Hva jobber du som og hvor ofte reiser du?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Shyneno, 20. juli 2015.

  1. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Heftig :)
     
  2. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    IT er nok ikke det verste startpunktet. Jeg har jobbet med dette i et trøndersk selskap i mer enn 25 år, og reist fra i starten 50 til nå rundt 200 dager i året. Mye konferanser og foredrag, men også standardisering og samkjøring mellom brukere og offentlige myndigheter. Samt teknisk prosjektledelse over hele verden. Synes jeg har verdens beste og mest inspirerende jobb. Så jeg reiser veldig skjelden for egne penger; selv de fleste ferieturer blir kjørt på SAS-poeng (eller Qatar, eller KLM, eller noe sånt).
    Spørsmålet "hvordan få jobb med masse reising" er ganske vanlig. Selv om vi er fem-seks Pandion i selskapet er det mange som reiser lite, og de tilbyr seg støtt å stadig å "bære kofferten". Men dette er dessverre en blindgate. Som nevnt ovenfor er det noen andre faktorer:
    - Man må være virkelig god i sin nisje for å bli etterspurt rundt i verden. Eller jævlig god på ett eller annet som å si opp folk (...) som gjør at man blir sendt ut i verden. Og man MÅ virkelig brenne for denne jobben, ellers er man ikke der. Like å fly er dessverre ikke det beste utgangspunktet, hvis man da ikke sikter på pilot eller cabin crew da ;)
    - Reising i jobbsammenheng er VELDIG forskjellig fra feriereising. Det er transport mellom flyplass, hotell og konferansesentre hele tiden. Når man bikker over 100 reisedøgn og har kjørt løypa noen år, gidder man heller ikke å legge inn noen dager ekstra. Reising er egentlig et slit som man tolererer.
    - Svært mange tror de ønsker å reise, men faller fra etter to-tre turer på grunn av reiseslitasje. Eller etter et par år når onkel alkohol tar overhånd (virkelig en yrkesrisiko - flere jeg kjenner i miljøet som har kommet på kjøret).
    Konklusjon: man bør ha talent innen riktig nisje, samtidig som man tåler å reise mye over år. Ellers er det nok best å finne en godt betalt jobb (eller arve :D), og så satse på god og kreativ fritidsreising med mange milage runs og alt dertil hørende.
     
    paron, petterel, mhsalv and 10 others like this.
  3. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,930
    Likes mottatt:
    6,750
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er kjent med at flere av departementene (UD og FD) har spennende prosjekter på gang innen data, men erfaring er kanskje en fordel. I begge disse dep. Her arbeides det opp mot ambassader i flere enn 80 land og med riktig stilling kan du reise deg halvt i hjæl ;)
     
    petterel and Shyneno like this.
  4. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Sjølv om du er student er det ingen grunn til å ikkje reise som ein del av studieløpet. No veit ikkje eg kva universitet eller høgskule du studerar på, men reknar med at dei fleste tilbyr fag som har opphold i utlandet.

    Eg studerar siviløkonom, og har siste halvåret hatt fire veker i Tanzania (betalt av lånekassa) og tre veker i Kina (betalt av eit kinesisk firma). Undersøk studiekatalogen og legg inn desse faga som frie emner.
    Om din studiestad ikkje tilbyr slike fag so kan du sikkert lage eigne fag (frie emner) eller ta feltkurs i utlandet. Trikset er å vere vekke i fire veker, då dekkjer Lånekassa reise og opphold (70% stipend og 30% lån, trur eg).
     
    Insomnia4u, mhsalv, SASDC8 and 2 others like this.
  5. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Reiser (nesten) kun i privat sammenheng og er student. Så egentlig veldig lite fancy der ja.
     
  6. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig med @afirm og har selv begynt å reise mer etter at jeg ble student.

    Man (i alle fall jeg) har som student en mye mer åpen timeplan enn andre, som gjør at jeg kan ta spontanturer når det er billigst. Har man i tillegg en fleksibel deltidsjobb ved siden av studiene, så er det nesten ingenting som hindrer deg fra å reise når man vil.

