Hvilket reisemål man har besøkt har forumistene som sin favoritt?

Tråd i 'Reisemål' startet av shu, 04. aug 2017.

  1. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    Er nå glad for at BA ikke har så mange "innenriks-flighter" lenger jeg da...
     
    shu and RoadKing like this.
  2. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Som regel det siste jeg har vært avgårde til; akkurat nå er det helgens tur til Barcelona, som jeg returnerte fra i natt - etter at SAS-flighten hadde blitt snaut to timer forsinket grunnet tekniske problemer før avgang fra Oslo.

    Har faktisk aldri vært på det spanske fastland før, men det ga definitivt mersmak. Det var god tilgang på bonusbilletter da jeg bestilte for noen uker siden, og turen foregikk i Plus, ettersom SAS Mastercard Premium spanderte de siste 20K poeng som billetten krevde. Ikke at det gjorde så store forskjellen, men noe var det jo; Fast Track, det fungerte bra i Oslo, men i Barcelona var den et salig kaos grunnet en spesiell form for spansk køkultur. Det skal sies at flyplassen var smokk full i Barcelona i går, mulig at ferien startet. Jeg hadde med noen honning-glass som dessuten måtte sjekkes for eksplosiver, noe som gjorde at en dame man ikke hadde lyst til å diskutere med, kommanderte meg opp i giv-akt et kvarters tid, mens jeg ventet på at noen skulle gidde å sjekke "russeren" for sprengstoff. Honningen ble klarert, etterhvert, men jeg må innrømme jeg kastet noen lange blikk på plastboksen med verdisaker som tuslet rundt for seg selv, mens jeg sto på oppstilling.

    Men; avgang. Flyet nedover tok av, og landet presis. I vanlig SAS-stil var det veldig trivelig fremst i kabinen, godt voksne og veldig joviale damer og herrer viste stor omsorg og rundhåndethet. Men Ringi var det ingen som hadde sett, vi ble enige om at det må være en slags spøkelses-saft som bare eksisterer på papiret. Vel fremme var det to ting som var fremtrendende - og jeg var selvsagt forberedt på begge. Det ene var varmen; 32 grader, som fikk meg til å svette som en tysker, noe jeg ikke kan huske at var noe problem sist jeg var i varme strøk, så det må ha vært ganske fuktig, også. Dernest var det at det var enkelt å komme seg inn til byen; grønn buss fra T1 til T2, gå noen hundre meter, tog, så bane. Godt under timen inn til La Rambla, hvor Hotel Gaudí ventet.

    IMG_1249.JPG

    Bildet - som er tatt fra hotellets takterrasse - viser nabobygget, Palace Guell, et kjent turistmål og et must for folk som er fasinert av arkitekten Gaudis spesielle kombinasjon av Jugend og nygotikk (som meg, jeg er ganske overbevist om at hvis det finnes et Paradis, så har Gaudi tegnet det).

    Hotellet var et fullstendig ok trestjerners, med en fabelaktig beliggenhet femti meter unna Rambla'en og to hundre meter unna banen. Rent, hyggelig og akseptabelt prismessig, jeg betalte ca. 1200,- kr. natta for et lite rom med bra bad, men madrassen var ikke av de mest komfortable, for hard for en gammal skrott. Men det er uansett en smakssak. Jeg tror forresten at jeg ville fått rommet billigere, pluss inkludert frokosten, om jeg hadde bestilt det direkte fra hjemmesiden. Jeg brukte hotels.com, og fikk godskrevet noen netter på vei til gratisovernatting, men er ikke sikker på at det egentlig var god butikk.

    Middagen spiste jeg på ett sted, hver dag. Rett og slett fordi jeg ikke har særlig lyst eller energi til å lete opp de beste spisestedene når jeg er ute å reiser alene, slik at det er lett å komme tilbake, når man først har funnet ett som duger. Det jeg fant (ved hjelp av Tripadvisor), lå 50 meter unna døra på hotellet, var rimelig, hyggelig og hadde temmelig god mat. Og et obligatorisk skramleorkester som var innom og bråkte litt, uten altfor mye talent. #sydenfølelse.

    Jeg bestilte to ting dagen før jeg dro; det ene var Barcelona-card, som jeg egentlig kunne spart meg, og heller kjøpt et tredagers reisepass (kjøp det på flyplassen, det dekker toget inn til byen), samt en tur til Torres-vingården og klosteret på Montserrat. Begge deler var flotte opplevelser, tror jeg betalte drøyt 700,- for turen, som foregikk i en meget luksuriøs og komfortabel buss.

