Hva telles som innsjekk?

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Pepeu, 21. juli 2017.

1. Pepeu

Pepeu Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kommer til å ta en del fly fremover hvor det fort kan bli til at det blir veldig close om jeg når avgangen. Ifølge Norwegian kommer Flex-billetter hvor man ikke møter opp/sjekker inn til å "refunderas per automatik". Spørsmålet er da hva som regnes som innsjekk når man ikke sjekker inn baggasje? Man må vel scanne noe for å komme gjennom sikkerhetskontrollen/Fast Track. Er dette innsjekk? Kjipt å komme løpende til lukket gate og likevel måtte betale for billetten, men hvis man ikke hadde prøvd hadde man sluppet.

2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Innsjekk gjør du i appen eller på automaten.
    Da får du tildelt et sete, et sekvensnummer og en strekkode/qr-kode som du skanner i sikkerhetskontrollen og ved boarding.

Pepeu liker dette
  3. LNAND

LNAND Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Vil det si at med Norwegian flex kan man ikke sjekke inn i appen, passere sikkerhetskontrollen og så kansellere/No show, og så få refund?

4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror ikke du får kansellert når boarding har begynt.
    Jeg tror vel heller at du bør ha en ganske god idé om du rekker flyet etter ikke når du er på Gardermoen eller toget for den saks skyld.

5. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    861
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har hatt mang tur hvor boarding har startet mens flytoget har vært på Lillestrøm eller deromkring og likevel rukket flyet, men jeg har også fått beskjed av gaten at de ikke trodde jeg kom. Løsningen for @Pepeu blir vel kanskje å ikke sjekke inn før rett før security, og hvis skjermene viser gate closing må han enten ha joggesko på eller la det være.

Pepeu liker dette
  6. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Du må overholde flyselskapets frister for check-in og oppmøte ved gate. Så fort du misser én av disse kan personalet manuelt offloade deg fra flyvningen.

norwegian.no/reiseinformasjon/innsjekking-og-boarding/frister-for-innsjekking

Dersom du har innsjekket bagasje vil gatepersonalet vente i det aller lengste før de tar deg av flighten, grunnet jobben med å finne bagasjen din (må av flyet).

Merk at tidspunktet for fristene (30 minutter for Norwegian innenlands) ikke endrer seg om det er forsinkelse. Du må uansett sjekke inn i forhold til planlagt avgangstid.

Oppmøte ved gate kan du normalt ta på følelsen ved forsinkelser. Min rutine på ukjente flyplasser/flyvninger er å spasere bort til gate; få oversikt over status og vurdere når du må være på plass igjen.

Se på stemningen, dialogen mellom gateansatte/crew, infoskilt, antall mennesker ventende, været og om det finnes et fly parkert – eventuelt sjekk hvor maskinen er på flightradar24.com

Tidsfristene varier mellom flyselskap og flyplasser. På noen flyplasser måles også om/når du har passert Security.

Dersom du vet du misser flyet; gå til en skranke du tror har peiling eller ring til flyselskapet og be dem flytte/endre/kansellere deg. På de fleste billettyper er dette bedre enn å la billetten gå til no-show (check Fare Rules).

Det er også god Karma å si ifra, du gjør andres arbeidsdag bedre.

milehigh, Are and Icarus like this.
  7. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Tror du på Flex-billett med Norwegian får full refusjon både ved no-show (ikke dukker opp til flyvningen) og om du avbestiller manuelt, ingen forskjell for deg (om du reiser uten innsjekket bagasje).

Om du har sjekket inn eller ikke, har ingen betydning. De tar deg av flighten 20/30 minutter før avgang (tar deg av = "har mulighet for").

Du kan endre dato, tid, reisemål og navn på samme billettype fram til 30 minutter før opprinnelig avgang. Kontakt Norwegian på chat og få (skriftlig) svar, så er du helt sikker.

Generelt:
    Mange av oss har sjekket inn på flyvninger etter at Check-in closed og kommet med på fly etter Gate closed, så mye er mulig. Selv om det kanskje var mer slik før OLCI og selvbetjening av booking på Internet ble vanlig.