    De aller fleste studier tilbyr også utveksling (i større og mindre grad) som også gjør at man kan reise mer. Personlig gjør jeg meg snart klar til et år i München og satser på mye reising ut derfra. (Planen er å kvalifisere på poeng det neste året ;))

    Som @Cecilie skrev her, så handler det minst like mye (om ikke mer) om interesse som det handler om penger.
     
    Scandi liker dette
  7. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Ja jeg har også fleksible studier med ingenting obligatorisk forelesinger så jeg tar ofte med meg arbeidet og arbeider underveis på innleveringer.
     
    hifiman liker dette
  8. TJT

    TJT Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    For det første takk for ett fantastisk forum. Får raske og hyggelige svar på alle spørsmål.

    Leser mye på forumet nå og ble veldig nysjerrig på hva forum folket gjør, og hvor ofte dere reiser med jobben for å komme dere til EBG, EBD osv.

    Kan starte selv - jobber som Market Manager Skandinavia i reiselivsbransjen. Flyr ca. 15-20 t/r for jobben i året, og ca. 6-10 t/r privat.
     
  9. Coozter

    Coozter EBG

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    18
    Student, så reiser vel aldri "for jobben". ;)

    Men har vel ca 2-3 betalte t/r i året og privat blir det ca 10-20 t/r innenriks, 2-3 t/r intraeuropa og 1-2 t/r LH i året.
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Programmerer, livsnyter. Litt jobbreiser, mer privatreiser. Nok til at det tilsammen blir mellom EBG og EBD i løpet av året.
     
    chberge, lMartin, MadsVaHa and 2 others like this.
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Reisende!!
     
    holmen liker dette
  12. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,472
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg jobber som prosjektleder i et statlig foretak.

    Siden jeg jobber i staten, har jeg null jobbreiser. All reising er på privaten, men det holder til EBG eller EBD likevel. Litt planlegging, og mye reiser over dammen gir mye poeng. Dette forumet hjelper også mye!
     
    Kenneth79 liker dette
  14. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Student og deltidsansatt som Fundraiser i en NGO.

    Har hatt mulighet til å være med på en del jobbreiser i løpet av det siste halvåret, som har generert litt poeng, men ikke i nærheten av det jeg tjener på privaten.
     
  15. Fideco

    Fideco Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Serviceingeniør i maritim bransje.

    Båtene flytter på seg, så da må jeg fly etter uansett hvor på kloden de er. Det er snakk om alt fra dagsjobber hvor det kan bli mange reiser i uka og lengre jobber hvor det ikke blir så mye reising.
     
  16. HeavyShark

    HeavyShark Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Jobber innenfor Oil & Gas.. Flyr over atlanteren 2 ganger i mnd.. Aldri med samme selskap :)

    Skjønner ikke hvorfor folk skal henvise til gamle tårder hele tiden.. hadde vi vært intresert i gammelt nytt hadde vi ikke spurt..
     
  17. Kenneth79

    Kenneth79 EBD, FBG

    Innlegg:
    58
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    33
    Staten, kombinasjon av jobb- og privatreiser generer nok årlige poeng til et sted mellom EBG og EBD.
     
  18. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Aldri med samme selskap? Godt jobba :p
     
    Hanen and HeavyShark like this.
  19. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Bor tusenvis av kilometer unna "kontoret"
    +
    Kunder og samarbeidspartnere "overalt"
    =
    Ca. 70-120 flighter årlig (inkl. privat)
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Fordi det blir bedre oversikt og brukeropplevelse ved å samle liknende informasjon og tema under én tråd. Det gir historikk, kontekst og bedre indeksering på Google.

    Å poste slike linker gir også Moderator tips om hvilke tråder som kan slås sammen.

    Om du ser på andre forum så er ofte de mest verdifulle og leste trådene ‘Master tråder’ som har blitt pleiet som et Bonsaitre over lang tid, gjerne med en oppdatert Wiki eller FAQ festet øverst.

    Du kan bruke den fine søkefunksjonen på InsideFlyer.no – mye folk lurer på har vore besvart tidligere.
     
    DanH, Hanen, Edin and 13 others like this.

Del denne siden