    Søndag var Gaudi-dag, med besøk på de obligatoriske plassene. Ettersom det var første søndag i måneden, så var det gratis inngang, noe som var merkbart på køen; den tok en time. Men var verd det.

    To innholdsrike og fine dager, men varme! Mandag var reisedag; jeg er dysfunksjonell på hjemreisedager, så jeg valgte å ta det med ro, etablerte revir i skyggen på takterrassen med en god bok og nok av vann. Der hørte jeg på bylydene og koste meg i opphøyd ensomhet frem til det var på tide å pakke sammen og sette kursen mot flyplassen. Den var et lite mareritt, men jeg tror ikke at det er så ille bestandig - det ER ikke bra, når selv en burger på McDonalds blir uoppnåelig pga kø). Harde plastseter, og naturligvis ingen lounge. Dertil nesten to timer ekstra venting på flyet. Men de praktiserte prioritert ombordstigning, signe dem... Det klare de ikke på OSL. Der var det røkla og hver mann for seg.

    Vel ombord på flyet hadde igjen SAS satt inn de aller hyggeligste og godt innkjørte flyvertene, som ikke visste hvor godt de skulle gjøre for oss i Plus (de ante nok at det ikke var så mye annet vi fikk ). Medfølende og samtykkende smatting når jeg beklaget meg over de idiotiske klokke-eskene som maten skulle fiskes opp av (men; laksesalaten som lå oppi esken, smakte guddommelig, når jeg til slutt fikk tak i den).

    Som en bonus, så ble undertegnede og to medreisende velvillig dynket i hvitvin av en lettere animert ung mann på rekka foran. Et helt glass, raust fordelt over legger og fang, etter en slags utilsiktet backhand. Det la egentlig ingen demper på stemningen for noen av oss, tror alle var enige om at det hadde vært en fin (fly)tur.

    Kort oppsummering; for den som ikke har vært i Barcelona (om det er noen igjen); dra dit! Jeg tar nok turen tilbake, kanskje for å besøke flere vingårder.

    IMG_1230.JPG IMG_1228-1.JPG IMG_1231-1.JPG

    Og ja, vi fikk smake. En hvit og en rød. Ingen stor vinsmaking, men artig å få kjenne litt på varene. Klosterbesøket skulle også inneholde testing av munkebørst, men en microliter søtt kliss tilsatt "lokale urter" - skjenket opp av ei usedvanlig sur og drittlei dame som så et helt annet sted enn på kundene - var ingen stor høydare, som sådan. Mitt råd til andre som måtte være innom her; ta en titt på kirken og den svarte madonnaen, og sett deretter kursen til klosterets malerisamling. Det er noe av det flotteste jeg har dumpet borti; blant annet kunne vi se den ene av Spanias to Caravaggio'er der, i tillegg til mange andre godbiter; https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Jerome_in_Meditation_(Caravaggio)

    For meg var det en åpenbaring særlig å se alle de flotte verkene fra andre halvdel av 1800-tallet, og se hvordan de korresponderte med mye av det våre egne kunstnere produserte på den tiden. Salongene i Europa bød på inspirasjon for mange.
     
    Last edited: 08. aug 2017
    Satyv, Sooninson, Are and 22 others like this.
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er jo en egen tråd verdig, fantastisk! Det blir aldri nok reisebrev og tips om hvor man bør - og ikke bør - dra.
     
    Stuttfeiten and Brunello like this.
  4. shu

    shu Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33

    Fantastisk!
    Takk for at du deler :)

    - shu
     
    Brunello and Stuttfeiten like this.
  5. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Dette kvalifiserer til et eget reisebrev @Brunello :) Takk for at du deler dine opplevelser!
     
  6. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Universal studio med fokus på Harry Potter verden :D ( Los Angeles )
     
  7. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Noe sier meg at du er født på 90tallet og oppvokst med bøkene :) Hilsen en som nettopp er oppvokst med bøkene og filmene
     
  8. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    God gjetning vokste opp i takt med rollefigurane :) Så det var eksepsjonelt artig og være der, drar forhåpentligvis tilbake neste år igjen :D
     
    MadsVaHa liker dette
  9. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Deler av Colorado River ligger langt oppe på min liste. Hva skal man med turistfellen Grand Canyon når steder som dette ligger 5 minutters gange fra hovedveien, og det er nesten ikke turister? I tillegg kan man ha det litt gøy også!

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,411
    Bonuspoeng:
    293
    Takker, den var ment for den litt mer negative tråden om skuffende opplevelser. Det blir en Edit.
     
  11. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Da må det være Hawaii fra min side.
    Føle alltid en sånn bliss feeling når jeg er der :)
     
    FFlyer and shu like this.
  12. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,199
    Bonuspoeng:
    113
    Venezuela

    For en guttur vi hadde for 15 år siden. Så mange gode opplevelser, både natur og mennesker.