Å kansellere en billett kjøpt på flyselskapets nettside, pleier å være en enkel sak å ordne online. Dersom du ønsker å endre noe eller bytte til en senere flight/annen routing må du ofte ringe reservations/ticketing. Dette varier med flyselskap og billettregler (Fare Rules/Conditions)

milehigh liker dette
  8. Sikiduck

Sikiduck Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    93
    Det er riktig at man får pengene tilbake på Flex hvis man avbestiller manuelt ja.

9. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Om du ikke sjekker inn på forhånd skjer innsjekk (sånn rent teknisk) i gaten med Norwegian, på de strekningene de aksepterer "direkte til gate".

Pepeu and Edvard like this.
  10. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Så hva ble konklusjonen her? Er det full refundering ved no-show?
    Jeg planlegger å ankomme OSL med SK, egen booking videre med DY flex med ganske tight connection. Det står i reisedokumenter at jeg kan gå direkte til gate. Er det bare å tusle bort i gate ved boarding dersom jeg rekker flyet, og få full refusjon dersom jeg ikke rekker det? Hva er "innsjekk"? Hva er hensikten med denne innsjekkingen hvis jeg allerede har reservert sete?

Last edited: 29. april 2018
  11. Cowarse

Cowarse Nytt Medlem

Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Kan nevne at jeg for ikke veldig lenge siden gjorde innsjekking med flex billetter på strekningen oslo til helsinki. Hentet poden i barnehagen som satt der med feber og var generelt dårlig. Kansellerte billettene i appen 1 time før avgang. Innsjekking ble automatisk kansellert og full refusjon på vanlig måte.

12. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Apropos check-in. På OSL merket jeg at alle innsjekk-automatene er byttet ut og blitt identiske + det pønskes på noe ved Oslo S.

13. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Norwegian ultimo April 2018.

//
    Avvikling av Direct to Gate

Vi ser at majoriteten av våre reisende foretrekker å sjekke inn enten før de kommer på flyplassen eller når de kommer til flyplassen. Dette er derfor bakgrunnen for at vi nå avvikler vårt produkt Direct to Gate, hvor du tidligere kunne gå igjennom sikkerhetskontrollen og rett til Gate uten å ha sjekket inn.

Når nå denne endringen gjøres er det viktig at alle passasjerer har sjekket inn og fått boardingkort før de kommer til sikkerhetskontrollen. Enten elektronisk boardingkort på telefon eller fysisk boardingkort i papirformat.

Innsjekk kan gjøres på flere måter:

- I vår App – Norwegian Reiseassistent
    - Via link i SMS som man mottar 2 timer før avreise
    - På vår nettside
    - På innsjekkingsautomat eller i manuell skranke på flyplass

Denne endringen vil tre i kraft omgående.

For mer informasjon rundt innsjekk, gå til https://www.norwegian.no/reiseinform...kking-pa-nett/

Med vennlig hilsen
    Norwegian
    //

via NordicLaneFlyprat.

14. Pepeu

Pepeu Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    93
    Håpløst system de har skiftet til. Må klikke 9-10 ganger før man får frem barcode nå. Før var det 2 (først link i sms, så hent mobilbillett).

15. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskaper som gir boardingkort på automat ved Oslo lufthavn.

RoadKing liker dette
  16. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    OSL September 2019

Eddie47 liker dette
  17. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    En ting som er verdt å merke seg der, som også gjelder flere flyselskap enn TK.

Når du sjekker inn for første flight og har forbindelse videre, får du lov å sjekke inn hele veien – inkludert neste flight som egentlig ikke har åpnet for check-in lokalt. Pass på at APIS er lagt inn.

Dette forklarer også hvorfor du kan være nesten først ute og allikevel få et høyt sequence number. Først kom de som har langt connecting flight inbound, f.eks. fra USA, så alle automatiske check-in, så din manuelle.

Se også:
    https://insideflyer.no/forums/turkish-airlines-business-i-europa

18. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    holmen liker dette
  19. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Det har blitt vanlig at systemet som check-in agenten sitter på ikke tillater dette. Vekt og kolli som tagges for én pax må matche billett, status eller betalt tillegg. It's all in the EDB.

Kanskje det varierer med flyselskap/flyplass eller at en senior kan override, men muligheten for goodwill på bagasje er ikke som før.

Del denne siden