Hva skal vi med Europa CT fra AmEx Classic

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av XIII, 01. jan 2021.

1. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    355
    Bonuspoeng:
    63
    i tillegg til verden CT fikk jeg i år en Europa CT med amex classic. og lurer på beste måte å bruke den. Bortsatt fra personlige preferanser av bestemte byer.
    Hva mener dere er det beste å få der ute for en sånn CT?

Jeg ser litt på kartet her og tenker på dette:

(tar i utgangspunkt at ting er tilbake til vanlig, mat servering, lounge)
    1. Er det noe vits å bruke litt flere poeng for å få SAS Plus i Europa? (Jeg har også FlyPremium, men kan ikke kombinere)

2. Danmark, Tyskland, Latvia, Litauen og Polen går alle for 20k poeng i stedenfor 30k for resten av europa. det er litt spennende med faroeøyne f.eks

3. Mest spennende for 30k er kanskje Beirut, men nesten umulig å finne billetter. Ellers kanskje madeira, kanariøyene, tyrkia, hellas, st. petersburg..

vi er forresten 2 voksne og 1 barn. så kan feks skaffe 2for1 med CT og så flypremium for barnet hvis nødvendig med Plus

2. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Gran Canaria var et bra valg (før covid, usikker nå) med tanke på hva man får for poengene.

Madeira er også bra verdi. Stilig destinasjon, var der i 2014. Fløy med TAP.

Maggie and RoadKing like this.
  3. zeala

zeala zee

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Beirut var en fantastisk by når vi var der i 2010 - vi kombinerte det med tur til Damascus og Syria generelt. I disse dager ville jeg nok ikke reist til Beirut genrelt pga økonomien der og eksplosjonen. Det kan godt tenkes at det er bedre steder å reise til lenger sør fra Beirut mtp situasjonen. Men generelt er det en veldig krevende tid for Libanesere og desperasjonen er høy for mange. Så sikkerhetsmessig hadde jeg nok ikke vurdert det nå, spesielt ikke med barn - noe som er synd, for det er som sagt et fantastisk land og vi kunne gjerne tenkt oss tilbake.

hva med Tel Aviv? Jeg tror SAS flyr der, hvis de ikke har kuttet i ruten?
    Denhar vaksinert maaange allerede (10% av befolkningen).
    Det jeg ville tatt høyde for hvis dere tenker dere utfor EU er at det nok kan komme krav om vaksinasjon før innreise. Så er det et spm om vi tror vi er i mål i Borge til da.
    Håpet er vel at de fleste over 18 skal vaksineres innen sensommeren, men det er fortsatt ingen plan, ei studier på vaksinene på barn. De prøver ut nå på 16-19 åringer har jeg forstått, og så går de gradvis nedover i aldersgrupper. Men det trengs jo endel måneder å teste ut en gruppe.
    Så spørsmålet blir kanskje heller om det blir krav om vaksinasjon for barn også, og da blir det kanskje vanskeligere.
    Greit å ta høyde for mulighet for et krav om vaksinasjon intra Europ også...
    Gran Canaria er sikkert fint. Men for øyeblikket er det overfylt av flyktninger i nye rekorder der som ikke har noe annet valg og rute til å komme seg til Europa, enn via Kanariøynene. Så greit å ha det i bakhodet. Det står tross alt mange hoteller ledige der, så det er ikke urimelig å anta at mange av disse brukes til bosetning av flyktninger.
    Det er greit å ha i bakhodet iallefall dersom en vurderer Gran Canaria i nærmeste fremtid. Det er ingen plan om å lande flyktningene få reise til fastlands Spania heller basert på det siste jeg leste.

St Petersburg hadde nok vært veldig spennende! Men da må en se litt på hva som planlegges mtp reiseråd. Foreløpig er det ikke anbefalt å reise utfor EU (alle land er grå), så greit å ha det i bakhodet mtp forsikring. Men i Russland driver de jo med storstilt vaksinering nå, så kan hende det er altuelt.
    Husl at du må ha visum for å reise dit, såndet krever litt planlegging. Jeg vet ikke hvor «fiksa» datoene må være når en søker om visum (om en evt kan bruke det senere hvis reisen blir utsatt) eller ei.

vi bestilte fly premium billetter til Portugal (Algarve) i juli med SAS. Det er halv pris for barn, pg det var stappfullt av ledige billetter midt i fellesferien når vi bestilte for 1 eller 2 mnd siden. Portugal er et nydelig og barnevennlig land. Kan evt kombineres med tur til Madeira fra Lisbo for eksempel (på betalte eller bonusbilletter), kanskje lettere å finne derfra?

Det jeg har nevnt ovenfor er forøvrig basert på personlige meninger og info jeg har søkt på og vurdert, kan godt hende ting har endret seg siden da, og st andre folk har andre meninger om ting. Bare sånn at jeg ikke blir nedskutt for å lufte de her :D

4. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    St. Petersburg er del av e-visa programmet. Det er satt på vent nå pga. korona, men det var mulig å få visa opp mot 8 dager online og kostnadsfritt i 2019 (i 2021 skulle programmet utviddes til å gjelde hele Russland i opp mot 16 dager og mot en liten avgift men usikker hva som blir av dette nå). https://evisa.kdmid.ru/

5. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    355
    Bonuspoeng:
    63
    Og angående SAS Plus i Europa tenker dere det et verdt det? Ekstra 10k I Norden og 20k I Europa.
    Selvfølgelig hvis det ikke er bra med lounger og servering et det ikke verdt det. Men selv om..?