    Caracas - Alle slumområdene fra flyplassen langs hele veien til Caracas gjorde sterkt inntrykk. Mye kriminalitet ja og vi hadde en småskummel opplevelse når vi gikk av feil metrostopp og endte opp på et lokalt marked. Folk tok oss for amerikanere. Men mest hyggelige folk som gjorde alt for å hjelpe oss. Som når vi snudde og gikk ut av markedet. Vi spurte en ung jente som kom gående mot oss om veien. Hun snudde rundt og viste oss veien, 15 min tilbake veien hun kom fra :eek:

    Merida - Universitetsby i Andesfjellene. Traff på noen hyggelige lokale jenter som tok oss med på sightseeing, bl.a til Eagle's pass 5000 moh. Våknet kl.6 en morgen av sambarytmer og synging. Forfjamset gikk vi ut av hostelet vi bodde på og så en endeløs parade av dansende folk, lastebiler med musikkband på lasteplanet, raketter, folk som drakk og koste seg.....hvorfor? Og kl.6 om morningen?

    Grunnen hadde vi aldri klart å gjette...jo, fordi Brasil hadde vunnet fotball VM :eek::eek::eek::eek:

    Brasil? Svarte vi og så sikkert ut som overraskede fjols. Men, men hvorfor feirer dere at Brasil har vunnet da, måtte vi jo spørre. "Tja, de er jo våre naboer, vi liker å feste og da gjør vi det" :D Så vi fikk noen øl og hoppet på festen. Paraden gikk i sirkel rundt i byn og festen varte til rundt lunsjtider. Fantastisk opplevelse!!

    Cainama og Salto Angel - fra Merida gikk turen med rutefly til CAJ (opp med hånden om du har vært her), Cainama i jungelen. Runway er en kort jordstripe. Klart den mest primitive og mest spesielle flyplassen jeg har vært på. Fra flyplassen spradet vi bort til elven, leide en lang, tynn trebåt og to guider som skulle ta oss inn i jungelen til Salto Angel, verdens høyeste fossefall. På veien overnattet vi i jungelen i hengekøye, spiste kylling som var spiddet og grillet på bålet. Smakte fortreffelig, men magen ble ikke like fornøyd.....så det var jo hyggelig midt i jungelen :rolleyes: Ekstremregnvær om natten, fullt kaos for å redde båten, utstyr og proviant.

    Salto Angel - hva kan jeg si, verdens høyeste fossefall (ok, ikke sååå mye vann, så kanskje ikke så imponerende i seg selv), og ingen andre turister...kun oss og guidene. Fant meg en fin plass å ligge, se opp mot fossen og bare suge til meg stemningen, roen, naturen....HELT MAGISK!

    Tilbake til CAJ...Hva sier du? Neste rutefly ut går om tre dager :eek::eek: Neste post på programmet var Isla de Margarita, strender, damer, øl og PARTY! Vente tre dager? Glemmesak......

    Vi så en kar som stod og mekket litt på et propellfly, et slikt et:
    Screenshot_20170810-202552.jpg

    Joda, han kunne fly oss ut for en ikke altfor stor sum penger...Men Eurobonus poeng kunne han ikke love :mad::p Der var en femseter og vi var fire gutter på tur, perfekt, it was meant to be. I følge mine tre venner, så har de aldri vært så redd, de satt og skalv i baksetet og sverget på at bilene under kjørte fra oss....ikke vet jeg, fordi jeg, som var co-pilot, satt og sov :p

    Vel fremme i CBL var det å praie en lokal pirattaxi for å kjøre de 300 km til Puerto la Cruz. Igjen for en symbolsk som (for oss), men taxisjåføren stoppet sikkert minst 10 ganger på veien ut av byn for å fortelle venner og kjente at han hadde sikret familiens finansielle situasjon den neste måneden, eller kanskje det var noe annet, ikke vet jeg

    Isla de Margarita - øl, fest, damer ***SENSUR***
    En kompis plukket opp sin kone der :)

    Siste dagen i Caracas. Hotellmanageren komme opp på rommet vårt og sier vi må reise med en gang til flyplassen, selv om det er 5 t til flyet går. 1 million mennesker er ute i gatene og protesterer mot Chavez, så vi må kjøre en stor omvei for å komme til flyplassen :eek:

    Fantastisk natur, folk, damer...fantastisk land. Synd at det holder på å falle fullstendig sammen :(
     
