Du må ha 4 flights med BA eller BA marketed i tillegg til de 1500TP for gull. Jeg skal på MR (TP run) nå i påsken og flyr GOT-HEL-LHR-PHL-MIA og samme rute hjemover men da via JFK istedenfor PHL. Jeg tjener 600TP på denne turen og betalte ca 10k NOK. I tillegg oppgraderte jeg til F mellom LHR og PHL for 20k Avios. Som Gull medlem tjener jeg 32.000 Avios på turen. Jeg kunne lagt på enda en flygning på denne turen i USA og f. eks lagt til ORD og fått 80 ekstra TP.
I tillegg har jeg en tur i året til Singapore med Qatar som gir meg 640TP. Grunnen er at jeg da alltid flyr via LHR og så til DOH-SIN. Fra LHR er det da enten A380 med bar ombord eller A35K med QSuites.
Som du ser over er vi da allerede oppe i 1320 TP for rundt 32K NOK. Da mangler jeg 180TP som er en kjapp tur OSL-LHR-HEL som gir 240TP. Var på en slik tur for et par uker siden og betalte 4k NOK for disse 4 flightene i C med BA. Tjente 10K Avios også på denne.
En veldig stor fordel med BA gull i tillegg til F loungene er at vi får veldig mye Avios når vi flyr i økonomi også. Jeg skal til Singapore i sommer med familien og flyr Y og betalte 5500 NOK for turen. Med Gull får jeg da 23.000 Avios som er nesten nok poeng til 2 stk t/r London eller en oppgradering til C fra W med BA til f. eks USA fra LHR.
BA har BOB i Y på short haul men de har blitt mye flinkere til å annerkjenne status. Dette bildet er fra siste turen jeg hadde med min far til LHR (vi flydde Y med BA)
View attachment 48082
Andre fordeler er TCP ((To complete party) Er det andre jeg kjenner som flyr med samme flyet som meg i samme kabinen på en egen PNR kan jeg be BA flytte dem til et valgfritt sete uten kostnad. Dette er noe de normalt da må betale for. BA reserverer f. eks rad 1 i C til gull men da vil disse jeg flytter også få tilgang til disse setene. Jeg gjorde dette i går med min far når vi skal til LHR i oktober(2 ulike bookinger)
I tillegg tar BA betalt for setereservasjon i Y, W og C hvis man ikke har sølv eller gull. I tillegg er noen seter (nødutgang på long haul) og rad 1 på 747 reservert kun til gull medlemmer. Mange er sure for at BA tar betalt i C men jeg synes det er topp
Det viser jo at de verdsetter og prioriterer sine status medlemmer og det gjør at jeg alltid får gode seter også når jeg bestiller seint.
Som BA gull kan du også åpne opp revenue seter ved å betale dobbel Avios pris minst 30 dager før avreise. Dette er jo helt topp i perioder der billettene er dyre (jul, sommer f. eks) BA har også flere bonus seter tilgjengelig for gull medlemmer da jeg kan booke også i klasse V med Avios. Denne klassen er normalt en revenue klasse.
Og så får jeg jo tilgang til mange fantastiske F lounger i OneWorld samarbeidet. F. eks The Pier / The Wing i HKG eller Qantas F loungene i LAX eller CX F loungen på LHR T3. Dette er et helt annet nivå enn Star Alliance C loungene man får tilgang til med gull i *A
Så for min del er det ikke aktuelt å gå for noen status i SAS
Men jeg samler rundt 400k Eurobonus i året uten å fly og disse poengene bruker jeg til 1 stk F tur i året og 1 tur i SAS C med kona
Vi var også på Svalbard i februar med SAS, jeg betalte 35K Eurobonus poeng for 5 voksne og 2 barn i SAS Plus samt 3500 NOK i avgifter. Dette er da i tillegg til flygningene jeg har med BA for å opprettholde gullet der. Så jeg synes jeg utnytter det beste fra begge alliansene (*A og OneWorld)
Vis alt...