Hvilket oneworld program?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Spurs, 05. april 2019.

  1. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Hvilket oneworld program bør man være med i? Blir ikke altfor mye reising med de, men vet jo aldri hvor haren hopper.

    Status viktigere enn bonus billetter.
     
  2. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    BA for alle pengene:) Og så må du komme deg opp på gull status som er 1500TP. Alternativt er sølv status som er 600TP. Dette er samme nivå som SAS Gull/Diamant og da har du tilgang til C loungene. Med Gull har du tilgang til F loungene.
     
    Wiolenze and Spurs like this.
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Kommer jo helt an på hvor han reiser. Blir via LHR mest fornuftig, BA. Blir via Helsinki mest fornuftig, FINNAIR. Via doha er Qatar (selv om de har elendig opptjening)....

    Jeg ville sagt Finnair eller British for oss norske.

    Meldte meg selv inn i Finnair 1 AUG. Passerer Finnair platinum om 2 uker som gir meg:

    8 gratis oppgradering vouchers for Europa,
    3 gratis long haul oppgradering til Asia eller USA,
    Oppgradere inntil 3 personer til business (50k poeng pp).
    Fast track,
    Prioritert boarding,
    First class innsjekk,
    Garantert sete ombord,
    Gratis valg av sete,
    Gratis Internett ombord,
    Tilgang til alle OW FIRST CLASS lounger,
    Ekstra innsjekket baggasje,
    Ekstra handbaggasje,
    25% flere poeng,

    Nå er jeg ikke innsatt i BA så veldig så skal ikke skryte på meg noe kunnskap der. Har flydd 55 flights Finnair og 4 med BA denne perioden.
     
    Thomas123, GinTonic and TravelManBiz like this.
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,444
    Likes mottatt:
    29,503
    Bonuspoeng:
    183
    TravelManBiz liker dette
  5. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor enkelt er det å få opptjent gull, hvor mange flights osv?
     
  6. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,444
    Likes mottatt:
    29,503
    Bonuspoeng:
    183
    Er vel bare 4 flight tror jeg. Men trenger en god del Tier points. Flyr du feks eco OSL-LHR så er det 150 enveis. Langdistanse og C/F drar fort avgårde.
     
  7. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Du må ha 4 flights med BA eller BA marketed i tillegg til de 1500TP for gull. Jeg skal på MR (TP run) nå i påsken og flyr GOT-HEL-LHR-PHL-MIA og samme rute hjemover men da via JFK istedenfor PHL. Jeg tjener 600TP på denne turen og betalte ca 10k NOK. I tillegg oppgraderte jeg til F mellom LHR og PHL for 20k Avios. Som Gull medlem tjener jeg 32.000 Avios på turen. Jeg kunne lagt på enda en flygning på denne turen i USA og f. eks lagt til ORD og fått 80 ekstra TP.

    I tillegg har jeg en tur i året til Singapore med Qatar som gir meg 640TP. Grunnen er at jeg da alltid flyr via LHR og så til DOH-SIN. Fra LHR er det da enten A380 med bar ombord eller A35K med QSuites.

    Som du ser over er vi da allerede oppe i 1320 TP for rundt 32K NOK. Da mangler jeg 180TP som er en kjapp tur OSL-LHR-HEL som gir 240TP. Var på en slik tur for et par uker siden og betalte 4k NOK for disse 4 flightene i C med BA. Tjente 10K Avios også på denne.

    En veldig stor fordel med BA gull i tillegg til F loungene er at vi får veldig mye Avios når vi flyr i økonomi også. Jeg skal til Singapore i sommer med familien og flyr Y og betalte 5500 NOK for turen. Med Gull får jeg da 23.000 Avios som er nesten nok poeng til 2 stk t/r London eller en oppgradering til C fra W med BA til f. eks USA fra LHR.

