noen oppdateringer? ser at bgo er stengt helt ned. fjernet sas logo og alt. er det samme i trondheim og andre steder? er det kun osl igjen? lars
Tromsø har også vært stengt en god stund, men lovnad om ny lounge når byggingen er ferdig. Jeg tviler.
Mitt håp er at Avinor innser at det ikke er noe poeng med utenlandslounger i BGO og SVG og at dem heller åpner slike lounger i domestic delen (gjerne også i TRD) - som da også kan brukes av utenlandsreisende. Dem blir da kanskje ikke tilgjengelig for SAS reisende, men for dem som betaler, AMEX kunder og reisende med flyselskaper som verdsetter sine beste kunder.
Det er nok pga avgifter at de er plassert i tax free soner på SVG og BGO .. dessuten er det ikke Avinor som driver disse loungene.
Jeg ville da tro at det finnes nok betalingsvilje til å ha en «contract lounge» på både BGO, SVG og TRD. Adgang via Priority pass, Lounge key, div kredittkort eller bare betale cash. Men er nok et greit poeng med at avgiftene kan være en utfordring på domestic.
Avgiften på domestic er vel bare et problem mtp. alkohol som serveres? For mat og alkoholfri må det være en overkommelig liten del. Jeg vet nok at noen ikke overlever en flyving på mandag morgen uten GT og bobler, men for de fleste jobbreisende (og det er vel de fleste som bruker disse lounger?) er en rolig plass med gode sittemuligheter og kanskje litt å spise og (alkoholfri) drikke viktigere? Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg foretrekker en lounge uten alkohol som jeg kan bruke på 100% av turene over en lounge med alkohol som jeg bare kan bruk 5% av turene jeg tar. Jeg skjønte heller aldri konseptet med noen PP lounger der du kan velge mellom 20 forskjellige typer sprit, samtidig som det bare fins peanøtter og chips å spise.
Enig, og på både SVG og BGO er det jo bra lounger? På utland. Det er som noen var innom ikke Avinor som bestemmer noe rundt dette. De er bare utleieren av lokaler til en lounge. Select Service Partner driver både OSLounge, og de på SVG og BGO. Dessverre kan jeg vanskelig tenke meg at BGO loungen går særlig bra, mens OSLounge renner over av folk og inntekter både fra reisende som betaler selv, eller hvor banken betaler via Loungekey, alternativt flyselskap betaler slik feks BA og Finnair gjør for sine bizzi passasjerer. SVG vet jeg mindre om, siden jeg aldri har vært i "North Sea lounge", men har adgang dit.
Det er nok bare BGO og OSL hvor lounge markedsmessig kan forsvares, for ellers kan en jo ha en avtale med kioskene på innsiden av sikkerhetskontrollen på flyplassene med at Gullkunder kan få en komplimenter kaffe ved å vise frem gullkortet til dem. Mye billigere enn i leie ett helt lokale, bare ha ei kafeekanne stående klar til gullkundene, det burde jo ikke være så dyrt å ha i drift da
På en måte fins jo dette konseptet i dag for dem som har AMEX Gold/Platinum/Centurion i form av "Lounge on the go". Dessverre tilbys det dog kun hos Ritazza på OSL hvor det også fins et god lounge tilbud ellers. Sånt kunne man jo tilby på TRD, SVG, BGO og til og med noe småflyplasser. Men nei da, det går ikke.
Tax free gjelder vel kun varer som utføres? Er mat og drikke som konsumeres på serveringssteder er unntatt avgifter?
Jeg tror faktisk at du har helt rett. I merverdiavgiftsloven står det: Også nærmere bestemt: Med andre ord: Det gjelder varer som utføres og selges fra tollager/tax free butikk.
Godt poeng. Det er kanskje langtidskontrakter som ligger til grunn og gjør at de ikke allerede er sanert.
Lounge på TRD åpnet i dag. https://flysmart24.no/2023/02/09/avliver-myte-om-adgangen-til-flyplass-loungene/ Sallvik forteller at SAS håper på å gjenåpne også loungen i Bergen.
TRD-loungen føles ganske trangt nå på ettermiddagen. Kan ikke heller ha vært "hundrevis av kilo med pølsefest" - det var slutt på pølser kl. 17.10, jeg fikk den nest siste pølsa. Etterpå var det tilbake til muffins og first price kjeks.
"I Tromsø ble loungen stengt på grunn av ombygging, og det er derfor ikke klart om SAS kan få areal til lounge der når ombyggingen er ferdig."
Det blir ingen SAS Cafe lounge i Tromsø nå som de store gutta på kontinentet skal ha direkteruter dit, det blir nok en skikkelig internasjonal en.