    Kalsnes, Robert H, Chrisbgg and 14 others like this.
  13. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Nettopp vært i Japan og ble forelsket i landet. Kulturen, folkene, høfligheten, rensligheten, punktligheten etc etc var top notch. Følte meg aldri utrygg i landet heller, selv ikke midt på svarteste natta midt i Tokyo. Fantastisk land som garantert blir besøkt igjen :)
     
    Robert H, Chrisbgg, Brunello and 8 others like this.
  14. shu

    shu Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg er helt enig - Japan er fantastisk :)

    - shu
     
    Last edited: 10. aug 2017
    FFlyer and KristianR like this.
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,411
    Bonuspoeng:
    293
    +1
    3 tur blir om en mnd
     
    Darkcho and shu like this.
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    Denne har jeg også på menyen for fremtiden.
    Høres ut som en fantastisk tur, og helt enig, svært trist at samfunnet er så ustabilt der :/
     
    shu liker dette
  17. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Enig! Japan er spesielt. Det eneste som er jeg synes er synd er at det er relativt mange steder man pga språket ikke skjønner hva som er på menyen, etc. Derfor "safer" jeg ofte litt for mye. :)
     
    FFlyer and shu like this.
  18. OnTheRoad

    OnTheRoad Traveler

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    3
    Mine opplevelser av Venezuela tilbake i 2009 er heller av de mindre hyggelige opplevelsene; forsøkt ranet med pistol allerede før ankomst hostel, bestikkelser til politi, trusler fra politi og til og med ranet av politi...og alt på høylys dag; velkommen til Caracas.
    Sporadiske bussavganger, demonstrasjoner og halvtomme supermarkeder. Magesjau som liten bonus på toppen, og holdt neste på miste fly avgang pga.idiotiske airport taxes hvor jeg måte fly rundt på flyplassen i jakt på en funkende atm.
    Blir ikke noe tur tilbake med det første :)

    Men Israel og spesielt Jerusalem er en plass jeg alltid ønsker meg tilbake til; vandre rundt disse historiske stedene som er elsket og hatet av så mange mennesker og har betydd så mye for verdenshistorien.
     
    Sindre, Brunello, FFlyer and 2 others like this.
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Apropos Venezuela; kort historie om en annerledes flytur dit.

    Vi hopper rett inn i flighten somewhere over Germany:

    Etter en tidlig 06:00 start fra Oslo var jeg passe trett og hadde sovnet før boarding completed i Frankfurt. En stund senere i lufta våkner jeg groggy; kabinen er rolig og alt virker normalt – helt frem til jeg ser opp på flight info-skjermen:

    Time since departure: 2:40 hrs
    Distance from departure: 80 km

    Hmm… dette går tregt mot Venezuela tenkte jeg og vinket på en flight attendant. LH cutie: "you were sleeping so well, we did not want to wake you sir, but here’s what has happened:"

    Baken på Jumboen hadde slått nedi ved avgang. Vi hadde så tatt noen low pass slik at bakken kunne speide etter skader og lå nå i en lang holding loop over de tyske skoger for å dumpe fuel.

    Imponert over mitt sovehjerte fikk jeg servert lunsj og tenkte; dette blir en lang dag.

    Det ble en helt normal landing, selv om alle mulige kjøretøy sto standby ved avkjøring. Vi fikk en remote stand, hotell og ny maskin til Caracas neste morgen.

    Som på alle reiser er det menneskene som gjør opplevelsen spesiell, og disse to dagene ble intet unntak.

    Under all ventingen i flyet/FRA ble jeg kjent med en Jordansk Sheik (?) som skulle på ekspedisjon i Amazonas med familien sin. Han hadde vore der 20 år tidligere og ville nå ta med barna sine tilbake til junglen.

    De hadde satt av én måned, lastet egen cargo pall med Zargeskasser og var klare for å besøke… wait for it... Cannibal Tribes! [​IMG]

    Sheiken var en lystig mann som minnet meg om en blanding mellom David Attenborough og Julenissen. Jeg ble invitert med til Puerto Ayacucho hvor de hadde leid båt, men takket pent nei – due to a prior commitment (right).

    Håper den hvitkledde mannen fant det han lette etter i regnskogen, jeg hadde connection videre fra CCS samme ettermiddag.

    Edvard

    [​IMG]
     
    Last edited: 12. aug 2017
    Eddie47, Sindre, Stuttfeiten and 2 others like this.
  20. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for detaljert og innholdsrik rapport fra Barca! Neste gang bør du ta turen til Penedes og Cava land. Ta toget 45 min fra Placa Catalunya til St Sadurni d'Anoia ogbesøk et par produsenter feks Recaredo og Parellada.
     
    shu and Brunello like this.

Del denne siden