    BA har BOB i Y på short haul men de har blitt mye flinkere til å annerkjenne status. Dette bildet er fra siste turen jeg hadde med min far til LHR (vi flydde Y med BA):D:)
    932406DB-4D8F-4F57-AD5B-34C2B63BBD81.jpeg

    Andre fordeler er TCP ((To complete party) Er det andre jeg kjenner som flyr med samme flyet som meg i samme kabinen på en egen PNR kan jeg be BA flytte dem til et valgfritt sete uten kostnad. Dette er noe de normalt da må betale for. BA reserverer f. eks rad 1 i C til gull men da vil disse jeg flytter også få tilgang til disse setene. Jeg gjorde dette i går med min far når vi skal til LHR i oktober(2 ulike bookinger)

    I tillegg tar BA betalt for setereservasjon i Y, W og C hvis man ikke har sølv eller gull. I tillegg er noen seter (nødutgang på long haul) og rad 1 på 747 reservert kun til gull medlemmer. Mange er sure for at BA tar betalt i C men jeg synes det er topp:) Det viser jo at de verdsetter og prioriterer sine status medlemmer og det gjør at jeg alltid får gode seter også når jeg bestiller seint.

    Som BA gull kan du også åpne opp revenue seter ved å betale dobbel Avios pris minst 30 dager før avreise. Dette er jo helt topp i perioder der billettene er dyre (jul, sommer f. eks) BA har også flere bonus seter tilgjengelig for gull medlemmer da jeg kan booke også i klasse V med Avios. Denne klassen er normalt en revenue klasse.

    Og så får jeg jo tilgang til mange fantastiske F lounger i OneWorld samarbeidet. F. eks The Pier / The Wing i HKG eller Qantas F loungene i LAX eller CX F loungen på LHR T3. Dette er et helt annet nivå enn Star Alliance C loungene man får tilgang til med gull i *A

    Så for min del er det ikke aktuelt å gå for noen status i SAS:) Men jeg samler rundt 400k Eurobonus i året uten å fly og disse poengene bruker jeg til 1 stk F tur i året og 1 tur i SAS C med kona:D Vi var også på Svalbard i februar med SAS, jeg betalte 35K Eurobonus poeng for 5 voksne og 2 barn i SAS Plus samt 3500 NOK i avgifter. Dette er da i tillegg til flygningene jeg har med BA for å opprettholde gullet der. Så jeg synes jeg utnytter det beste fra begge alliansene (*A og OneWorld)
     
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Wow! Applaus for veldig bra forklart vi er litt like bare at jeg er hos Finnair. I tillegg til å opprettholde SAS EBD så flyr jeg en del KLM og klarer maks gull der hvert år fremover
     
    TravelManBiz liker dette
  9. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    521
    Likes mottatt:
    2,693
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for en flott redegjørelse. Fikk meg til å vurdere dette seriøst i tillegg, da gull i *A har blitt mye enklere med statuspoeng på kredittkort. Har noen av selskapa i Oneworld kampanjer med to for en i F, tilsvarende LH og LX?
     
  10. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, BA har Amex 2 for 1 også. Men ikke fra Norge dessverre. Da må du nok bo i UK eller et av de andre landene som har BA Amex.

    Men det som også er bra med BA er at hvis du beveger deg oppover i nivåene hos BA så utløser dette flere fordeler. Så ved 2500TP får du en GUF2 voucher og en til ved 3500TP. En GUF2 er en voucher du kan bruke på 2 personer på samme booking for å oppgradere en klasse.

    Neste nivå på BA er GGL (Gold Guest List) som aktiveres ved 5000TP. Da får du også CCR kortet (Concorde room card) som gir tilgang til Concorde room på LHR og JFK også når man flyr i Y. GGL utløser også en Joker som man kan kombinere med en GUF2. En Joker løser opp Award space på en flygning så lenge det er ledige seter. Så hvis man har 2 billetter med BA i C og ingen ledige bonus seter i F kan man kombinere GUF2 med Joker for å få oppgradert med poeng:)

    I tillegg får man flere GUF og Joker hvis man fortsetter å samle flere TP poeng. Disse fordelene går opp til 9000TP. En GGL kan gi vekk et BA gullkort og 2 BA søkvkort. For å fornye GGL må man ha 3000TP (5000 er kun for å kvalifisere første gangen) Men ved 3000TP mister man CCR kortet andre året, da CCR har et eget krav på 5000TP.

