Hei! Jeg elsker å fly, og har akkurat avsluttet 7 mnd. med ukependling i Europa. Jeg jobber som IT utvikler og forrige gang jeg fikk reist så mye var for 10 år siden. Det hadde vært interessant å høre hva andre jobber med her som gjør at de reiser mye F.eks. bransje/stilling. -OsloFlyer
Akademia - alle forskerstillinger fra stipendiat og oppover - hvis man er så dum at man går for en akademisk karriere, noe jeg ikke anbefaler noen: Lav lønn, evig midlertidighet (gjennomsnittlig alder for fast ansettelse er ca. 42 i Norge), generelt forferdelige arbeidsmiljøer og skyttergravskrig mot byråkrater og byråkrati (ved noen universiteter, som UiO, er det nå flere teknisk-administrativt ansatte enn forskere). Men man får reist mye da: konferanser, seminarer, eksamenskommisjoner, doktordisputaser, gjesteforskeropphold, feltarbeid, etc. etc. - og enda mer dersom man, på toppen av å være dum nok til å velge akademia i utgangspunktet, er dum nok til å bli ansatt ved universiteter i flere land. Men det korte av det lange: for de som liker å reise mye i jobb, og som har en skrue løs, så er forskningsdelen av UH-sektoren en mulig vei.
Nå reiser jeg ikke noe særlig i jobbsammenheng lengre, men i min tidligere jobb som Service Engineer så reiste jeg MYE. Litt avhengig av hvilket firma du jobber for og hva som er din spesialitet så kan det enten dreie seg om mest innenlands, mest utenlands eller en kombinasjon som jeg hadde. En kjempefin jobb med mye variasjon og mange utfordringer, men den passer nok best for de uten egen egen familie hjemme eller for de som har en veldig forståelsesfull familie/kone/mann/samboer.
Vi har også denne tråden fra tidligere: https://insideflyer.no/forums/threads/hva-jobber-du-som.3535/
Du kan også være gift med en sånn som @Scandipendler skriver om! Selv er jeg gift med en sånn en, som for tiden bor i Kina, i tillegg til at jeg har skrevet en kokebok og en reisehåndbok. Til sammen blir dette ganske mye reising i inn- og utland. Xxx.