God formiddag! Med snarlig overgang til SkyTeam begynner det å bli litt "interessant" hvilke flyselskaper man skal velge for forskjellige reiser. Med Gull-kortet i hånden er det alltid kjekt å få tilgang til en lounge, men hvis det plutselig er ST fremfor SA på flytidspunktet står man kanskje der med skjegget fullt av postkasser og må kjøpe seg både mat og drikke på en flyplass! Nå er det vel slik at det så langt ikke foreligger noen konkrete datoer for overgangen, men hvor realistisk er det at dette skjer før sommerferien? Jeg skal rett over nyåret booke en reise til DFW i april, denne regner jeg som sannsynlig at blir før en overgang. Uansett blir nok denne i C og dermed tilgang gjennom billett men neppe tilgang i DFW på hjemreisen med mindre SA Gold er gyldig. Bookinger i mai begynner vel å bli mer spennende, utover sommeren og høsten er vel det meste uvisst. Er det noen som har tanker, meninger eller enda bedre informasjon om tidspunktene som er "trygge" og hvilke som blir litt mer spennende?
Ville tatt det helt med ro som gull+, og satset på at du får statusmatch til noen i *A den dagen SAS forlater og da fortsatt reiser som star gold.
Stort, gammelt svensk selskap som skal nå ambisiøse, kommuniserte tidsfrister? Og med såpass mye IT-jobb? Selv Chapter11-prosessen tar jo betydelig lenger tid enn først kommunisert.
Jeg tviler på at SAS vil forlate *A før oktober 2025, men jeg kan ta feil. For KLM har ikke fleretall av aksjene før da uansett ut i fra to års planen deres. Det jeg er sikker på er at de forlater ikke *A før tidligst Juli neste år, så en kan jo ha det i bakhodet når en booker.
En ting er å skifte allianse, en annen å bli innlemmet i bonusprogrammet, som ikke vil være mulig før KLM har majoritet.
SAS sier de forlater neste sommer, altså sommeren 2024. Så kan du jo være skeptisk til det, men det er altså det som er kommunisert.
Det var i grunnen 2024 jeg tenkte på, 2025 er bare tenkestadiet så langt. CT må opptjenes og virker forhåpentligvis like bra i ST som SA.
CT blir vel muligens mer viktig i Skyteam enn i Star Alliance hvis poengprisene "forbedres" ved overgangen
Man får neppe LTG i *A uansett, og det er vel det som er mest interessant for oss som har det nå. Gull i *A må nok opprettholdes ved statusmatch, så for de fleste av oss blir det bare gull ett år i *A etter en evt. match.
Det er blitt nevnt at de vil forsøke å gå ut av *A og joine ST våren '24. I mange andre tilfeller hvor flyselskaper har byttet allianse har det skjedd i slutten av mars måned, altså ved overgangen fra IATA vinter schedule til sommer schedule.
Ja, det er fra da av at SAS sier de skal gå til ST, så det er fra da av at problemstillingen melder seg.