    Som dere ser så gir BA mange og gode fordeler til de som flyr mye. Husk at en tur i F til SIN med BA i revenue gir med dobbel Avios kampanjen nå rundt 90.000 Avios. Da kan man oppgradere til C 4 ganger til USA for eksempel:D En oppgradering fra C til F er 24k Avios.

    Og så har jo størrelsen mye å si her på selskapet. Som nevnt tidligere har BA/AA 8-9 flighter hver kveld fra LHR til JFK og andre veien. Da snakker vi om 550-600 business seter hver kveld:D Så muligheten for å oppgradere er veldig stor. Jeg har aldri hatt problem å oppgradere fra W til C. Jeg kjøper da en billett til USA i W fra OSL for ca 5500NOK og oppgraderer med 24K Avios og ingen ekstra utgifter:)

    Målet mitt en gang i fremtiden er å komme meg opp på GGL nivå også. Men nå må jeg nøye meg med Gull. Med 3 barn og kona tror jeg hadde strukket strikket for langt i tillegg til de TP runs jeg gjør allerede i dag:D
     
    milehigh, chrt, flying_all and 2 others like this.
  11. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    521
    Likes mottatt:
    2,693
    Bonuspoeng:
    93
    Duverden, dette var mye opplysninger på en gang;). Får prøve å sette meg skikkelig inn i dette hvis det blir aktuelt. Kan jo begynne med å melde meg inn, og få kreditert poenga fra Royal Jordanian f.k. tirsdag.
     
  12. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er bare å begynne med en gang:) Slik det startet for meg også. Jeg satte meg ned og så på fordelene i de 3 alliansene (OneWorld, *A og SkyTeam) Jeg droppet fort SkyTeam og valget ble egentlig enkelt med at jeg flyr en del til USA og Asia. 95% av mine flygninger har vært private så jeg kan velge selv hvor og når jeg skal fly. Begynte med å komme meg opp på Bronze hos BA (samme som SAS sølv) og fant ganske fort ut at dette var et rimelig meningsløst kort å ha (ingen lounge) Så da begynte jeg på ulike forum og lese samt lære meg Google flights og ITA matrix. Lærte også kjapt at den beste måten å fly til LHR/USA er via HEL:D

    Kom meg da kjapt opp på sølv nivå og var der i 2-3 år og var veldig fornøyd med det i begynnelsen. Men jeg gikk alltid forbi F loungene som så mye bedre ut:p I tillegg flyr jeg mye via LHR og nå har BA fått First Wing der som gjør innsjekk og security til en drøm. Så da hadde jeg ikke noe valg, jeg måtte komme meg opp på Gull nivå. Jeg hadde en tur i Mars 2018 til LAS som gav meg 1020TP for 12k NOK. På den tiden så fikk vi F mellom JFK og LAX og en vei gav meg 210TP. I tillegg hadde jeg en tur til SIN med Qatar og gullet var da i boks:D

    Så nå er det ingen vei tilbake for meg. Jeg liker måten BA behandler kundene og spesielt de med status. På BA må du faktisk fly for å få høyere status (unntatt gavegull) Vil jeg ha gull på SAS skaffer jeg meg bare Amex Elite (har SEB og SAGA gull allerede) Men har ikke noe behov for *A gull så dropper det.