6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,508
    Bonuspoeng:
    293
    Å reise SAS Plus i Europa er da bare bortkastet bruk av poeng!
    Hvis man reiser på betalt reise kan en Plus billett gi mer poeng dersom det er motivasjonen for å betale.

tobeornot999 and RoadKing like this.
  7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,765
    Bonuspoeng:
    293
    Sas plus i Europa for poeng er bare tull uten Fly Premium.
    Som @Eddie47 sier, så er det nyttig for å tjene opp poeng, så lenge ikke prisen er hinsides.

8. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Har man tenkt seg èn tur i Europa for poeng, og ikke bruke CT, så betaler fort SAS MC seg. Fly premium er virkelig bra i Europa

tobeornot999 liker dette
  9. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    355
    Bonuspoeng:
    63
    ja det er akkurat det jeg lurer på..

vi er 2 voksne 1 barn. Og hvis vi bruker CT for Plus for voksne kan kjøpe FlyPremium for barnet. så dar er det:

CT Norden
    Go 30000
    Plus 40000 (med barn i FP)

FP Norden
    Go/Plus 50000

CT Europa
    Go 45000
    Plus 65000 (med barn i FP)

FP Europa
    Go/Plus 75000

CT i Europa er fortsatt bedre en med FP. Og når man har CT i Europa å bruke, må vel bruke det ;D
    CT med kun Go sparer man 10k i Norden og 20k i Europa sammenlignet med Plus. Det er kanskje greit det..

10. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor gammelt er barnet? Spiser det «vanlig» mat? Det var litt sånn jeg tenkte at FP er genialt. Gratis mat på flyet vs kjøpe mat på flyplass. Gratis mat i lounge vs kjøpe mat på flyplass. Stille og rolig sted å vente mellom connections (lounge). Med mat mener jeg også drikke...
    jeg verdsetter i allefall det opp mot å betale litt ekstra poeng.
    Innenriks har Plus vært bankers i mange år. Mat, drikke og godteri på flyet for kidsa er virkelig en höydare.

Maggie, tobeornot999 and trygveat like this.
  11. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,575
    Bonuspoeng:
    183
    I forhold til ut i verden så er jeg enig. Allikevel ikke så galt med en back up booking direkte til en Gresk øy med fly premium for 2voksne+2barn sas plus til 90K poeng og ca 1100 totalt i skatter&avgifter. Skulle jeg betalt det i cash var prisen 16K.
    Samt muligheten for avbestille til innen et døgn før avreise.

indahla, 1884derby and RoadKing like this.
  12. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,532
    Bonuspoeng:
    183
    Brukte min classic-CT i 2018 på en tur til Libanon. Veldig bra destinasjon og skrev et reisebrev derfra som du finner her, men som sagt ovenfor, kanskje ikke en plass man reiser i nærmeste framtid. Jeg slet også med å finne bonusbilletter dit og fant bare en vei selv, men fikk hjelp av diamant-mailen til den andre veien.

Husk også at om du blir brennende inne med den mot slutten av neste år, så kan du også bruke den innenriks. Kanskje ikke det mest spennende forslaget, men om du uansett skal en plass i Norge på kort varsel og prisene er høye, så er det ikke den dummeste måten å bruke en classic-CT.

13. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    192
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for mange gode tips til bruk av Classic-CT.

Et annet spørsmål om classic-CT, kan man bruke den på reiser innad i Europa uten at SAS er involvert? Ser Amex skriver at den må brukes på SAS Bonus...

14. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg trodde det bare var SAS metall, men leser du her står det:
    https://www.americanexpress.com/nb-no/kampanje/sas-eurobonus-classic/
    Reis 2 personer for poengprisen av 1, eller 1 person for halve poengprisen. Gjelder på en valgfri bonusreise i Europe med SAS Bonus eller Star Alliance, én gang per år.

Ser det står begge deler på amex sine sider

RoadKing liker dette
  15. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    192
    Bonuspoeng:
    43
    Herlig, takk! Det var jo lovende. Noen som vet om det må være til/fra Skandinavia, eller kan man ha reise mellom to andre europeiske land?

16. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Går Kapp Verde inn under Europa? I så fall vil vel TAP dit ila høsten være et bra alternativ

17. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,985
    Bonuspoeng:
    293
    RoadKing liker dette
  18. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    355
    Bonuspoeng:
    63
    Hm ok Star Alliance I Europa..
    Er det noen spennende dører som åpner seg der sammenlignet med kun SAS i Europa?

19. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
  20. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Spennende og spennende. Blir iallefall mer å velge i om man har hele rutenettet til *A. I tillegg er jo de fleste C produkter mye bedre enn SAS Plus

Del denne siden