Hei! Jeg elsker å fly, og har akkurat avsluttet 7 mnd. med ukependling i Europa. Jeg jobber som IT utvikler og forrige gang jeg fikk reist så mye var for 10 år siden. Det hadde vært interessant å høre hva andre jobber med her som gjør at de reiser mye F.eks. bransje/stilling. -OsloFlyer
Akademia - alle forskerstillinger fra stipendiat og oppover - hvis man er så dum at man går for en akademisk karriere, noe jeg ikke anbefaler noen: Lav lønn, evig midlertidighet (gjennomsnittlig alder for fast ansettelse er ca. 42 i Norge), generelt forferdelige arbeidsmiljøer og skyttergravskrig mot byråkrater og byråkrati (ved noen universiteter, som UiO, er det nå flere teknisk-administrativt ansatte enn forskere). Men man får reist mye da: konferanser, seminarer, eksamenskommisjoner, doktordisputaser, gjesteforskeropphold, feltarbeid, etc. etc. - og enda mer dersom man, på toppen av å være dum nok til å velge akademia i utgangspunktet, er dum nok til å bli ansatt ved universiteter i flere land. Men det korte av det lange: for de som liker å reise mye i jobb, og som har en skrue løs, så er forskningsdelen av UH-sektoren en mulig vei.
Nå reiser jeg ikke noe særlig i jobbsammenheng lengre, men i min tidligere jobb som Service Engineer så reiste jeg MYE. Litt avhengig av hvilket firma du jobber for og hva som er din spesialitet så kan det enten dreie seg om mest innenlands, mest utenlands eller en kombinasjon som jeg hadde. En kjempefin jobb med mye variasjon og mange utfordringer, men den passer nok best for de uten egen egen familie hjemme eller for de som har en veldig forståelsesfull familie/kone/mann/samboer.
Vi har også denne tråden fra tidligere: https://insideflyer.no/forums/threads/hva-jobber-du-som.3535/
Du kan også være gift med en sånn som @Scandipendler skriver om! Selv er jeg gift med en sånn en, som for tiden bor i Kina, i tillegg til at jeg har skrevet en kokebok og en reisehåndbok. Til sammen blir dette ganske mye reising i inn- og utland. Xxx.
Vel. Etter snart 20 år som selvstendig konsulent/prosjektleder kan jeg si at det kan føre til mye reising: - Ukependling Bergen-Stockholm i nesten et år - Et globalt prosjekt med jevnlige turer til Amerika, Asia og Australia i en periode - Ukependling Bergen-Oslo inntil man gir opp og flytter - Styremedlem i reisebyrå kan også føre til "litt" reising
Ingeniør definitivt er de som reiser masse, men aktive ledere i ulike selskaper reiser noe lunde mye vil jeg tro
Som sivilingeniør og bedriftsrådgiver har jeg reist utrolig mye i store deler av verden, i perioder har jeg hatt Kastrup og Frankfurt som mine "andre hjem". Mest hektisk da jeg pendlet i trekanten Bergen - Orlando -Wroclaw - Bergen ..... nå på mine "gamle dager" flyr jeg bare tre-fire leg i uka ....
Jeg jobber innen fiskeoppdrett. Vi reiser mye ettersom hovedkontor ofte er sentralt, mens produksjon og foredling er en eller annen plass langs kysten. Og markedet er resten av verden. Lakseoppdrett er fremtidsrettet, viktig, riktig og bærekraftig. Så med reising som bonus synes jeg jobben er OK.
Jeg trodde jeg skulle skulle få reise en del da jeg startet i jobben for 3 år siden, jeg fikk jobb hos en klokke-produsent/distributør, jeg er designer, min arbeidsgiver eier flere klokkefabrikker i Kina, de har kontorer i Sverige, danmark, Hong kong og Kina... faktisk har bare hatt 1 jobbtur på 3 år! (Men den var fantastisk, var i Burundi, fotoshoots i forbindelse veledighetskampanje.) Ja, faens internett, skype og dritt... Men heldigvis er jobben slik at bare jeg leverer det jeg skal så kan jeg jobbe hvor jeg vil, med laptop eller ipad... Så jeg bare flyr og flyr... og flyr...
Velg en bedrift som ikke har hjemme marked i Norge, og ikke nødvendigvis har så stor organisasjon i Norge. Da må man stadig til hovedkontoret sitt i møter, opplæring, etc og du da får reist en del.
Man bør også tenke litt på hva man vil ha ut av reisene. Jeg jobber som hovedkontakt mot Danmark i min avdeling, noe som fører til at jeg reiser en del dit. En reise ser ofte slik ut: Fly enten kl 06 eller 22. Taxi fra flyplass til kontor eller hotell. Taxi fra hotell til kontor. Langt møte Taxi fra kontor til flyplassen. Hjem kl 17.. Tror jeg hadde vært 10 ganger i København før jeg faktisk hadde vært i sentrum. Og eneste gangen jeg var i sentrum var fordi jeg tok en halv dag fri og flyet kl 14. Når det er sagt synes jeg dette er helt kurant, men mange vil anse dette som stressende. Nøkkelen til å reise mye i jobben er å inneha en spesialistkunnskap. Jo mer spesifisert kunnskap du har som får andre har, jo flere muligheter ligger der. Ingen vil fly deg halve jorden rundt for å løse et problem de kan løse lokalt. Er det bare du som kan løse problemet er det bare å gi deg en billett