    Jeg leser jo en del om de som flyr mye og har BA Amex i UK. Mange av de er GGL og har da opparbeidet seg 1 million ++ Avios poeng samt 2 Amex CT + 2 Jokere og 2 GUF2. Det de gjør da er f.eks å bestille 4 billetter i C for familien med BA til SYD ved bruk av Amex CT og Avios. Ulempen her med BA er at avgiftene er høyere enn *A men GGL har ingen booking fees. Når disse 4 setene i C er bestilt så kan de da bruke sine 2 Jokere og åpne opp 4 Award seter i F og da bruke 2 stk GUF2 for å oppgradere alle i familien til F. Det er en veldig god fordel:D
     
  13. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    521
    Likes mottatt:
    2,693
    Bonuspoeng:
    93
    Takk nok en gang for et meget utdypende svar :).
     
    flying_all and TravelManBiz like this.
  14. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    BA disputasen er herved bestått, TravelManBiz!
     
    Elo and TravelManBiz like this.
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo ikke sååå ille at vi norske ikke får 2 for 1 hos BA / OW. Bare en god nok grunn til ego trip med CX eller JL FIRST. "Sorry kjære men jeg har bare 300.000 finnair poeng og det rekker for bare 1 person i F hos JL" :D
     
    benjaminbr13 and TravelManBiz like this.
  16. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Hehehe:) Skulle bare mangle etter alle de utallige timene jeg har lagt ned på å lese om dette. Synd ingen universiteter har et doktorgrad program om flyselskaper og status:D
     
    Kristian liker dette
  17. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe:) Bra poeng det! Samme går jo for BA poengene mine som jeg bruker på CX. Var i TPE i fjor fra SIN via HKG med CX i C. Betalte vel rundt 60.000 Avios og 1200 NOK i avgifter. Hadde mange fine timer i CX F loungen The Pier i HKG begge veier:cool:
     
  18. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vurderte lenge en CX F tur men mangel på JL F-reisebrev/opplevelser og det at jeg får en sammenhengende booking helt fra AES gjorde at jeg vil bruke mine Finnair poeng på:
    JAL F 777, JL44 LHR - HND

    Har i skrivende stund 160 000 Finnair poeng, passerer Finnair Platinum og 211 000 poeng i slutten av april. Trenger 300 000 poeng for å bestille:

    AES OSL SK C
    OSL LHR BA C
    LHR HND JL F (19:15 - 15:00 +1)

    HND LHR JL F
    LHR OSL BA C
    OSL AES SK C
     
    TravelManBiz liker dette
  19. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg føler at BA er skrevet mye om her, men hva gjør det lønnsomt å ha poengene sinne hos Finnair? Er medlem hos begge med 0 poeng da jeg ikke har flydd OW selskap før, men med tanke på min Toronto tur i Juli som snart skal bestilles dukker det opp en del rimelige fly med BA via LON (LGW og LHR) som jeg vurderer.

    Er det noen fordel å prøve å oppnå status hos Finnair eller BA da? Jeg bruker for det meste Star Alliance eller Skyteam idag, men har snust litt på OW og om planen går som det går så kan det hende England blir besøkt mye mer hyppig fremover (se siste reisebrev)
    Jeg skrev en Finnair pluss guide her på siden, men ble ikke så mye klokere av den grunn ;)
     
  20. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan ikke så mye om BA men jeg er gull hos Finnair og får platinum om 2 uker der. Jeg valgte Finnair fordi jeg så langt har flydd:
    90% Finnair,
    2% BA,
    3% Iberia,
    5% andre (CX osv),

    Det er 4 mnd til perioden min går ut hvilket betyr at jeg har Finnair platinum minst til august 2020 nå.

    Uten å si noe sikkert så er jo Finnair mye billigere å fly til mange destinasjoner i C.

    Sjekk business feks. Finner business tur retur OSL HEL DEL i C. Eller OSL HEL PVG til samme pris, 7500kr PR vei. Meget bra pris, nye fly A350 og siden jeg som regel flyr vis HEL ble valgte mitt lett. Finnair.

    Det er jo «enkelt» å oppnå Finnair platinum om man reiser mye til Asia eller USA i C. En tur retur gir deg over 36000 poeng uten noe status. Platinum er 150000 poeng.

    BA er jo også knall men kjenner ikke til fordeler, priser, poeng osv der :)
     
    Avixlo liker dette

Del denne siden