Sitter bomfast på SIN uten noe vei videre akkurat nå, og lurer om på hvilken rettigheter jeg har. Bestilt Star Alliance bonus reise gjennom SAS for meg, mann og to barn fra OSL - FRA - ICN - AKL. Først var fly fra OSL - FRA forsinket slik at vi rakk ikke fly til ICN. Lufthansa ombooket oss deretter fra FRA - SIN - AKL. Når vi ankommet SIN (15m forsinket) står der en ansatt med navnet vårt på brettet. Vi får beskjed å gå til transfer området å få bording kortene. Vi går rett ditt og ankommer 45m før avreise. Vi sier at vi har lite tid og har blitt sendt ditt, men får beskjed å stå i kø. Kommer fram 30m før avreise og der får beskjed at vi er før sent. Nå må vi tilbake til et annet transfer desk og bli ombooket igjen. Men nå har Lufthansa’s teknisk system vært ned i over 3,5 timer og igjen får ombooket oss. Flyet som vi skulle gjerne vært med på drar fra SIN må om 1 time, og det går ikke. Ingen på bakken eller telefon kan hjelpe, og ikke Eurobonus Diamant kundeservice heller siden vi er allerede innsjekket. Reiseforsikring hjelper ikke siden dette er Lufthansa’s ansvar å rydde opp. Nå sitter vi og bare venter for Lufthansa’s system å komme opp igjen, men det er ingen tidsperspektiv for det. Ser ut som vi og barna blir sittende på terminalen (kommer ikke inn på Lounge heller uten boarding kort) over natta siden vi veit ikke hva skal skje. Jeg er rett og slett fortvile. Noe tips eller føring om hva jeg kan gjorde i denne situasjon? Beklager noe skrivefeil - veldig kort lune her.
Hvis det ikke går flere fly til AKL i dag, så ville jeg sjekket inn på et hotell og forberedt å ta kampen med LH senere for å få det dekket. Rart at LH er nede så lenge, med de konsekvenser det får ville jeg forventet at det hadde vært førstesidestoff.
Jeg syns det er rart selv at Lufthansa har ikke lagt ut informasjon på sine kanaler, unntatt en melding på «Chat Assistant» at rebooking er nede.
Kom ikke inn på en booking på Lufthansa eller Swiss sine sider tidligere i dag, men nå virker det. Så kanskje det er håp for at systemet kan være oppe å går igjen snart.
Ville nok gjort som Roadking foreslår og funnet ett hotell i nærheten av flyplassen frem til Lufthansa har fått orden på problemene side, hotellet har du krav på å få dekket. Fattig trøst akkurat nå men her har nok du og hele reisefølge krav på 600EUR i kompensasjon, muligens x2 (kommer ann på årsaken for den første forsinkelsen, at rebookingsystemet er nede burde være garantert å gi kompensasjon) Any new right to compensation according to Article 7 will apply to the re-routed flight accepted under Article 8(1)(b) or (c) if it is also cancelled or delayed at arrival (see Section 4.4.11). The Commission recommends that options are clearly spelled out to passengers when assistance is to be provided.