, og ca. 6-10 t/r privat.
Student, så reiser vel aldri "for jobben". Men har vel ca 2-3 betalte t/r i året og privat blir det ca 10-20 t/r innenriks, 2-3 t/r intraeuropa og 1-2 t/r LH i året.
Programmerer, livsnyter. Litt jobbreiser, mer privatreiser. Nok til at det tilsammen blir mellom EBG og EBD i løpet av året.
https://insideflyer.no/forums/threads/hva-jobber-du-som.3535/ https://insideflyer.no/forums/threads/hvilke-jobber-reiser-man-mye-i.5384/
Jeg jobber som prosjektleder i et statlig foretak. Siden jeg jobber i staten, har jeg null jobbreiser. All reising er på privaten, men det holder til EBG eller EBD likevel. Litt planlegging, og mye reiser over dammen gir mye poeng. Dette forumet hjelper også mye!
Student og deltidsansatt som Fundraiser i en NGO. Har hatt mulighet til å være med på en del jobbreiser i løpet av det siste halvåret, som har generert litt poeng, men ikke i nærheten av det jeg tjener på privaten.
Serviceingeniør i maritim bransje. Båtene flytter på seg, så da må jeg fly etter uansett hvor på kloden de er. Det er snakk om alt fra dagsjobber hvor det kan bli mange reiser i uka og lengre jobber hvor det ikke blir så mye reising.
Jobber innenfor Oil & Gas.. Flyr over atlanteren 2 ganger i mnd.. Aldri med samme selskap Skjønner ikke hvorfor folk skal henvise til gamle tårder hele tiden.. hadde vi vært intresert i gammelt nytt hadde vi ikke spurt..
Bor tusenvis av kilometer unna "kontoret" + Kunder og samarbeidspartnere "overalt" = Ca. 70-120 flighter årlig (inkl. privat)
Fordi det blir bedre oversikt og brukeropplevelse ved å samle liknende informasjon og tema under én tråd. Det gir historikk, kontekst og bedre indeksering på Google. Å poste slike linker gir også Moderator tips om hvilke tråder som kan slås sammen. Om du ser på andre forum så er ofte de mest verdifulle og leste trådene ‘Master tråder’ som har blitt pleiet som et Bonsaitre over lang tid, gjerne med en oppdatert Wiki eller FAQ festet øverst. Du kan bruke den fine søkefunksjonen på InsideFlyer.no – mye folk lurer på har vore besvart tidligere.